2018-08-06, 21:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Tänk om det va en pågående våldtäkt. Skulle det rätta då vara att vänta?

Jag skulle att polisen i princip är skyldig att ingripa mot pågående brott (av ngn grovlek) som de har visshet om. Liksom vi alla, åtminstone i rapporteringshänseende.

Om det inte äventyrar deras och andras liv och säkerhet mer än vad som kan anses rimligt i situationen. Och hindrar dem från att ingripa mot (i personskadehänseende) allvarligare brott på samma plats.

Frågan är ju då om de känner till att brottet pågår, eller om de bara fått höra att det skulle kunna komma att inträffa strax.

I detta fall var ju inte våldtäkt att förmoda, såvitt bekant, utan hot om misshandel eller dödligt våld eller mord eller kanske ”inverkan i rättsprocess genom hot mot vittne”, vad det kan kallas.

Det specifika larmet gällde att person setts med vapen utanför bostad.

Om inte annat hunnit framgå i tråden medan jag tittat bort.

Som jag sagt tidigare, jag är tveksam till att sända in tre ordningspoliser i ett bostadskomplex efter en föregivet beväpnad hitman för att rädda en person undan lönnmord.

På den tid det tagit polisen att anlända till platsen kunde man tro att polisen kunde sluta sig till att en hitman hunnit ta mod till sig och gått in för att få sitt värv överstökat, snarare än att slå dank på gården viftandes med sitt vapen inför ett bostadskomplex fullt med sömnlösa urinvånare med alla fönster på vid gavel, som man kunde förmoda.

Detta har möjligen inte hjälpt först anlände polis att besluta sig för vad man borde ta sig till.

Helt uppenbart kan inget väldigt ljudligt brott ägt rum, knappast heller något annat som skulle medföra ngn form av betydande ljud (gräl, slagsmål, dunsar) eftersom det nog fått en hel del folk på fötter. En hitman med lite huvud på skaft borde ha insett att man här nog får nöja sig med ljuddämpat skott direkt vid dörren, om nu någon mordhotad bryr sig om att svara på dörrklockan vid pill kl 4. Utan att kika i titthålet. Eller ringa polisen. Detta är lite hypotetiskt förstås. Mördaren kanske kunde ha dörrnyckel och gå rakt in. Eller en kofot med ljuddämpare.

Men om hitmannen är på väg ngnstans så är det väl rimligtvis bort från huset vid det laget polisen står på gatan utanför.

Vad vill jag ha sagt... Jo, det borde kanske inte finnas så myvket realism kvar i idén att någon var på väg att bli ihjälslagen, när man stod där vid bostadskomplexet och allt var lugnt. Och inte i några idéer om några nära förestående terrortillslag eller massskjutningar överlag heller. Det var inget liv och inget kiv. Bara några som inte kunde sova.

Så såvitt poliserna kunde bedöma så hade inget annat skett i det läget än att ngn sett ngn med en pistol i handen.

Man kan ju då förvisso å ena sidan tänka sig att insatsstyrkan kanske inte behövdes. Eller så kunde man tänka att man avvaktar något och ser vad som händer.

Jag vet inte hur de tänkte förstås eller hur ET dök upp.

Men att ordningspolisen borde gå upp i huset i det läget, innan insatsen anlänt, och riskera eldstrid i trapphuset, känns ju märkligt för mig. Likaså att de borde söka av gården, men jag kan ju förstå om det känns som en ej orimlig uppgift i väntan på insatsen. Dock, hade en riktig lönnmördare varit i lägenhet, trapphus eller på gården då och sett dem så hade det ju kunnat ta hus i helvete...
Citera
2018-08-06, 21:12
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Du måste vara en av de största idioterna som skriver i denna tråden. Vad fan vet DU om att
poliserna agerade korrekt i denna situation.
Citat " om de hade sett att det var en liten knatte tror du då de skjutit?".
Trodde poliserna att "knattens" vapen var äkta,
spelar det för fan ingen roll för pappskallarna hur stor personen är. Djävla snorunge!
Du får gärna tycka att jag är hjärndöd. Det bjuder jag på.

