2018-08-12, 23:43
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
De kan komma från alla möjliga håll. Ditt moraliska system bygger på konsensus i samhället. Andra moraliska system kan bygga på intuition, religion, principer eller någonting annat.
Många personer under 1800-talet trodde nog inte att Pridetåget skulle bli en grej heller.

Religion, principer, intuition och något annat är också saker skapade av människan. Konsensus skapar nog det mesta i vårt samhälle i tankeväg.

Precis, därför är det viktigt att man agerar och resonerar nu innan incestknullarna tar mark.
Citera
2018-08-12, 23:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Religion, principer, intuition och något annat är också saker skapade av människan. Konsensus skapar nog det mesta i vårt samhälle i tankeväg.
Ja, såklart är det skapat av människan. Men ditt moraliska system bygger på vad flest människor tycker, vilket inte alla moraliska system gör.
Citat:
Precis, därför är det viktigt att man agerar och resonerar nu innan incestknullarna tar mark.
Fast när "incestknullarna" tar makten så kommer ju du att acceptera det, eftersom du står för nutidens konsensus.
Citera
2018-08-12, 23:52
Medlem
Rysstrollets avatar
Citat:
Nihilismen härskar? Nja, det är jag tveksam till. Det finns ett motstånd mot möjligtvis kristna värderingar eller gammalmodiga idéer om hur samhället bör organiseras, men idag finns det knappast ett problem med nihilism. Varken bland befolkningen eller filosofer.

Jo, nihilismens framfart är anledningen till att vi ens har denna diskussion.

Vi har idag ett samhälle där det anses normalt för unga människor super halvt ihjäl sig var helg medans de har sex med olika personer var vecka. Det är underhållning för ungdomar att titta på dylika program där detta händer. Visst tycker många att den typen av underhållning är korkad, men ovanligt att någon kommenterar den moraliska förkastligheten i sådant. Detta är bara ett ytligt axplock, det finns självfallet mycket mer, och kanske bättre exempel men som kräver en djupare dissektion.

Men låt mig gissa, det är inkorrekt att påtala att dessa är nihilistiska beteenden? Det är att motsätta sig dessa beteenden som är "konservativt"? Eller att spegla "kristna värderingar". Just värderingar som till exempel de kristna är vad som skyddar oss mot nihilismen. Kristendomen försvann (notera att jag ej är kristen eller religiös öht) från befolkningen och då började ifrågasättandet av olika moraliska värden.
Vissa av dessa ifrågasättanden kan anses bra, och har skapat mer frihet, men problemet är att det inte finns någon uppenbar gräns, eller det finns ingen gräns öht, då moral är en mental uppfinning till att börja med. Och mentala konstruktioner inom en kultur är inget annat än kollektiva hallucinationer. Vi behöver alltså klara riktlinjer för hur vi kollektivt ska följa dessa.
Utan ett moraliskt system så faller samhället gradvis in i nihilism. Något som nu sker gradvis med varje generation.

Anledningen till att "vi" inte ser samhället som nihilistiskt (eller i processen att bli allt mer så) idag är för att måttstocken av vad som anses normalt har förflyttats. Ganska uppenbart om man tänker ur perspektivet av en varelse som ser genom tid och rum, att det för 200 år sedan tills idag skett en kollaps av moraliska värden som håller samman samhället.

I framtiden så anses antingen alla moraliska värderingar som "konservativt", och ingen reser på ett ögonbryn när någon har sex med sin farmor i ett gathörn, eller så fylls hålet (det kollektiva mänskliga suktandet efter ett moralsystem) av islam.
Citera
2018-08-13, 00:00
Citat:
Ja, såklart är det skapat av människan. Men ditt moraliska system bygger på vad flest människor tycker, vilket inte alla moraliska system gör.
Fast när "incestknullarna" tar makten så kommer ju du att acceptera det, eftersom du står för nutidens konsensus.

Mitt moraliska system bygger inte uteslutande på vad mest människor tycker. Ibland, men ibland inte. De flesta moraliska system som backas av mänsklighetens konsensus tror jag dock är korrekta.

Så vilket moraliskt system faller ämnet "det är okej att ligga med sin mamma" under?
Citera
2018-08-13, 00:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Mitt moraliska system bygger inte uteslutande på vad mest människor tycker. Ibland, men ibland inte. De flesta moraliska system som backas av mänsklighetens konsensus tror jag dock är korrekta.
Okej, så ditt moraliska system bygger på intuition och känslor.
Citera
2018-08-13, 00:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
App, app, app!

Att incest innebär per definition utnyttjande stämmer inte. Jag skulle kunna argumentera på samma sätt som du gör mot homosexualitet, vilket jag är ganska säker på att du skulle ha problem med.

"Men hur ser homosexualitet ut i verkligheten?
Tycker man ska börja där.
Inte utifrån några abstrakta antaganden som sällan är sanna.

Homosexualitet = AIDS"

Om två bröder som inte växte upp med varandra och sedan inleder ett förhållande, på vilket sätt utnyttjar de varandra?
"Om".

