2018-07-26, 00:04
Medlem
Kör en bra golvfläkt som är tyst. Enda som hjälper mig att sova om nätterna.
Riktigt varmt inne i lägenheten; gammalt trähus och bara en fönstersida västerut plus obefintlig ventilation. Normalt sett inga problem med värme på dan men det går ju fan inte vädra ut på natten ens när det känns som 25+ ute!
Inget av detta hade varit nåt problem om nu Sverige inte var ett u-land. Vilket normalt land som helst tillåter folk installera fast AC.
Citera
2018-07-26, 00:55
Medlem
Jag är sjuksköterska och jag hinner inte dricka, vilket iofs kan va bra eftersom jag inte hinner kissa heller... brukar springa i korridorerna eftersom det fläktar så skönt🤗
Citera
2018-07-26, 01:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JompaSE
Kör en bra golvfläkt som är tyst. Enda som hjälper mig att sova om nätterna.
Riktigt varmt inne i lägenheten; gammalt trähus och bara en fönstersida västerut plus obefintlig ventilation. Normalt sett inga problem med värme på dan men det går ju fan inte vädra ut på natten ens när det känns som 25+ ute!
Inget av detta hade varit nåt problem om nu Sverige inte var ett u-land. Vilket normalt land som helst tillåter folk installera fast AC.
Är det en bostadsrätt kan du ju alltid, efter godkännande från föreningen, borra ventilationshål i fasaden där du kopplar in utblåset från en portabel AC.
Citera
2018-07-26, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Är det en bostadsrätt kan du ju alltid, efter godkännande från föreningen, borra ventilationshål i fasaden där du kopplar in utblåset från en portabel AC.

Tillåter de inte. Det är mitt i Stockholm och här får man minsann icke förfula fasader.
Hade hellre installerat en luftvärmepump men det är ju ett stort ingrepp. Hade iförsig redan gjort det om jag haft en balkong.
Citera
2018-07-26, 02:14
Medlem
Sett att folk rekommenderat iskallt vatten att dricka... Visst är det lockande, men att dricka rumstempererat vatten är bättre för kroppen i extrem hetta.

Kanske någon tipsat om redan, men jag är noga med att få i mig 2 extra teskedar salt per dag. Blir riktigt snurrig annars. Se till att få i er kalium och magnesium också när det är lökigt.

Tänk även på att all elektronik alstrar värme... Likaså fönster som inte har gardiner/persienner fördragna.

Annat hett tips är att fylla en hink med flaskor fyllda med is, gör några hål i sidan av hinken och lägg en fläkt på toppen av hinken. Blir ungefär som en AC när luften pressas igenom kylan och sedan ut genom småhålen. Sen släng in flaskorna i frysen igen när isen smält till vatten.
Citera
2018-07-26, 09:29
Medlem
Thraxxs avatar
Fy fan för den här värmen! Inte kunnat sovit en blund på hela natten bara legat och vrid mig helt svettig och varm, och ändå hade man öppet fönstret och fläkten på hela natten och ändå kunde man inte sova.

Kanske borde investera i en portabel Portabel lufkylare som man kan sätta upp och fylla hela lägenheten med iskall luft så kanske man kan sova ordentligt och må bättre.
Citera
2018-07-26, 09:59
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
35 grader runt Gisslaved och värnamo just nu.. Går knappt att andas. Inte blir det bättre, att innomhustemperaturen ligger På runt 32.. Bävar för denna natten.

Gislaved ligger ju rätt nära Målilla som håller svenskt värmerekord 38 grader i skuggan.
En het sommar på 30-talet. Då var det inga fjolliga Miljöpartister som fantiserade om klimatförändringar. Drängarna kavlade upp ärmarna och slet med skörden iförda blöta skjortor. Pigorna fläktade diskret med kjolarna. Men som sagt, svenska folket var av annat virke då!
Citera
2018-07-26, 10:11
Medlem
Min portabla AC har nu gått 24/7 i två veckor i sträck. Elräkningen kommer att bli trevlig, men det skiter jag i just nu. 18 grader på nätterna och 21 på dagarna är värt det. Har varit utomhus mindre nu än på vintern. Nämnde jag att jag hatar värme, iallfall när det är över 25 grader
Citera
2018-07-26, 12:22
Medlem
dialektikers avatar
Jag fattar inte, vissa säger att portabla ac är skit...
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Har drömt om "portabel ac" såna där dom säljer för 2000 spänn på olika ställen när dom fanns inte men såg en test där det verkar som dom flesta av dem är värdelösa. Dom är mer överprissatta fläktar och för att funka måste man montera ett rör ut ur husen genom en tät öppning och då kan dom ändå bara typ sänka temp med 1-2 grader max

...medan andra säger att de är fantastiska

Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Min portabla AC har nu gått 24/7 i två veckor i sträck. Elräkningen kommer att bli trevlig, men det skiter jag i just nu. 18 grader på nätterna och 21 på dagarna är värt det. Har varit utomhus mindre nu än på vintern. Nämnde jag att jag hatar värme, iallfall när det är över 25 grader

Hur är det egentligen?
Jag har hört att man inte behöver borra ett hål i väggen, utan man har en slang till fönstret med något skydd, med vissa?
Fattar inte hur de fungerar?
Senast redigerad av dialektiker 2018-07-26 kl. 12:26.
Citera
2018-07-26, 12:23
Medlem
elgecys avatar
Fuktspray (finns att köpa på de flesta apotek elr skönhetsbutiker) att ställa in i kylskåpet. Blir en svalkande dusch i ansiktet. Vatten i typen blomspray-flaska funkar väl också.
Citera
2018-07-26, 12:27
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Igår och idag har det varit varmt på riktigt. Skönt att värmen är tillbaka efter några veckor med lagom-temperaturer. Hoppas att det håller i sig nu!!

Jag håller med!

Det är faktiskt rätt skönt att kunna gå ut mitt i natten med kortärmat.
Men jag tänkte säga en sak som är väldigt ovetenskaplig.
Efter 2-3 veckor med 30 graders värme vänjer man sig. Så var det för mig när jag bodde ett halvår i ett väldigt varmt land. Efter det kunde jag vara som infödingarna och gå i långbyxor mitt på dan.
Men man kan ju ge sig tusan på att vädret i sverige kommer att blir kallare just när man vant sig,,,
Citera
2018-07-26, 13:20
Medlem
Gå till gymmet .träna hårt så svetten lackar.då klarar man värmen bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här