Citat:
Ursprungligen postat av
Vicious-Macki
Håller på att se om serien för fjärde eller femte gången just nu, ska precis börja med säsong fem.
En sak jag tänkte på var mordet på Jimmy Altieri. Kan det ha varit så att han inte var en tjallare. Tony får ju för sig det när han släpps så snabbt efter tillslaget på någon biljardhall.
Sen vill han ha möte om skitsaker som redan tagits upp osv. Men det visar sig sedan att Pussy är tjallare och det får vi ju bekräftat. Alltid funderat på det där, om Jimmy verkligen var en golare eller inte. Man få egentligen inga konkreta bevis. Med pussy får man se möten med FBI. Likadant med gubben som dör när han sitter och snackar med en FBI agent i en bil.
Ingen annan som funderat på detta?
Jo, jag har också funderat över detta. Som tittare får vi aldrig bekräftat till 100% att Jimmy Altieri faktiskt var en tjallare för FBI. När Tony ''inser'' att tjallaren var Jimmy och inte Pussy, så verkar han lättad och villig att godta detta, kanske för att slippa acceptera det faktum att Pussy, som han har känt betydligt längre och har en mer nära relation till, skulle kunna vara en tjallare. Vi får vissa indikationer på att han var en tjallare, men dessa är mer egendragna slutsatser och spekulationer från Tonys synvinkel. Sedan, när Chris tar med sig Jimmy till hotellrummet och Silvio kommer ut från rummet intill och sätter en pistol mot hans bakhuvud, så är Jimmys reaktion - när han förstår att han är på väg att bli avrättad för att de andra tror sig ha ertappat honom som en tjallare - ''Oh, my god'' (eller någonting i den stilen, citerar fritt ur minnet nu). Men reagerar han så för att han inser att han är ertappad och ska bli avrättad eller enbart för att han inser att han är sekunderna från att bli avrättad? Som du säger, så får man i andra fall, där någon samarbetar med FBI, bekräftat via möten mellan tjallaren och FBI att det faktiskt är så. Men i Jimmy Altieris fall, så tror jag att Tony och de andra kände sig lättade över att kunna lägga skulden på Jimmy, hellre än att behöva acceptera att Pussy var tjallaren - vilket det visar sig vid slutet på s. 2 att han var, trots allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milkmaster
Analyze this handlar om en maffiaboss som går hos en psykolog, ganska precis som Tony...
Psykiater, för att vara mer korrekt. Men ja, det är ju uppenbart. Jag funderar mer på det faktum att både serien och filmen hade premiär samma år och likheterna i handlingen mellan de två. Om det handlade om en ren slump eller om det finns spekulationer om huruvida antingen filmen eller serien ska ha ''inspirerats'' av varandra.