2018-08-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepthefuckback666
Hmm fuck. Du är största trollet på tråden och du luuura in mig till en replay..

Allvarligt grabbar, ni är säkert bra dudes. Men ni spinner ju nå jävulskt på ytterst tunn soppa. Ingen vet ju nåt förutom att dom peppra han. Kan vara rätt, men dom kan ha klippt han i ryggen oxå. Det kan ju vara så att dom kommer bli åtalade för vållande till annans död.

Varför är ni så stissiga, ni vet ju inget mer än mig...

Fattar inte hur ni tänker, ni har kanske 35 pusselbitar på ett 200 psc puzzle.

Ok det vi vet enligt vittne:

Polisen skrek "flera, flera gånger" "släpp vapnet". De sköt sedan 1 skott. Det gick några sekunder och sköt därefter ca 7-8 skott till.

Ingen är i dagsläget misstänk för brott.
Så vad är det som påpekar att polisen gjort fel? Samtliga poliser är fortfarande i tjänst.
Citera
2018-08-06, 23:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
Vem har anmält? Är det han som var med i TV och inte kunde svenska? Då kan jag förstå att det kan gå så fel. Jag är ledsen, men jag tror inte ett dugg vad bängen säger. Hur många gånger skall de få ljuga? Ändå sitter du och försöker försvara dem. Snälla, inse att de har gjort det största möjliga misstag som hänt i Sveriges historia.

Där var mitt mått rågat.

Är det någon som kritiserar hur polisen har hanterat ärendet så är det väl jag, är det inte ganska tydligt eller har du bara läst en sida i den här följetongen?

Jag kritiserar agerandet, anser att polisen borde ha gjort på ett annat vis.

I övrigt så tror jag inte att det är "araben" som anmälde att en beväpnad man fanns i området.
Citera
2018-08-06, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om jag måste välja på det och bibliotekarie el chaufför av buss eller taxi eller frisör eller sjuksköterska så skulle jag välja polis varje dag. Jag skulle väl kanske föredra lärare, men man kan, om man överlever gatan, kanske bli lärare på Polishögskolan? Det finns väl chans till avancemang som detektiv, professor i kriminologi (han kan ju inte leva hur länge som helst...), polischef, eller politiker och tjänsteman i länsstyrelse eller vad vet jag. Endast fantasin sätter gränser.

Alla kan och vill inte välja alla typer av jobb, och somliga är skickade för somt men inte för annat. Det beror lite på var man startar i livet också.

Jag skulle mycket hellre komma ut o få lite frisk luft och träffa spännande människor än att glo på fyra väggar hela dagarna. Dessutom får man en chans att betyda ngt och göra gott.

Jag skulle ta den där skölden varje dag, och hellre gå mot en galen pistolman med den än utan ngt alls. Som ju är alternativet här. Om du komemr ihåg. Då blir inte en spik i foten. Om man säger så. Utan mellan ögonen.

Och så slipper jag säga till mina barn och min fru att det var jag som sköt den där killen den där gången. För sånt är polislönen på tok för låg.

Hur skulle din familj reagera om du väljer andras liv före ditt? En sköld skyddar inte hela kroppen.
Citera
2018-08-06, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ok det vi vet enligt vittne:

Polisen skrek "flera, flera gånger" "släpp vapnet". De sköt sedan 1 skott. Det gick några sekunder och sköt därefter ca 7-8 skott till.

Ingen är i dagsläget misstänk för brott.
Så vad är det som påpekar att polisen gjort fel? Samtliga poliser är fortfarande i tjänst.

Absolut, det har vi vetat länge. Men när det beslutet fattades så visste ju ingen nåt.. garanterat ett panikbeslut.

Varför är du så säker på att dom gjort rätt, när du har absolut noll insyn i utredningen, och noll insyn i vad som hände på bakgården... du har ju samma mediakällor som mig.

Det här är ju inte seriöst av er. (Men underhållande)
Citera
2018-08-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet hur polisen jobbar ibland, vi har sett ytterligare ett exempel på det nu. Du tycker att allt är bra som det är, visst svinn får vi räkna med. Jag tycker att polisen borde ändra taktik i syfte att öka chansen för att liknande händelser inte ska ske igen.

Det finns en anledning till att polisen i Sverige dödar fler personer än vad polisen i övriga nordiska länder gör. Jag kan tänka mig att taktik är en orsak, vad tror du?
Förklaringen torde du främst hitta i den extrema invandringen som lett till förändrat arbetsklimat för en i övrigt underbemannad polis. Förr hade kriminella vapen för att skrämmas med. Idag har de vapen för att döda med. Förr var skjutningar på allmän plats ytterst sällsynta och skapade förstasidesrubriker i veckor och månader efteråt. Idag kan det ske tre skjutningar samma dag bara i Malmö och tidningarna orkar inte skriva om det längre. Därtill kommer alla återvändande IS-terrorister som gör att hotbilden är ständigt på hög nivå.

Om en människa i en vuxen kropp viftar med något pistolliknande i ett bostadsområde klockan fyra på morgonen så är det statistiskt osannolikt att det skulle vara en leksakspistol i dagens Sverige. För bara några år sedan såg statistiken annorlunda ut.
Citera
2018-08-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Jag säger inte att polisen är gudar som gör allt rätt. Jag vet själv hur det finns poliser på chefpositioner som är regelrätta alkoholister och som gång på gång utnyttjar sin maktposition. Sånt som får en att tappa hoppet om polisen som organisation.

