Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Tack för att du delade med dig av dina spekulationer.
Den röda tråden är stress?
Jag spekulerar i att många människor idag, pga att arbetsmarknaden ser ut som den gör, går runt och ständigt känner sig otillräckliga.
Sen spiller det såklart över på andra delar av livet. Det blir en nedåtgående spiral som man behöver hjälp med att ta sig ur.
Jag spekulerar i att jobba med människor är mer själsligt krävande inom många branscher. En människa kan man inte stänga ner och starta upp som med till exempel en dator eller maskin. Man har ett helt annat ansvar.
Ja. För att dra ett exempel här direkt ur livet så tog jag under ett år en utvecklingstjänst på skolan. Men nu när jag haft den i trekvarts läsår snart, hade jag hoppat av den vilken dag som helst. Att jobba 35h på arbetsplatsen som lärare är absolut nödvändigt för att orka med jobbet. Sedan har man 10h/vecka förtroendetid hemma, men de kan ju disponeras hur man vill.
Den löneökning som tjänsten innebär är inte värt det i slutändan, när det äter så mycket energi att jobba 40h arbetsplatsförlagd tid (som det är i utv.tjänsten).
Visst är det så att arbete med människor kräver energi. Ständigt påkopplad. Alltid någon som ska prata med en, någonting man måste ta ställning till. Och så är man ständigt jagad av tiden, flåsandes i nacken.
Jag hade inte velat byta jobb, men det är absolut nödvändigt att man inte jobbar full tid på arbetsplatsen för att hjärnan ska orka med helt enkelt.
Sedan är det med otillräcklighet en sak därtill. Nu är jag ganska bra på att stänga av det och tänka att jag har de förutsättningar jag har och gör vad jag hinner. Men det finns en del som inte kan stänga av, utan går runt med ständig stress. Glömmer saker. Ångesten för att inte räcka till ökar ytterligare. Och en stressad hjärna fungerar sämre. Till slut kraschar hela altet.
Det är en överbelastning inom offentlig sektor som heter duga på en del yrken, vet att det är det inom skolan, men jag tycker man har uppfattningen att det är likadant inom sjukvården och äldreomsorgen. Samtliga yrken där man har med människor att göra hela dagen.
Inte konstigt att misstag begås...
Glömde polisen! De lär vara rätt hårt ansatta också..