2018-08-13, 00:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Denna fråga står eller faller inte på mitt moraliska system. Jag behöver inte veta vilket moraliskt system frågan lyder under för att ha en åsikt.
Okej, så du är bara äcklad av incest och ville skriva det i tråden, got it. Nu är det noterat, tack!
Citera
2018-08-13, 00:26
Medlem
Citat:
Du tycker det är äckligt att äta lakrits. Du och kanske 1 miljard andra? Hur många tycker att det är äckligt att ligga med sin morsa - 7 miljarder kanske? Det säger någonting! Det säger att det är äckligare att ligga med morsan än att äta lakrits.

Har inte moral och etik med något som är äckligt att göra? Klart det har. Du får gärna annars förklara vad moral och etik är.

Så du menar, att om 7 miljarder hade tyckt lakrits smakat äckligt, då hade det varit moraliskt fel att äta lakrits och borde därmed vara förbjudet? Haha...
Citera
2018-08-13, 00:31
Citat:
Ursprungligen postat av Murbritts
Så du menar, att om 7 miljarder hade tyckt lakrits smakat äckligt, då hade det varit moraliskt fel att äta lakrits och borde därmed vara förbjudet? Haha...

Jag har inte sagt att det ska vara förbjudet att knulla sin morsa. 7 miljarder människor tycker inte att lakrits smakar äckligt.
Citera
2018-08-13, 00:35
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, så du är bara äcklad av incest och ville skriva det i tråden, got it. Nu är det noterat, tack!

Det är nog mer du som bara är intresserad av att skriva att incest är bra, i så fall.

Det står ingenstans i trådstarten att man måste delge ett moraliskt system för att diskutera frågan. Det har du hittat på.
Citera
2018-08-13, 00:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det är nog mer du som bara är intresserad av att skriva att incest är bra, i så fall.
Nej. Jag är intresserad av att diskutera incest utifrån moral och etik, inte huruvida det är bra eller dåligt.
Citat:
Det står ingenstans i trådstarten att man måste delge ett moraliskt system för att diskutera frågan. Det har du hittat på.
Läs trådstarten:
"Vad säger Flashback är det moraliskt rätt när en mor har sex med sin son under ovanstående förutsättningar?"
Citera
2018-08-13, 00:59
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Nej. Jag är intresserad av att diskutera incest utifrån moral och etik, inte huruvida det är bra eller dåligt.
Moral och etik är värderingar.
Värderingar är 'bra eller dåligt'
Alltså handlar moral och etik om 'bra eller dåligt'.

Se metaetik:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metaetik
Citera
2018-08-13, 01:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Moral och etik är värderingar.
Värderingar är 'bra eller dåligt'
Alltså handlar moral och etik om 'bra eller dåligt'.

Se metaetik:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metaetik
Jo, precis, men nu handlar det inte om metaetik. Eller trodde du att etik och metaetik är samma sak?

Nu handlar det om moral och etik, alltså vad som är rätt och fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Moral
Citat:
Moral (av latinets adjektiv moralis, "det som rör sederna") är en kvalitativ egenskap i en handling, ett beteende eller hos en person att följa de etiska normerna, att följa god sed. Det kan också betyda förståelsen inför vad som är rätt och fel.
Citera
2018-08-13, 01:13
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Jo, precis, men nu handlar det inte om metaetik. Eller trodde du att etik och metaetik är samma sak?

Nu handlar det om moral och etik, alltså vad som är rätt och fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Moral
Vad som är rätt har egenskapen brahet.
Vad som är fel har egenskapen dålighet.

Varför är det annars rätt eller fel om det inte har en värdering i sig?

Och jo, eran diskussion i denna tråd är av metaetisk karaktär. Det blir lätt så ty metaetik är etik på metanivå. Ni har inte vad jag sett bedrivit diskussionen utifrån givna normativa moralteorier.
Citera
2018-08-13, 01:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Vad som är rätt har egenskapen brahet?
Vad som är fel har egenskapen dålighet?
Det är ju det som är en fråga för metaetik, min vän.

Du får testa en annan tråd med det ämnet.

Citat:
eran diskussion
er*
Citera
2018-08-13, 01:17
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Det är ju det som är en fråga för metaetik, min vän.

Du får testa en annan tråd med det ämnet.
Är incest bra tycker du?
Citera
2018-08-13, 01:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Är incest bra tycker du?
Det beror på vad du menar med "bra". Den diskussionen bör man kanske ta i en tråd om metaetik.
Citera
2018-08-13, 01:20
Medlem
Citat:
Okej, så ditt moraliska system bygger på intuition och känslor.
Vad skulle de annars bygga på? Moral är väl ändå subjektivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in