2018-08-12, 23:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Det är äckligt!
Ja, och att rengöra toaletten och äta lakrits tycker jag är äckligt. Betyder det då att det är moraliskt fel att städa sitt badrum och att äta lakrits?

Huruvida någonting är äckligt har ingen betydelse när det kommer till moral och etik (om inte du bokstavligt talat bygger ditt moraliska system på att du är emot allt som du tycker är äckligt, vilket jag tvivlar på att du gör).
Citat:
Vad tror du man har uppfostran och skolväsendet för? Så att barn inte ska växa upp med att tycka det är vettigt att äta bajs eller ligga med sina föräldrar.
Lärde du dig i skolan att man inte ska äta bajs? Intressant skola.
Citera
2018-08-12, 23:09
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, och att rengöra toaletten och äta lakrits tycker jag är äckligt. Betyder det då att det är moraliskt fel att städa sitt badrum och att äta lakrits?

Huruvida någonting är äckligt har ingen betydelse när det kommer till moral och etik (om inte du bokstavligt talat bygger ditt moraliska system på att du är emot allt som du tycker är äckligt, vilket jag tvivlar på att du gör).
Lärde du dig i skolan att man inte ska äta bajs? Intressant skola.

Du tycker det är äckligt att äta lakrits. Du och kanske 1 miljard andra? Hur många tycker att det är äckligt att ligga med sin morsa - 7 miljarder kanske? Det säger någonting! Det säger att det är äckligare att ligga med morsan än att äta lakrits.

Har inte moral och etik med något som är äckligt att göra? Klart det har. Du får gärna annars förklara vad moral och etik är.

Ja, jag lärde mig i skolan att man inte ska äta bajs. Du hängde med på svenskan ser jag. Väldigt bra läsförståelse.
Citera
2018-08-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ur en "filosofisk synpunkt"? Du förstår väl att det finns fler än ett (1) moraliskt system som kan förklaras ur ett filosofiskt perspektiv? Huruvida incest är rätt eller fel beror ju helt på vilket moraliskt system du har anslutit dig till.

?

Om om vore om och om vi egentligen är tvekönade maskar i ett parallellt universum så kan incest vara vackert?

Men ska vi leva efter det vi känner till, till en viss del, så måste man fatta att incest inte är okej att normalisera under några omständigheter.

Filosofi handlar delvis om att tänka utanför ramarna men om filosofin ska leda till någon typ av upplysthet kan man inte helt tappa greppet om vad som är verklighet och vad som saknar poäng.

Vem fan drar till Italien å knullar med morsan?
Citera
2018-08-12, 23:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du tycker det är äckligt att äta lakrits. Du och kanske 1 miljard andra? Hur många tycker att det är äckligt att ligga med sin morsa - 7 miljarder kanske? Det säger någonting! Det säger att det är äckligare att ligga med morsan än att äta lakrits.
Okej, så nu verkar ditt moraliska system bygga på att 7 miljarder människor måste tycka någonting är äckligt för att det ska vara moraliskt fel. Ditt moraliska system bygger alltså på samtidens konsensus, inte principer eller logik. Kul att du i alla fall erkänner min poäng.
Citera
2018-08-12, 23:13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Va? Jag tror att du har missuppfattat mitt inlägg.

Min poäng var att det inte finns någon logik i att vara för HBTQ-rättigheter men emot incest. Om man anser att två män har rätt att älska varandra så borde man även acceptera det om de råkar vara bröder.
Håller med om att "sjukt på riktigt" och "äckligt" inte är godtagbara argument. Själv tycker jag ju t ex att Trump, "maga", alt-right, rasism och SD är äckligt och sjukt på riktigt. Intresse? Nej just det.

MEN nu är det trots allt DU som förenklar. På vilket sätt är HBTQ öht jämförbart med incest? För att båda är "sjuka" och "äckliga"??

Incest har en speciell komponent även när det handlar om myndiga personer och även om man ser till att använda p-medel: risken för att den svagare parten utnyttjas. Det är nog iaf bra mycket vanligare att fäder utnyttjar sin dotter som är beroende av sina föräldrar för sin överlevnad, än att det är dottern som får för sig att förföra sin gamla pappa (=porrfantasi). Tror jag iaf, åtminstone tills jag fått väldigt goda skäl till att tro något annat.
Senast redigerad av nerdnerd 2018-08-12 kl. 23:16.
Citera
2018-08-12, 23:23
Citat:
Okej, så nu verkar ditt moraliska system bygga på att 7 miljarder människor måste tycka någonting är äckligt för att det ska vara moraliskt fel. Ditt moraliska system bygger alltså på samtidens konsensus, inte principer eller logik. Kul att du i alla fall erkänner min poäng.

