2019-04-14, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Nej, men det är en mycket bra pekpinne på hur vidrigt vårat samhälle har blivit. Förstår du lille vän?

"Du får en sekund"
"Vad gör du?"

Kompis, du kan inte ana hur lite jag bryr mig om dina uppmaningar. Snälla, kör upp dom i röven.

Eftersom du inte verkade förstå riktigt så får jag väl uttrycka mig i klarare verb.

Först hade jag aldrig försatt mig i en sådan situation. Om jag nu av någon underlig anlednig tvingats till det så hade jag inte sprungit in hals över huvud med en sådan sorglig skara individer. Jag hade kanske t.om. fattat att det skulle vara att ta vatten över sitt huvud. Hade jag tvingats avrätta en utvecklingsstöd människa så hade jag antagligen varit ganska sur på någon chef, speciellt om denna suttit på information som kunnat häva händelseutveckligen. Gissar på att det finns minst två snutar som nog håller med om sistnämnda.

Det kommer vi inte få svar på eftersom hela din frågeställning är baserad på en fantasi i ditt huvud där jag förväntas agera någon form av statist. Hela ditt resonemang är bara fånigt.

Se istället på utkomsten, man lyckades(knappt) ha ihjäl en 1,60 lång downie med ett leksaksvapen. Det kommer bli mera av denna varan då man måste rekrytera allt mer skit i takt med att andra inser det olämpliga till att låna ut sig till den nuvarande samhällsutvecklingen. Det här handlar om sketna medlöpare och är inget att tycka synd om. Om 10 år kanske samma typer hämtar dig eller dina barn för åsiktsbrott? Kommer du stå där snällt också då och tacka? Tänk till lite för guds skull.
Pekpinnen kan du köra upp enligt din egen uppmaning.
Ditt svammel om Hitler och medlöpare lämnar vi därhän- av ren hänsyn.
Vän...
Citera
2019-04-14, 08:43
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Pekpinnen kan du köra upp enligt din egen uppmaning.
Ditt svammel om Hitler och medlöpare lämnar vi därhän- av ren hänsyn.
Vän...

Vilka vi? Du och innekatterna?
Citera
2019-04-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
När Eric vände sig om så fick han tre skott i ryggen, därmed hade polisens nödvärnsrätt upphört. Det är på den punkten åtalet har väckts.
Han fick inte tre skott i ryggen - nu fabulerar du...
Citera
2019-04-14, 08:54
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
....

Se istället på utkomsten, man lyckades(knappt) ha ihjäl en 1,60 lång downie med ett leksaksvapen. Det kommer bli mera av denna varan då man måste rekrytera allt mer skit i takt med att andra inser det olämpliga till att låna ut sig till den nuvarande samhällsutvecklingen. Det här handlar om sketna medlöpare och är inget att tycka synd om. Om 10 år kanske samma typer hämtar dig eller dina barn för åsiktsbrott? Kommer du stå där snällt också då och tacka? Tänk till lite för guds skull.

Mycket bra formulerat!

Självklart skall samma petiga måttstock gälla för poliser som för vanligt folk. Vad hade hänt ifall en verklig kriminell hade gått in i en lägenhet med en pistolattrap, kanske hos någon distriktsmästare i skytte som ”känt sig hotat till livet” och avlossat sin tävlingspistol enligt nödvärnsrätten?

Vi vet alla vad straffet för skytten blivit, fängelse i ett antal år.

Som samhället ser ut nu så skall vanligt folk tryckas ned, förföljas med lagar som hets mot folkgrupp om de yttrar sig eller skyddar sig och sin egendom.

Med om poliserna ”skiter i det blå skåpet” och verkligen bryter mot all sans och vett och skjuter en utvecklingsstörd, nej då är måttskalan annorlunda. Då skall de gå fria. Inte konstigt att polisföraktet växer i vårt samhälle!

Hoppas verkligen att rättvisan äntligen får råda och att de döms till fängelsestraff och får avsked. Dessa åtalade poliser vill jag inte möta i Stockholm.
Citera
2019-04-14, 09:04
Medlem
negrofobens avatar
Bra att det hamnar i domstol! Vid ett frikännande kan ju då inte dessa ACAB dårar inte påstå att det sopats under mattan....
Citera
2019-04-14, 09:09
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Nej, men det är en mycket bra pekpinne på hur vidrigt vårat samhälle har blivit. Förstår du lille vän?

"Du får en sekund"
"Vad gör du?"

Kompis, du kan inte ana hur lite jag bryr mig om dina uppmaningar. Snälla, kör upp dom i röven.

Eftersom du inte verkade förstå riktigt så får jag väl uttrycka mig i klarare verb.

Först hade jag aldrig försatt mig i en sådan situation. Om jag nu av någon underlig anlednig tvingats till det så hade jag inte sprungit in hals över huvud med en sådan sorglig skara individer. Jag hade kanske t.om. fattat att det skulle vara att ta vatten över sitt huvud. Hade jag tvingats avrätta en utvecklingsstöd människa så hade jag antagligen varit ganska sur på någon chef, speciellt om denna suttit på information som kunnat häva händelseutveckligen. Gissar på att det finns minst två snutar som nog håller med om sistnämnda.

