2019-09-03, 18:47
Medlem
Mina svar mellan ---- och ----
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Väldigt konkreta direkta påståenden när du pratar om Erics föräldrar men så fort du nämner polismyndigheten då är det "kanske" "möjligen" "eventuellt" osv.

----det är fakta att Eric hade fått ett leksaksvapen, det är fakta att han gick ut och de har pratat om det på TV att han smet ut.
Sen lägger du till extraord som jag inte använde när det gäller polisen.---

Inte många som hinner rotera 180grader på den tid en kula färdas 30-60m.....
--det är inte bara kulans hastighet utan även skyttens avtryckarfinger/reaktion--

Så då är du en av de tre poliserna på plats vid dödskjutningen, för annars har du ju inte rätt att uttala dig enligt din trögtänkta logik..

Återigen, kräver ni att man måste ha varit med Göring och co på 40talet för att i efterhand kunna kritisera desamma?

Exakt!
Nu hade de bara otur att de pepprade ihjäl en med downssyndrom....
Annars hade det fått gått obemärkt förbi, eller i vart fall, aldrig varit frågan om åtal utan istället befordringar inom myndigheten.

Ja, varför inte åklagaren även tar höjd för den fara polismännen utsatte allmänheten för (pepprandes mot fönster och väggar) är bra jävla märkligt, eller inte...
Citera
2019-09-03, 20:03
Medlem
UT64s avatar
Under rättegången idag försökte poliserna brodera ut sin story lite grann med att de var rädda för att Torell även hade sprängämnen(!) Taktiken är tydligen att måla upp ett livsfarligt terroristscenario som de stackars poliserna tappert försökte klara sig igenom..

För övrigt rapporteras det att poliserna var sammanbitna och mest tittade ner i bordet. Och det är väl lite typiskt för grova våldsbrottslingar att bete sig just så när deras illgärningar dras fram i ljuset.
Stängda dörrar begärdes när det var dags att se bilder på Erics massakrerade kropp.
Citera
2019-09-03, 20:06
Medlem
De tre poliserna har alltså fått lära sig att rusa in i grupp i onråden där misstänkta personer med vapen finns.?? Tänk nu om det stått en riktig brottsling/terrorist med vaoen. Troligtvis så hade det legat tre döda snutar där i stället.
Se nu bara vad deras brist på IQ gett. Nu får dom i resten av sina dagar gå och fundera på hur och varför dom sköt ihjäl lille Eric.
Citera
2019-09-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Därför att polisen i Sverige typ skjuter ihjäl folk 50 ggr oftare än sina kollegor i dessa länder.
Det är helt enorma skillnader i vilket fall.
Tre beväpnade utbildade poliser skjuter inte ihjäl en kille med downs syndrom och en leksakspistol.
Det är liksom punkt där. Det finns inga "men", "ifall", "kanske", det finns bara punkt, för så är det.

Det verkar mest på dig att man skall leta reda på de sämsta poliserna man kan finna för att kunna säga "-Men titta här, här skjuter vi ihjäl allt som rör på sig".
Var tog ditt omdöme vägen, vart har du förlorat det?

Och ja, jag har stått och tittat tillbaka på folk som haft pistoler, gevär, k-pistar, maskingevär, kulsprutor, grg, spjut och machete "you name it" och jag lever fortfarande för man löser oftast/aldrig sådana situationer bäst med att börja skjuta hej vilt, hade jag trott det då hade jag garanterat varit död idag. Visst det är jävligt skrämmande men det blir inte bättre genom att jag börjar hetsa upp mig själv med. De man mött har oftast varit beväpnade personer höga på droger eller alkohol, sk lokal militia i våra tidningar, drogade för annars hade de inte vågat komma till vår site och velat ha lite beskyddarpengar, ingen stor grej, bara bjuda på lite mer alkohol, få undan all evt kvinnlig personal, betala lite mer än de ber om, få iväg dem, och man löser problemet permanent när de gett sig av.
Man börjar inte skjuta hej vilt, det resulterar bara i att folk man har ansvar för blir skadade eller dödade.

