Citat:
Jag skulle att polisen i princip är skyldig att ingripa mot pågående brott (av ngn grovlek) som de har visshet om. Liksom vi alla, åtminstone i rapporteringshänseende.
Om det inte äventyrar deras och andras liv och säkerhet mer än vad som kan anses rimligt i situationen. Och hindrar dem från att ingripa mot (i personskadehänseende) allvarligare brott på samma plats.
Frågan är ju då om de känner till att brottet pågår, eller om de bara fått höra att det skulle kunna komma att inträffa strax.
I detta fall var ju inte våldtäkt att förmoda, såvitt bekant, utan hot om misshandel eller dödligt våld eller mord eller kanske ”inverkan i rättsprocess genom hot mot vittne”, vad det kan kallas.
Det specifika larmet gällde att person setts med vapen utanför bostad.
Om inte annat hunnit framgå i tråden medan jag tittat bort.
Som jag sagt tidigare, jag är tveksam till att sända in tre ordningspoliser i ett bostadskomplex efter en föregivet beväpnad hitman för att rädda en person undan lönnmord.
På den tid det tagit polisen att anlända till platsen kunde man tro att polisen kunde sluta sig till att en hitman hunnit ta mod till sig och gått in för att få sitt värv överstökat, snarare än att slå dank på gården viftandes med sitt vapen inför ett bostadskomplex fullt med sömnlösa urinvånare med alla fönster på vid gavel, som man kunde förmoda.
Detta har möjligen inte hjälpt först anlände polis att besluta sig för vad man borde ta sig till.
Helt uppenbart kan inget väldigt ljudligt brott ägt rum, knappast heller något annat som skulle medföra ngn form av betydande ljud (gräl, slagsmål, dunsar) eftersom det nog fått en hel del folk på fötter. En hitman med lite huvud på skaft borde ha insett att man här nog får nöja sig med ljuddämpat skott direkt vid dörren, om nu någon mordhotad bryr sig om att svara på dörrklockan vid pill kl 4. Utan att kika i titthålet. Eller ringa polisen. Detta är lite hypotetiskt förstås. Mördaren kanske kunde ha dörrnyckel och gå rakt in. Eller en kofot med ljuddämpare.
Men om hitmannen är på väg ngnstans så är det väl rimligtvis bort från huset vid det laget polisen står på gatan utanför.
Vad vill jag ha sagt... Jo, det borde kanske inte finnas så myvket realism kvar i idén att någon var på väg att bli ihjälslagen, när man stod där vid bostadskomplexet och allt var lugnt. Och inte i några idéer om några nära förestående terrortillslag eller massskjutningar överlag heller. Det var inget liv och inget kiv. Bara några som inte kunde sova.
Så såvitt poliserna kunde bedöma så hade inget annat skett i det läget än att ngn sett ngn med en pistol i handen.
Man kan ju då förvisso å ena sidan tänka sig att insatsstyrkan kanske inte behövdes. Eller så kunde man tänka att man avvaktar något och ser vad som händer.
Jag vet inte hur de tänkte förstås eller hur ET dök upp.
Men att ordningspolisen borde gå upp i huset i det läget, innan insatsen anlänt, och riskera eldstrid i trapphuset, känns ju märkligt för mig. Likaså att de borde söka av gården, men jag kan ju förstå om det känns som en ej orimlig uppgift i väntan på insatsen. Dock, hade en riktig lönnmördare varit i lägenhet, trapphus eller på gården då och sett dem så hade det ju kunnat ta hus i helvete...