2013-10-31, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Tog mig i kragen för att äntligen se om världens bästa serie. Var ett tag sen man såg säsong 1, många fina scener man glömt, som denna:

http://www.youtube.com/watch?v=NpRVnukEgWE
Silvios reaktion när Christopher säger att han annars måste ifrågasätta Tonys omdöme är prislös!

En rolig scen jag ofta glömmer bort är den när Silvo och Christopher besöker DiMaggio och kompani. Jag hade känt mig lika obekväm i en likadan situation.

SILVIO & CHRISTOPHER MEETS WITH DIMAGGIO & CO.
Citera
2013-10-31, 16:50
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Silvios reaktion när Christopher säger att han annars måste ifrågasätta Tonys omdöme är prislös!

En rolig scen jag ofta glömmer bort är den när Silvo och Christopher besöker DiMaggio och kompani. Jag hade känt mig lika obekväm i en likadan situation.

SILVIO & CHRISTOPHER MEETS WITH DIMAGGIO & CO.
Rätt så kuslig scen faktiskt, det är nog den enda gången i serien som man får se Silvio nervös/rädd.
Citera
2013-10-31, 18:28
Medlem
Citat:
Såg att en av kommentarerna om Youtube-klippet var: "Silvio's face when Chrissy questions tony's leadership is priceless".

Jag måste ha sett klippet innan någon gång och då fått meningen på hjärnan, annars är det något skumt.

Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Rätt så kuslig scen faktiskt, det är nog den enda gången i serien som man får se Silvio nervös/rädd.
Håller med dig, jag kände samma sak när jag såg klippet. När han är på restaurang och han får en dusch med blod i ansiktet så är han ju hel-lugn - lite roligt.
Citera
2013-11-06, 20:22
Medlem
Såg precis klart serien för tredje gången. Såg den första gången för fyra år sedan och sen med ytterligare en genomgång för tre år sedan. Då var jag övertygad att inget kommer komma i närheten. Efteråt så har jag sett The West Wing, Mad Men, The Wire och Breaking Bad och började fundera på hur bra Sopranos egentligen var. Kan utan att överdriva säga att jag hade ordentligt fel i min tveksamhet, herregud vad bra den är.

De första gångerna jag såg serien tyckte jag att den tappade för varje säsong men nu är det typ tvärtom. Första säsongen är visserligen bland det bästa som visats i tv och har en del tyngd i och med sin revolutionerande status MEN den sista säsongen, alla 21, avsnitt är ju så otroligt jävla bra. Stämningen och plotsen som byggs upp är otroligt och med det slutet...

Det jag dock märkte som negativt den här gången är hur svag karaktär Silvio är, oerhört lite konstruktiv screentime. Jag älskar honom som comic relief men han utvecklas inte mycket under seriens gång.

En sista grej är att första gången jag serien tyckte jag att mafia-delen var hela anledningen att se serien men den här gången, gissningsvis på grund av att jag i alla fall är lite äldre, har jag insett att seriens storhet ligger i Tonys relationer med de kvinnliga karaktärerna. En del med Janice, en del med Olivia och väldigt mycket med Dr Melfi men ingenting i tv-väg är bättre än Tony och Carmelas relation. För mig är själva grunden i serien ett relationsdrama med de två.
Citera
2013-11-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyad
Såg precis klart serien för tredje gången. Såg den första gången för fyra år sedan och sen med ytterligare en genomgång för tre år sedan. Då var jag övertygad att inget kommer komma i närheten. Efteråt så har jag sett The West Wing, Mad Men, The Wire och Breaking Bad och började fundera på hur bra Sopranos egentligen var. Kan utan att överdriva säga att jag hade ordentligt fel i min tveksamhet, herregud vad bra den är.

De första gångerna jag såg serien tyckte jag att den tappade för varje säsong men nu är det typ tvärtom. Första säsongen är visserligen bland det bästa som visats i tv och har en del tyngd i och med sin revolutionerande status MEN den sista säsongen, alla 21, avsnitt är ju så otroligt jävla bra. Stämningen och plotsen som byggs upp är otroligt och med det slutet...

Det jag dock märkte som negativt den här gången är hur svag karaktär Silvio är, oerhört lite konstruktiv screentime. Jag älskar honom som comic relief men han utvecklas inte mycket under seriens gång.

En sista grej är att första gången jag serien tyckte jag att mafia-delen var hela anledningen att se serien men den här gången, gissningsvis på grund av att jag i alla fall är lite äldre, har jag insett att seriens storhet ligger i Tonys relationer med de kvinnliga karaktärerna. En del med Janice, en del med Olivia och väldigt mycket med Dr Melfi men ingenting i tv-väg är bättre än Tony och Carmelas relation. För mig är själva grunden i serien ett relationsdrama med de två.

Håller med, älskar silvio men han är ju inte så bred karaktärs mässigt genom seriens gång!
Och även om att serien blir bättre desto mer man ser den, det är alltid något man missat tidigare haha!

