Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
En man som springer emot en polis med en kniv, då skall det skjutas om möjligheten finns. Någon som aldrig avlossat ett enda skott (och det blir i praktiken svårt, med ett leksaksvapen) skall ju inte skjutas till döds? det kan inte bli enklare.
Någon (kanske du?, har inte koll just nu) sade att en bankrånare blev dödad med en AK47 replika, jag säger ingenting och tycker detta är helt jävla rätt. Polisen kommer ju antagligen dit för en bank har blivit rånad. Det är en viss skillnad jämfört med en med Downs som (visserligen likt bankrånaren) inte avlossat ett enda skott men att ens jämföra dessa situationer är ju ganska knepigt.
Något gick fel helt enkelt, polisen har ett visst ansvar i denna händelse. Vi kan inte ha en massa poliser som går runt och skjuter barn med leksaksvapen (och han var visserligen 20, men man måste vara i princip handikappad, blind för att inte se att han har Downs...)
Nej det spelar ingen roll om dom så kommer dit för att ta hand om en död katt, om det dyker upp en person med ett vapen eller vapenliknande föremål.
Bankrånaren hade ju heller inte avlossat ett skott heller hur, det var ju en replika?
Återigen, om polisen inte VET om vapnet är äkta eller inte så MÅSTE dom utgå ifrån det om dom inte vill spela rysk roulette med sina liv. I det läget kan det uppstå en situation då man inget annat val har än att genast skjuta verkanseld. Det är inte fel utan går under putativt nödvärn.
Det som gick fel var att han hade nonchalanta föräldrar, och vad vi definitvt INTE kan ha är poliser som inte agerar där och då. Vi kan verkligen inte ha poliser som funderar över ett vapens äkthet eller en gärningsmans diagnoser när en akut händelse med vapen inträffar, den polisen är både en fara för sig själv, sina kollegor och allmänhet.
Jag skulle verkligen inte vilja, om jag blev attackerad att en polis stod och funderade " hmmm vänta nu han kanske har downs"...eller " hmm är det där vapnet äkta, kan ju vara en leksak"...
Gör han det så kan jag mkt väl hinna bli dödad. Det måste du förstå.