2013-07-13, 15:15
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Kanske lite offtopic men jag tycker att James Gandolfini var lik den är ökända maffiatorpeden Richard The iceman Kuklinski han hade passat att spela honom. http://www.google.se/imgres?um=1&rlz=1T4WZPA_enSE365SE368&hl=sv&biw=128 0&bih=514&tbm=isch&tbnid=Ss1H3zXvZDhdxM:&imgrefurl =http://eyescreamtattoo.blogspot.com/2012/05/dagens-seriemordare_18.html&docid=dA-eOCK0qU1gzM&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/-Dn4xE6sBBDY/T7Xy9CHeHhI/AAAAAAAAC7w/DaD9VkQY2pU/s400/kuklinski_1.jpg&w=480&h=360&ei=A07hUZPXKISF4ATAqYD YBw&zoom=1&iact=hc&vpx=821&vpy=58&dur=829&hovh=194 &hovw=259&tx=119&ty=117&page=1&tbnh=150&tbnw=209&s tart=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:12,s:0,i:115
Jävligt sant faktiskt, liknar honom i gamla dar.
Citera
2013-07-13, 17:29
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Hade tillfället uppstått så hade Bobby blivit boss.
Vilket är helt absurt då han närmast varit en simpel chaufför åt Corrado "Junior" Soprano, att han ens fick chansen att bli någon i Tonys crew är sanslöst, väntar fortfarande på förklaring till det men det kommer kanske senare.
Citera
2013-07-14, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Du har gjort ett väldigt bra arbete. Det är en fröjd att få läsa dina tankegångar angående serien.

Ja, du om någon skulle passa bra att jobba hos FBI.

Vad är dina generella tankar om FBI agenten som Tony nästan blir vän med på slutet? Han som är näst högsta hönset och som arbetar på fältet. Agent Ron Goddard menar jag. Jag tycker han är rätt skön.
Jag känner samma sak om nästan varje inlägg jag läser i denna tråden. Det är riktigt kul att läsa om andras tankar, man ser att man har noterat samma saker som andra tittare, man får läsa om andras teorier som man antingen delar eller inte - i vilket fall är det alltid lika givande.

Nej, inte FBI - det är ju the bad guys!

Är det Dwight Harris du tänker på? Överlag positiva tankar, men inte från början, i början är ju inte populär hos någon, vilket man kan förstå. Scenen när han och hans kollega Ron Goddard står längst ner på Tonys uppfart vid vändzonen när Tony skall hämta morgontidningen är riktigt underbar - av det enkla skälet att Tony blir så arg.

Min syn på honom ändrades ganska mycket då han fick ett nytt jobb med nya uppgifter, att han på något sätt känner att han kommer närmare Tony är något som märks tydligt i de senare avsnitten när han ger viktig intel till Tony vid ett par tillfällen - kanske för att han gillar Tony, för att han tyckte Tony gjorde honom en tjänst med uppgifterna om killarna från mellanöstern eller för att han helt enkelt inte gillar Phil med tanke på vad som hände en av hans tidigare kollegor. Det framgår klart och tydligt att han känner sig som en av dem, inte som en familjen men han är en supporter i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Vilket är helt absurt då han närmast varit en simpel chaufför åt Corrado "Junior" Soprano, att han ens fick chansen att bli någon i Tonys crew är sanslöst, väntar fortfarande på förklaring till det men det kommer kanske senare.
Förstår vad du menar men jag håller inte med. Att det kan uppfattas så när man följer serien kan jag förstå men faktum är att Bobby redan blev made i mitten av 80-talet, ungefär då Tony gick från soldier till capo. Bobby hade hand om Corrados shy men var inte en riktig capo över ett crew.

