2018-08-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Polishat, rättshaverism och konspirationsteorier har ju betydligt högre korrelation till ovanstående, och det har ju du och inte jag uppvisat i denna tråd.

Tack för lyteskomiken.

Kunde inte hålla mig innan moderatorn plockar bort vår pajkastning. Du är en patetisk liten polisfacist som försvarar polisbrutalitet och dödsskjutningar, som jag kallar avrättningar.

Tror inte du ska använda ord du inte begriper
som rättshaverist och konspirationsteorier. Med tanke på din föraktfulla och ointelligenta syn på alla som inte har rätt klass eller utbildning,så är du definitivt inte högutbildad själv, utan bara en ynklig liten nolla som älskar spela allan. Du får nu sista ordet i denna meningslösa dialog. Tack för ingenting.
Citera
2018-08-14, 00:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror att du uttalar en viktig synpunkt där. Att poliserna hamnade och positionerade ut sig där de befann sig var kanske den riktigt stora felbedömningen?

De stod plötsligt på en plats där deras skydd- och reträttmöjligheter kanske var begränsade. Och plötsligt uppenbarar sig Eric, kanske i god fart på väg från bänken med den arabisktalande mannen. Poliserna borde rimligen blivit överraskade av Erics ankomst eftersom de placerat sig där utan reträtt eller skyddsmöjligheter. När de ropar kommandon reagerar inte heller Eric och situationen blir plötsligt livsfarlig för de trängda utsatta poliser. Att i den situationen skjuta var möjligen helt korrekt under rådande omständigheter.

Men varför gick de in och placerade ut sig på detta sätt inne på gården?

När polisen får ett larm av denna typ, tar man fram någon form av karta/skiss över kvarteret och innergården dit man är på väg? Gör en plan hur man ska positionera sig och avsöka området?

Ja, jag tror det kan vara så. På en avgränsad gård i gryningsljus (som exv inte medger att man kan ännu urskilja att Eric har downs) så blir alla situationer genast akuta att lösa och ”skarpa”. ”Vadhelst” någon har i händerna blir ett vapen. Om poliserna står på gården och Eric träder in måste de agera. Om en eller flera poliser rör sig över gården och upptäcker honom måste de agera. Om han går emot dem med vapnet höjt skjuter de.

Om de fått höra i förväg att han ska vara beväpnad så spelar det ingen roll vad Eric har i handen nu. Det kan vara en ngt rudimentärt likt en pistol. Ett väskparaply, eller vad som.

Hade Eric varit en (nu) inträngd desperado av ngt slag hade det hela inte slutat så väl heller. Men ett och annat funktionellt/ temporärt eller kroniskt/medfött /m.m. handikapp på en helt oskyldig skulle troligen ha kunnat komma otäckt nära det som hände Eric. Eller ändat sammalunda. Väl inne på gården finns inga marginaler. Och om personen har ett vapen, och har sagts ha ett vapen, och inte responderar, då återstår ingenting. En person som håller i sitt vapen, även om vapnet inte hålls upp, innebär en direkt livsfara för en eller flera av poliserna. Rör han sig sen mot ngn lär det tas det för dödligt uppsåt. Spelar ingen roll där förmodligen om en eller flera av poliserna kan se att han har downs. De måste skjuta.

De skulle inte ha trätt in på gården. Det är kanske lite som att försöka skilja på skurkar och oskyldiga vid duellering i en hiss med blinkande lampor. Om liknelsen tillåts. Det finns inte marginal för bedömningar av den man beskjuter om man vill överleva själv.
Citera
2018-08-14, 00:49
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Hade ett en gång ett par bekanta som skulle gifta sig och hade klätt ut sig till superhjältar men leksaksvapen och åkte runt på något lastbilsflak. Även då kom polisen och avbröt festen och de fick ligga på marken med händerna över huvudet en stund.
Hela problemet här är ju att Erik inte förstod talat språk eller kunde tala själv. Jag förstår fortfarande inte er som tycker det är helt ok att Erik var ute själv med ett vapenliknande föremål mitt i natten. Erik blev behandlad som alla andra och det fungerade inte.

