2018-08-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Mediarapportering? Det är väl bara här på Flashback som det påstås att polis medvetet skjuter handikappade.

Ja, det är min uppfattning också. Men de läser väl tråden men kan inte säga det så de skyller på medierna. Undrar om någon kan få fram något som motsvarar polischefens påstående att det insinueras att polis medvetet skjuter handikappade. Förresten jag vet inte ens om jag sett det här heller. Men man hinner inte läsa allt.
Citera
2018-08-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Från samma artikel:
"Som DN tidigare berättat fick poliserna som åkte på larmet information om att det i samma kvarter fanns en kvinna som blivit dödshotad av en dömd våldsbrottsling."

..."Efteråt har det visat sig att våldsmannen i själva verket redan satt frihetsberövad..."

"Finns det något som du i egenskap av chef anser behöver förändras med anledning av det inträffade?"

"– Nej, det är alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser, säger Torgny Söderberg."
Trots att informationen inte fungerade så tycker Torgny Söderberg att det är för tidigt att dra några slutsatser om förändringar. Lite felaktig information hit eller dit verkar inte bekymra honom även om det kan ha varit den felaktiga informationen som gjorde att det här fick ett så tragiskt slut.

Ja, arrogansen är påtaglig. Det har stigit i huvudet på dem efter alla lovord efter terrordådet på Drottninggatan. Någon NOA människa var också arrogant om jag inte missminner mig.
Citera
2018-08-08, 18:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Mediarapportering? Det är väl bara här på Flashback som det påstås att polis medvetet skjuter handikappade.

Sannolikt är det så.

Ordvrängeri, men i sak har polis skjutit en handikappad person, och rimligtvis var det medvetet. Vore förskräckligt om polisen inte var medveten om att det är en person de skjuter på.

Antagligen menar polisen att det påstås att polisen medvetet skjuter handikappade, i den meningen att det är just en handikappad man söker att skjuta och vill skada eller döda.

Att en polis ens tar sådana påståenden på allvar är märkligt. Förstår man inte att många skriver av sig sin ilska och frustration för att en oskyldig person avled och att allting inte alltid måste tolkas boksavligt?
Citera
2018-08-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Från samma artikel:
"Som DN tidigare berättat fick poliserna som åkte på larmet information om att det i samma kvarter fanns en kvinna som blivit dödshotad av en dömd våldsbrottsling."

..."Efteråt har det visat sig att våldsmannen i själva verket redan satt frihetsberövad..."

"Finns det något som du i egenskap av chef anser behöver förändras med anledning av det inträffade?"

"– Nej, det är alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser, säger Torgny Söderberg."
Trots att informationen inte fungerade så tycker Torgny Söderberg att det är för tidigt att dra några slutsatser om förändringar. Lite felaktig information hit eller dit verkar inte bekymra honom även om det kan ha varit den felaktiga informationen som gjorde att det här fick ett så tragiskt slut.
Lite beklämd blir jag över alla dessa vaga uttalanden som ansvariga ideligen gör.
Det verkar ha blivit förbjudet att prata i klartext.
Sedan är utredningen på gång, så då hänvisar man som vanligt till den.
Självklart borde han ha kunnat sagt att det här fallet indikerar att mycket behöver förändras..
Citera
2018-08-08, 18:36
Medlem
Intressant läsning. Polisen söker nya vittnesmål flera dagar efteråt. Jag tyckte "brottsplatsundersökningen" gick lite hafsigt till initial. De hittade inte alla kulorna eller hylsorna. En hylsa hittades av en journalist och en kula hittades av någon annan i den oskadliggjorda cykeln. Verkar som de verkade inte ta det på allvar.

https://www.expressen.se/nyheter/pol...r-skjutningen/
Citera
2018-08-08, 18:37
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:

Nej det var ju en PK-MC kortege som blev intervjuade av SVT där man gnällde över att Cp-erik blivit skjuten och det var så synd om han för han va cp och polisen var så elaka och allt möjligt jävla trams..

Mongot har väl gjort så pass mycket cp-aktiga saker att dom inte hade nått annat val än att avliva den...
Citera
2018-08-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kroppen har till skillnad mot vanliga rörssystem en förmåga att kompensera eventuella läckage med kärlsammandragning och ökad puls - allt för att hålla blodtrycket uppe. Det rinner inte ut så pass mycket blod på en sekund att blodtrycket faller. Det tar i allmänhet en hel hög med sekunder om inte minuter, då det krävs ett raskt utflöde mot 2 liter blod innan blodtrycket påverkas.

