2019-02-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Och vilka tycker du är dom positiva positioneringarna männen har i samhället då, tycker du ens att det finns några?

Ja självklart, dessa är i regel vad feminister kallar för manliga privilegier.
Citera
2019-02-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och vilka är dessa manliga privilegierna du syftar på, upplys mig!
Citera
2019-02-24, 10:02
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Normer är ingen "slump". De är sociala "regelverk" som byggts upp genom hundratals år i specifikt formade samhällen.
Bygger man upp samhällen där könet män helt hålls utanför barnomsorg ( och det mesta av övrig omsorg) ensamma görs försörjningsansvariga för sig själva, kvinnor och barn och förväntas göra detta via att konkurrera med andra män och andra mäns samhällen/ nationer, om resurserna, så? vad tror du då du får för normer?

Jag har inte motsatt mig detta, jag motsätter mig att svenska män besitter skadliga mansnormer på gruppnivå. Det anser jag inte att det finns belägg för. Och denna normen, har grundats ur biologiska förutsättningar från start. Så, det blir fel att kalla det enbart norm. Däremot är det en norm som förstärkts oerhört genom sociala konstruktioner som inte varit gynsamma för många. Men som sagt nu talar vi om Sverige, och normerna här, vilka inte är skadliga på gruppnivå, bortsett de normer och kulturer vi fått hit från andra länder.
Citera
2019-02-24, 10:12
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ja, precis. När män lyckas är det privilegier. När män misslyckas får de helt enkelt skylla sig själva.

Bra du är rak med ditt hyckleri.
Citera
2019-02-24, 10:23
Medlem
Citat:
Och vilka är dessa manliga privilegierna du syftar på, upplys mig!

Behöver du verkligen detta? Är inte detta fullkomligen självklart teoretiskt "gods" i nutid?

Manliga privilegier som kan motsvara "underprevilegierna" som jag tidigare radade upp:

Lättare få div. chefspositioner ex statsminister för att ta ett uppenbart exempel. Inget sk "glastak" pga ditt kön som man.
Lättare tjäna mer (därför att någon annan tar hand om ditt hem dina barn, pga den första punkten)
Lättare bli lyssnad på.
Lättare gå och röra dig i princip överallt ( i världen, i samhället) för du slipper ex utsättas för sexuellt våld eller ses på som ett sexuellt "byte" som någon ska jaga.
Behöver du mer?
Citera
2019-02-24, 10:29
Medlem
Citat:
Behöver du verkligen detta? Är inte detta fullkomligen självklart teoretiskt "gods" i nutid?

Manliga privilegier som kan motsvara "underprevilegierna" som jag tidigare radade upp:

Lättare få div. chefspositioner ex statsminister för att ta ett uppenbart exempel. Inget sk "glastak" pga ditt kön som man.
Lättare tjäna mer (därför att någon annan tar hand om ditt hem dina barn, pga den första punkten)
Lättare bli lyssnad på.
Lättare gå och röra dig i princip överallt ( i världen, i samhället) för du slipper ex utsättas för sexuellt våld eller ses på som ett sexuellt "byte" som någon ska jaga.
Behöver du mer?
Nej du den fulingen går inte!
Jag frågade dig vilka positiva positioneringar mannen har i samhället och om dom enligt dig ens har några sådana, du valde då att göra om detta ord till "manliga privilegier" som feminismen enligt dig själv gör.
Så svara på frågan istället!
Citera
2019-02-24, 10:30
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Lättare få div. chefspositioner ex statsminister för att ta ett uppenbart exempel.
Lätt att bli statsminister? Ja, man behöver inte ha någon kompetens verkar det som.

Så en man har alltså lätt att bli statsminister, och lätt att bli uteliggare.

Räkmacka.

Fast kvinnor verkar ha det rätt lätt att bli chef och minister de också. De flesta chefer inom det offentliga är kvinnor, och är du dessutom lite mörkhyad så får du förtur i tex Göteborg.

Eller om du varit programledare för något barnprogram kanske?

Då kan du bli allt från kultur till demokratiminister tror jag.