Och även här håller jag med, något enormt!
Det folk som ser den första gången säkert inte uppfattar är att huvudtemat är faktiskt inte maffia, utan psykologi OCH maffia..
Tony lider av enorma psykologiska problem, likaså hans fru.
För att inte tala om christopher och i senaste säsongen Anthony jr som försöker släcka sig/skrika efter uppmärksamhet. Den sistnämnda scenen verkligen älskar jag, se Tony gå från panik och rädda han, sedan ilska och börjar skälla för att direkt gå över till ren ödmjukhet då han inser att han känner igen sig.

Det är ett sånt djup i denna serien bortom de där oftast överdrivet actionfyllda temat som serien frontas som, Maffia.
Den har verkligen allt;
1. Felfritt skådespel från underskattade skådisar
2. Många karaktärer genom alla serier varav alla håller hög klass
3. Plottwists av högsta kvalité
4. UNDERBAR humor, som är så snyggt insmidd utan att ta bort respekten man har för gubbarna
5. Ett slut man inte kan hata, det är så perfekt att man är mållös och inte kan tänka på annat i veckor/månader efter man sett det för första gången.

Fan.. om man ska glo igenom serien för 7e gången snart
Citera
2013-11-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Det är ett sånt djup i denna serien bortom de där oftast överdrivet actionfyllda temat som serien frontas som, Maffia.
Den har verkligen allt;
1. Felfritt skådespel från underskattade skådisar
2. Många karaktärer genom alla serier varav alla håller hög klass
3. Plottwists av högsta kvalité
4. UNDERBAR humor, som är så snyggt insmidd utan att ta bort respekten man har för gubbarna
5. Ett slut man inte kan hata, det är så perfekt att man är mållös och inte kan tänka på annat i veckor/månader efter man sett det för första gången.
Så sant som det är sagt. Jag brukar putta in andra serier som verkar intressanta men inget har kommit i närheten av The Sopranos. Serien är en resa jag kan göra om och om igen. Det är en box innehållande action, spänning, twists, mat, humor, kärlek, girighet, våld, sorg, hat, vardag, maffia och mycket mer - plus skådespel, regi och manus av hög kvalitet från start till slut. Ett mästerverk.

Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Fan.. om man ska glo igenom serien för 7e gången snart
Har kollat 1-2 avsnitt per dag och ibland mer i närmare ett år och jag är fortfarande inte klar med serien - p.g.a. anledningarna du nämner. Vet inte om jag någon gång kommer att sluta se serien.
Citera
2013-11-06, 22:04
Medlem
Citat:
Så sant som det är sagt. Jag brukar putta in andra serier som verkar intressanta men inget har kommit i närheten av The Sopranos. Serien är en resa jag kan göra om och om igen. Det är en box innehållande action, spänning, twists, mat, humor, kärlek, girighet, våld, sorg, hat, vardag, maffia och mycket mer - plus skådespel, regi och manus av hög kvalitet från start till slut. Ett mästerverk.

Har kollat 1-2 avsnitt per dag och ibland mer i närmare ett år och jag är fortfarande inte klar med serien - p.g.a. anledningarna du nämner. Vet inte om jag någon gång kommer att sluta se serien.

AMEN! .. och hur satan kunde jag glömma mat som höjdpunkt :$ jag som älskar italiensk mat !!

Ja eller hur! Har sett många serier, däribland the wire (som jag fann bra men tyckte den kändes överskattad då den tappade senare säsonger som inte sopranos gjorde) etcetc...
Men ingen av dem kan ställas mot Sopranos för mig, den enda är Breaking bad... som dock förlorar just för att Sopranos sitter på ett högre "titta-igen" värde.

Så min lista på top 3 är nog följande:
1. Sopranos
2. Breaking Bad
3. Band of Brothers

Citera
2013-11-20, 05:04
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=cRT0CT7aHdM

Här är ytterligare en fantastisk scen. Man får ju nästan rysningar.
RIP James Gandolfini!
Citera
2013-11-23, 01:19
Medlem
Blev sugen på att se om denna serie igen (ungefär 1 år sen jag såg den för första gången)
Ska försöka hålla mig ett tag till så att suget blir större.

En av de bästa serierna helt klart!
Citera
2013-11-23, 07:54
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicckk
http://www.youtube.com/watch?v=cRT0CT7aHdM

Här är ytterligare en fantastisk scen. Man får ju nästan rysningar.
RIP James Gandolfini!

Japp! Sån pondus, men ändå "känslig" samtidigt.
En av de största rollprestationerna någonsin i något medium.
RIP, indeed Gandolfini!
Kanske bara överträffad av Bryan Cranston i Breaking Bad?

//Crimson
Citera
2013-11-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Japp! Sån pondus, men ändå "känslig" samtidigt.
En av de största rollprestationerna någonsin i något medium.
RIP, indeed Gandolfini!
Kanske bara överträffad av Bryan Cranston i Breaking Bad?

//Crimson

Den dynamik som uppvisas med Gandolfinis Tony Soprano är sjukt överlägsen imo.

Bryan Cranston är helt fenomenal likväl ändock en bra bit under.
Citera
2013-11-23, 21:40
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=ODuKnC5yGDM
Min favoritscen alla kategorier i Sopranos är Silvios utbrott under pokerkvällen i säsong 2. Den annars ganska lugne och beräknande Silvio tappar temperamentet helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in