2018-07-21, 13:48
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Jag brukar frysa in påslakanet. Men tyvärr så blir det ju varmt mer eller mindre direkt.

Jag har mest problem med att det är så jävla varmt i lägenheten. Ute är det ju lugnt så länge man tar det lugnt i värmen. Och att hålla dörrar stängda är ju omöjligt då det börjar lukta illa som fan på sommaren från avlopp osv.

Om 3-4 månader kommer vi alla klaga på hur kallt det är. Så man ska att njuta också.

Jo, det är det riktiga problemet. Att det är sol och varmt ute tror jag få har problem med. Att få en liten soltimme på sig vid aktivitet eller bad är ju inget man brukar gnälla över. Problemet är ju den konstanta värmen inomhus och när man ska sova.

Jag har 29 grader hemma och har haft det i princip konstant i över två veckor. Det tär på en. Att jag sedan knappt sovit mer än 5 timmar per natt gör även sitt.

Hade jag bott i hus eller radhus hade frågan varit egal, då jag redan hade haft luftvärmepump.
Citera
2018-07-21, 14:22
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Haha, måste prova detta ikväll. Hur länge hade du den i frysen ungefär?

Ungefär 5 minuter, men det är ju smaksak hur kallt man vill ha täcket
Citera
2018-07-21, 15:16
Medlem
Qusimotos avatar
Har äntlingen kommit regn här så nu är det behagligt både inne och ute
Citera
2018-07-21, 15:27
Medlem
Som någon säkert redan påpekat; blöt ner en t-shirt, vrid ur den och ekipera dig med den. Den torkar snabbt och tar kroppsvärme i processen. Samma princip som med svettning.
Citera
2018-07-21, 16:14
Medlem
Har sömnproblem i vanliga fall men tror jag har sovit 10 timmar denna vecka. Hade varit tvungen att sjukskriva mig tillslut. Nu har jag äntligen en AC som pallar att hålla 22 grader i ett sovrum medan solen ligger på i 5-6 timmar. Men lär väl kosta 200+ per månad om den här värmen fortsätter. Hade investerat i en ordentlig AC eller en pump om jag inte hade bott i lägenhet. Tycker ingenting annat riktigt fungerar under juni, juli och speciellt nu när det är så varmt om natten. En Ac till sovrummet är det bästa tipset. Innan jag fick ACn funderade jag på att gå ner och sättet mig i förrådet med en fåtölj och bara vara grinig.
Citera
2018-07-21, 17:05
Moderator
Fear2bes avatar
Jag brukar göra kallbryggt te och kaffe. Bryggtiden är runt 12 timmar så det är hela tiden en bryggning på gång nu under värmen. Svalkar fint och smakerna går inte att jämföra med det som köps ute på stan.
Citera
2018-07-21, 18:23
Medlem
Det är ju bara att duscha iskallt med jämna mellanrum om man har tillgång till dusch. Brukar duscha skallen och nacken så länge det går innan det känns som om man får kramp alt hjärnblödning, sen gå över resten av kroppen tills smärtan i skallen går över lite och sen på det igen. 3 såna omgångar tar cirka 4 minuter när det väl kommit iskallt vatten och sen stapplar jag ut och tror att jag ska börja tjuta för det gör så djävla ont men jag är sval och skön sen i ett par timmar. Men det ska göra djävligt ont, inget mesande med lite på armar och ben. Om ni gör rätt så kommer en välbehaglig avslappning efter några minuter när smärtan gått över
Citera
2018-07-21, 19:46
Medlem
Orkar inte kolla alla svaren, men skölja händerna i kallt vatten är en bra grej för att kyla ned sig.
Bada utomhus är det bästa, för då blir man nedkyld under en längre tid, kanske några timmar eller ett helt dygn?
Jag brukar också öppna frysdörren lite snabbt för en kall känsla :-)
Fötterna kan man också kyla ned med kallvatten.
Det blir kallt på kvällarna så jag öppnar alla fönster och vädrar, blir nästan kallt inomhus.
För att vakna till värmen igen :-(
Dricka kallt vatten helst med isbitar i- nedkylning inifrån är effektivt. Eller bara suga på en isbit då och då.
Och varm mat låter jag bli och jag äter inga stora portioner av det jag äter heller för då börjar jag svettas.
Nu kommer jag inte på något mer.
Citera
2018-07-21, 20:22
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Lägger kylklampar bakom fläktarna så att luften som sugs in kyls. Funkar det? Tror det, om det inte är placebo
Citera
2018-07-21, 20:33
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, men när det är vinter brukar oftast samma människor som klagar på värmen nu klaga på kylan. Vissa är aldrig nöjda.

Det tror jag inte. Kyla är ju ett ickeproblem eftersom man i så fall valt själv att vara kall, te.x genom att strunta i att klä sig rätt. Värme går ju inte att freda sig mot lika lätt, bada hela tiden är ju ingen direkt vettig lösning. AC är dyrt och låter, inte alltid en lösning.
Citera
2018-07-21, 20:55
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Det tror jag inte. Kyla är ju ett ickeproblem eftersom man i så fall valt själv att vara kall, te.x genom att strunta i att klä sig rätt. Värme går ju inte att freda sig mot lika lätt, bada hela tiden är ju ingen direkt vettig lösning. AC är dyrt och låter, inte alltid en lösning.

Man kan frysa fast man har mycket kläder på sig och man kan svettas trots AC och lite kläder.
Citera
2018-07-21, 21:08
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgh
Orkar inte kolla alla svaren, men skölja händerna i kallt vatten är en bra grej för att kyla ned sig.
Bada utomhus är det bästa, för då blir man nedkyld under en längre tid, kanske några timmar eller ett helt dygn?
Jag brukar också öppna frysdörren lite snabbt för en kall känsla :-)
Fötterna kan man också kyla ned med kallvatten.
Det blir kallt på kvällarna så jag öppnar alla fönster och vädrar, blir nästan kallt inomhus.
För att vakna till värmen igen :-(
Dricka kallt vatten helst med isbitar i- nedkylning inifrån är effektivt. Eller bara suga på en isbit då och då.
Och varm mat låter jag bli och jag äter inga stora portioner av det jag äter heller för då börjar jag svettas.
Nu kommer jag inte på något mer.

Kan låta konstigt men det är bättre att duscha varmt innan man går och lägger sig. Skickar signaler till kroppen om att kyla ner, duschar du kallt kickar systemet för att värma upp kroppen igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in