2018-08-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hur kan du ha så svårt att fatta att det var RÄTT av polisen att skjuta ihjäl Eric?
Och det tänker du för att....?
Citera
2018-08-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Istället för att ställa sig i skydd bakom något och försöka få kontakt med den misstänkte så ställde de sig i grupp mitt på gården som en perfekt måltavla. Drömläge för en farlig pistolman om det hade varit en sådan de konfronterade.

Har poliserna aldrig sett kriminalfilmer på tv? Där kan de lära sig att det är rätt bra att söka skydd om man ska avväpna en pistolbeväpnad person.
Du kanske har sett lite för många kriminalfilmer på TV? Vilka skydd anser du som fullgoda, beroende på vilket vapen och ammunition som kan komma ifråga?
Citera
2018-08-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Hade polisen i förhand känt till allt som framkommit i efterhand så håller jag med om att det skulle varit fel. De skulle naturligtvis lugnt och stilla sett till att vårdpersonal tog hand om "barnet". De borde då även ha upprättat en anmälan mot vårdnadshavaren gällande framkallande av fara för annan, samt kontaktat socialen för att uppmärksamma dem på att "barnet" driver runt på stan själv mitt i natten.

Jag är dock övertygad om att de agerat korrekt utifrån den information de fått och hur de uppfattat situationen. Med stor sannolikhet kommer utredningen fria dem från ansvar, vilket är det enda rimliga.
Jag är inte så säker på att det är det mest rimliga...
Citera
2018-08-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oklokt att stå i en samlad formation om man misstänker att en skjutvapenbärande person kan dyka upp.

Ett annat uppträdande, till exempel att hela tiden vara i skydd hade sannolikt gjort att polisen inte hade upplevt denna plötsliga utsatthet, situationen kunde hanterats på ett annat sätt, Eric kunde möjligtvis ha levt idag.

Jag tolkar det som att poliserna tagit skydd delvis bakom ett träd och inväntade insatsstyrkan. Dom gick inte fram till E förrän insatsstyrkan anlände.

Släpp vapnet, släPP vaPnet. Tystnad. Poliserna skjuter.
Citera
2018-08-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Och det tänker du för att....?
Därför att jag hade gjort detsamma i det läget. Jag har diskuterat saken med ett antal kamrater i min skytteklubb. Vi hade alla agerat exakt likadant som polisen. Kanske pga av att vi vet vad som skulle kunna hända om Eric hade haft ett skarpt skjutvapen.
Citera
2018-08-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja det finns mycket som tyder på att polisen pangade någon.
Dels mängder med uppgifter om skottlossning, polisen ropade ut om skottlossning, väktare sa att de var 100% säkra på att skottlossning skedde, det finns filmat material m.m.

Nu skedde detta mitt framför googles livekamera som råkade glappa lite passande just vid detta tillfälle så omständigheterna kring hur personen som dog vid lastbilen är osäkra och sekretessbelagda.

Polisen ska skjuta verkanseld när de går på larm om pågående dödligt våld.
Det är egentligen inte märkligt om några oskyldiga stryker med men det är märkligt att de hittar på en historia och påverkar vittnen och anhöriga som de gjorde när de sköt brasilianaren i Storbritannien.
Där var det flera vittnen som sa att de sett en man med tjock jacka som hoppade över spärren men övervakningskameran visade att han inte hade en jacka.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om vi ska tro narkotikaspanaren som skrev promemorian så är det inte hans uppgift att rädda liv när det är larm om pågående dödligt våld så han räknade kroppen som död för enkelhetens skull.

Polisen berättade sedan för räddningstjänsten att det låg två döda kvinnor i anslutning till lastbilen och Åhlens. En av dessa två överlevde, den andra visade sig vara ett barn med en jacka snodd runt ansiktet, möjligtvis för att dölja skottskadan.