Du behöver inte låta nedlåtande mot mig som opererande kliniker och överläkare sedan många år. Jag opererar mycket även utomlands och ja jag har varit med om att patienter förblött på operationsbordet. Och nej - det sker inte inom någon sekund. Och nej skador i buken med flera intilliggande organ som också påverkar tryck och blodflöde, hjärtfrekvensen, angiotensin-reninsystemet och koagulationskaskader kroppen ger helt andra effekter än vad hål skapar i ett rör.

Eric har med stor sannolikhet förblött av de skador som uppstod inne i buken av träffarna. Endast en mindre del av detta blod har runnit ut genom skotthålen av vad som syntes på fotografierna på marken, det mesta ligger sannolikt kvar som inre blödning i buken.
Om man inte avvaktat tio minuter innan man gick fram till honom (som uppgivits), hade detta tyvärr nog inte gjort någon större skillnad för utgången av skjutningen. Har kulorna träffat centralt i buken eller mot levern och slitit sönder levervävnaden är det svårt att stoppa denna sivande diffusa blödning annat än på operationsbordet - om än ens där.
Hur mycket tror du kroppen kan kompensera för upp till åtta hålspetskulor i bålen?
Citera
2018-08-08, 18:56
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, det är min uppfattning också. Men de läser väl tråden men kan inte säga det så de skyller på medierna. Undrar om någon kan få fram något som motsvarar polischefens påstående att det insinueras att polis medvetet skjuter handikappade. Förresten jag vet inte ens om jag sett det här heller. Men man hinner inte läsa allt.

Han är nog bara snurrig eller så är det ett resultat av att de inte drogtestar sina egna. Tragiskt.
Citera
2018-08-08, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att du borde läsa mitt inlägg en gång till och svara på ett sätt som hänger ihop med det jag skrev. Du behöver inte slå in öppna dörrar.

Kan man inte svårligen besinna sig och därför brukar mer våld än nöden kräver så bör man inte vara polis, det är budskapet i mitt inlägg. Jag har inte förnekat att polisen får idka nödvärn.

Skilj på nödvärn och nödvärnsexcess eller hoppa över sådant du uppenbarligen inte förstär, det är ett tips.

Jag visade tydligt att jag förstod skillnaden. Du däremot visade att du inte fattat att polisen, jämfört med envar, har UTÖKADE befogenheter till våldsanvändning och inte tvärtom.

Nödvärn OCH nödvärnsexcess är en envarsrätt som självklart kan gälla även poliser och till det finns självklart ett skäl.

Att du anser annat må så vara, saklighetskunskapen håller dock inte med dig.
Citera
2018-08-08, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Hur mycket tror du kroppen kan kompensera för upp till åtta hålspetskulor i bålen?

Kroppen är inte så efterbliven så att den inte försöker värja sig emot trauman. Det fattar tom jag som inte är läkare.

Det pratas ju tom om hur blodkärl tom dras ihop och kan kraftigt minska blödningar om tex ett ben sluts av, iaf för en liten stund.

Vad gäller inre skador så har jag själv sett personer som dödats i trafikolyckor, där kroppen i det närmaste sett helt oskadd ut, men där obduktion visat att knappt något varit helt inne i kroppen. Kan sådant ske till följd av kraften ifrån en krock kan det garanterat ske utav ett penetrerande föremål som tex en kula, även om en sådan gör hål i kött, skinn och ben.
Citera
2018-08-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Du är en idiot och allt annat än att blocka dig på livstid vore generalknas av valfri moderator.
Djävla pucko.
Tack för dagisnivå i tråden. Att byta åsikter genom att kalla meningsmotståndare för pucko är ju vuxet värre.... not. Apropå dagis. Jag är själv förälder och jag skulle aldrig låta en treåring vistas ute ensam. Speciellt inte på natten med ett vapen i handen. Föräldrarna har brustit som inte haft något larm på ytterdörren. Det finns inte ett enda säkert område i Stockholms innerstad. Stan är full av kriminella, gatubarn från Marocko, romer, skjutglada gängmedlemmar, papperslösa, pundare osv, osv. Täta rapporter vittnar om att det aldrig har varit så mycket vapen i omlopp som nu. Visst är personer med DS gulliga och charmiga. Men de kan också vara otroligt envisa, trotsiga och aningslösa. Är de dessutom på en treåringsnivå då är ett laddat vapen i handen förenat med livsfara. Hur ska polisen veta att Erik inte hittat ett laddat vapen av misstag? Hur ska dom våga chansa? Skulle du vilja betala med ditt liv genom att gissa att vapnet inte är laddat? Kan man begära att polisen ska spela rysk roulett med sitt eget liv som insats?
Senast redigerad av karanan 2018-08-08 kl. 19:23.
Citera
2018-08-08, 19:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Sverige är ett av världens minst korrumperade länder. Så du har även fel i den frågan oavsett vad du tycker.

Sluta tjata om CP. Det har absolut ingenting att göra med Downs syndrom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in