2018-08-02, 14:26
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det brukar det väl gå under, vad annars?

Edit: En snabb googling antyder att tjänstefel är standardrubriceringen vid dylika incidenter.
Vilket självklart är helt rubbat. Polisen har väl fått sina tjänstevapen på laglig väg? Varför ens vifta med en brottsrubricering när de används på avsett vis? Som att en brandman skulle utredas för skadegörelse varje gång han eller hon slår in ett fönster eller fyller en källare med vatten..
Citera
2018-08-02, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av InnerstInne
När det inleds en förundersökning måste det finnas en misstanke om ett begånget brott. Ingen misstanke om brott, ingen förundersökning. Därför tar man utgångspunkten att tjänstefel har begåtts för att kunna bedriva en förundersökning. Enkelt.

Ok, vi får väl se om undersökningen kommer fram till något och isf vad. Dock är det ju lite skumt att sätta en brottsrubricering när det inte finns någon brottsmisstanke. Jämförelsen med brandmän som en skribent ovan gjorde är träffsäker. Mig veterligen bara polisen som har det kravet på sig.
Citera
2018-08-02, 14:30
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Vilket självklart är helt rubbat. Polisen har väl fått sina tjänstevapen på laglig väg? Varför ens vifta med en brottsrubricering när de används på avsett vis? Som att en brandman skulle utredas för skadegörelse varje gång han eller hon slår in ett fönster eller fyller en källare med vatten..

Det är väl mest för att se till att det gått korrekt till och inte polisen godtyckligt avfyrar sina tjänstevapen. Gissar att det är standard i de flesta länder.
Citera
2018-08-02, 14:35
Medlem
InnerstInnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa

23 kap 1§ 1 st RB:

Citat:
Förundersökning skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats.

Antas det inte att det är ett brott som har begåtts, finns det ingen förundersökning att inleda. Alla polisskott utreds av en särskild åklagare. Mer av en juridisk teknikalitet än något vederlagt.

Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ok, vi får väl se om undersökningen kommer fram till något och isf vad. Dock är det ju lite skumt att sätta en brottsrubricering när det inte finns någon brottsmisstanke. Jämförelsen med brandmän som en skribent ovan gjorde är träffsäker. Mig veterligen bara polisen som har det kravet på sig.

Se ovan. Förövrigt är jämförelsen inte träffsäker, den är efterbliven.
Citera
2018-08-02, 14:45
Finns det några som helst uppgifter om den döde?
Citera
2018-08-02, 14:47
Medlem
sajebiss avatar
Från svt.se....

Citat:
Personen som avled anmäldes som försvunnen en timme senare efter händelsen.

Hur ska man tolka det, någon som smitit från något boende?
Citera
2018-08-02, 14:48
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Finns det några som helst uppgifter om den döde?

Nej, bara en jävla massa svammel i tråden om allt mellan himmel och jord.
Citera
2018-08-02, 14:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mnomad
Lever ni i ett parallellt universum? Jag har bott i kvarteret bredvid det där den här skjutningen inträffade i 35 år, jag rör mig genom hela stadsdelen 6 nätter i veckan och har aldrig råkat ut för något anmärkningsvärt. Er bild av området är totalt missvisande. Att det är svårt att sälja lägenheter just nu har helt andra orsaker än att området är "farligt".

On topic: Vaknade av skotten, det lät som betydligt fler än de 3 som vittnet i DN snackar om, snarare 10+, kan det ha varit någon form av ekoeffekt?

Hemskt! Då låter det mer som en avrättning. Nu lägger förstås polisen locket på så att ingen utom dem får insyn i vad som hänt.
Citera
2018-08-02, 14:53
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
En mycket nära släkting till mig jobbar som mäklare så den myten kan jag krossa direkt.

Nej, det gör vi inte. Dessutom finns väl inga uppgifter kring etnicitet i det här fallet?
Nej, jag utgår ifrån att det handlar om en blatte.
Citera
2018-08-02, 14:54
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Hemskt! Då låter det mer som en avrättning. Nu lägger förstås polisen locket på så att ingen utom dem får insyn i vad som hänt.

Varför låter det som en avrättning menar du? Polisåklagaren har insyn till fullo, men du verkar leva under en sten och sett för mycket på Netflix för din världssyn verkar skadad.

Så du menar i din askungevärld att bara för någon hört skott och de facto kanske eko mellan husen så är det en avrättning?

Du verkar hata poliser, har du blivit avrättad av en tidigare eller vad grundar sig detta på?
Citera
2018-08-02, 14:59
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Från svt.se....

Hur ska man tolka det, någon som smitit från något boende?

Kan det ha varit någon med en mental funktionsnedsättning från ett gruppboende som inte visste exakt vad han gjorde när han började vifta med låtsaspistolen?
Citera
2018-08-02, 15:00
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Jesus Christ, var kommer alla konspirationsteoretikermuppar från?
I Sverige är det kriminella som avrättar inte polisen.

När du själv råkar illa ut utgår jag från att du inte ringer polisen.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2018-08-02 kl. 15:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in