Det kommer vi inte få svar på eftersom hela din frågeställning är baserad på en fantasi i ditt huvud där jag förväntas agera någon form av statist. Hela ditt resonemang är bara fånigt.

Om du inte bryr dig, varför svarar du då din lilla rättshaverist?

Du hade alltså åsidosatt din ingripandeskyldighet för att du inte gillar dina kollegor eller åtminstone för att dom i dina ögon kommer uppföra sig inkompetent längre fram under arbetspasset? Hur som helst så sprang inte polisen in hals över huvud, de backade och Eric följde efter.

Utkomsten i detta fall är mycket sorglig men det var du som började orera om folk i permobiler i ett fånigt inlägg. Men du verkar helt oförmögen att ta in att poliser som ingriper inte alltid har alla ingångsvärden klara eller något facit.

Sedan börjar du fantisera om framtiden..

Det går nog inte att nå fram till dig så jag ger upp.
Senast redigerad av Blundetto 2019-04-14 kl. 09:28.
Citera
2019-04-14, 09:13
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Mycket bra formulerat!

Självklart skall samma petiga måttstock gälla för poliser som för vanligt folk. Vad hade hänt ifall en verklig kriminell hade gått in i en lägenhet med en pistolattrap, kanske hos någon distriktsmästare i skytte som ”känt sig hotat till livet” och avlossat sin tävlingspistol enligt nödvärnsrätten?

Som samhället ser ut nu så skall vanligt folk tryckas ned, förföljas med lagar som hets mot folkgrupp om de yttrar sig eller skyddar sig och sin egendom.

Med om poliserna ”skiter i det blå skåpet” och verkligen bryter mot all sans och vett och skjuter en utvecklingsstörd, nej då är måttskalan annorlunda. Då skall de gå fria. Inte konstigt att polisföraktet växer i vårt samhälle!

Hoppas verkligen att rättvisan äntligen får råda och att de döms till fängelsestraff och får avsked. Dessa åtalade poliser vill jag inte möta i Stockholm.

Distriktsmästaren hade gått fri från straff om hen hade hållt sig inom gränsen för nödvärn.
Det är alltså fastställt att nödvärnsrätt förelåg. Men åklagaren menar på att för två av poliserna så upphörde nödvärnsrätten medan de fortsatte att verka.
Enligt uppgift var det hela över på 3-10 sekunder.
Det är väldigt troligt att de två poliserna som sköt kommer frias helt.

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Bra att det hamnar i domstol! Vid ett frikännande kan ju då inte dessa ACAB dårar inte påstå att det sopats under mattan....

You wish. Man kommer hävda att fler ingår i komplotten... Det finns inget sunt förnuft hos dessa dårar!
Citera
2019-04-14, 09:16
Medlem
Från Aftonbladet (och vad som uppges vara från FUP) https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...av-eric-torell

-Som om han riktar vapnet mot oss, eller någon av utav mina kollegor.

-Sen precis efter det så smäller det.
Och sedan smäller det igen och jag blir fruktansvärt rädd och förstår att nu skjuts det mellan den här personen och mina kollegor.
Och jag ser ju att han står kvar, jag ser liksom ingen reaktion så jag väljer att öppna eld mot den här personen för att slå ut hotet mot mig och mina kollegor.

En annan polis uppger:

-Och jag ser att det här vapnet är liksom större, det är inte ett gevär, men det är betydligt större än en pistol, större än våra tjänstevapen.

Slut på citat.

Det kommer fler uppgifter från sist citerade polis om att Erik det första han gör, riktar vapnet mot hans kollega.

I min värld så har de definitivt direkt och instinktivt (kanske inte ens medvetet) kommit överens om att Erik riktat vapen mot dem.
Så minnesbilden blir färgad av vad de vill minnas och nu då, lagom till rättegången kommer att minnas som en sann minnesbild.

Utöver det, rätt märkligt att en polisman hinner stå och analysera Erics "vapen" samtidigt som han är så satans rädd vilket de alla återkommer till gång på gång (se främja putativt nödvärn på inrådan av advokaterna) medans han inte på något sätt, noterar att Eric ser extremt avvikande ut i ansikte, kropp och sättet att röra sig på.

Vidare, lustigt att så många sa emot mig här i tråden när jag redan i januari sa att det var tydligt i SVT "Min sanning" där advokat Johan Eriksson intervjuades, att det skulle väckas åtal.
https://www.svtplay.se/video/2068556...=auto&tab=2018

Jag förutspådde senare två stycken åtal för tjänstefel och ett för vållande till annans död.