Grabben sköt ju uppenbart inte ett enda skott mot poliserna men likväl pumpar de iväg nästan två magasin mot honom, man nästan tömmer sina vapen mot en person med downs syndrom som inte ens skjuter tillbaka för han har en leksakspistol... Imponerande, inte...
Vi ska inte ha den typen av poliser på våra gator.
Vi ska aldrig acceptera att ha det.
De skall bara bort.
Permanent.
..och sen vaknade du upp ur drömmen, läste hela FUP:en och insåg att det var inte som du drömde..
Citera
2019-09-03, 20:35
Väldigt tragiskt att Eric sköts när han tränade polisarbete, han hade definitivt blivit en bättre polis än de som redan utbildats, hade hand om insatsen och de som mejade ner honom.
Med sitt intresse och engagemang kunde han gått hur långt som helst inom kåren, är jag övertygad om.
Citera
2019-09-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julemand
De tre poliserna har alltså fått lära sig att rusa in i grupp i onråden där misstänkta personer med vapen finns.?? Tänk nu om det stått en riktig brottsling/terrorist med vaoen. Troligtvis så hade det legat tre döda snutar där i stället.
Se nu bara vad deras brist på IQ gett. Nu får dom i resten av sina dagar gå och fundera på hur och varför dom sköt ihjäl lille Eric.

Vem är det då som ska lösa en situation med en beväpnad person om inte tre beväpnade poliser menar du? Det ingår i polisen jobb att hantera sådana situationer. Drar man vapen mot polisen kommer det i 9/10 fall leda till att man blir skjuten, annars är det som du säger, då hade det varit tre döda poliser på backen.. den som skjuter först i en duell vinner, det är ju inte så att man vill testa först om vapnet är riktigt eller inte...

Kvinnan som anmälde gjorde samma iakttagelse som de tre poliserna, dvs hon trodde det var en beväpnad man och inte downie som lekte med leksakspistol. En jäkla skillnad vad man har för ingångsvärden vad man kan förvänta sig.
Citera
2019-09-03, 20:41
Medlem
Nu har inte jag läst hela tråden så jag kanske upprepar någon annans funderingar ...

Om jag förstått rätt så hade Eric en 3-årings intellekt, och då kan jag inte låta bli att fundera på vem som köpte och gav Eric ett leksaksvapen?

Om Eric inte fick vapnet av någon annan, hur fick han tag i vapnet?

Hur såg vapnet ut, pistol eller automatvapen?
Citera
2019-09-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tror vi alla kan vara överens om at det var många faktorer som spelade in.

Erics föräldrars ansvar:
Eric fick ett leksaksvapen.
Eric kunde gå ut obehindrat mitt i natten.
(Eric var inte en femåring till kroppen.)
Vitnena som larmade såg ej det var en ung man med DS.
Det fanns en man i det här området som tidigare haft skjutvapen och sprängmedel och var känd av polisen och ett hot.
Poliserna trodde det var denne de var ute efter.
Den polis som Erics pappa pratade med och troligen blev ivägschasad då det pågick viktiga saker
och allmänheten skulle hållas borta.

De poliser som var där var kanske lite för oerfarna.
Polisledningen kanske skulle ha skickat erfarna poliser på ett ärende som detta.
Det borde ha varit en erfaren polis i gruppen (var det det?)

Jag tror inte att det hade hjälpt om Erics pappa hade fått prata med polisen.

Hade pappan lagt märke till att leksakspistolen var borta så att han kunde nämna det för polisen? Knappast troligt.

Visste pappan någorlunda var Eric befann sig? Då hade han ju inte behövt leta. Men Eric kunde ju ha funnits varsomhelst i stan.

Polisen hade knappast kopplat ihop en bortsprungen pojke med Downs syndrom som en orolig pappa letade efter med den farliga brottsling som polisen sökte i kvarteret.

Detta är en så osannolik händelse så det tjänar inte mycket till att rota i vad som borde ha gjorts. En rad olyckliga faktorer gjorde att det hände. Låt det stanna vid det.
Citera
2019-09-03, 21:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Under rättegången idag försökte poliserna brodera ut sin story lite grann med att de var rädda för att Torell även hade sprängämnen(!) Taktiken är tydligen att måla upp ett livsfarligt terroristscenario som de stackars poliserna tappert försökte klara sig igenom..