Samtidigt så skulle aldrig polisen, eller någon annan för övrigt, skjuta ihjäl någon bara för att det är kul.

I den situationen så är jag övertygad om att de handlade korrekt, vilket även FUP kommer visa.
Citera
2018-08-06, 21:14
Medlem
Citat:
Om han nu hade fått tag på ett riktigt vapen och riktat det mot polisen för att trycka av, vad skulle de gjort då? Backat? Ingen hinner backa ifrån en kula. Nödvärn gäller då och de har rätt att skjuta.
Om
Men nu fanns det inget om här. Det var en leksakspistol som Eric hade i sin hand.
Citera
2018-08-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
De avlivade en kille med DS. Inte utan orsak heller, hade de vetat vad de vet nu så hade det aldrig hänt. Både du och jag hade tagit samma beslut i den situationen.

Det är hans mammas fel. Ingen annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Du får gärna tycka att jag är hjärndöd. Det bjuder jag på.
Du är störd!
Du vet inget om situationen, om hur jag skulle agera och du vet inget om mamman!
Samtidigt så skulle aldrig polisen, eller någon annan för övrigt, skjuta ihjäl någon bara för att det är kul.

I den situationen så är jag övertygad om att de handlade korrekt, vilket även FUP kommer visa.
Klart att dom nöjesdödar. Vad som kommer fram iFUP är ointressant dp grisarna har kunnat prata ihop sig.
Du är fan mer än utveckligsstörd.
Citera
2018-08-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag skulle att polisen i princip är skyldig att ingripa mot pågående brott (av ngn grovlek) som de har visshet om. Liksom vi alla, åtminstone i rapporteringshänseende.

Om det inte äventyrar deras och andras liv och säkerhet mer än vad som kan anses rimligt i situationen. Och hindrar dem från att ingripa mot (i personskadehänseende) allvarligare brott på samma plats.

Frågan är ju då om de känner till att brottet pågår, eller om de bara fått höra att det skulle kunna komma att inträffa strax.

I detta fall var ju inte våldtäkt att förmoda, såvitt bekant, utan hot om misshandel eller dödligt våld eller mord eller kanske ”inverkan i rättsprocess genom hot mot vittne”, vad det kan kallas.

Det specifika larmet gällde att person setts med vapen utanför bostad.

Om inte annat hunnit framgå i tråden medan jag tittat bort.

Som jag sagt tidigare, jag är tveksam till att sända in tre ordningspoliser i ett bostadskomplex efter en föregivet beväpnad hitman för att rädda en person undan lönnmord.

På den tid det tagit polisen att anlända till platsen kunde man tro att polisen kunde sluta sig till att en hitman hunnit ta mod till sig och gått in för att få sitt värv överstökat, snarare än att slå dank på gården viftandes med sitt vapen inför ett bostadskomplex fullt med sömnlösa urinvånare med alla fönster på vid gavel, som man kunde förmoda.

Detta har möjligen inte hjälpt först anlände polis att besluta sig för vad man borde ta sig till.

Helt uppenbart kan inget väldigt ljudligt brott ägt rum, knappast heller något annat som skulle medföra ngn form av betydande ljud (gräl, slagsmål, dunsar) eftersom det nog fått en hel del folk på fötter. En hitman med lite huvud på skaft borde ha insett att man här nog får nöja sig med ljuddämpat skott direkt vid dörren, om nu någon mordhotad bryr sig om att svara på dörrklockan vid pill kl 4. Utan att kika i titthålet. Eller ringa polisen. Detta är lite hypotetiskt förstås. Mördaren kanske kunde ha dörrnyckel och gå rakt in. Eller en kofot med ljuddämpare.