Så de som vet är polisen, obducenten, en anhörig och rättsväsendet.
Nu är sekretessen "av hänsyn till anhörig" så nej, media eller annan kommer aldrig få reda på om de pangade personen, om inte polisen eller anhöriga vill det.

Hursomhelst var detta framför googles livekamera så google vet vad som hände.

Hur ser det ut i vasastaden, några av googles livekameror med ansiktsigenkänning som Eric kan ha passerat ?

Jag var tvungen att titta in på tråden om Drottninggatan och leta upp kameran. Kameran de hänvisar till är uppsatt på kulturenshus och ägs mest troligen av Stockholm stad.

Men om en kamera skulle finnas på gården så vore det intressant för utredningen. Men en sådan kamera skulle man knappast få tillstånd för.
Citera
2018-08-11, 20:33
Medlem
Citat:
Därför att jag hade gjort detsamma i det läget. Jag har diskuterat saken med ett antal kamrater i min skytteklubb. Vi hade alla agerat exakt likadant som polisen. Kanske pga av att vi vet vad som skulle kunna hända om Eric hade haft ett skarpt skjutvapen.
Så din skytteklubb är det vad du har att komma med. Ja, där ser man...
Citera
2018-08-11, 20:34
Medlem
Citat:

Det är därför som du inte är polis, eftersom du blandar ihop Mission impossible med en Torsdagsmorgon i Vasastan...
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-11 kl. 20:37.
Citera
2018-08-11, 20:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den informationen har jag inte sett förut. Var står det att det var 5 inringare?

Det verkar helt osannolikt att fem personer har ringt utan att någon av dem har uppfattat att det rörde sig om en person med Downs syndrom

Varför är det osannolikt, särskilt om de sett honom på något avstånd. Larmen må ju kommit före kl 04 och då är det hyfsat mörkt ute. Eric skymtas bara om han går under lyktstolpe, med keps på sig dessutom.
Citera
2018-08-11, 20:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag är inte så säker på att det är det mest rimliga...

Eh, jo. Det är inte lämpligt att personer som inte kan se efter sig själv ränner runt kring ensamma trafikerade vägar. Polis och väktare ska lämna anmälan till soc om bristande tillsyn från vårdnadshavare i sådana fall.
Citera
2018-08-11, 20:45
Medlem
Citat:
Så din skytteklubb är det vad du har att komma med. Ja, där ser man...

Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Det är därför som du inte är polis, eftersom du blandar ihop Mission impossible och Vasastan...
Nej, men jag och mina klubbkamrater har väldigt mycket erfarenhet av skytte (betydligt mer än poliser har). Vi vet också vad skjutvapen kan ha för verkan. En så klen kaliber som .22LR går utan problem genom 5 cm trä, så den går definitivt genom era skallar också. Vi vet att en M/39B går genom det mesta, inklusive en skyddsväst klass 3B. Poliserna hade ingen aning om vad Eric höll i. Så att sitta och vara överlägsen med åsikter om vad poliserna borde ha sett, och borde förstått, och borde ha gjort, visar bara på svag begåvningsnivå från er sida. Hade ni befunnit er i polisens läge så hade det blivit väldigt brunt i byxorna. Ni sitter och fantiserar om saker på ett område där ni fullständigt saknar erfarenhet eller sakkunskap. Byfånar.
Citera
2018-08-11, 20:46
Medlem
Citat:
Hur beräknade du skjutavståndet? En Sig Sauer P226 kastar ut hylsorna 0-1 meter bakom skytten.

Som tävlingsskytt så lär man sig snabbt att uppskatta avståndet till måltavlan. I det här fallet med en massa objekt på platsen i form av en moped, cyklar och andra ting så ger detta en hänvisning om avståndet. Skotthållen i väggen och tomhylsornas position ger en bra hänvisning om skjutavståndet, samt att det också tydligt visar att Eric hamnade i en korseld. Den som vill veta exakta avstånd kan väl åka dit och mäta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in