Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Det minsta man skulle kunna begära är väl i alla fall att polisen har koll på om farliga personer sitter i häkte/är på rättegång. Varför kollar de inte en sådan enkel sak innan de försöker skylla ifrån sig.
Vad ska de göra åt att de inte vet vad de borde veta?
Därför att de nästan alltid försöker hitta en förklaring till skjutandet, när det inte finns någon bra förklaring.
Men de tre poliserna i patrullen visste ju inte att den man som misstänktes kunna utgöra en fara för sitt ex satt häktad.
Jag vet inte hur polisens datasystem är upplagt. Jag skulle gissa att det fokuserar på de personer som är hotade. Om någon larmar om något på en adress där en sådan hotad person bor kommer det troligen upp ett meddelande typ: "Hotad person X bor på adressen. Tänkbar förövare: person Y"
Systemet har sina brister. Person X i det här fallet bodde inte längre på adressen, vilket säkert är vanligt bland hotade personer. Vi vet inte om hon folkbokfört sig på den nya adressen, och hur snabbt sådan information förs över till polisens dator. Hon kan också ha lånat en bostad, bott i andra hand eller bott tillfälligt hos en kompis. Om jag var hotad skulle jag säkert ha gjort så och gjort allt för att dölja var jag bodde, kanske inte ens uppgett adressen för polisen av rädsla för läckor. Det har ju också hänt att rättssystemet av misstag har skrivit ut adressen till någon som har skyddat boende.
Hur ska man hålla reda på person Y, den som kan befaras utöva våld mot X? Det blir knepigt om man inte kan sätta in ett GPS-chip eller fotboja på denne. Av integritetsskäl kan man inte bevaka en icke dömd person 24/7, och det vore knappast praktiskt möjligt heller. Vissa offentliga uppgifter kan ju automatiskt föras över, som ny folkbokföringsadress, men det hjälper ju inte så mycket. Jag vet inte om sånt som häktning med frihetsberövande förs in. Det kan vara så, men att man inte hunnit med, det var ju bara någon dag innan händelsen med Eric skedde.
Jag skulle tro att Säpo har en intensiv bevakning av t ex misstänkta terroristers göranden och låtanden, men detta var ju en vanlig hustrumisshandlare, låt vara mer avancerad än de flesta sådana, i och med att han gick på hennes bil.
Larmcentralen har troligen inte fått någon info om att Y satt häktad, och därmed kunde de inte informera de tre poliserna i patrullen. Det var ju heller inte på något sätt bevisat att det var Y som drog runt på platsen, så det hade varit fel att låsa sig vid att man sökte just Y.
Polisens larmsystem är säkert till stor nytta många gånger, men denna gång ledde det fel. Att larmet om en beväpnad man kopplades ihop med Y som kunde tänkas vilja skada X som bodde på adressen gjorde att man tog saken på stort allvar och genast skickade flera patruller, plus insatsstyrkan, och att poliserna som var först på plats var uppskärrade från början.
Ett helt vattentätt system får vi väl inte innan alla människor alltid har GPS-chips eller fotboja. Då hade det varit lätt att kolla exakt var X och Y befann sig, och att den som lullade runt i natten var Eric med Downs syndrom. Men vill vi ha det så?