Att han senare fick lägga mycket på hyllan p.g.a. Corrados tillstånd och gjorde det utan att direkt klaga var något som höjde honom i Tonys ögon. Att Bobby inte är den typiska gangstern vet jag att många tycker och det gör även jag men jag tror helt klart att han hade anpassat sig efter jobbet, på samma sätt som han gjorde med alla de uppgifterna han fick.
Citera
2013-07-14, 08:11
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Min syn på honom ändrades ganska mycket då han fick ett nytt jobb med nya uppgifter, att han på något sätt känner att han kommer närmare Tony är något som märks tydligt i de senare avsnitten när han ger viktig intel till Tony vid ett par tillfällen - kanske för att han gillar Tony, för att han tyckte Tony gjorde honom en tjänst med uppgifterna om killarna från mellanöstern eller för att han helt enkelt inte gillar Phil med tanke på vad som hände en av hans tidigare kollegor. Det framgår klart och tydligt att han känner sig som en av dem, inte som en familjen men han är en supporter i alla fall.
Det framgår åtminstone helt klart i sista säsongen när Sopranos crew slår tillbaka mot Leotardos crew och agent Harris utbrister "We're winning!" och ser glad ut, till hans kollegas närmast förskräckelse. Agent Harris har ju dessutom alltid uppträtt respektfullt mot Tony och hans familj vilket Tony antagligen uppskattat i det långa loppet.
Citat:
Förstår vad du menar men jag håller inte med. Att det kan uppfattas så när man följer serien kan jag förstå men faktum är att Bobby redan blev made i mitten av 80-talet, ungefär då Tony gick från soldier till capo. Bobby hade hand om Corrados shy men var inte en riktig capo över ett crew.

Att han senare fick lägga mycket på hyllan p.g.a. Corrados tillstånd och gjorde det utan att direkt klaga var något som höjde honom i Tonys ögon. Att Bobby inte är den typiska gangstern vet jag att många tycker och det gör även jag men jag tror helt klart att han hade anpassat sig efter jobbet, på samma sätt som han gjorde med alla de uppgifterna han fick.
Tack för förklaringen, jag tycker att han verkar så vek, att det är svårt att fatta att han är "made man" och att Tony i slutskedet även låter honom bli en av hans närmsta män. Dock är han en sympatisk figur och det är för övrigt skådisen som spelar honom också.
Citera
2013-07-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Tack för förklaringen, jag tycker att han verkar så vek, att det är svårt att fatta att han är "made man" och att Tony i slutskedet även låter honom bli en av hans närmsta män. Dock är han en sympatisk figur och det är för övrigt skådisen som spelar honom också.
Då har de inte misslyckats för att det tror jag är just det de vill att man skulle känna. Dock finns det flera incidenter i senare delen av serien där Bobby står på sig - jag tänker först och främst på scenen som utspelade sig i sommarstugan men även det som utspelar sig runt karusellincidenten. Jag är övertygad om att han hade varit vässad om boss blev hans uppgift. Att han ändock är såpass ödmjuk, lojal men ändå bestämd är nog det som Tony fattar tycke för även om deras relation inte går way back.
Citera
2013-07-14, 20:29
Medlem
Vill tipsa om en hemsida där samtliga karaktärer redovisas i ett sorts träd, med hänsyn till vilken säsong man är på. http://www.utopiaplanitia.info/sopranos/index.html
Där brukade jag kika så fort någon nämnde en karaktär jag inte riktigt kunde placera. Om man försöker minnas så många detaljer som möjligt och verkligen hänger med är serien många gånger bättre. Därför är detta en serie man kan se om.

Obs, scrolla inte längst ned på hemsidan då de även lagt till vilka som dör och det kan spoila en del. Så om en person dör i sista avsnittet av säsongen man kikar på och man inte sett det än blir man lite spoilad.

Senast redigerad av Flint 2013-07-14 kl. 20:52.
Citera
2013-07-14, 20:44
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flint
Vill tipsa om en hemsida där samtliga karaktärer redovisas i ett sorts träd, med hänsyn till vilken säsong man är på. http://www.utopiaplanitia.info/sopranos/index.html
Där brukade jag kika så fort någon nämnde en karaktär jag inte riktigt kunde placera. Om man försöker minnas så många detaljer som möjligt och verkligen hänger med är serien många gånger bättre. Därför är detta en serie man kan se om.

