2010-08-20, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderSex
För övrigt den bästa serien jag sett, tröttnar aldrig!
Jo, vi intelligenta* har ju insett det... ! Som sagt, den bästa serien även jag sett och jag tröttnar heller aldrig.

En intressant liten detalj är dock att, ju mer man ser Sopranos desto mer inser man hur "onda" de flesta i serien faktiskt är.

* Varför jag skriver "intelligenta*" är att jag slutligen insett att (nästan) all kritik mot Sopranos till syvende og sidst alltid bottnar i att den som kritiserar inte förstått, inte att dom inte gillar serien utan att dom faktiskt helt enkelt inte har förstått!
Senast redigerad av Lars365 2010-08-20 kl. 04:29.
Citera
2010-08-21, 18:36
Medlem
Frågan är ju när HBO ska få tummarna loss och släppa säsong 2-5 på Bluray
Citera
2010-08-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Jo, vi intelligenta* har ju insett det... ! Som sagt, den bästa serien även jag sett och jag tröttnar heller aldrig.

En intressant liten detalj är dock att, ju mer man ser Sopranos desto mer inser man hur "onda" de flesta i serien faktiskt är.

* Varför jag skriver "intelligenta*" är att jag slutligen insett att (nästan) all kritik mot Sopranos till syvende og sidst alltid bottnar i att den som kritiserar inte förstått, inte att dom inte gillar serien utan att dom faktiskt helt enkelt inte har förstått!

Onda? jag tycker mer man märker hur männskliga dom är. Visst dom har ett visst sätt dom är på men man kan åxå se hur en kallblodig mördare som paulie börjar gråta efter att han fått veta att hans "mamma" är han moster, eller när Tony sitter hos pie o my en hel natt och vakar över henne när hon är sjuk. Älskar den scenen, speciellt när geten kommer in och Tony ler lite
http://www.youtube.com/watch?v=oFxSep7KS_U Vackert!
Citera
2010-08-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
men man kan åxå se hur en kallblodig mördare som paulie börjar gråta efter att han fått veta att hans "mamma" är han moster, eller när Tony sitter hos pie o my en hel natt och vakar över henne när hon är sjuk.
Det är just sådant (vilket även poängteras i serien via psykiatrikern) som är ett av många kännetecken hos en riktig psykopat!
Dom gråter när deras hund blir lite sjuk men dom kan samtidigt utan att blinka misshandla ihjäl din snälla helt oskyldiga lillasyster... om dom får 2500 kr för besväret!

Jag tycker på riktigt väldigt mycket om både Paulie och Christopher, men ta bara den scenen när dom slagit en kypare som då får ett epileptiskt anfall,
och 1 dom ringer inte ambulans eller ens 2 går bara därifrån utan dom 3, skrattar åt hans epileptiska anfall samt... 4 skjuter därefter kyparen till döds!

Empatiskt
beteende... ? Nej detta är monster som agerar i en verklighet med försvarslösa människor.
Och är ovanstående något som du eller jag inte ens på 100 miljoner år ens i fantasin skulle kunna ens kunna tänka oss att ens göra! NEj, självfallet inte!
Är Sopranos en extremt välgjord serie? JA! Är många av individerna som Sopranos handlar om onda? JA!

Och det är även lite sådant serien går ut på, dvs att visa att för att klara av att vara yrkeskriminell i en maffia så måste man antingen vara psykopat eller vara extremt tuff ifrån en jävligt skev uppväxt, eller kanske helst både och!
Senast redigerad av Lars365 2010-08-23 kl. 19:07.
Citera
2010-08-23, 18:58
Medlem
Hakapelitas avatar
Citat:

Jag tycker på riktigt väldigt mycket om både Paulie och Christopher, men ta bara den scenen när dom slagit en kypare som då får ett epileptiskt anfall,
och 1 dom ringer inte ambulans eller ens 2 går bara därifrån utan dom 3, skrattar åt hans epileptiska anfall samt... 4 skjuter därefter kyparen till döds!
[i]!

-Fucking Asholes!
-Oooow!
-Chrissy...He´s fucked up.

Citera
2010-08-23, 19:02
Medlem
AxelFoleys avatar
Citat:
Dom skrattar väl inte åt honom? Såg avsnittet häromkvällen och vill inte minnas det. Sen är det väl klart att dom inte ringer ambulans då han kan identifiera dom, vilket också är anledningen till att dom dödar honom istället.
Citera
2010-08-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelFoley
Dom skrattar väl inte åt honom? Såg avsnittet häromkvällen och vill inte minnas det.
Jo, Christopher skrattar faktiskt, älskar hans skratt för övrigt!
Citat:
Sen är det väl klart att dom inte ringer ambulans då han kan identifiera dom, vilket också är anledningen till att dom dödar honom istället.
Självfallet, och iom att man hejar på dom så tycker man bara att det var smart gjort!