Men om hitmannen är på väg ngnstans så är det väl rimligtvis bort från huset vid det laget polisen står på gatan utanför.

Vad vill jag ha sagt... Jo, det borde kanske inte finnas så myvket realism kvar i idén att någon var på väg att bli ihjälslagen, när man stod där vid bostadskomplexet och allt var lugnt. Och inte i några idéer om några nära förestående terrortillslag eller massskjutningar överlag heller. Det var inget liv och inget kiv. Bara några som inte kunde sova.

Så såvitt poliserna kunde bedöma så hade inget annat skett i det läget än att ngn sett ngn med en pistol i handen.

Man kan ju då förvisso å ena sidan tänka sig att insatsstyrkan kanske inte behövdes. Eller så kunde man tänka att man avvaktar något och ser vad som händer.

Jag vet inte hur de tänkte förstås eller hur ET dök upp.

Men att ordningspolisen borde gå upp i huset i det läget, innan insatsen anlänt, och riskera eldstrid i trapphuset, känns ju märkligt för mig. Likaså att de borde söka av gården, men jag kan ju förstå om det känns som en ej orimlig uppgift i väntan på insatsen. Dock, hade en riktig lönnmördare varit i lägenhet, trapphus eller på gården då och sett dem så hade det ju kunnat ta hus i helvete...

Jag anser själv att första poliserna på plats måste skaffa sig en uppfattning av avd som händer. I detta fall sökte de av gården för att hitta personen med det pistolliknande föremålet. Frågan är sen om de först fick syn på honom och därefter valde att konfrontera honom eller om det blev plötsligt, att båda fick syn på varandra samtidigt.

Om de såg honom utan att han såg dem så borde de ha försökt observerat honom ett tag om möjligheten fanns. Men i detta fall var de åtminstone 3 poliser med ytterligare några i bakgrunden. Det är ändå tillräckligt för att kunna hantera en normal person med ett vapen i min mening. En frisk person hade gett upp om man inte vill ta sitt eget liv. Nu va undantaget framme med någon som inte förstod bättre.
Hade man haft honom under uppsikt en längre tid hade man nog insett att han hade Downs eller liknande.
Citera
2018-08-06, 21:20
Bannlyst
Citat:
Sädär nu har jag hittat ett fall där polis berättar om hur de arbetar. Polisen berättar runt 31 min att de vill avbryta möjligt pågående våld. Detta är vid en terroristattack men det skiljer inte från annat agerande med beväpna personer.

https://www.svtplay.se/video/1394711...ninggatan-1453

Intressant video iof. Men du måste kunna hitta en link som kommer från officiellt håll. Inte från en dude som ser ut att ha 63.5 i IQ, random pissig polisman som bara vill hämta ut löningen... Nä vet du vad

Beroende på vilken enhet, så kör man olika setups, vi kanske kan enas om det va?

Var ju tidigare en i tråden som berättade om vilken status skillnad det finns mellan de olika insatsstyrkorna, skillnad på vapen, uppträdande, rykte unt so weiter. Men allt bakas ner till vilka kommandon insatssledaren ger i det specifika caset.
Citera
2018-08-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Om
Men nu fanns det inget om här. Det var en leksakspistol som Eric hade i sin hand.

Varför ser du alltid på detta som att alla sitter med facit i hand innan et sker? Ingen visste att det va ett leksaksvapen.
Ska polis alltid utgå från att det är ett leksaksvapen när de ingriper mot någon med ett pistolliknande föremål?
Citera
2018-08-06, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Från vem eller vilka?

Läs på.

Ingen är misstänkt för brott i nuläget och inte bara en utan TRE poliser gjorde uppenbarligen bedömningen att verkanseld var nödvändig.

En anmälan på grovt olaga hot är upprättad.

