2018-08-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Halv touché på den. Det är en sak att ”veta” vart samhället borde, en annan att förstå var det har varit. Ytterligare en annan att upptäcka vart det verkligen tar vägen. Och till sist att det nog i de avseenden som man trodde var betydelsefulla kanske inte tar vägen någonstans alls. Och inte borde. Världen mår bäst av växelbruk. Det som nyss var målet är genast någon annans plattform.

Men somligt förändras inte. Somligt är konstant. Eller nära på.

Det som är oroande är när barbariet misstas för frälsning. Men även det går att ta sig igenom. Oftast.
Har läst inlägget flera gånger men förstår inte vad det står.
Citera
2018-08-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Hade man riktat ljus på jeppen så hade faktum stått som klart och tydligt att objektet är en mupp.
Muppar rör sig inte snabbt och smidigt.

Muppar behöver inte alls vara gose snälla små rumpnissar.
Men att det är svagsint att skjuta ihjäl en mupp.

Pk har inympat beröringsskäcken, det fult med våld, pistolen är klinisk kula ut kula in, inga händer på objektet utan snyggt skött.

Poliser bär på fjäderbatong, hur svårt hade det varit att avleda/blända muppen och att en polis raskt kliver fram och viker ihop objektet?

Aj aj grovt polisvåld mot en förståndshandikappad! Apfasoner!
Pistol är rent och snyggt, inga händer, kula ut och kula in, muppen fick skylla sig själv!
Tycker faktiskt att det är poliserna som är muppar, i detta fall.
De har betett sig riktigt muppigt.
Skrivbordsarbete, i form av utredningar, analyser, taktik och strategier, vore en bättre lösning, för dem i fortsättningen.
Citera
2018-08-05, 23:30
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Tycker faktiskt att det är poliserna som är muppar, i detta fall.
De har betett sig riktigt muppigt.
Skrivbordsarbete, i form av utredningar, analyser, taktik och strategier, vore en bättre lösning, för dem i fortsättningen.
För att de använde verkanseld när ett potentiellt dödligt vapen riktades mot dem av en okänd människa?
Citera
2018-08-05, 23:35
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Vad är din tes egentligen? Att tre stycken poliser sköt en kille med downs syndrom för att de hade lust? Utan en tanke varken på deras framtid inom yrket eller reaktioner från allmänheten efter medias rapportering om det?
Min tes har jag inte nämnt men den ligger nånstans att poliserna ljuger för att backa upp varandra. Nån klantade till det med Eriks död som följd och för att dennes gärning inte skall kallas århundradets skamhändelse i polisyrket valde de övriga att ge sig in, likt följa john. Följden med att både Erik , cyklar , träd och fan vet överöstes av blykulor med efterföljande traditionellt ihoppratande om vad Erik "gjort" -detta är som sagt enbart min tes.

Sen hur mycket poliser tänker på sin framtid inom yrket eller reaktioner från allmänheten så tror jag inte de brukar oroa sig särskilt.
Citera
2018-08-05, 23:38
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Faktan i det här fallet att ingen som inte deltar i utredningen eller var på plats vet.

Vad jag kan garantera är dock att det enda sättet som du lyckas med konststycket att simultant bli skjuten av tre poliser är att beskjutna dessa eller att rikta ett vapen mot polisen.
Garantera på men jag brukar inte köpa inte ryska rubler.
Citera
2018-08-05, 23:39
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Min tes har jag inte nämnt men den ligger nånstans att poliserna ljuger för att backa upp varandra. Nån klantade till det med Eriks död som följd och för att dennes gärning inte skall kallas århundradets skamhändelse i polisyrket valde de övriga att ge sig in, likt följa john. Följden med att både Erik , cyklar , träd och fan vet överöstes av blykulor med efterföljande traditionellt ihoppratande om vad Erik "gjort" -detta är som sagt enbart min tes.

Sen hur mycket poliser tänker på sin framtid inom yrket eller reaktioner från allmänheten så tror jag inte de brukar oroa sig särskilt.

Har du läst några FUPar och fått en bild av hur utredningar går till?
Du fattar inte hur orealistiskt snett på det du är?
Det går inte att agera så i centrala sthlm...
Citera
2018-08-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du skyddar dig bakom ett antingen—eller som rimligen måste ha varit polisens vardag att grubbla på sen polisen fick tjyvjagande uppgifter. Det måste handla om att kunna utföra sin uppgifter men undvika en sådan typ av konfrontation, om det är möjligt. Det är inte skjutbanan på Liseberg hela dagarna. Poliser rör sig med vapnet vid sidan i extremt komplexa miljöer med varierande hotbild hela dagarna. Och griper allt från småtjuvar till terrorister.

Det måste finnas sätt att närma sig en misstänkt som man har skäl att tro är beväpnad utan att hamna i en eldstrid med någon man öht inte vet alls vem det är. På en innergård.

Annars hade många fler dött tidigare.

Det måste gå att diskutera.

