Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Du frågade hur vi ska göra kvinnor förmögna att komma ikapp ekonomiskt och utan statens krycka.
När du fick svar på det, att män tar över ansvaret för barn, börjar du prata om först kvoterad föräldraförsäkring och nu att ansvaret vilar på familjekonstellationen.

.
Har jag sagt att män, eller jag (?) behöver staten för att ta hand om sina barn så att kvinnorna kommer ikapp ekonomiskt?
Hur läser du egentligen?
Som sagt så är inte nivån särskilt intressant. När du skriver att lösningen tordes vara att män tar över ansvaret för barnen så bör
medlen för att göra det till en
verklighet också räknas med - varav kvotering i alla dess former är uppe på tapeten för att just omfördela ansvaret i fråga.
- Tror du det räcker med att skriva "att män tar över ansvaret för barn" och sedan löser det av sig självt?
- Är du en ordmagiker eller kan vi möjligtvis ha med lite av vår politiska och praktiska realitet i en politiskt och praktiskt grundad diskussion?
- Tror du att din teorivärld, där lösningar på problem är det samma som att blott yttra ett förslag, är någon form av argument?
Låt mig presentera din nivå med en helt egen lösning av samma kaliber: att kvinnor skaffar sig mer pengar, punkt. Det låter väl bra? Jävlar... jag har precis löst världens alla problem i den här frågan. Jag är numera en ordmagiker level 80 och du som bara löste Sveriges problem får nöja dig med level 22. *slänger capen om axeln*
Annars så ja, jag vill se att ansvaret för barnet/barnen faller på familjekonstellationen som barnet/barnen finns i. Ska staten helt lättvindigt få ta det ansvaret från oss - på bekostnad av vår egen vilja, törs tilläggas - så räkna bort mig. Då får den kära staten försöka värpa egna barn...
Och i övrigt så kommer kvinnor ikapp ekonomiskt genom att främst starta lönsamma företag. Det är nämligen svårt att hamna på samma ekonomiska nivå när majoriteten av Sveriges kvinnor arbetar i offentlig verksamhet...
På den här punkten så kan det helt klart finnas attityder som försvårar för kvinnor (har exempelvis läst studier som pekar på att kvinnor mer sällan får starta riskfyllda (och därmed oftast väldigt lönsamma) företag, exempelvis) men då får man arbeta med dessa attityder och inte annat (hur tror du att exempelvis kvoteringar påverkar attityden om att kvinnor kan de också?).