2018-08-06, 20:46
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikedadyke
Instämmer.
Polisen jobbar lite efter tesen, don efter person. vilket jag fick erfara i början på 90-talet. jag och en kompis var ute o drack massa öl och ställde till det för oss. gripna av polis som sig bör efter sådan grej. Jag till skillnad mot kamrat(som vid tidpunkten hade säkert ett A4 med åtalspunkter) inte hade något på mig i straffregistret blev behandlad som sig bör. han däremot, fick utstå all möjlig skit. de bokstavligen kastade in honom i pikétbussen med huvet före.

nu till topic. ska bli intressant att se utgången av detta. verkar ju helt jävla skevt att man inte ser att det är en kille med DS. DS´are lyser ju med sitt tillstånd på en mils avstånd. och vid tidpunkten för händelesen var det inte särskilt mörkt heller.

men men ska bli intressant att läsa sedan vad som verkligen hände. men de lägger väl en rökridå, vilket är de enda de verkar bra på.
Visst, men kroppspråk, klädsel och utrustning. Jag skulle säga att det krävs väldigt mycket för en väldigt agiterad vanlig man i bara kallingarna att bli skjuten.
Citera
2018-08-06, 20:47
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Jag vet mycket väl vad polisen har för ammuntion. Till för att döda.

Skitsnack - det blir inte sant bara för att du tror/skriver det.

Ammunitionen är till för att stoppa så effektivt som möjligt, ibland dör någon vilket händer med allt möjligt här i världen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ok jag ska leta lite. Men medan jag leta kan du väl se dokumentären om Drottninggatan och hur polisen resonerade där.

Absolut. Har du nån bra LÄNK
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så du anser att helmantlad ammunition är bättre?
Detta hör inte till tråden. Men det var denna typ som dödat Eric och andra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5lspetsammunition

"Samtliga poliser som varit på plats vittnade inför Varbergs tingsrätt och beskrev lika samstämmigt som bevisligen felaktigt den uppkomna nödvärnssituationen. Så frikännandet för tjänstefel och vållande till *annans död är inte juridiskt obegripligt. Att de vittnande *poliserna inte talat *sanning förklarade tingsrätten med att de nog mindes fel på grund av stress och tunnelseende. Låt vara att man skulle kunna tänka sig en mer näraliggande förklaring till den där samstämmigheten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-inte-begriper

"Vad man redan kan konstatera är att ett skott i huvudet med stor sannolikhet leder till döden. Och med den ammunition som den svenska polisen använder är sannolikheten närmast hundraprocentig. Polisens kulor expanderar nämligen när de når sitt mål, och orsakar massiva skador. Denna typ av kulor, kallade dumdum-kulor, är sedan över hundra år förbjudna i krig på grund av att de orsakar så fruktansvärda skador. Men den svenska polisen har den som standard sedan 2003."

https://www.svd.se/polisens-kulor-en-skam-for-sverige

Vad det gäller helmantlat så spelar det ingen roll. I detta fall så var det kulor åt alla håll. I Luleå var det än värre.

Du kan ju bara tänka 3,4 eller 5 hålspetskulor i Erics mage.
Citera
2018-08-06, 20:51
Sammanträffande att det utspelade sig under vargtimmarma 3-5 då man fungerar som sämst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vargtimmen
Senast redigerad av pe11e 2018-08-06 kl. 20:54. Anledning: Rättning
Citera
2018-08-06, 20:53
Bannlyst
Citat:
Just det. Vi vet inte vad som hänt. Det kan innebära att polisen faktiskt skjutit innan man sagt åt Eric eller att adrnalinet tog över förståndet.

Förvisso, dock tyder inget av det som framkommit på det utan tvärtom.
Citera
2018-08-06, 20:57
Medlem
Sulacoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Sammanträffande att det utspelade sig under vargtimmarma 3-5 då man fungerar som sämst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vargtimmen
Det gäller nog inte dom som jobbar nattskift och sover på dagarna/em om du tänker till lite?
Citera
2018-08-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Förvisso, dock tyder inget av det som framkommit på det utan tvärtom.
Från vem eller vilka?
Citera
2018-08-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Absolut. Har du nån bra LÄNK

Sädär nu har jag hittat ett fall där polis berättar om hur de arbetar. Polisen berättar runt 31 min att de vill avbryta möjligt pågående våld. Detta är vid en terroristattack men det skiljer inte från annat agerande med beväpna personer.

https://www.svtplay.se/video/1394711...ninggatan-1453
Citera
2018-08-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse

I det här fallet precis som med det i Husby kunde man ha backat undan. Ut i trappen i Husby. Utanför porten till innergården där Eric befann sig. Backat, lugnat ner sig, avvaktat och planerat för nästa åtgärd. Inte minst, tagit reda på så mycket som möjligt om personerna ifråga. Man hade då bland annat kanske kunnat fått reda på att ingen av de här två dödade medborgarna var några våldsmän.

Om han nu hade fått tag på ett riktigt vapen och riktat det mot polisen för att trycka av, vad skulle de gjort då? Backat? Ingen hinner backa ifrån en kula. Nödvärn gäller då och de har rätt att skjuta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Att föräldrarna går ut så tidigt och anklagar polisen i media är osmakligt. Pappan säger till tidningen att han vill ha rättvisa. Vill han även ha rättvisa om man kommer fram till att han är ansvarig för sonens död pga ouppmärksamhet och nonchalans? För även om det är hemskt att säga speciellt till någon som förlorat ett barn så var det vårdnadshavarens ansvar att se till att Erik som inte förstår språk eller kan tala inte ska kunna rymma på natten i stan. Pappan är lika skyldig till Eriks död som polisen. R i p

Vi människor är människor och inte ofelbara. Ibland fattar människor beslut eller fattar inte beslut, vilket leder till att deras barn dör.

Exempel:

En man vill göra en rådig insats och följer i sin bil efter några bankrånare i deras bil. Bredvid mannen sitter hans 6-årige son i framsätet. En av bankrånarna skjuter 6-åringen till döds.

En man ska lämna sin 1-årige son på dagis på vägen till jobbet. Han glömmer att lämna barnet på dagis och kör direkt till jobbet och lämnar barnet i bilen på parkeringen. Det är en het dag och barnet dör.

En man har en 20-årig son med både Downs syndrom och autism, med en 3-årings intellekt och oförmögen att kommunicera. 20-åringen har "rymt" flera gånger. En sommarnatt rymmer 20-åringen medförandes en kär leksak som föreställer ett skjutvapen. På grund av olika omständigheter uppfattar polisen 20-åringen som farlig och skjuter honom med döden som följd.

Dessa tre fäder har orsakat sitt barns död. Ingen har haft uppsåt. Vem är mest att klandra? Se där en moralfilosofisk fråga. Eller ska man betrakta fäderna som människor med människors brister, och anse att den hemska följden att barnet har dött ska vara tillräckligt straff? Skulden kommer att följa dem livet ut.
Citera
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Och du vet hela sanningen?
Dessa 3 avrättade en stackars kille med DS! Det är fakta!
De avlivade en kille med DS. Inte utan orsak heller, hade de vetat vad de vet nu så hade det aldrig hänt. Både du och jag hade tagit samma beslut i den situationen.

Det är hans mammas fel. Ingen annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in