Jag kan tänka mig att de sett honom och konfronterat honom. I detta fall hade man KANSKE kunnat se honom i förväg och försökt göra en observation. I den bästa av världar hade de bakom skydd kunnat försöka tala med honom och då på något sätt sett att det va en leksakspistol och att han hade Downs. Detta är som sagt 1 på miljonen.
Dock om de försökt denna taktik och det visar sig att han väljer att fly och fäktas för sitt liv så har de tappat initiativet. Om det va en riktig pistol och han blev rädd för polisen och börja springa därifrån och skjuta på allt i hans väg hade det slutat mycket värre. Man kan tala om mycket OM här.
En vanlig person som är rädd om sitt liv hade släppt vapnet när 3 poliser med dragna vapen konfronterat honom.
Till nästa gång, gå in med öppet sinne och skjut endast vid nödvärn.
Men de har redan tappat det. De har tappat allt som fanns. Det fanns ingen taktik. De bara sköt 7 skott+ några till. Det finns inget vett, ingen fason. De var livrädda för en person, de inte ens visste nått om. De bara avlossade varje kula de hade i sina galna vapen. Livrädda snutar som ej gått klart sin kurs. Har du inte ens läst, de går ej klart sin kurs förrän de blir poliser.. Ja jag skall nyktra till och gå och lägga mig, men alla vet att det släpps ut obstinata poliser på gatorna
Citera
2018-08-06, 23:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Hur i helsikes alla tomtar ska man kunna veta att tid finns till allt detta???

Menar du verkligen att polisen inte ska leta efter en beväpnad person, om det larmats om just det? Och absolut inte leta där en sådan person kan tänkas gömma sig??? Just när man trodde att du inte kunde sjunka lägre tog du fram, inte en spade, utan en hel grävmaskin!

Jag menar att insatsstyrkan ska leta efter misstänkt skjutvapenbeväpnade personer, inte ordningspolisen.

Ja, andra än insatsstyrkan bör inte leta i områden och utrymmen som de inte kan behärska fullt ut, det är min åsikt.

Du har med största sannolikhet läst alla mina inlägg, åtminstonde många av dem, så varför låtsas du som om du inte vet var jag står i frågan?
Citera
2018-08-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Där var mitt mått rågat.

Är det någon som kritiserar hur polisen har hanterat ärendet så är det väl jag, är det inte ganska tydligt eller har du bara läst en sida i den här följetongen?

Jag kritiserar agerandet, anser att polisen borde ha gjort på ett annat vis.

I övrigt så tror jag inte att det är "araben" som anmälde att en beväpnad man fanns i området.
Ok, sorry det var inte illa ment. Du har rätt, jag läste nog bara det JAG ville se. Ber om ursäkt
Citera
2018-08-06, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Säker på det?

”1 § Förundersökning skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats.”

En utredning har tillsatts för att bedöma om något brott har begåtts. I nuläget finns ju ingen brottsmisstanke.

Ja det framgår av lagtexten att man inte behöver någon misstänkt person, det räcker med att det finns "anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats". Märk väl att rekvisitet "anledning att anta" är i det närmaste att betrakta som en gissning.

Man kan alltså starta en FU på det som förmodligen inte är ett brott, bara för att säkert kunna konstatera att så också är fallet. Som här, troligen.
Citera
2018-08-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepthefuckback666
Absolut, det har vi vetat länge. Men när det beslutet fattades så visste ju ingen nåt.. garanterat ett panikbeslut.

Varför är du så säker på att dom gjort rätt, när du har absolut noll insyn i utredningen, och noll insyn i vad som hände på bakgården... du har ju samma mediakällor som mig.

Det här är ju inte seriöst av er. (Men underhållande)

Jag är inte säker på att de har gjort rätt!
Ja det har uppstått en trängd situation för polisen eftersom det kände sig hotade och var tvungna att skjuta.

OM Eric riktade sin leksakspistol mot poliserna så gjorde de rätt genom att agera i nödvärn, väldigt tragiskt att det kostade Eric livet. De kunde inte veta att den var fejk.

OM polisen sköt Eric utan att han hade för avsikt att rikta leksakspistolen mot poliserna har poliserna gjort fel och bör få sitt straff.

Jag försöker bara resonera mig fram till vad som hänt och vad polisen gjorde och kunde ha gjort. Med ett visst beteende hade du kunnat undvika denna tragedi, men det är lätt att säga i efterhand.
Citera
2018-08-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
Men de har redan tappat det. De har tappat allt som fanns. Det fanns ingen taktik. De bara sköt 7 skott+ några till. Det finns inget vett, ingen fason. De var livrädda för en person, de inte ens visste nått om. De bara avlossade varje kula de hade i sina galna vapen. Livrädda snutar som ej gått klart sin kurs. Har du inte ens läst, de går ej klart sin kurs förrän de blir poliser.. Ja jag skall nyktra till och gå och lägga mig, men alla vet att det släpps ut obstinata poliser på gatorna

Ett magasin har 15 kulor. 3x15 är alltså 45. De hade totalt 45 kulor men sköt totalt 8-9 skott.
Förlåt men mycket av det du påpekar stämmer inte.
Citera
2018-08-06, 23:20
Medlem
Ännu en dag och ett gäng sidor med dravel utan namn på de inblandade. Någon här måste ju veta vilka tre poliser det handlar om. Så fram med namnen nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in