2018-08-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Ok
Så Erics vapen var skjutklart? Vem säger att någon ska döda någon för att man bär ett vapen?
Men när denna rätt nagas i kanten hela tiden så kommer gränserna att flyttas. Detta begriper vilket särskolebarn som helst.
Och kan Eric ha blivit ett offer för detta?

Erics vapen va inte riktigt men uppfattades som riktigt.
Neutralisera är inte samma sak som att döda. Finns inget som säger att polisen ska döda utan bara avvärja hot. Aldrig bra när poliser dödar men allt går inte att styra här i världen.

Sen är det så att polisen använder ammunition som expanderar(hollowpoint). Denna ammunition är farligare att bli träffad av för den gör mer skada samtidigt som det är mindre risk att den passerar igenom kroppen och träffar andra. Ett skott i armen eller benet kan därför vara dödligt då man med större sannolikhet skadar artärer, än med vanlig helmantlad ammunition(FMJ).
Citera
2018-08-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag antager utmaningen.

Och här kommer hela svaret i ett enda inlägg.

Läs samliga inlägg som jag har gjort i den här tråden så får du veta exakt hur jag hade gjort, vilka överväganden jag gör, och vad utgången kunde ha blivit när var och en gör det den är bra på och avsedd för.

Tillägger att jag givetvis inte vet om Eric hade levt idag om man hade gjort annorlunda, är dock övertygad om att förutsättningen hade varit några snäpp bättre för en helt annan utgång.

Du kan ju inte anta utmaningen och bestämma dina egna regler.

Mitt nästa steg hade varit. "insatsstyrka kommer dit men den misstänkte personen är inte på plats. Du har nu ingen aning om vart den misstänk beväpnade personen befinner sig. Vad gör du?"
Citera
2018-08-06, 20:36
Medlem
Citat:
Det finns väl en granne som har vittnat om att polisen har skrikit att han ska släppta vapnet?

Sedan kan man undra varför funktionshindrade överallt annars i samhället skall kunna leva som alla andra men inte när det kommer till en konfrontation med polisen. Polisens metoder och taktik fungerar fullt ut endast på hörande, seende och förstående.

Är man barn, autistisk eller har något annat funktionshinder eller diagnos så kan polisen utgöra en fara, Eric är beviset.
Jag har redan kommenterat grannen.
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Erics vapen va inte riktigt men uppfattades som riktigt.
Neutralisera är inte samma sak som att döda. Finns inget som säger att polisen ska döda utan bara avvärja hot. Aldrig bra när poliser dödar men allt går inte att styra här i världen.

Sen är det så att polisen använder ammunition som expanderar(hollowpoint). Denna ammunition är farligare att bli träffad av för den gör mer skada samtidigt som det är mindre risk att den passerar igenom kroppen och träffar andra. Ett skott i armen eller benet kan därför vara dödligt då man med större sannolikhet skadar artärer, än med vanlig helmantlad ammunition(FMJ).
Jag vet mycket väl vad polisen har för ammuntion. Till för att döda.
Citera
2018-08-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Link? Eller var de bara nåt du tyckte lät logiskt och att alla skall svälja det sen?

Det är väl allmänt känt att polisen går så fort som möjligt in för att avbryta eller förhindra dödligt våld?
Bor du under en sten?
Citera
2018-08-06, 20:37
Medlem
Citat:
Jag har redan kommenterat grannen.

Jag vet mycket väl vad polisen har för ammuntion. Till för att döda.

Så du anser att helmantlad ammunition är bättre?
Citera
2018-08-06, 20:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Det finns väl en granne som har vittnat om att polisen har skrikit att han ska släppta vapnet?

Sedan kan man undra varför funktionshindrade överallt annars i samhället skall kunna leva som alla andra men inte när det kommer till en konfrontation med polisen. Polisens metoder och taktik fungerar fullt ut endast på hörande, seende och förstående.

Är man barn, autistisk eller har något annat funktionshinder eller diagnos så kan polisen utgöra en fara, Eric är beviset.
Visst. Men det finns grader i helvetet. Det är en sak om en klient har någon slags social fobi som gör att de typ en gång i kvartalet måste plockas upp från söndagspromenaden för att det bara låste sig. Det är en helt annan sak om klienten har DS och är totalt oförutsägbar och alltså aldrig får lämnas ensam utomhus. (Kanske småkrystat exempel. Men på en av mina favoritstråk var det en gång en komplett djävla kyldisk dumpad. Hade varit kul att vara någon slags skogvaktarsnut med uppgift att utreda dumpningar. En med DS hade lätt kunnat förolycka sig i den.)