Dessutom har ett vittne sagt att dom först blev rädda, för att dom inte visste om vapnet var äkta eller inte. Stämmer det dessutom att han pekat med vapnet emot honom så styrker det ytterligare den misstanken att det var vad Eric gjorde emot poliserna också.

Eric var förståndshandikappad och därmed kan man ju ganska starkt ana att han inte förstår sådana saker som vad det kan innebära när man pekar med vapenliknande föremål mot polis.

Dennis Töllborg är fö en rättshaverist och polishatare som är så osaklig i sina analyser att det är pinsamt. Otroligt imbecillt, okunnigt och raljerande att prata om " poliser som blivit rädda" när vi här faktiskt har en situation med ett skjutvapen.

Dom agerande inte för att dom var rädda, dom agerade för att dom inte ville bli dödade.
Citera
2018-08-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Intressant video iof. Men du måste kunna hitta en link som kommer från officiellt håll. Inte från en dude som ser ut att ha 63.5 i IQ, random pissig polisman som bara vill hämta ut löningen... Nä vet du vad

Beroende på vilken enhet, så kör man olika setups, vi kanske kan enas om det va?

Var ju tidigare en i tråden som berättade om vilken status skillnad det finns mellan de olika insatsstyrkorna, skillnad på vapen, uppträdande, rykte unt so weiter.

Random polis? Det va han som ansvarade för ledningen av polisen vid terrordådet!

Sen är det väl logiskt att om polisen får larm om pågående våldshandling så ska de avbryta den?
Citera
2018-08-06, 21:25
Bannlyst
Citat:
Random polis? Det va han som ansvarade för ledningen av polisen vid terrordådet!

Sen är det väl logiskt att om polisen får larm om pågående våldshandling så ska de avbryta den?

Spelar för faan ingen roll om han råkade vara insatssledaren just då...denna dude har knappast skrivit manualerna. Kan han stava till mamma är det ju bra.

Gör ett nytt försök.
Senast redigerad av speedskater 2018-08-06 kl. 21:27.
Citera
2018-08-06, 21:25
Medlem
Vet vi vem den häktade våldsmannen de letade efter är? Bara nyfiken på om det är en Flashback-kändis 😀
Citera
2018-08-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Håller inte med om att en beväpnad person är ett hot, finns ingen automatik i det. Finns många människor som får bära ett vapen till och från sin bostad, och även om de gör det på fel sätt betyder det inte att de utgör ett hot, åtminstone inte ett omedelbart hot.

Jag tycker att det låter som en rätt logiskt taktik, att så fort som möjligt gå in för att avbryta eller förhindra dödligt våld. Dock, i det aktuella fallet utövades inget dödligt våld mot någon, således fanns det inget att avbryta.

Sedan kan du inbilla mig att två-tre ensamma ordningspoliser planlöst går in i en skola där man vet att en galning springer runt med ett automatvapen och skjuter urskiljningslöst. Även om Sverige har blivit galet så har inte alla poliser tappat lusten att leva.

Tycker att du resonerar och argumenterar som en oerfaren pojkspoling.

Nu är det ju så väl att Poliserna får utbildning i den nya taktiken bla ingår vapenhantering och taktisk genomsökande av en byggnad i den. Vi vet inte om alla Poliser kommer att följa taktiken vid alla tillfällen. Men fördel med att de utbildas i den och är mentalt förberedda.

Ta gärna och jämför med Räddningstjänstens rökdykare. De kan ställas inför valet att riskera sitt eget liv för att rädda andras. Konstigt nog så är det oftast räddningsledaren som får stoppa eller förhindra en rökdykarinsats. Den enskilde rökdykaren vill oftast mer och är beredd att tumma på sin egen säkerhet för att rädda andras liv. Deras utbildning har inte bara lärt dem kunskaperna i sitt arbete utan den har även mentalt förberett dem.

Att du inte kan förstå att polisen måste ta ett larm om en beväpnad man allvarligt det har jag svårt att förstå. Det är något som varje vuxen borde begripa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in