För övrigt rapporteras det att poliserna var sammanbitna och mest tittade ner i bordet. Och det är väl lite typiskt för grova våldsbrottslingar att bete sig just så när deras illgärningar dras fram i ljuset.
Stängda dörrar begärdes när det var dags att se bilder på Erics massakrerade kropp.

Det är känd info att man tidigare hittat en bilbomb på kring känd adress.
Bilen ägdes av den kvinna som varit utsatt för hot av en man, och som just i dessa dagar hotat extra mycket bla genom sprängdåd och grovt våld.
Hoten skall även involverat bulvaner som skulle utföra dåd.
Mannen ifråga satt dock häktad då detta med Eric utspelade sig, men den infon hade inte patrullerna eller ledningen ordning på då dom ingrep.
Genom ASPen eller andra register får man dock direkt koll på att detta hot precis spelats upp i samma veva som man då får ett larmsamtal om en misstänkt beväpnad kringstrykare.

Det är fullt begripligt och relevant att lyfta fram detta i rättegången.
Citera
2019-09-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Noterar även att massmedia överlag är starkt förstående och stödjande gentemot poliserna. Det hade givetvis varit mer naturligt att solidarisera sig med brottsoffret och hans anhöriga.

Men det ligger i tiden för gammelmedia att gulla med Polisen när samhället ser ut som det gör, och skjutningarna och sprängdåden även börjar drabba den fittiga medelklassen som journalisterna tillhör.

Jag har noterat det också. I jämförelse med Asap Rocky sände TV4 i princip hela rättegången på webben. Och det var bara ett simpelt gatuslagsmål som polisen hade avskrivit direkt om en kändis inte hade varit inblandad. Nu nöjer de med sig med en reporter som gör lite stå ups mellan pauserna och är jätte medlidande med poliserna. Den naiva stackarn var så imponerad av att åklagaren hade lyckats prestera en massa text i logisk ordning. Förstår att det måste framstå som en prestation för en journalist. Expressen hade lagt ut band som inte gick att lyssna på. Andra medier har inte varit bättre.

Det här handlar inte om ett gatuslagsmål utan myndighetsutövning och dessutom av en myndighet som har våldsmonopol. Då kan de inte spreja runt med sina vapen hur som helst.

SR har i alla fall lyckats lägga fram en lyssningsbar ljudfil.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...eric-torell-20
Citera
2019-09-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Väldigt tragiskt att Eric sköts när han tränade polisarbete, han hade definitivt blivit en bättre polis än de som redan utbildats, hade hand om insatsen och de som mejade ner honom.
Med sitt intresse och engagemang kunde han gått hur långt som helst inom kåren, är jag övertygad om.
ja en go kille som inte kunde tänka onda tankar, men han hade inget språk, dessvärre.
Har träffat många av Erics sort,det är tragiskt.
Att poliserna gjorde en felbedömning, har varit solklart.
Att de själva inte insett detta är ännu allvarligare.
Dessa tre har sin utbildning redan, och om de ska fortsätta arbeta som poliser, så bör de för all framtid, placeras med utredningsarbete, och aldrig i yttre tjänst.
Citera
2019-09-03, 21:20
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Nu har inte jag läst hela tråden så jag kanske upprepar någon annans funderingar ...

Om jag förstått rätt så hade Eric en 3-årings intellekt, och då kan jag inte låta bli att fundera på vem som köpte och gav Eric ett leksaksvapen?

Om Eric inte fick vapnet av någon annan, hur fick han tag i vapnet?

Hur såg vapnet ut, pistol eller automatvapen?

Tidigt i tråden finns noterat att Erik fick leksakspistolen när han var liten och att den legat i en låda under sängen i många år.Såvitt jag kan förstå hade han plockat fram den innan han rymde.Och utvecklingsstörda / rymningsbenägna personer kan rymma hur mycket man än försöker passa dem. Jag vet för jag har haft en...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in