2018-08-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för detta inlägg av dig.
Det är nog detta som är hela grundproblemet - ingen av de närvarande personerna kunde där och då med säkerhet utesluta att Eric var en person med ett äkta fungerade vapen.
Om personen inte släpper vapnet är det möjligt att han tänker skjuta. Det måste förhindras!

Nu var ju Erics ”vapen” antagligen mer av leksaksmodell och inköpt till den då femårige Eric i ett annat samhällsklimat.
Men ärligt talat förstår jag inte hur vissa föräldrar tänker ibland. Titta på bilderna i artikeln nedan med pappan och den autistiske 16-åringen, som sprang omkring i trakterna där vi har flest skjutningar i landet. Hur kan man våga sätta detta, i mina ögon väldigt naturtrogna, leksaksvapen i händerna på sitt barn?? Hur tänker man som förälder? Skulle pappan själv kunna gå in på en bank, buss eller flygplats med denna leksak?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-arm-en-olycka

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/i...=1000&7e230abd

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/i...=1000&c1837bac
Herregud, att han, pappan har mage att klaga på polisen efter att ha givit sin autistiske fysiskt store son ett sådant plastvapen i Malmö av alla ställen. Pappan borde be polisen om ursäkt. Är så trött på det här samhället där medborgarna bara har rättigheter och inga skyldigheter, suck!
Citera
2018-08-10, 22:58
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Mörkt ute och svårt att se? Som polis kan jag förstå om man inte chansar i en sån potentiellt farlig situation

Men mörkt ute är väl ingen direkt ursäkt? Menar du "som polis" att du är en polis eller kan tänka dig in i situationen?

Om det nu var mörkt ute (vilket jag faktiskt inte har en aning om) hade det då inte varit bättre att faktiskt ta det ännu lugnare? om du inte kan se vart du skjuter så kan det ju träffa någon oskyldig och har du inte det inte avlossats något skott ännu så kan du ju i mörkret inte ens avgöra om du egentligen behöver det. Samtidigt kan ju inte den potentiella skytten se dig heller och skjuta dig.

Mörkt ute är inget direkt försvar tycker jag faktiskt.

Något blev ju inte riktigt rätt i denna situation, men att bara försvara polisens agerande i detta tycker jag är lite dumt. Sverige är (inte ännu i alla fall) USA, det är procentuellt mindre poliser som dör av skjutningar än i USA och skulle tro att även amerikanska poliser (även dom mest utsatta) inte ens hade skjutit i detta läget...
Så något har gått snett helt klart (det är ju förövrigt fakta också).
Citera
2018-08-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag vill påvisa att polisen agerar irrationellt , att de parkerar långt bort så de får springa till brottsplatsen med draget vapen, att de får uppgift om att gärningsmannen sprungit ner i tunnelbanan men sen hamnar ovanjord dragandes med en korvmoj, att de inte kommunicerar med varandra, att de springer fram och tillbaka med dragna vapen som yra höns och letar avvikande beteende och framförallt att de ignorerar brottsoffer som behöver omedelbar livräddande insats.

Apropå Frankrike, där skulle svenska polisen antagligen kunna lära sig något.
Franska polisen har patrullerat med automatkarbin i decennier men det känns också som att de har is i magen, pondus och inte provocerar autistiska barn för småsaker.
Här ska va läkare, socialsekreterare, korvgubbe och ibland rycka in som bödel numera.
Men USA är förebilden så hispiga snutar med hagelbössa och tazer är väl framtiden här också.

Att polisen agerade irrationellt är inte så konstigt i en sådan situation. De skickade in alla resurs som fanns och det var allmänt en kaosartad situation till en början. Dessutom överbelastades deras kommunikation system ihop och jag har för mig att även vanliga mobilnätet blev överbelastad. Så början kunde de bara kontakta varandra rent muntligt.

När det gäller flickan som dog under lastbilen så är de flesta poliser bra på att se om en människa är död eller inte. Poliserna stöter på döda människor ofta i sitt yrkesliv och nu tänker jag inte på brottsoffer. De flest döda de stöter på är inte brottsoffer utan de är människor som har dött en helt naturlig död ex hemma, trafikoffer, självmord osv. Dessutom så brann ju lastbilen och det kanske är lite mycket begärt att ligga under en brinnande lastbil.
Citera
2018-08-10, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Men återigen vi lever inte i USA (eller Afrika), det är Sverige vi pratar om. Och även om det har blivit betydligt osäkrare idag än när jag lekte indian/cowboy med mina kompisar så är det inget riktigt försvar att det har blivit värre än vad det är i USA och skjuta innan man ens bedömt situation. Hade man bedömt den så hade som sagt vem som helst sett att det varit någon med Downs och högst troligt lekt med ett låtsasvapen...

