2018-07-25, 10:54
  #805
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Tror ej rekordet har slagits ännu. Det har utlovats uppåt 35 + närmaste två dagarna.
Föresten. . Någon som vet vad värmerekordet är i sverige?

Så lågt som 38,0 °C. Tillika varmast i Norden.
Citera
2018-07-25, 11:41
  #806
Medlem
dialektikers avatar
Jag begriper inte att ni har så varmt och jobbigt på nätterna. Jag har lidit andra värmeböljor, men inte nu när det är så torrt. När man bor i hus kan man fixa rejält korsdrag ett par timmar på kvällen, då blir natten bra. Men alla ni som får för olidliga nätter kanske bor i lägenheter där ni inte kan fixa korsdrag?
Citera
2018-07-25, 11:45
  #807
Medlem
OkyDokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så lågt som 38,0 °C. Tillika varmast i Norden.
Ok.. Tack googlade lite..

"De allra högsta temperaturerna som uppmätts i
Sverige är 38°C, dels i Målilla i juni 1947, dels i
Ultuna i juli 1933. Målilla ligger i östra Småland"

Källa: SMHI
Citera
2018-07-25, 12:25
  #808
Medlem
Stoppa huvudet under vattenkranen och låt det kalla vittnet rinna ...
Citera
2018-07-25, 12:51
  #809
Medlem
enfindams avatar
Har äntligen köpt mig en bordsfläkt, den svalkar så skönt!
Citera
2018-07-25, 14:53
  #810
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Måste vara rekord på natt-temp nu, 22 grader ute här i Stockholm och 25 inne.... Fan vad sjukt.

Sov på balkongen inatt, så på något märkligt sätt känner jag inte av värmen idag som tidigare. Har dock fortfarande 29 hemma. Kanske gav mig dessa timmars svalka någonting.
Citera
2018-07-25, 16:48
  #811
Medlem
dialektikers avatar
Stänger ni av fläktarna när ni går ut?
Citera
2018-07-25, 18:34
  #812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag begriper inte att ni har så varmt och jobbigt på nätterna. Jag har lidit andra värmeböljor, men inte nu när det är så torrt. När man bor i hus kan man fixa rejält korsdrag ett par timmar på kvällen, då blir natten bra. Men alla ni som får för olidliga nätter kanske bor i lägenheter där ni inte kan fixa korsdrag?

Min lägenhet går från framsida till baksida av huskroppen.
På förmiddagen åker alla persienner ned på solsidan och alla dörrar o fönster stängs.
På senkvällen öppnas dessa och på morgonen har jag behagliga 23-24 grader efter korsdraget under natten. Stiger till max 26 grader under dagen.
Citera
2018-07-25, 18:56
  #813
Medlem
OkyDokys avatar
35 grader runt Gisslaved och värnamo just nu.. Går knappt att andas. Inte blir det bättre, att innomhustemperaturen ligger På runt 32.. Bävar för denna natten.
Citera
2018-07-25, 19:22
  #814
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Har äntligen köpt mig en bordsfläkt, den svalkar så skönt!

Fläkt sakta blåsande direkt mot min nakna kropp i sängen är det enda som hjälper på nätterna (likadant var det i Sydney feb. 1997 när jag bodde på ett billigt hotell utan AC; var nog 35 grader inne på nätterna). Kan tyvärr inte få till bra korsdrag då husfasaden utanför ena fönstret är mycket varm till, typ, mitt i natten. Överväger våt t-shirt att dra på mig som akutåtgärd; blötes var 30:e minut.

Ska skaffa fler fläktar än de två stora jag har, för att ta höjd inför nästa sommar... har någon färska uppgifter om fläktar är slutsålda?
__________________
Senast redigerad av alfamiso 2018-07-25 kl. 19:26.
Citera
2018-07-25, 20:01
  #815
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Fläkt sakta blåsande direkt mot min nakna kropp i sängen är det enda som hjälper på nätterna (likadant var det i Sydney feb. 1997 när jag bodde på ett billigt hotell utan AC; var nog 35 grader inne på nätterna). Kan tyvärr inte få till bra korsdrag då husfasaden utanför ena fönstret är mycket varm till, typ, mitt i natten. Överväger våt t-shirt att dra på mig som akutåtgärd; blötes var 30:e minut.

Ska skaffa fler fläktar än de två stora jag har, för att ta höjd inför nästa sommar... har någon färska uppgifter om fläktar är slutsålda?

Uppsala: Clas Ohlson, Biltema, Elgiganten, Jula, Granngården, K-Rauta : fläktar slut!
__________________
Senast redigerad av alfamiso 2018-07-25 kl. 20:07.
Citera
2018-07-25, 20:26
  #816
Medlem
OkyDokys avatar
31.5 inne just nu. Sitter med en iskall öl framför golvfläkten och tänker till baka på den härliga vintern, med en temperatur på lika många minusgrader. Vist är det märkligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in