Det är en sak om en autist kan anförtros att sköta hästar utan att vara under ständig övervakning. Det är en annan sak om någon med DS måste ständigt övervakas om de så bara klappar en häst bara för att du inte har förtroendet att de plötsligt drar öronen av kraken.

Så jag skulle säga att "leva som alla andra" alltid har varit en chimär. Väldigt mycket snitslad bana för de värsta fallen. Huruvida det är svensk statsinidvidualism, tyska modellen med skattepengar via samfund eller familjerna eller gammelitalienska modellen där man låser in dem är olika förhållningssätt till samma fråga.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-06 kl. 20:43.
Citera
2018-08-06, 20:41
Medlem
Citat:
Det är väl allmänt känt att polisen går så fort som möjligt in för att avbryta eller förhindra dödligt våld?
Bor du under en sten?

Om inte jag minns fel så har svenska polisen tagit denna taktik från USA:s poliser. Där har man betydligt större erfarenhet av dödligt våld vid till exempel skolskjutningar. Erfarenhet och analyser efter insatser har visat att det är den effektivaste metoden för att avbryta eller förhindra GM.
Citera
2018-08-06, 20:42
Medlem
Citat:
Har väl inte med trådens ämne att göra. Men som svar på din fråga så är svaret ja.
Därför vet jag hur snuten kan vara och därför så är jag inte så lätt led som dom flesta är här.

Instämmer.
Polisen jobbar lite efter tesen, don efter person. vilket jag fick erfara i början på 90-talet. jag och en kompis var ute o drack massa öl och ställde till det för oss. gripna av polis som sig bör efter sådan grej. Jag till skillnad mot kamrat(som vid tidpunkten hade säkert ett A4 med åtalspunkter) inte hade något på mig i straffregistret blev behandlad som sig bör. han däremot, fick utstå all möjlig skit. de bokstavligen kastade in honom i pikétbussen med huvet före.

nu till topic. ska bli intressant att se utgången av detta. verkar ju helt jävla skevt att man inte ser att det är en kille med DS. DS´are lyser ju med sitt tillstånd på en mils avstånd. och vid tidpunkten för händelesen var det inte särskilt mörkt heller.

men men ska bli intressant att läsa sedan vad som verkligen hände. men de lägger väl en rökridå, vilket är de enda de verkar bra på.
Citera
Bannlyst
Citat:
Bor du under en sten?

Link... Sen lägger jag ner, litar ej på ditt ord.

Aldrig hört talas om så aggresiv taktik, och då har jag ändå suttit och tjuvsurfat US BODYCAM videos på betald arbetstid i 5 år.

Skall vi kanske säga Fake om ditt påstående.
Senast redigerad av speedskater 2018-08-06 kl. 20:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Om inte jag minns fel så har svenska polisen tagit denna taktik från USA:s poliser. Där har man betydligt större erfarenhet av dödligt våld vid till exempel skolskjutningar. Erfarenhet och analyser efter insatser har visat att det är den effektivaste metoden för att avbryta eller förhindra GM.

Exakt sen har denna doktrin fått en ytterligare skjuts efter de senaste årens terrorattacker.
Citera
2018-08-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Link... Sen lägger jag ner, litar ej på ditt ord.

Aldrig hört talas om så aggresiv taktik, och då har jag ändå suttit och tjuvsurfat US BODYCAM videos på betald arbetstid i 5 år.

Ok jag ska leta lite. Men medan jag leta kan du väl se dokumentären om Drottninggatan och hur polisen resonerade där.
Citera
2018-08-06, 20:44
Medlem
Hursomhelstings avatar
Om man ponerar att någon vän av ordning ringt polisen och överdrivit något alldeles, ett djävla liv och kvinnoskrik, sett skymten av en man som håller något i handen väl vetandes om att muppen är där ute ute med sin leksakspistol.

Sedan är det bara att sätta sig och gnugga händerna, nå skit händer det är ett som är säkert.

Det är sådana saker som poliser också måsta ha med sig, att folk faktiskt kan djävlas eller att anmälaren själv är mentalt ostabil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in