Men detta har ju troligen aldrig hänt i Sverige eller kanske ens i hela världen vad jag kan bedöma. Skall alltså poliser skjuta först och fråga senare? Vilket nästan inte ens händer ens i USA där även jag kan förstå hur var och varför dom gör det. Har vi alltså gått förbi USA och skjuter hellre först än sist?

Det är absolut en farlig utveckling, inte bara för allmänheten som sådan utan även för poliser skulle jag vilja påstå.

I USA händer det titt som tätt, men återigen där kan man ändå förstå varför.
Hur ofta händer i Sverige att folk dör av polisen när dom gått omkring (och viftat?) med leksaksvapen? har du någon statistisk där?

Hur ofta och hur statistiskt vanligt det är har föga betydelse NÄR situationen uppstår. Får du tex ett vapen riktat emot dig och du inte VET om vapnet är äkta eller inte, då kan en sekunds tvekande kosta dig livet. Och det finns plastvapen som är så verklighetstrogna att du inte ser skillnad förrän du håller i dom i princip. I en sådan situation finns inte mkt utrymme för att bedöma så mkt mer än att någon riktar ett vapen emot dig.

Det är ett faktum oavsett vart i världen du befinner dig, därför hade detta kunde hända vartsomhelst i hela världen.

Det är mig veterligen inte vanligt att folk blivit dödade för att dom viftat med låtsasvapen, men en sådan händelse var ju bankrånaren som hade en AK 47 replika, som sköts till döds av polis. Polisen blev inte ens åtalad och det med all rätt.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-10 kl. 23:18.
Citera
2018-08-10, 23:09
Bannlyst
Citat:
Men mörkt ute är väl ingen direkt ursäkt? Menar du "som polis" att du är en polis eller kan tänka dig in i situationen?

Om det nu var mörkt ute (vilket jag faktiskt inte har en aning om) hade det då inte varit bättre att faktiskt ta det ännu lugnare? om du inte kan se vart du skjuter så kan det ju träffa någon oskyldig och har du inte det inte avlossats något skott ännu så kan du ju i mörkret inte ens avgöra om du egentligen behöver det. Samtidigt kan ju inte den potentiella skytten se dig heller och skjuta dig.

Något blev ju inte riktigt rätt i denna situation, men att bara försvara polisens agerande i detta tycker jag är lite dumt. Sverige är (inte ännu i alla fall) USA, det är procentuellt mindre poliser som dör av skjutningar än i USA och skulle tro att även amerikanska poliser (även dom mest utsatta) inte ens hade skjutit i detta läget...

Återigen så oavsett vart i världen du befinner dig så kan det uppstå situationer då du helt enkelt inte har något annat val än att agera direkt, här och nu, om du nu inte vill spela rysk roulett med ditt egna liv , något man inte kan kräva av någon faktiskt.

Att färre poliser dör av skjutningar i Sverige än i USA har du nog inte så stor glädje av när du får en pipa riktad emot dig, vapnet är äkta och skarpladdat och gärningsmannen trycker av...
Citera
2018-08-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har Leif TW Persson uttalat sig än...?

Flera gånger och senast i Nya Wermlands-Tidningen. Tyvärr så är artikeln låst.

GW tror att åtal kan väckas

Citat:
BROTT: GW om polisskjutningen mot person med Downs syndrom

En 20-årig man med Downs syndrom sköts ihjäl av poliser i Stockholm. Mannen hade en leksakspistol och riktade mot poliserna, som då kände sig hotade.

Kriminologen Leif GW Persson tycker att händelsen är märklig, och tror att poliserna kan bli åtalade.

GW har sett bilder på vapnet och säger att det rör sig om ett leksaksvapen. Ser man att det är en leksak på bild, då borde man också se detta i verkligheten.
Citera
2018-08-10, 23:11
Medlem
Citat:

Är inte polis. Men tänk dig om du ser någon peka mot dig med vad du tror kan vara ett dödligt vapen och som kanske heller inte verkar lyssna. Även om dom ser att han har downs så kan dom ju inte veta vad det är han har i händerna. Jag tror inte poliser lustskjuter eller gör det lättvindigt. Framförallt inte en utvecklingsstörd.