Vad tror du själv?
Citera
2019-02-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja, precis. När män lyckas är det privilegier. När män misslyckas får de helt enkelt skylla sig själva.

Bra du är rak med ditt hyckleri.

Nej, att en människa "lyckas" vad det nu handlar om beror på en uppsjö saker ex. den människans begåvning i just det den nu lyckas i. Sk privielegier i samhället underlättar bara, i vissa fall oerhört mycket, i andra fall mindre.

Er syn däremot att ex. Einstein enbart lyckades pga sin begåvning och Meitner "misslyckades" för att hon var kvinna och därmed per automatik inte så begåvad, är däremot trams.

Einsteins "lycka"/ erkännensle beror på hans begåvning, samt att han av sin omvärld fick det stöd, uppmuntran han behövde. Meitner mindre "lycka"/ mindre erkännelse, fast hon garanterat var minst lika begåvad som Einstein, berodde på att hon INTE fick detta i samma grad.

Einstein fick utbildning, platser, lön, hushållshjälp etc etc.
Meitner fick tjata sig till att ens komma in i ett labb.

Att hon i dag ens nämns i samband med atomklyvningen och inte hennes manliga "chef", kan du tacka feministisk historieomskrivning.

Alla som inte vet vem hon var kan googla Lise Meitner.
Citera
2019-02-24, 10:35
Medlem
Citat:
Nej du den fulingen går inte!
Jag frågade dig vilka positiva positioneringar mannen har i samhället och om dom enligt dig ens har några sådana, du valde då att göra om detta ord till "manliga privilegier" som feminismen enligt dig själv gör.
Så svara på frågan istället!
Om du lugnar ner dig lite så kan du lätt se att jag just svarade på frågan.
Citera
2019-02-24, 10:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nej, att en människa "lyckas" vad det nu handlar om beror på en uppsjö saker ex. den människans begåvning i just det den nu lyckas i. Sk privielegier i samhället underlättar bara, i vissa fall oerhört mycket, i andra fall mindre.

Er syn däremot att ex. Einstein enbart lyckades pga sin begåvning och Meitner "misslyckades" för att hon var kvinna och därmed per automatik inte så begåvad, är däremot trams.

Einsteins "lycka"/ erkännensle beror på hans begåvning, samt att han av sin omvärld fick det stöd, uppmuntran han behövde. Meitner mindre "lycka"/ mindre erkännelse, fast hon garanterat var minst lika begåvad som Einstein, berodde på att hon INTE fick detta i samma grad.

Einstein fick utbildning, platser, lön, hushållshjälp etc etc.
Meitner fick tjata sig till att ens komma in i ett labb.

Att hon i dag ens nämns i samband med atomklyvningen och inte hennes manliga "chef", kan du tacka feministisk historieomskrivning.

Alla som inte vet vem hon var kan googla Lise Meitner.
Inte ett enda rätt någonstans.

"Er syn" tex. Vad fan vet du om det?
Citera
2019-02-24, 10:43
Medlem
Citat:
Om du lugnar ner dig lite så kan du lätt se att jag just svarade på frågan.
Nej, det gjorde du inte och det vet du.
Vad är problemet, är ditt manshat så stort att du inte ens kan nämna någon positiv position mannen har i samhället?
Eller är det kanske så att du tycker kvinnor är bättre på alla positioner?
Citera
2019-02-24, 10:49
Medlem
Citat:
Nej, det gjorde du inte och det vet du.
Vad är problemet, är ditt manshat så stort att du inte ens kan nämna någon positiv position mannen har i samhället?
Eller är det kanske så att du tycker kvinnor är bättre på alla positioner?

Vad är DITT problem? Är ditt kvinnohat så starkt så du klarar inte ens debattera sansat med en kvinna?

Män dominerar inom ex. hemlöshet
de dominerar även inom ex. politisk ledning.

BÅDA beror på könsnormer i patriarkala samhällen.

Antalet människor som är tillräckligt dugliga för ex att sitta i div parlament är alltid extremt många fler än de som sen faktiskt sitter där, av BÅDA könen! Samma sak för dess motsats. Jag diskuterar alltså inte mänsklig begåvning, utan VILKET kön som hamnar var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in