Ja, och din mor är också en åsna uppenbarligen.

Om en vilsen människa hamnar i en vilsen situation då ska man inte behöva vara rädd för att bli mördad av en statssanktionerad myndighet. Haja att det ska finnas en fet checklista som polisen tar fram innan dom sänker dig i jorden. Idiot, polisen släcker inte liv på måfå därför kommer dom här att få betala för sin skjutgladhet. Med all djävla rätt.
Citera
2018-08-14, 01:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Hade ett en gång ett par bekanta som skulle gifta sig och hade klätt ut sig till superhjältar men leksaksvapen och åkte runt på något lastbilsflak. Även då kom polisen och avbröt festen och de fick ligga på marken med händerna över huvudet en stund.
Hela problemet här är ju att Erik inte förstod talat språk eller kunde tala själv. Jag förstår fortfarande inte er som tycker det är helt ok att Erik var ute själv med ett vapenliknande föremål mitt i natten. Erik blev behandlad som alla andra och det fungerade inte.

Vänd på det: 1. Dina vänner hade kunnat ha förstånd att inte föranleda en utryckning. Och sparat samhället lite pengar. Det hade inte Eric.
2. Eric blev inte behandlad som ”alla andra” människor, bara som ”alla andra” ej funktionellt handikappade.
3. Anledningen att polisen kommer när man viftar med vapen har inte bara en sida — att man utgör ett hot mot omgivningen. Utan omgivningen utgör även ett hot mot den som viftat med vapen. Kommer inte polisen så kan någon annan (med en dålig dag...) hinna före, och med ett eller annat vapen eller medel försöka undanröja det upplevda hotet. Med laglig rätt. Eller i alla fall rättvisans förståelse.

Vilket väl vad gäller dina vänner kanske inte då ställt dem i så himla överlägset intelligent ljus jämfört med Eric? De fick sin chans men det höll inte?
Citera
2018-08-14, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Kunde inte hålla mig innan moderatorn plockar bort vår pajkastning. Du är en patetisk liten polisfacist som försvarar polisbrutalitet och dödsskjutningar, som jag kallar avrättningar.

Tror inte du ska använda ord du inte begriper
som rättshaverist och konspirationsteorier. Med tanke på din föraktfulla och ointelligenta syn på alla som inte har rätt klass eller utbildning,så är du definitivt inte högutbildad själv, utan bara en ynklig liten nolla som älskar spela allan. Du får nu sista ordet i denna meningslösa dialog. Tack för ingenting.

Varsågod.

Och tack än en gång för lyeskomiken
Citera
2018-08-14, 01:30
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är svårt att argumentera när exemplet inte ens är snarlikt det aktuella fallet, vill heller inte vara OT.

Exemplet med trafikkontrollen, här finns ingen indikation på att en beväpnad person sitter i bilen. Dock kan polisen vara förberedd på ett plötsligt angrepp, dels genom mental förberedelse, tänka till, om ett vapen kommer upp, var står jag, vad gör jag, var kan jag ta skydd osv. Här har polisen inte medvetet utsatt sig för risken att stöta på en misstänkt skjutvapenbeväpnad person.

I det aktuella fallet fanns det ett konkret vittnesmål om en vapenbärande man, trion visste att man med viss sannolikhet skulle kunna sammanstöta med en skjutvapenbärande man. Att i det läget traska runt oskyddad, förminska sina handlingsalternativ och därefter stöta på den här mannen och kalla det nödvärn, tja. Man försatte sig medvetet i ett trängt läge.

Det är inte polisen som ska sluta traska runt, det är slöddret som ska göra det. Det är trots allt polisen som äger våldsmonopolet och bör därför agera som ett sådant om någon springer runt med ett vapen. Den som finner det lämpligt att ränna runt med vapen bör slänga det på marken vid första uppmaning från polisen. Polisen kan inte utgå ifrån att det fåtal som inte släpper vapnet är utvecklingsstörda som det måste snackas med.
Citera
2018-08-14, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ballvart
Hur kommer det sig att polisen inte anser sig vara i nöd när de råkar ut för stenkastande ungdomar som bränner bilar? När sköt man en gängmedlem senast? Har det alls hänt?

