2018-08-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ok det vi vet enligt vittne:

Polisen skrek "flera, flera gånger" "släpp vapnet". De sköt sedan 1 skott. Det gick några sekunder och sköt därefter ca 7-8 skott till.

Ingen är i dagsläget misstänk för brott.
Så vad är det som påpekar att polisen gjort fel? Samtliga poliser är fortfarande i tjänst.
Polisen gör fel som ljög hela Aftonbladet fullt att de letade efter en man som, nu idag kom fram var inlåst. Det polisen skall sluta med är att sluta LJUGA.
Varför inte säga som det är:NÄ, de skall snirkla in sig i historier, och sen tror de att folk skall lita på deras LÖGNER. Tacka fan för att ingen litar på dem längre
Citera
2018-08-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag menar att insatsstyrkan ska leta efter misstänkt skjutvapenbeväpnade personer, inte ordningspolisen.

Ja, andra än insatsstyrkan bör inte leta i områden och utrymmen som de inte kan behärska fullt ut, det är min åsikt.

Du har med största sannolikhet läst alla mina inlägg, åtminstonde många av dem, så varför låtsas du som om du inte vet var jag står i frågan?
Det är med avsikt och med stöd av modern forskning som man skickar närmaste polis till platsen för att ingripa mot någon som är olovligen beväpnad på allmän plats. Det tar för lång tid att samla ihop en insatsstyrka och mördare som Breivik eller Flink hinner skjuta fler personer ju längre man väntar. För att spara liv i en skarp situation måste man konfrontera gärningsmannen så fort som möjligt utan onödiga dröjsmål.
Citera
2018-08-06, 23:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag säger inte att polisen är gudar som gör allt rätt. Jag vet själv hur det finns poliser på chefpositioner som är regelrätta alkoholister och som gång på gång utnyttjar sin maktposition. Sånt som får en att tappa hoppet om polisen som organisation.

Jag kan tänka mig att de sett honom och konfronterat honom. I detta fall hade man KANSKE kunnat se honom i förväg och försökt göra en observation. I den bästa av världar hade de bakom skydd kunnat försöka tala med honom och då på något sätt sett att det va en leksakspistol och att han hade Downs. Detta är som sagt 1 på miljonen.
Dock om de försökt denna taktik och det visar sig att han väljer att fly och fäktas för sitt liv så har de tappat initiativet. Om det va en riktig pistol och han blev rädd för polisen och börja springa därifrån och skjuta på allt i hans väg hade det slutat mycket värre. Man kan tala om mycket OM här.
En vanlig person som är rädd om sitt liv hade släppt vapnet när 3 poliser med dragna vapen konfronterat honom.
Till nästa gång, gå in med öppet sinne och skjut endast vid nödvärn.

Fetade: Då är det kanske inte så konstigt att polisen skjuter ihjäl folk som inte ens borde fått ett varningsskott mot sig. Kanske borde börja med att se över ledningen?

Hade man haft ett manöverutrymme kanske man kunde kastat knallskott mot Eric, en rädd person brukar inte springa mot det som hotar. En kula(varningsskott) är inte lätt att uppfatta om man inte är normalbegåvad och förstår var den kommer ifrån, vad det är, och hur den verkar i verklighetn, det smäller, sedan inte mer med det. Eric tyckte ju om polisen, inte konstigt om han ville leka med dem, såg antagligen inte att de skulle kunna utgöra ett hot mot honom på något vis.

Ett knallskott med blixt och dunder, antagligen hade Erics haka lagt sig på marken, leksaken tappats för fot, och Eric flaxat iväg som en avlöning. Case closed.
Citera
2018-08-06, 23:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Hur ska polisen kunna på förhand veta vad för ammunition en presumtivt beväpnad man har? Och kom nu inte med det tramsig "Eric hade ju ingen ammunition alls!" Post hoc-argumentation är inte tillämpligt.

Så alla poliser får inte skyddas av din sköld? Så de som ska ranta in utan sköld ska alltså förutsätta att om en beväpnad person skjuter, skjuter denne enbart mot poliser bakom sköldar, och låter bli att skjuta mot de poliser som inte har sköld? Wow...

Jag skulle tro att just polisens ammunition vore svårare pch dyrare att komma över än vanlig sketen helmantlad 9 mm. Som väl passar i det mesta och borde gå att pressa priset på. Men där får vapenexpertens ta över. Jag vet inte heller om hur skurkar grubblar om penetration kontra lemlästning, men har man inte tänkt möta offer i skyddsvästar som man tänkt skjuta i huvet så behöver man kanske inte grubbla på det.

För mig får gärna alla springa med sina sköldar, för om jag minns rätt så kan de åtminstone hjälpligt föras omväxlande offensivt och defensivt, med omväxlande betoning på helkroppsskydd eller förmåga att röra sig, skjuta tillbaka eller spana. Jag kanske tänker på sydkoreanska kravallpoliser nu, men det finns säkert lite olika modeller. Gatsten behövde de ju inte oroa sig för just här.

Poliser är säkerligen vana att arbeta i grupp så att man kan flytta fram positionerna successivt och samtidigt omväxlande ta skydd/säkerhetstänka, betrakta målet, betrakta kollegerna, betrakta omgivningen etc.

En skytt/GM kommer sannolikt omgående att försöka ”processa” det uppkomna hotet och försöka välja ett mål, vilket kan förutses av poliserna. Genom sitt beteende kommer också GM genast avslöja mycket om sin kapacitet, sitt vapen, sin rädsla, motivation etc.