Inlägget ovan förklarar bra.
Senast redigerad av marangzviss 2018-08-10 kl. 23:13.
Citera
2018-08-10, 23:18
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA

Citat:
Hur ofta och hur statistiskt vanligt det är har föga betydelse NÄR situationen uppstår. Får du tex ett vapen riktat emot dig och du inte VET om vapnet är äkta eller inte, då kan en sekunds tvekande kosta dig livet. Och det finns plastvapen som är så verklighetstrogna att du inte ser skillnad förrän du håller i dom i princip.

Fast det har ju betydelse. Och visst finns det plastvapen (även stål replikor) som ser precis ut som ett riktigt vapen. Men ingen polis har någonsin blivit dödat av något sådant får man ju anta.

Dom senaste 100 åren (japp 100 år, 1918-1218) har 24 st poliser blivit dödade av skjutvapen. Bara detta faktum borde vara alltså göra en polis ganska säker på att en med uppenbar Downs inte skjuter dödar en polis.

Så om situationen uppstår igen, en 20 åring (med max 10 årings kapacitet) viftar med ett plastreplika (eller ens ett riktigt skjutvapen, vilket troligen ALDRIG någonsin har hänt i hela världen) så kan dom vara ganska säkra och behöver inte skjuta för att döda.

Citat:
Det är ett faktum oavsett vart i världen du befinner dig, därför hade detta kunde hända vartsomhelst i hela världen.

Med detta menar du alltså att Sverige har lika många skjutvapen och "idioter" som övriga världen. Det skulle jag inte vilja påstå. Sverige är lite annorlunda än många andra länder hoppas jag. Det kan man i alla fall se rent statistiskt.

Citat:
Det är mig veterligen inte vanligt att folk blivit dödade för att dom viftat med låtsasvapen, men en sådan händelse var ju bankrånaren som hade en AK 47 replika, som sköts till döds av polis. Polisen blev inte ens åtalad och det med all rätt.

Fast det är väl lite skillnad mellan en bankrånare med AK47 replika och en 20 åring men Downs som leker? Och ser inte polisen någon skillnad på dessa så är det återigen polisen som har gjort en tabbe.
Citera
2018-08-10, 23:25
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Återigen så oavsett vart i världen du befinner dig så kan det uppstå situationer då du helt enkelt inte har något annat val än att agera direkt, här och nu, om du nu inte vill spela rysk roulett med ditt egna liv , något man inte kan kräva av någon faktiskt.

Att färre poliser dör av skjutningar i Sverige än i USA har du nog inte så stor glädje av när du får en pipa riktad emot dig, vapnet är äkta och skarpladdat och gärningsmannen trycker av...

Jag tror inte vi kommer så mycket längre, du kan alltså se det helt OK att skjuta/döda en 10 åring med leksaksvapen eller en 20 åring med Downs. För Sverige har blivit så osäkert (mer osäkert än ex. USA eller till och med Afrika kanske).

Även om det faktiskt blivit farligare i Sverige än vad det var på ex. 80 talet så kan jag omöjligt tänka mig att som 10 åring blivit dödad av en polis när vi lekte och detta sedan skulle bli försvarat av det var "mörkt", han lydde inte min order osv osv...

Något gick fel här och det är svårt att försvara det.
Citera
2018-08-10, 23:27
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Jag tror inte vi kommer så mycket längre, du kan alltså se det helt OK att skjuta/döda en 10 åring med leksaksvapen eller en 20 åring med Downs. För Sverige har blivit så osäkert (mer osäkert än ex. USA eller till och med Afrika kanske).

Även om det faktiskt blivit farligare i Sverige än vad det var på ex. 80 talet så kan jag omöjligt tänka mig att som 10 åring blivit dödad av en polis när vi lekte och detta sedan skulle bli försvarat av det var "mörkt", han lydde inte min order osv osv...

Något gick fel här och det är svårt att försvara det.
Han menar inte att det är ok, men polisen gör andra bedömningar i tjänst än vad gemene man tycker om det man fått läsa.
Citera
2018-08-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Det minsta man skulle kunna begära är väl i alla fall att polisen har koll på om farliga personer sitter i häkte/är på rättegång. Varför kollar de inte en sådan enkel sak innan de försöker skylla ifrån sig.

Vad ska de göra åt att de inte vet vad de borde veta?