Nu sticker jag ut hakan igen mot alla dessa in absurdum polisvurmare (och FBs största troll) och säger att ett fall av tjänstefel och ett för vållande till annans död, kommer att vinna bifall även i HovR.
Senast redigerad av Berra168cm 2019-04-14 kl. 09:22. Anledning: la in länk till Aftonbladet
Citera
2019-04-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade har jag också funderat över, om. åklagaren verkligen tror på fällande dom i detta fall.

Det är märkligt i dagens Sverige, att det drivs politiska utredningar som leder åtal. Som i Assange och nu detta fall, där det är tydligt att det inte ska finnas en chans till fällande dom.

Assange har inte begått våldtäkt i lagens mening, och vi har ingen möjlighet att använda retroaktiv lag, som samtyckeslagen som var under debatt när detta skedde. Att folk önskar att Assange, eller poliser straffas har ju inget med rättsordningen att göra.

Det är tragiskt med Eric. Men han hade inget att göra ute sent på natten med ett leksaksvapen. Vi vet att han utvecklingsmässigt var i en ålder som inte tillåter honom att vara ute ensam utan tillsyn, och det är kärnan i tragiken, eftersom sörjande förälder är som heliga kor. Ansvaret är föräldrarnas och ingen annans. Det är ett åtagande där ansvar följer, att ha ett barn som Eric i hemmet, och för mig är det märkligt att han tilläts ha leksaksvapen, med den diagnosen, och tron på detta vapen som ett skydd.

I straffrätt är detta ett praktexempel som alltid tas upp i undervisningen om nödvärnsrätt. Det handlar främst om vad den som möter ett leksaksvapen kan förmodas känna i form av hot. Det vanligaste exemplet är en kassörska som rånas med ett leksaksvapen under tron att det var ett riktigt vapen.

Sverige har en tragisk utveckling med ökad brottslighet och för lite poliser, där alla inte kan vara erfarna, och förträffliga. I detta fall tycker jag att man plågar dessa poliser för saker de inte kan ansvara för. Det kryllar att beväpnade busar överallt, och samtidigt är en storväxt liten kille ute med ett leksaksvapen. Bara i Sverige, säger jag. På vilken planet lever dessa aktivister som nu ger sig på polisen. I Sverige påverkar aktivister rättsväsendet, och det är det som är mest allvarligt i denna sak.

Vi ser en frontalkrock mellan vekligheten och den politiska bilden av Sverige med Bullerbyn som en våt filt över det sunda förnuftet. Den lag och rättspraxis vi har om liknande fall med leksaksvapen som uppfattas som riktiga vapen är tydlig. I Bullerbyn är alla barn trygga. I dagens Sveriges ska barn inte vara ute på nätterna. Oavsett vad det är för barn och oavsett utvecklingsstadium.

Kunde polisen ens ana att ett barn är ute och leker själv med en leksak som ser ut som ett riktigt vapen, mitt i natten, är den frågan en åklagare ska kunna besvara själv utan hjälp av en domstol.
Citera
2019-04-14, 09:27
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Mycket bra formulerat!

Precis. Det skulle inte gå att hävda "putativt nödvärn" utan att det hade och vridits till förbannelse i rätten. Nu står åklagaren och trycker på att inga skott när han låg ner som att det skulle vara förmildrande omständighet. Detta såg lite för illa ut och man var tvungen att göra något.

Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jaha, du hade åsidosatt din ingripandeskyldighet? Utkomsten i detta fall är mycket sorglig men det var du som började orera om folk i permobiler i ett fånigt inlägg. Men du verkar helt oförmögen att ta in att poliser som ingriper inte alltid har alla ingångsvärden klara. Det går nog inte att nå fram till dig så jag ger upp.

Ingripandeskyldighet? Är det när man låter hela terroriserar av "taktiska skäl" som i STHLM för ett par år sedan? Eller är det när man väntar på hjälp innan man åker in ett sk. "utanförskapsområde"?

Vad dillar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Distriktsmästaren hade gått fri från straff om hen hade hållt sig inom gränsen för nödvärn.
Det är alltså fastställt att nödvärnsrätt förelåg. Men åklagaren menar på att för två av poliserna så upphörde nödvärnsrätten medan de fortsatte att verka.
Enligt uppgift var det hela över på 3-10 sekunder.
Det är väldigt troligt att de två poliserna som sköt kommer frias helt.

You wish. Man kommer hävda att fler ingår i komplotten... Det finns inget sunt förnuft hos dessa dårar!

Chansen att dessa frias är väl högre än att du skall köra rattfull igen, hög mao. .
Citera
2019-04-14, 09:35
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ingripandeskyldighet? Är det när man låter hela terroriserar av "taktiska skäl" som i STHLM för ett par år sedan? Eller är det när man väntar på hjälp innan man åker in ett sk. "utanförskapsområde"?

Vad dillar du om?

Den första meningen går inte att läsa. Den andra handlar om en helt annan situation. Håll dig till ämnet istället för att dilla.
Citera
2019-04-14, 09:42
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Chansen att dessa frias är väl högre än att du skall köra rattfull igen, hög mao. .

Skönt att även du ser det som positivt att de kommer att frias.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in