2018-07-14, 22:40
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Brukar det inte vara så att dödsantal bland äldre skjuter i höjden vid varma sommarperioder?

Det kan nog vara så men nuförtiden måste siffrorna alltid först "crunchas" via PK-fenomenet "anmälningsbenägenheten har ökat" vilket innebär att tidigast nästa år får vi veta (dvs. om inte ämnet råkat bli känsligt dessförinnan som gör att andra PK-regler träder i kraft...) vad som gäller.
Citera
2018-07-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Fast nu brukar man väl ofta ha AC eller fläktar på rummen samt hotell? Skillnad på att konstant ha 27 grader.

Nja, var två veckor i Karibien nyligen med dagstemp på runt 30 grader, natt runt 20 och behövde knappt ha på någon AC. Här är det runt 15 nattetid så det ska väl folk överleva?
Citera
2018-07-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyrro84
Tillslut så tröttnade jag på värmen och åkte och köpte mig en portabel Ac som jag jagade i flera veckors tid, dom var slut överallt men tillslut så dök det upp på Netonnet. Så jag åkte dit direkt och blev 3500kr fattigare men GUD vad värd investering det har varit, kunde fan inte sova på nätterna förut när tempen låg på 26 grader. Nu kan jag välja exakt hur svalt jag vill ha

Så ett tips. Köp AC.

Exakt. Det finns bara en lösning som garanterat fungerar och det är en AC. Se bara till att du köper en med slang ut (gärna en in också) så att den inte trycker ut värmen från kompressorn inomhus. Fixa ett hål för slangen som går ut ur huset/lägenheten (själv har jag gjort en insats till ett vädringsfönster) som är tät runtom, om det är öppet ut så vinner jordens atmosfäriska tryck och du har varmt iallafall.

/ Hälsningar, 19 grader inomhus.
Citera
2018-07-14, 22:56
Medlem
NaZdravis avatar
Bara att invänta hösten som bara är en månad bort i bästa fall.
Värme är överskattat, dock är det ju norm att äääälska värmen. Men jag hör folk gnälla dagarna i ända, samma folk som under höst och vinter gnäller om att de vill ha sommar.
Citera
2018-07-14, 23:06
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Mineralvatten har inte någon optimal saltbalans, det är bara placebo.
Hmm.... Så vad är optimal saltbalans? Hur mycket salt mm skall man lägga i vatten per liter för att få den optimal? Berätta gärna, är intresserad av ämnet.
Citera
2018-07-14, 23:10
Medlem
Tvonds avatar
När man är hemma så är källare på villan perfekt där nere är det ca 17 grader helt perfekt alt doppar man sig i poolen eller som nu när man befinner sig på sommarstället ett kvällsdopp i sjön.
Citera
2018-07-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det blir en del bilåkande bara för att njuta av ac'n, jag tar minsta lilla anledning att ta bilen någonstans och tar gärna omvägar, även ren nöjesåkning. Inbillar mig att jag ser fler som gör samma sak.
En lösning som ökar på uppvärmningen av planeten ännu mer.... hur tänkte du där? Känner du inget ansvar för kommande generationer? Ta dig ett dopp i sjön istället.
Citera
2018-07-14, 23:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Hmm.... Så vad är optimal saltbalans? Hur mycket salt mm skall man lägga i vatten per liter för att få den optimal? Berätta gärna, är intresserad av ämnet.
1 liter vatten, 1 tsk salt, 6 tsk druvsocker eller köpa brustabletterna om man är uttorkad, är man bara törstig räcker det med kranvatten.
Citera
2018-07-14, 23:21
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Händer när jag är ute och promenerar i värme att jag ber någon som är ute och vattnar att ge mig en snabb dusch med slangen. Folk tittar lite konstigt, men det är skönt när man är varm.

Det är ett extremt effektivt sätt att kyla ner kroppen på. Som en artificiell svettning, men folk föredrar att svettas old school istället. Jag har slutat att rekommendera den här metoden.
Citera
2018-07-14, 23:27
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Om du står vid köksvasken beredd att skära av pulsådrorna. Stopp!
Pröva istället att spola kallvatten på handlederna. Detta ger akut lindring mot hög kroppsvärme, snabbt.

Ta och blöt en handduk i kallt vatten. Vrid ur så att det inte droppar. Svep den om axlarna på din bara överkropp. För extra effekt så riktar du fläkten mot handduken.
Citera
2018-07-14, 23:30
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det blir en del bilåkande bara för att njuta av ac'n, jag tar minsta lilla anledning att ta bilen någonstans och tar gärna omvägar, även ren nöjesåkning. Inbillar mig att jag ser fler som gör samma sak.

Vi gör samma sak. Sval bil till havet är fint
Citera
2018-07-14, 23:31
Medlem
Var i Thailand i mars och där kunde värmen ligga på 34 grader på dagarna. Alldeles för varmt för mig så det blev så att jag fick sitta inne på hotellrummet ganska mycket med AC. Visst var jag även nere vid badstranden, men t.o.m det kändes för varmt. Första morgonen jag kom in på hotellrummet var det däremot svinkallt i rummet. Rummet blir faktiskt kallare om man har stengolv istället för trägolv och hotellet hade stengolv. Trägolv kan däremot vara skönt att gå på under vinterhalvåret.

Det är faktiskt ett bra tips att skaffa AC. Gäller bara att komma iväg till butiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in