Därför att de nästan alltid försöker hitta en förklaring till skjutandet, när det inte finns någon bra förklaring.

Men de tre poliserna i patrullen visste ju inte att den man som misstänktes kunna utgöra en fara för sitt ex satt häktad.

Jag vet inte hur polisens datasystem är upplagt. Jag skulle gissa att det fokuserar på de personer som är hotade. Om någon larmar om något på en adress där en sådan hotad person bor kommer det troligen upp ett meddelande typ: "Hotad person X bor på adressen. Tänkbar förövare: person Y"

Systemet har sina brister. Person X i det här fallet bodde inte längre på adressen, vilket säkert är vanligt bland hotade personer. Vi vet inte om hon folkbokfört sig på den nya adressen, och hur snabbt sådan information förs över till polisens dator. Hon kan också ha lånat en bostad, bott i andra hand eller bott tillfälligt hos en kompis. Om jag var hotad skulle jag säkert ha gjort så och gjort allt för att dölja var jag bodde, kanske inte ens uppgett adressen för polisen av rädsla för läckor. Det har ju också hänt att rättssystemet av misstag har skrivit ut adressen till någon som har skyddat boende.

Hur ska man hålla reda på person Y, den som kan befaras utöva våld mot X? Det blir knepigt om man inte kan sätta in ett GPS-chip eller fotboja på denne. Av integritetsskäl kan man inte bevaka en icke dömd person 24/7, och det vore knappast praktiskt möjligt heller. Vissa offentliga uppgifter kan ju automatiskt föras över, som ny folkbokföringsadress, men det hjälper ju inte så mycket. Jag vet inte om sånt som häktning med frihetsberövande förs in. Det kan vara så, men att man inte hunnit med, det var ju bara någon dag innan händelsen med Eric skedde.

Jag skulle tro att Säpo har en intensiv bevakning av t ex misstänkta terroristers göranden och låtanden, men detta var ju en vanlig hustrumisshandlare, låt vara mer avancerad än de flesta sådana, i och med att han gick på hennes bil.

Larmcentralen har troligen inte fått någon info om att Y satt häktad, och därmed kunde de inte informera de tre poliserna i patrullen. Det var ju heller inte på något sätt bevisat att det var Y som drog runt på platsen, så det hade varit fel att låsa sig vid att man sökte just Y.

Polisens larmsystem är säkert till stor nytta många gånger, men denna gång ledde det fel. Att larmet om en beväpnad man kopplades ihop med Y som kunde tänkas vilja skada X som bodde på adressen gjorde att man tog saken på stort allvar och genast skickade flera patruller, plus insatsstyrkan, och att poliserna som var först på plats var uppskärrade från början.

Ett helt vattentätt system får vi väl inte innan alla människor alltid har GPS-chips eller fotboja. Då hade det varit lätt att kolla exakt var X och Y befann sig, och att den som lullade runt i natten var Eric med Downs syndrom. Men vill vi ha det så?
Citera
2018-08-10, 23:35
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Att polisen agerade irrationellt är inte så konstigt i en sådan situation. De skickade in alla resurs som fanns och det var allmänt en kaosartad situation till en början. Dessutom överbelastades deras kommunikation system ihop och jag har för mig att även vanliga mobilnätet blev överbelastad. Så början kunde de bara kontakta varandra rent muntligt.

När det gäller flickan som dog under lastbilen så är de flesta poliser bra på att se om en människa är död eller inte. Poliserna stöter på döda människor ofta i sitt yrkesliv och nu tänker jag inte på brottsoffer. De flest döda de stöter på är inte brottsoffer utan de är människor som har dött en helt naturlig död ex hemma, trafikoffer, självmord osv. Dessutom så brann ju lastbilen och det kanske är lite mycket begärt att ligga under en brinnande lastbil.

Om det är din slutsats saknar du nog en kromosom eller två. Promemorian är skriven som en skoluppgift som heter finn 50 fel.
Jag orkar inte förklara för någon som inte begriper utan nöjer mig med att påpeka att redan på vägen till brottsplatsen fick de utrop att gärningsmannen var i tunnelbanan, alltså var allt det han gjorde fel om han skulle "avbryta pågående dödligt våld", detta då han borde ha rört sig snabbt ner i tunnelbanan vilket senare även visade sig vara där gärningsmannen sprang.

(FB) Stockholm: Verkanseld i Vasastan, man ihjälskjuten av polis (2018-08-02)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in