Men, hade det varit du eller jag i verkligheten hade vi garanterat aldrig haft hjärta att kunna göra något så obeskrivligt ondskefullt!
Senast redigerad av Lars365 2010-08-23 kl. 19:24.
Citera
2010-08-23, 19:23
Medlem
AxelFoleys avatar
Citat:
Jo, Christopher skrattar faktiskt, älskar hans skratt för övrigt!
I stand corrected. Var det inte mer av ett nervöst/holy shit skratt dock?

Citat:
Plus att straffet om man stannar kvar och är dum nog att vara ärlig är max böter (eller mycket kort straff, tom i USA) medan är man inte ärlig (vilket jag utgår ifrån att maffia-Paulie & Co inte är) och stannar kvar så är straffet ingenting alls,
för epileptikern kommer ändå inte minnas något i vilket fall, och skulle han minnas något så räknas det ändå inte.
Om Paulie och Christopher hade stannat kvar och ringt ambulans hade det med minst 99% sannolikhet blivit ingen straffpåföljd!
Frågan är om dom hade någon koll på såna grejer? Sen skulle det väl säkert vara en pinsamhet för dom om det kom ut till Tony och grabbarna. Tony vill ju inte att man ska åka dit för J-walking ens pga RICO.
Citera
2010-08-23, 19:26
Medlem
Citat:
I stand corrected. Var det inte mer av ett nervöst/holy shit skratt dock?
Klart det kan ha varit så!

Citat:
Frågan är om dom hade någon koll på såna grejer? Sen skulle det väl säkert vara en pinsamhet för dom om det kom ut till Tony och grabbarna. Tony vill ju inte att man ska åka dit för J-walking ens pga RICO.
Jo, och ytterligare en anledning till Sopranos suveränitet, det oändliga antal möjliga tolkningarna till allt det som händer!
Det är aldrig svart eller vitt utan konstant grått i olika nyanser, beroende ifrån hur man ser det just då, precis som det ju är i verkligheten

Jag påstår si, du hävdar så! Vem som har rätt? Ingen vet? Precis som i livet!

Sen kan jag ju även säga att det var faktiskt först 2:a gången som jag såg Sopranos som jag började tycka att dom var "onda", första omgången så förlät jag precis allt!
Senast redigerad av Lars365 2010-08-23 kl. 19:31.
Citera
2010-08-23, 21:51
Medlem
Citat:
Onda? jag tycker mer man märker hur mänskliga dom är.
Precis, för så kan man faktiskt också se det!
Tom verkligt onda människor är också även dom helt klart mänskliga!

För ärligt, även om Sopranos ju självfallet förminskar den verkliga ondskan oerhört, då annars skulle ingen orka titta på serien,
så är de enda människor som egentligen är ondare, än vissa i Sopranos, faktiskt riktiga sadister samt seriemördare... samt kombinationen av dessa!
Citera
2010-08-23, 22:14
Medlem
Citat:
Precis, för så kan man faktiskt också se det!
Tom verkligt onda människor är också även dom helt klart mänskliga!

För ärligt, även om Sopranos ju självfallet förminskar den verkliga ondskan oerhört, då annars skulle ingen orka titta på serien,
så är de enda människor som egentligen är ondare, än vissa i Sopranos, faktiskt riktiga sadister samt seriemördare... samt kombinationen av dessa!

=)
Ja, de är de jag menar. Om du tar nån skitfilm ala hollywood så är ofta "bad guysen" genom onda och visar inga mänskliga drag alls. Jag tycker man känner empati för många av karaktärerna även att dom är psykopater eller sociopater. Kan många gånger tycka synd om Tony som enligt psykologen försöker vara en bra son och ta hand om sin mamma och Junior.
Finns en bra scen när Tony och Junior sitter hos Junior och kollar på TV, där Tony säger dont you love me? och Junior börjar gråta. Det är en bra exempel på hur dom båda känns mänskliga.

men visst är dom onda.
Citera
2010-08-23, 22:16
Medlem
Citat:
Jag tycker man känner empati för många av karaktärerna även att dom är psykopater eller sociopater.
Ja, helt klart! Ja tycker om dom allihop!
Det är bla det som är briljant, att tom med sociopaterna tvingas man tycka om!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in