2018-08-12, 08:28
Medlem
thenightfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lyssnade just på "filosofiska rummet" i P1 SR där man spelade upp följande scenario:

Två vuxna myndiga personer befinner sig på semester runt medelhavet, i värmen och den avslappnade miljön blir man lite sexuellt eggade vilket slutar med att man har sex med varandra.

Båda är steriliserade, båda är som sagt myndiga, inget tvång eller beroendeställning förelåg, det enda dilemmat är att man har en mor - son relation.

Enligt "filosofiska rummets" panel på fyra personer tyckte två det var helt ok, en att det var tveksamt men inte helt fel och den fjärde kom aldrig till tals och gav sin syn.

Vad säger Flashback är det moraliskt rätt när en mor har sex med sin son under ovanstående förutsättningar?
FY HELVETE, finner inte knappt ord, värre än att slå sonen är det!!!!!!!!!!!
Citera
2018-08-12, 08:45
Medlem
RazorKevlars avatar
SR väcker nya ideér för allmän diskussion, för att senare legitimeras, dit pedofili är på väg just nu. Heja statsradion / feminismen, ni trivs som fisken i vattnet uppenbarligen!

Man tävlar om att vara mest fördomfri, som vanligt!
Citera
2018-08-12, 08:51
Bannlyst
Citat:
Vad säger Flashback är det moraliskt rätt när en mor har sex med sin son under ovanstående förutsättningar?

Det ska väl finnas en spärr biologiskt som gör en förälder avtändande, de gäller väl syskon också.
Så de är fel men jag kan inte säga hur det påverkar moralen .

Givetvis är det inte okej att visa sig offentligt och stolt för sånt här, då ser jag hur moralen påverkas.
Senast redigerad av rusur 2018-08-12 kl. 08:53.
Citera
2018-08-12, 08:54
Medlem
Nej, absolut nej. Det förändrar deras relation till varandra som är, och skall för alltid vara, förälder och son. Finns inget bra i det.
Citera
2018-08-12, 09:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodRedMoon
"All kärlek är bra kärlek", eller hur var det nu?

Precis, dom är klara med att normalisera homofili, så nu jobbar dom med incesten. Dom provade att propagera för nekrofili med det blev ramaskri så det fick dom pausa. Vad tar man upp efter det? Pedofili kanske?
Citera
2018-08-12, 09:45
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Lyssnade just på "filosofiska rummet" i P1 SR där man spelade upp följande scenario:

Två vuxna myndiga personer befinner sig på semester runt medelhavet, i värmen och den avslappnade miljön blir man lite sexuellt eggade vilket slutar med att man har sex med varandra.

Båda är steriliserade, båda är som sagt myndiga, inget tvång eller beroendeställning förelåg, det enda dilemmat är att man har en mor - son relation.

Enligt "filosofiska rummets" panel på fyra personer tyckte två det var helt ok, en att det var tveksamt men inte helt fel och den fjärde kom aldrig till tals och gav sin syn.

Vuxen incest är väl ganska så avdramatiserat numera. Fobierna mot vuxenincest har inga vetenskapliga skäl mot sig om man tänker efter. Enbart sociala och baserade på gamla föreställningar.
Jag ser eg ingen ordentlig anledning till att inte ha sex. Sex i sig är nyttigt och en viktig del av livet det vet alla numera. Folk utan sex mår sämre. Kan detta uppfyllas av en vuxen närstående så varför inte om båda parter anser att det är ok. Preventivmedel finns ju och så även abort.

De som skriker att det är fet kommer oftast med argument att det skulle vara äckligt men det är ju upp till de som vill ha den typen av sex. Andra säger att det är FEL ok med nuvarande lagstiftning men inte om lagen ändras. Oftast psykologiska och sociologiska motargument så förbudet håller inte i en modern värld anser jag. Folk behöver ju inte utöva det om de inte vill.
Citera
2018-08-12, 09:48
Medlem
Länk???
Citera
2018-08-12, 10:17
Moderator
Neksnors avatar
Om det bara handlar om nöjessex mellan personer vettiga nog att ha koll på vad de sysslar med så ser jag inget fel i det. Barnproduktion kanske inte är så lämpligt, jag vet inte, så det kanske kan vara vettigt med krav på preventivmedel.
Citera
2018-08-12, 10:31
Medlem
nerdnerds avatar
Jag känner också en instinktiv motvilja mot detta. Men det är väl inte samma som någon filosofisk invändning som väl är det som borde diskuteras här. Inte heller om de som öht tar upp såna här frågor har "fel" politisk färg eller ej. Det ska handla om filosofi, och då kanske ffa om moralfilosofi.

Jag tror att huvudargumentet FÖR att tillåta TS scenario är att alla vuxna bör ha största möjliga frihet som inte inkräktar på någon annans frihet. Vad någon mor och son gör tillsammans behöver inte påverka mig alls. Alltså är detta ok. Eller?

Men sonen då? Modern då? Jag skulle vilja påstå att vuxna barn och föräldrar aldrig är helt fria i förhållande till varandra. Det finns förstås många olika sorters relationer, men den är aldrig bara precis som mellan vilka vuxna som helst. Ibland slutar en förälder aldrig att dominera i relationen. I andra fall kan det vara barnet som styr desto mer och föräldern som är mer desperat att uppehålla en relation med sitt kött och blod. Så vad händer då när någon börjar ge signaler om att det är dags att "fördjupa" relationen? Kan den andra alltid säga nej? Hur kommer det att påverka den viktiga familjerelationen?

Har kanske inte ett vattentätt case, men där någonstans tror jag iaf att man kan finna argument mot att tillåta incest öht. Risken ÄR för stor för att det ska resultera i att den svagare parten utnyttjas mot sin egentliga vilja.
Citera
2018-08-12, 11:00
Medlem
om dom får barn är det incest

om dom är skyddade och alldrig får barn då är det ingen som behöver veta visst skulle det ändå komma ut så blir det ju kontrolletrat av regeringen och får dom reda på att dom båda är sterila då skiter dom i det med största sannolikhet
Citera
2018-08-12, 11:07
Medlem
Citat:

Det är ju fortfarande incest och rätt äckligt! Ewww
Citera
2018-08-12, 11:24
Medlem
vonEks avatar
Jag lyssnade på samma program och finner frågeställningen intressant. Min första tanke var, som de flesta andras, att det är fel och naturligtvis onaturligt. När man sedan funderar en stund så blir det inte lika självklart längre. Lite längre fram i programmet så berättade man att de ändrat frågeställningen i en studie där man bytte ut mamma mot pappa... alltså pappa ligger med vuxen son. Förändras våra åsikter av detta? Blir det nu ännu mer ” smutsigt” nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in