Citat:
Ursprungligen postat av
PlutoJ
Hur ska polisen kunna på förhand veta vad för ammunition en presumtivt beväpnad man har? Och kom nu inte med det tramsig "Eric hade ju ingen ammunition alls!" Post hoc-argumentation är inte tillämpligt.
Så alla poliser får inte skyddas av din sköld? Så de som ska ranta in utan sköld ska alltså förutsätta att om en beväpnad person skjuter, skjuter denne enbart mot poliser bakom sköldar, och låter bli att skjuta mot de poliser som inte har sköld? Wow...
Jag skulle tro att just polisens ammunition vore svårare pch dyrare att komma över än vanlig sketen helmantlad 9 mm. Som väl passar i det mesta och borde gå att pressa priset på. Men där får vapenexpertens ta över. Jag vet inte heller om hur skurkar grubblar om penetration kontra lemlästning, men har man inte tänkt möta offer i skyddsvästar som man tänkt skjuta i huvet så behöver man kanske inte grubbla på det.
För mig får gärna alla springa med sina sköldar, för om jag minns rätt så kan de åtminstone hjälpligt föras omväxlande offensivt och defensivt, med omväxlande betoning på helkroppsskydd eller förmåga att röra sig, skjuta tillbaka eller spana. Jag kanske tänker på sydkoreanska kravallpoliser nu, men det finns säkert lite olika modeller. Gatsten behövde de ju inte oroa sig för just här.
Poliser är säkerligen vana att arbeta i grupp så att man kan flytta fram positionerna successivt och samtidigt omväxlande ta skydd/säkerhetstänka, betrakta målet, betrakta kollegerna, betrakta omgivningen etc.
En skytt/GM kommer sannolikt omgående att försöka ”processa” det uppkomna hotet och försöka välja ett mål, vilket kan förutses av poliserna. Genom sitt beteende kommer också GM genast avslöja mycket om sin kapacitet, sitt vapen, sin rädsla, motivation etc.
I detta specifika fall hade GM sagt ”mamma” och hött med sitt vapen. Därpå hade man kunnat gå och köpa en glass. Om ngt är öppet vid den tiden.