Moral och etik är väl ändå människans konst främst? Alltså är det moraliskt och etiskt fel att ligga med sin morsa om >99% av mänskligheten säger det. Sedan kan ju detta ändras över tid. Men just nu är det helt klart både moraliskt och etiskt fel att KNULLA SIN MAMMA.

Jag erkänner inte din poäng, för jag vet inte vad din poäng består i.
Citera
2018-08-12, 23:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Håller med om att "sjukt på riktigt" och "äckligt" inte är godtagbara argument. Själv tycker jag ju t ex att Trump, "maga", alt-right, rasism och SD är äckligt och sjukt på riktigt. Intresse? Nej just det.

MEN nu är det trots allt DU som förenklar. På vilket sätt är HBTQ öht jämförbart med incest? För att båda är "sjuka" och "äckliga"??
Nej, verkligen inte. Anser man att två män ska få älska varandra så borde man även acceptera två bröder som älskar varandra.
Citat:
Incest har en speciell komponent även när det handlar om myndiga personer och även om man ser till att använda p-medel: risken för att den svagare parten utnyttjas. Det är nog iaf bra mycket vanligare att fäder utnyttjar sin dotter som är beroende av sina föräldrar för sin överlevnad, än att det är dottern som få för sig att förföra sin gamla pappa (=porrfantasi). Tror jag iaf, åtminstone tills jag fått väldigt goda skäl till att tro något annat.
Att sexuellt utnyttja eller våldta någon anser jag är fel, oavsett om det är incest eller ej. Om en pappa våldtar eller sexuellt utnyttjar sin dotter så anser jag att det är fel, men inte på grund av att det är incest, utan på grund att det kränker hennes kroppsliga autonomi.
Två bröder som älskar varandra borde ha samma rätt som vilket homosexuellt par som helst att komma ut ur garderoben.
Citera
2018-08-12, 23:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej, verkligen inte. Anser man att två män ska få älska varandra så borde man även acceptera två bröder som älskar varandra.
Att sexuellt utnyttja eller våldta någon anser jag är fel, oavsett om det är incest eller ej. Om en pappa våldtar eller sexuellt utnyttjar sin dotter så anser jag att det är fel, men inte på grund av att det är incest, utan på grund att det kränker hennes kroppsliga autonomi.
Två bröder som älskar varandra borde ha samma rätt som vilket homosexuellt par som helst att komma ut ur garderoben.
"Borde".
Men hur ser incest ut i verkligheten?
Tycker man ska börja där.
Inte utifrån några abstrakta antaganden som sällan är sanna.

Incest = utnyttjande.

Jag är beredd att iaf överväga att ändra inställning efter att flera olika människor har talat om hur gärna de vill ha sex med någon av sina föräldrar. Men bara då..
Senast redigerad av nerdnerd 2018-08-12 kl. 23:31.
Citera
2018-08-12, 23:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Moral och etik är väl ändå människans konst främst? Alltså är det moraliskt och etiskt fel att ligga med sin morsa om >99% av mänskligheten säger det. Sedan kan ju detta ändras över tid. Men just nu är det helt klart både moraliskt och etiskt fel att KNULLA SIN MAMMA.
Om du bygger ditt moraliska system på samtidens konsensus så är det helt okej. Var bara ärlig med att du vänder kappan efter vinden i moraliska frågor.
Citera
2018-08-12, 23:32
Citat:
Om du bygger ditt moraliska system på samtidens konsensus så är det helt okej. Var bara ärlig med att du vänder kappan efter vinden i moraliska frågor.

Varifrån kommer dessa moraliska system du pratar om? De är fortfarande skapade av människor och utvecklas eller degenereras över tid.

Tror verkligen inte att sex med sin egen mor kommer bli en grej. Men man vet ju aldrig.
Citera
2018-08-12, 23:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
"Borde".
Men hur ser incest ut i verkligheten?

Incest = utnyttjande.
App, app, app!

Att incest innebär per definition utnyttjande stämmer inte. Jag skulle kunna argumentera på samma sätt som du gör mot homosexualitet, vilket jag är ganska säker på att du skulle ha problem med.

"Men hur ser homosexualitet ut i verkligheten?

Homosexualitet = AIDS"

Om två bröder som inte växte upp med varandra och sedan inleder ett förhållande, på vilket sätt utnyttjar de varandra?
Citera
2018-08-12, 23:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Varifrån kommer dessa moraliska system du pratar om? De är fortfarande skapade av människor och utvecklas eller degenereras över tid.
De kan komma från alla möjliga håll. Ditt moraliska system bygger på konsensus i samhället. Andra moraliska system kan bygga på intuition, religion, principer eller någonting annat.
Citat:
Tror verkligen inte att sex med sin egen mor kommer bli en grej. Men man vet ju aldrig.
Många personer under 1800-talet trodde nog inte att Pridetåget skulle bli en grej heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in