Här finns en del om incest i verkligheten: Rise
Riksföreningen mot incest och andra sexuella övergrepp i barndomen

Att likställa homosexualitet med incest är nog bara homofober glada för. Gör inte det.
Citera
2018-08-13, 00:08
Citat:
Okej, så ditt moraliska system bygger på intuition och känslor.

Jag vet inte vad mitt moraliska system bygger på. Inget jag finner intressant att fundera kring. Men jag vet att att ligga med sin egen mamma är befängt. Jag vet detta, för absolut inget i mänsklighetens historia har visat på att det skulle vara bra att ligga med sin morsa.
Citera
2018-08-13, 00:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysstrollet
Jo, nihilismens framfart är anledningen till att vi ens har denna diskussion.

Vi har idag ett samhälle där det anses normalt för unga människor super halvt ihjäl sig var helg medans de har sex med olika personer var vecka. Det är underhållning för ungdomar att titta på dylika program där detta händer. Visst tycker många att den typen av underhållning är korkad, men ovanligt att någon kommenterar den moraliska förkastligheten i sådant. Detta är bara ett ytligt axplock, det finns självfallet mycket mer, och kanske bättre exempel men som kräver en djupare dissektion.
Vad har detta att göra med nihilism? Menar du att allting som är motsatsen till konservativa värderingar är nihilism? I så fall är du fel ute.
Citat:
Men låt mig gissa, det är inkorrekt att påtala att dessa är nihilistiska beteenden? Det är att motsätta sig dessa beteenden som är "konservativt"? Eller att spegla "kristna värderingar". Just värderingar som till exempel de kristna är vad som skyddar oss mot nihilismen. Kristendomen försvann (notera att jag ej är kristen eller religiös öht) från befolkningen och då började ifrågasättandet av olika moraliska värden.
Att ifrågasätta eller till och om med förneka vissa moraliska värden är inte nihilism.
Citat:
Vissa av dessa ifrågasättanden kan anses bra, och har skapat mer frihet, men problemet är att det inte finns någon uppenbar gräns, eller det finns ingen gräns öht, då moral är en mental uppfinning till att börja med. Och mentala konstruktioner inom en kultur är inget annat än kollektiva hallucinationer. Vi behöver alltså klara riktlinjer för hur vi kollektivt ska följa dessa.
Utan ett moraliskt system så faller samhället gradvis in i nihilism. Något som nu sker gradvis med varje generation.

Anledningen till att "vi" inte ser samhället som nihilistiskt (eller i processen att bli allt mer så) idag är för att måttstocken av vad som anses normalt har förflyttats. Ganska uppenbart om man tänker ur perspektivet av en varelse som ser genom tid och rum, att det för 200 år sedan tills idag skett en kollaps av moraliska värden som håller samman samhället.

I framtiden så anses antingen alla moraliska värderingar som "konservativt", och ingen reser på ett ögonbryn när någon har sex med sin farmor i ett gathörn, eller så fylls hålet (det kollektiva mänskliga suktandet efter ett moralsystem) av islam.
Jag tror att du har missuppfattat vad nihilism är. Att ett samhälle utvecklas genom att förkasta gammalmodiga värderingar och kristna värderingar innebär inte att vi rör oss mot nihilism. Idag är det populärt med allas lika värde, minoriteters rättigheter, mångkultur och en globaliserad värld. Alltså nya moraliska värden som samhällets invånare anammat. Detta är precis motsatsen till nihilism.
Citera
2018-08-13, 00:12
Medlem
KlasseArbogas avatar
Vad innebär OK i detta fall ens? Det är fullständigt vidrigt men knappast moraliskt fel om det rör sig om två myndiga människor som inte kan producera arvkomma
Citera
2018-08-13, 00:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
"Om".

Här finns en del om incest i verkligheten: Rise
Riksföreningen mot incest och andra sexuella övergrepp i barndomen

Att likställa homosexualitet med incest är nog bara homofober glada för. Gör inte det.
"Om".

Här finns en del om homosexualitet i verkligheten: https://en.wikipedia.org/wiki/HIV/AI..._United_States

Att likställa incest med homosexualitet är nog bara incestofober glada för. Gör inte det.
Citera
2018-08-13, 00:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag vet inte vad mitt moraliska system bygger på. Inget jag finner intressant att fundera kring. Men jag vet att att ligga med sin egen mamma är befängt. Jag vet detta, för absolut inget i mänsklighetens historia har visat på att det skulle vara bra att ligga med sin morsa.
Okej, varför diskuterar denna moraliska fråga då om du inte vet vilket moraliskt system du har anammat?
Citera
2018-08-13, 00:18
Citat:
Okej, varför diskuterar denna moraliska fråga då om du inte vet vilket moraliskt system du har anammat?

Denna fråga står eller faller inte på mitt moraliska system. Jag behöver inte veta vilket moraliskt system frågan lyder under för att ha en åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in