Nog verkar det som det i första hand är utsatta personer som dödas av polisens kulor. Människor som inte har en chans och inte utgör något verkligt hot utan bara i polisens fantasi.

Ingen med minsta vett i kupan kan försvara den här insatsen. Allt gick fel från början, från att larmcentralen missade att den misstänkte våldsverkaren satt häktad. Sen var det tyvärr helt fel poliser som ryckte ut. Någon med erfarenhet och Eric hade levt idag.

Olika situationer, olika omständigheter, olika förutsättningar, ger olika möjligheter att agera på.

Nej det har skjutits flera gånger vid utfall med kniv tex, dvs i allra högsta grad verkliga hot.

Varför man sköt här och inte i andra fall vet jag inte exakt. Vad vi dock kan avfärda som rena stolleteorier är att det skulle bero på vem gärningsmannen är. Det gör det inte, det beror på situationen.

Och ja, det har hänt att grovt kriminella /våldsverkare blivit skjutna.
Citera
2018-08-14, 01:40
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilket väl vad gäller dina vänner kanske inte då ställt dem i så himla överlägset intelligent ljus jämfört med Eric? De fick sin chans men det höll inte?

Naturligtvis höll det...Den citerade användarens vänner fick hålla händerna över huvudet en liten stund och sedan var det bra. Är du och andra "Eric hade downs" idioter sådana som tror att polisen avgör vem som "förtjänar" att skjutas innan de drar sina tjänstevapen och avlossar verkanseld? Så är inte fallet, polisen gör en hotbedömning och inget annat.
Citera
2018-08-14, 01:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Olika situationer, olika omständigheter, olika förutsättningar, ger olika möjligheter att agera på.

Nej det har skjutits flera gånger vid utfall med kniv tex, dvs i allra högsta grad verkliga hot.

Varför man sköt här och inte i andra fall vet jag inte exakt. Vad vi dock kan avfärda som rena stolleteorier är att det skulle bero på vem gärningsmannen är. Det gör det inte, det beror på situationen.

Och ja, det har hänt att grovt kriminella /våldsverkare blivit skjutna.

Det krävs ett rejält stolpskott för att du ska ta allmän redlighet i försvar... 😂
Citera
2018-08-14, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det är inte polisen som ska sluta traska runt, det är slöddret som ska göra det. Det är trots allt polisen som äger våldsmonopolet och bör därför agera som ett sådant om någon springer runt med ett vapen. Den som finner det lämpligt att ränna runt med vapen bör slänga det på marken vid första uppmaning från polisen. Polisen kan inte utgå ifrån att det fåtal som inte släpper vapnet är utvecklingsstörda som det måste snackas med.

den här OY är helt tappad, han anser att polisen ska rätta sig efter buset och låta dom leva rövare med vapen på innergårdar i avvaktande.

För oss normalbegåvade så är det självklart att man snabbt måste komma in och få kontroll på situationen som annars kan sluta illa för många i närområdet som kan råka stöta på sagda aggressiva person.
Citera
2018-08-14, 01:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Naturligtvis höll det...Den citerade användarens vänner fick hålla händerna över huvudet en liten stund och sedan var det bra. Är du och andra "Eric hade downs" idioter sådana som tror att polisen avgör vem som "förtjänar" att skjutas innan de drar sina tjänstevapen och avlossar verkanseld? Så är inte fallet, polisen gör en hotbedömning och inget annat.

Läs alla raderna. Annars blir det lätt fragmentariskt.
Citera
2018-08-14, 01:50
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Läs alla raderna. Annars blir det lätt fragmentariskt.

Det har jag gjort. Det var bara den sista meningen av din idioti som var värdig en kommentar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in