2018-08-12, 22:33
Medlem
Klart det är okej! Så många här visar direkt avsky utan att förklara varför eller tänka efter. Visst, det är automatiskt negativt laddat i våra hjärnor för att man inte ska få missbildade barn, men nu finns det en uppfinning som kallas kondom. Hade man inte riskerat att få sjuka barn hade vi ÄLSKAT att ligga med våra föräldrar eftersom det är viktigt att vara nära i familjen.

Konsekvensen? +2 lycka i världen! Och vem vill inte att människan ska vara lycklig?? Tycker allmänt att människan ska få göra precis, och då menar jag PRECIS vad hen vill såvida ingen tar skada av det. Däremot är det svårt att veta vad man faktiskt i längden blir lycklig av. Ett scenaria kan till exempel vara att mor och son blev lite för fulla den kvällen och måste sedan leva med minnet resten av deras liv.... Sen vet man inte heller varför man vill något. Om sonen vill ligga med sin mor för att dämpa djupare sår borde han träffa en psykolog istället.
Citera
2018-08-12, 22:35
Medlem
Ganonitos avatar
Det sjuka är att det bara är vaginal incest som är olaglig. Dvs sex mellan mor/dotter, far/son eller två systrar/bröder samt oral och analsex är lagligt.
Citera
2018-08-12, 22:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Ingen normal människa som är förälder tycker inte ens ur en filosofisk synpunkt att det är ok.

Frågan är sjuk från början.
Sjuk, men mycket intressant. Idag accepterar vi homosexualitet trots att det en gång i tiden ansågs som moraliskt fel. Samhället utvecklas. Om 50 år kanske vi anser att incest är acceptabelt så länge frivillighet förekommer.

Det mest intressanta är att de flesta bygger sin egen moraliska kompass på samtidens konsensus, inte principer eller logik. I sig är det inte nödvändigtvis något fel, men det är viktigt att man är medveten om det.
Citera
2018-08-12, 22:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Svårt att tänka mig att situationen skulle uppstå öht, vem fan tänder på sin morsa liksom.
Inte många, antar jag. Å andra sidan är det väldigt svårt att veta den exakta siffran då ämnet är så tabubelagt. De som faktiskt känner incestuös attraktion skulle nog aldrig våga erkänna det, kanske inte ens för sig själva. Finns säkert forskning på detta, det hade varit kul att ta del av den.
Citera
2018-08-12, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sjuk, men mycket intressant. Idag accepterar vi homosexualitet trots att det en gång i tiden ansågs som moraliskt fel. Samhället utvecklas. Om 50 år kanske vi anser att incest är acceptabelt så länge frivillighet förekommer.

Det mest intressanta är att de flesta bygger sin egen moraliska kompass på samtidens konsensus, inte principer eller logik. I sig är det inte nödvändigtvis något fel, men det är viktigt att man är medveten om det.

Vilka principer? Vilken logik - att det är skönt att kulla?

Fan, att peta i näsan är osmakligt framför folk, men att ligga med sin morsa är logiskt?
Citera
2018-08-12, 22:46
Citat:
Inte många, antar jag. Å andra sidan är det väldigt svårt att veta den exakta siffran då ämnet är så tabubelagt. De som faktiskt känner incestuös attraktion skulle nog aldrig våga erkänna det, kanske inte ens för sig själva. Finns säkert forskning på detta, det hade varit kul att ta del av den.

Det är bra att de inte vågar erkänna det för sig själva. Vissa dörrar bör förbli låsta.

Så fort man får en skön impuls av att ligga med morsan borde man ta en joggingtur.
Citera
2018-08-12, 22:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vilka principer? Vilken logik - att det är skönt att kulla?

Fan, att peta i näsan är osmakligt framför folk, men att ligga med sin morsa är logiskt?
Va? Jag tror att du har missuppfattat mitt inlägg.

Min poäng var att det inte finns någon logik i att vara för HBTQ-rättigheter men emot incest. Om man anser att två män har rätt att älska varandra så borde man även acceptera det om de råkar vara bröder.
Citera
2018-08-12, 22:48
Citat:
Va? Jag tror att du har missuppfattat mitt inlägg.

Min poäng var att det inte finns någon logik i att vara för HBTQ-rättigheter men emot incest. Om man anser att två män har rätt att älska varandra så borde man även acceptera det om de råkar vara bröder.

Varför? Varför borde man det?
Citera
2018-08-12, 22:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Varför? Varför borde man det?
Därför att det enda argumentet mot två bröder som älskar varandra är: "Det är äckligt"
Citera
2018-08-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lyssnade just på "filosofiska rummet" i P1 SR där man spelade upp följande scenario:

Två vuxna myndiga personer befinner sig på semester runt medelhavet, i värmen och den avslappnade miljön blir man lite sexuellt eggade vilket slutar med att man har sex med varandra.

Båda är steriliserade, båda är som sagt myndiga, inget tvång eller beroendeställning förelåg, det enda dilemmat är att man har en mor - son relation.

Enligt "filosofiska rummets" panel på fyra personer tyckte två det var helt ok, en att det var tveksamt men inte helt fel och den fjärde kom aldrig till tals och gav sin syn.

Vad säger Flashback är det moraliskt rätt när en mor har sex med sin son under ovanstående förutsättningar?

Det bör vara biologiskt äcklande.

Även ur filosofisk synpunkt är det fel. Sexuellt driv, som finns kvar efter en kastrering finns fortfarande pga driften till reproduktion, därför är det fel att vilja göka släktingar. Särskilt om det gäller son/mor eller far/dotter.

Om de sitter kåta i medelhavet finns de många andra haffa. De är inte sista människorna på jorden, vilket iofs inte heller hade gjort de okej på något plan.

Urs!
Citera
2018-08-12, 22:56
Citat:
Därför att det enda argumentet mot två bröder som älskar varandra är: "Det är äckligt"

Det är äckligt! Vad tror du man har uppfostran och skolväsendet för? Så att barn inte ska växa upp med att tycka det är vettigt att äta bajs eller ligga med sina föräldrar.

Människor behöver klara riktlinjer..Vissa mer än andra. Men vi är flockdjur. Så därför kan man pervertera flocken genom att tvinga på folk Pridemanifest. Och vips så börjas det funderas: "hm, det kanske inte är så dumt att ligga med morsan ändå. Jag borde ringa och fråga."

Ringer din son och frågar om samlag, gör galningen arvlös och sök hjälp åt stackaren.
Citera
2018-08-12, 22:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharfritid
Det bör vara biologiskt äcklande.

Även ur filosofisk synpunkt är det fel.
Ur en "filosofisk synpunkt"? Du förstår väl att det finns fler än ett (1) moraliskt system som kan förklaras ur ett filosofiskt perspektiv? Huruvida incest är rätt eller fel beror ju helt på vilket moraliskt system du har anslutit dig till.
Citat:
Sexuellt driv, som finns kvar efter en kastrering finns fortfarande pga driften till reproduktion, därför är det fel att vilja göka släktingar. Särskilt om det gäller son/mor eller far/dotter.

Om de sitter kåta i medelhavet finns de många andra haffa. De är inte sista människorna på jorden, vilket iofs inte heller hade gjort de okej på något plan.

Urs!
?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in