Obs, scrolla inte längst ned på hemsidan då de även lagt till vilka som dör och det kan spoila en del. Så om en person dör i sista avsnittet av säsongen man kikar på och man inte sett det än blir man lite spoilad.
Tack så mycket, har samma problem massa namn men kan inte placera dem riktigt, sett serien 7 gånger 8 snart så .
Citera
2013-07-14, 22:41
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Då har de inte misslyckats för att det tror jag är just det de vill att man skulle känna. Dock finns det flera incidenter i senare delen av serien där Bobby står på sig - jag tänker först och främst på scenen som utspelade sig i sommarstugan men även det som utspelar sig runt karusellincidenten. Jag är övertygad om att han hade varit vässad om boss blev hans uppgift. Att han ändock är såpass ödmjuk, lojal men ändå bestämd är nog det som Tony fattar tycke för även om deras relation inte går way back.
Jag hoppas i vilket fall som helst att jag ska stöta på en scen där Tony förändrar radikalt sin syn på Bobby, det känns inte så trovärdigt annars. Till och med de andra i Tonys crew har honom helt öppet som driftkucku där jag är i serien nu.
Citat:
Tack för en riktigt bra länk! Själv googlar jag upp udda rollkaraktärer som tex strippan Tracee (som mördades av Ralph utanför BadaBing), hon sysslar tydligen med yoga i New York och har i princip endast gjort den rollen. Annan kuriosa är att Tonys giriga syster i serien, som spelas av Aida Turturro, var mycket god vän med Gandolfini i verkligheten, de har haft projekt ihop sedan 1992 och hon har även spelat hans dotter i en annan film.
Citat:
Jag tittade just på det avsnittet och reagerade lite också. FBI fattar att något hänt men det kan ju vara allt från otrohet till hustrumishandel eller vad som helst.
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-07-14 kl. 23:39.
Citera
2013-07-14, 23:54
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Tony Soprano är en riktig alfahanne!

Fysiskt: http://www.youtube.com/watch?v=2oOkmypNJE0

Psykiskt: http://www.youtube.com/watch?v=Fr3mlbv16Cw

Citat:

Jo, jag tror också det. I början så trodde Tony att han bara fejkade. Det kanske han gjorde också? De hade iallafall ömsesidig respekt för varandra i slutet av serien. Jag gillade själv han FBI-agenten. Jag tyckte han verkade vara sympatisk för att jobba åt Storebror.
Citera
2013-07-15, 12:19
Medlem
-silent-s avatar
Vet inte om det har skrivits, men en hel del har skrivits angående ryssen som försvann i skogen. När Paulie och Christopher först tappar bort honom tar spåren helt plötsligt slut, blodspår såväl som fotspår. Man får då se detta ur en vinkel uppifrån ett träd, där det ser ut som man tittar ner på P och C , jag har själv valt att tro att det är ryssen som är där uppe i trädet. Känns som den mest logiska förklaringen.
Citera
2013-07-15, 12:29
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -silent-
Vet inte om det har skrivits, men en hel del har skrivits angående ryssen som försvann i skogen. När Paulie och Christopher först tappar bort honom tar spåren helt plötsligt slut, blodspår såväl som fotspår. Man får då se detta ur en vinkel uppifrån ett träd, där det ser ut som man tittar ner på P och C , jag har själv valt att tro att det är ryssen som är där uppe i trädet. Känns som den mest logiska förklaringen.
Såg det avsnittet häromdagen och jag tänkte samma sak. Det kan väl inte heller vara en slump att Paulies bil är borta när Tony och Bobby anländer till skogen.
Citera
2013-07-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
Det kan väl inte heller vara en slump att Paulies bil är borta när Tony och Bobby anländer till skogen.
Känner samma sak, att deras reaktion på det inte var speciellt stark är roligt i sig. Det var mer som:

- Din bli är borta!
- Hm. Där ser man...

Ingen direkt tanke på vad för konsekvenser det skulle kunna få får man uppfattningen om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in