2019-01-12, 01:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Fråga inte mig, jag har alltid fått betala min egen dricka.
Vilka är det som inte ska få dricka latte då?
Citera
2019-01-12, 01:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag pratar inte om kvinnorörelsen, jag pratar om män som har gratisarbetare och låter oss skattebetalare stå för kostnaderna för deras gratisarbetare.

Haha! Vilka är dessa män, förklara dig?
Citera
2019-01-12, 01:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Haha! Vilka är dessa män, förklara dig?
Alla dessa med föräldralediga, vabbande eller deltidsarbetande fruar såklart.
Citera
2019-01-12, 01:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Alla dessa med föräldralediga, vabbande eller deltidsarbetande fruar såklart.

Jag förstår din poäng och jag tycker att detta löses med avskaffande av förmåner och skattesänkningar. Är det något jag skrivit i den här tråden, så är det att folk ska stå på egna ben. Kvinnor gör i genomsnitt inte detta.
Citera
2019-01-12, 02:57
Avstängd
Wow hela Sverige fyllt med golddiggers
Citera
2019-01-12, 03:02
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Wow hela Sverige fyllt med golddiggers

Yes, men de kallar sig "feministiska frihetskämpar"...
Citera
2019-01-12, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag förstår din poäng och jag tycker att detta löses med avskaffande av förmåner och skattesänkningar. Är det något jag skrivit i den här tråden, så är det att folk ska stå på egna ben. Kvinnor gör i genomsnitt inte detta.
Vill man stå på egna ben ska man bygga sig en hydda i vildmarken och leva på självhushållning. Inte ta emot pengar av andra.

Både män och kvinnor försörjer sig genom att ta emot pengar av andra, kvinnor tar emot lite mindre dock.
Citera
2019-01-12, 10:11
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Det som hade varit en samhällskatastrof är om kvinnor slutar föda och ta hand om barn. Det är klart att det finns flera olika lösningar på hur det kan möjliggöras. Anledningen till att jag drar det till en extrem är för att jag försöker illustrera värdet som barn och omhändertagandet av barn faktiskt har för samhället, för varenda människa som lever i samhället. Av någon anledning hänger folk i tråden upp sig på att bara se värde som pengar, trots att pengarna bara representerar värdet av ett arbete, eller vad någon anser är värdet av ett arbete. Även om barn indirekt möjliggör för dem att ha en god levnadsstandard så är omvägen för stor för att någon ska vara villig att erkänna den. Om något samband är lite för komplicerat räknas det tydligen inte.

Jag förstår inte alls vad du menar med det här. Vad har jag skrivit som antyder att det skulle vara en katastrof?
Fast det är ju knappast fallet i övriga världen, att kvinnor föder mindre barn under sådana omständigheter. Tvärt om så föder kvinnorna i Sverige relativt få barn... hur ledande vi än må vara på punkten.

Försöker enbart påpeka att det knappast är av sådan vikt som du vill göra gällande. Den faktor som verkar påverka barnafödandet mest negativt (bortom lagar, tvång och katastrofer) är västerländsk lättja/kultur/individualism/fokus på självförverkligande - som ironiskt nog går hand i hand med högre jämställdhet/mer engagerade fädrer.

Å ena sidan handlar det om att ha råd att bry sig (på många platser i världen kan inte mannen stanna hemma, till och med i Sverige kan det skapa ekonomiska problem) å andra sidan slutar man bry sig om barnafödandet när man väl har råd (slutar att bry sig om att sätta ett samhällsgynnande/tillräckligt antal barn till världen).

Det finns såklart många tänkbara faktorer i luften här men engagerade fädrer borgar inte för fler barn per automatik. Tvärt om så verkar de kulturer och nationer där män har råd att bry sig relativt mycket om sitt föräldraskap, också ett lägre barnafödande.
Senast redigerad av Kopparmynt 2019-01-12 kl. 10:43.
Citera
2019-01-12, 11:16
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Vilka är det som inte ska få dricka latte då?
Vem som helst får hälla i sig vad som helst men det är inte samhällets funktion att bistå med det.
Citera
2019-01-12, 13:06
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Va??! Nej beskriv istället vad din poäng är, vad var din poäng som jag inte förstod och inte svarade på?
Du sätter referensen på nollsträcket. "Ja om en man bidrar med två miljoner och en kvinna kostar två miljoner så blir differensen fyra miljoner, jag har inte sagt emot det en endaste gång. Men kvinnan erhåller inte fyra miljoner av mannen för att jämna ut differensen, hon erhåller två. "
Det finns inte mer än som en markör för vart jämvikt hade funnits. En högst teoretisk punkt. Skillnaden är fyra miljoner. Basta.
Citera
2019-01-12, 18:24
Medlem
Citat:
Vill man stå på egna ben ska man bygga sig en hydda i vildmarken och leva på självhushållning. Inte ta emot pengar av andra.

Både män och kvinnor försörjer sig genom att ta emot pengar av andra, kvinnor tar emot lite mindre dock.

Går i stort sett inte att stå på egna ben i Sverige även om man gärna vill det.
Citera
2019-01-12, 18:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Du sätter referensen på nollsträcket. "Ja om en man bidrar med två miljoner och en kvinna kostar två miljoner så blir differensen fyra miljoner, jag har inte sagt emot det en endaste gång. Men kvinnan erhåller inte fyra miljoner av mannen för att jämna ut differensen, hon erhåller två. "
Det finns inte mer än som en markör för vart jämvikt hade funnits. En högst teoretisk punkt. Skillnaden är fyra miljoner. Basta.
Om män tar hand om barnen då kommer överföringen att minska, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in