I detta specifika fall hade GM sagt ”mamma” och hött med sitt vapen. Därpå hade man kunnat gå och köpa en glass. Om ngt är öppet vid den tiden.
Citera
2018-08-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ett magasin har 15 kulor. 3x15 är alltså 45. De hade totalt 45 kulor men sköt totalt 8-9 skott.
Förlåt men mycket av det du påpekar stämmer inte.

Ok. 7 i honom och resten i träd gräs och grenar+ ett cykeldäck. Är vi överens då?
Citera
2018-08-06, 23:24
Medlem
Citat:
Jag menar att insatsstyrkan ska leta efter misstänkt skjutvapenbeväpnade personer, inte ordningspolisen.

Ja, andra än insatsstyrkan bör inte leta i områden och utrymmen som de inte kan behärska fullt ut, det är min åsikt.

Du har med största sannolikhet läst alla mina inlägg, åtminstonde många av dem, så varför låtsas du som om du inte vet var jag står i frågan?

Hur ska vi göra Pajala, Flen, Västra Edet vid den här typen av situationer? Ska också de vänta på en insatsstyrka i värsta fall flera timmar. Hur gör vi Stockholm när NI och den regionala insatsstyrkan är upptagen av annat.

En av anledningarna av att Polisen tog fram taktiken var just att den vanliga polispatrullen ska klara sig på egen hand i den här typen av situationer. De olika instattstyrkorna är en begränsad resurs.
Citera
2018-08-06, 23:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är med avsikt och med stöd av modern forskning som man skickar närmaste polis till platsen för att ingripa mot någon som är olovligen beväpnad på allmän plats. Det tar för lång tid att samla ihop en insatsstyrka och mördare som Breivik eller Flink hinner skjuta fler personer ju längre man väntar. För att spara liv i en skarp situation måste man konfrontera gärningsmannen så fort som möjligt utan onödiga dröjsmål.

Man visste inte om det var en skarp situation, och det var det inte heller, ingenting talade för att någon var omedelbart hotad.

Kan du plocka fram den forskningen som visar att man i icke akuta situationer låter vilken polis som helst konfrontera en misstänkt skjutvapenbeväpnad person som inte utgör ett omedelbart hot?

Polisen i det aktuella fallet visste inte heller om den misstänkte var olovligen beväpnad.
Citera
2018-08-06, 23:27
Medlem
Citat:
Fetade: Då är det kanske inte så konstigt att polisen skjuter ihjäl folk som inte ens borde fått ett varningsskott mot sig. Kanske borde börja med att se över ledningen?

Hade man haft ett manöverutrymme kanske man kunde kastat knallskott mot Eric, en rädd person brukar inte springa mot det som hotar. En kula(varningsskott) är inte lätt att uppfatta om man inte är normalbegåvad och förstår var den kommer ifrån, vad det är, och hur den verkar i verklighetn, det smäller, sedan inte mer med det. Eric tyckte ju om polisen, inte konstigt om han ville leka med dem, såg antagligen inte att de skulle kunna utgöra ett hot mot honom på något vis.

Ett knallskott med blixt och dunder, antagligen hade Erics haka lagt sig på marken, leksaken tappats för fot, och Eric flaxat iväg som en avlöning. Case closed.

Det är väl det man har sagt ett bra tag att det finns en gammal osund kultur inom polisen. Syftar då på anställda poliser och inte politiker och dylikt.

Sen är det svårt att veta att 0,000001% av befolkningen inte kan tolka varningsskott. Polisen är ju tränad att använda varningsskott vilket majoriteten av världens befolkning förstår. Ska man också ta hänsyn till att chockgranater kan trigga folk med epilepsi och därmed skada ännu mer?

Om man haft tid och möjlighet hade chockgranater varit att föredra. Det håller jag med om.
Citera
2018-08-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
Ok. 7 i honom och resten i träd gräs och grenar+ ett cykeldäck. Är vi överens då?

Nja inte riktigt. Finns flera skotthål i vägg och fönster. Omöjlig att veta hur många som träffat honom.
När utredningen är klar får vi reda på det
Citera
2018-08-06, 23:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
OK, så det var hon som tog livet av stackarn, då vet vi det

Som lagen är formulerad är man nog inte juridiskt ansvarig för beslut andra tar som följd av ens egna beslut. Och vad hon ”upplevt” är väl formellt ofta hennes ensak och egendom. GF straffar dock de som ljuger med dålig karma och ovänligt bemötande. Och inland även dålig andedräkt.
Citera
2018-08-06, 23:29
Medlem
[quote=sinmandt|64864387]Ett magasin har 15 kulor. 3x15 är alltså 45. De hade totalt 45 kulor men sköt totalt 8-9 skott.
Jaha, så för att de inte tömde sina magasin så var det ett bra jobb? Är det så jag ska uppfatta dig?
Citera
2018-08-06, 23:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Hur ska vi göra Pajala, Flen, Västra Edet vid den här typen av situationer? Ska också de vänta på en insatsstyrka i värsta fall flera timmar. Hur gör vi Stockholm när NI och den regionala insatsstyrkan är upptagen av annat.

En av anledningarna av att Polisen tog fram taktiken var just att den vanliga polispatrullen ska klara sig på egen hand i den här typen av situationer. De olika instattstyrkorna är en begränsad resurs.

Resonemanget är lite märkligt. Utgångspunkten bör vara att alltid använda bäst lämpad och tillgänglig resurs. I det aktuella fallet var det insatsstyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in