Med var är alternativet då? Hade det funnits en lösning så hade nog polisen redan tagit den i bruk. Vad vi än pratar om för lösningar för polisen så måste vi komma ihåg att de kan i sin vardag hamna i våldsamma situationer som tyvärr i många fall måste lösas med våld.
  • Slås du med polisen då får du räkna med att bli pepparsprayad eller slagen med batong.
  • Drar du kniv så tar polisen fram sitt skjutvapen eller i framtiden tazer
  • Har du framme något som liknar ett skjutvapen så skjuter de så fort du riktar det mot dem. En kula färdas för snabbt för att de ska kunna handla annorlunda

Om vi ska ha en funktion i samhället som ska ta hand om de som inte följer lagen och är våldsamma så måste den funktionen ha möjlighet att göra sitt arbete och tyvärr så är det som så att de även behöver kunna använda våld inom lagens gränser.

När det gäller en människa som är mer normal begåvad än Eric är så vet de vart gränsen går med polisen. Ropar polisen släpp vapnet och har dragit sin pistol så gör man det.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det mest sannolika scenariot är att poliserna närmar sig med dragna vapen. När Eric trots uppmaning att släppa sitt vapen inte gör det, utan istället riktar det mot poliserna, så kommer verkanseld. Han trodde förmodligen att det var en lek, men för en polis i yttre tjänst är det inte en lek. Och att tro att tre poliser skulle skjuta någon som de inte uppfattar som ett dödligt hot är så makalöst dumt att det finns inget att diskutera. Det blir som att försöka förklara för en miljöpartist att chemtrails och planet X inte finns på riktigt.

Jag håller med dig i stort sett förutom att jag tror att Eric blev rädd när polisen började skrika på honom att släppa vapnet. Reaktionen vid rädsla är ju att axlarna dras upp och händerna höjs för försvar. Dvs en helt naturlig reaktion. Tyvärr så håller han i sin leksakspistol när det händer. Vad polisen ser är ju att han höjer ett dödligt vapen mot dem och försvarar sig.
Citera
2018-08-05, 23:40
Medlem
Tycker det finns en stor fara med att polisen jobbar i en organisation i kris (pga omorganisationen ) samt att de får ta emot extremt hård kritik från alla håll. Det värsta måste vara en kår som ser sig som en självständig bubbla?
Citera
2018-08-05, 23:40
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Har du läst några FUPar och fått en bild av hur utredningar går till?
Du fattar inte hur orealistiskt snett på det du är?
Det går inte att agera så i centrala sthlm...
Jag sa att det är min tes. Och går? klart det går.
Citera
2018-08-05, 23:42
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Vart står det förutom här att Eric "riktade" sin leksak mot de tre poliserna med vapen?

Står ingenstans men jag tänker mig att det ät ungefär som jag skriver om man åker på larm där det sägs ”hotfull beväpnad man”
Citera
2018-08-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
För att de använde verkanseld när ett potentiellt dödligt vapen riktades mot dem av en okänd människa?
Men vad är det du inte inser?
En stabil polis ska i första hand göra en egen lägesbedömning,
är det ett reellt hot?
finns det hotbild mot polisman, har den farlige skjutit?

Polisman backar, håller sig på tryggt avstånd,
ser till att han själv är säker, att andra inte kommer till skada.
tar täckning bakom en hus-kut,
ser till att ha koll på den farlige,
bedömer om personen är den eftersökta.
Vid minsta osäkerhet, så borde polisen kontaktat sin central.

Finns möjlighet att övermanna den farlige?
Allt det här ska man bedöma, innan man använder tjänstevapnet.
Senast redigerad av moshes 2018-08-05 kl. 23:46.
Citera
2018-08-05, 23:47
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Va det inte en kula som de hittade i cykeln och inte en hylsa?
Hylsor skjuts iväg en bit från vapnet, behöver inte enbart vara från en pistol. De kan även ha stått precis bredvid varandra. Om en polis nästan tömt hela sitt magasin hade vi nog fått höra om det.

Läser du inte tråden ?

Vänner till Eric som bor i detta hus var nere och tittade på kvällen och hittade då cykeldäcket med kulan. Hylsan hittades morgonen efter av en reporter på plats och då fick teknikerna åka tillbaka iom att dom gjort bort sig ganska rejält då dom först missat cykeldäcket dikt intill där Eric sköts ned och sen hylsan.
(bilden i AB)
Deras tjänstevapen har 15 kulor i magasinet vad jag vet, och om 2 poliser skjutit samtidigt kan det ha varit svårt att räkna antalet skott om dom avfyrat samtidigt, så 2 skott kan ha hörts som 1. Hålen i väggarna, cykeln, trädet och tvättstugan bör då vara minst 4 missar eftersom ammunitionen "fastnar" i de mål dom träffar.

Förmodligen har den polis som stått på stenplattorna bakom trädet skjutit efter Eric som då rört på sig i sidled då både träd, vägg, cykel och tvättstugefönster blev träffade istället. Höjden på kulan i fönstret är runt 150 cm vilket var Erics höjd så det skottet var då ämnat för huvudet, deras pistoler ger ingen rekyl att tala om och 3 bommar i väggen inom en radie på c:a 70cm, bakdäcket på cykel och sen fönstret + trädet pekar på att snuten sneade till efter 4 bommar i benhöjd och riktade direkt mot huvudet och träffade då fönster och träd istället. (Eric nådde upp till mammas näsa och hon är 1.60)
Senast redigerad av vittne-x 2018-08-05 kl. 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in