2019-05-30, 18:08
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darrenstylez
De är under sekretess.
Fan också.
Hade varit riktigt intressant att få deras syn på kvällen.
Citera
2019-05-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Jag ber verkligen om ursäkt om detta redan tagits upp men kan inte söka i mobilen.?

Var är förhören med Christina och Martin som var med på festen?
Gick igenom största delen av Fup och förhör igår kväll/natt men hittar inte dessa.

Vilken bilaga? Eller finns dom ens?

I domen framgår på sidan 16 att JBs mamma Christina har åberopats som vittne av åklagaren men har valt att inte avlägga vittnesmål med stöd av reglerna i 36 kap 3 § rättegångsbalken. På sidan 33 kan man även läsa att "Christina B har utnyttjat sin rätt som närstående att slippa vittna vid huvudförhandlingen i tingsrätten"...

På sidan 16 framgår också Martins kortfattade vittnesmål.
Senast redigerad av defunct 2019-05-30 kl. 18:50.
Citera
2019-05-30, 18:25
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
I domen framgår på sidan 16 att JBs mamma Christina har åberopats som vittne av åklagaren men har valt att inte avlägga vittnesmål med stöd av reglerna i 36 kap 3 § rättegångsbalken

På sidan 16 framgår också Martins kortfattade vittnesmål.
Ok tack!
Har inte kommit till den ännu.
Citera
2019-05-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo, ALLA som rört sig i huset (dvs J.T, J.B, mamman) har tändsatspartiklar på sig. Eftersom tändsatspartiklar "svävar runt i luften", även långt efter att skott avlossats.

Det är fortfarande inget brott att stå bredvid någon som skjuter en annan. Att ljuga är heller inte olagligt, framförallt inte om man ljuger för att skydda sig själv och/eller en nära anhörig.

Ja, må så vara att hon borde pressats hårdare. Men man har ju kommit till en återvändsgränd då J.B i snart 11 månader hävdat att hon sovit och inte hört/sett någonting. Hur mycket du än pressar så blir ju fortfarande svaret detsamma - "Jag vet inte, för jag sov".

Fast det är inte tillåtet att ljuga inför domstolen. Det kallas mened. Du kan inte vara medvetslös och sen plötsligt ta hand om barnen. Du kan inte vara i affekt, och städa i panik och sen låta som du är drogad med tunga sömnmedel när du ringer polisen och möter polisen.
Citera
2019-05-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Fast det är inte tillåtet att ljuga inför domstolen. Det kallas mened. Du kan inte vara medvetslös och sen plötsligt ta hand om barnen. Du kan inte vara i affekt, och städa i panik och sen låta som du är drogad med tunga sömnmedel när du ringer polisen och möter polisen.

I det här fallet är dock JB tilltalad och inte vittne. Den som är anklagad för ett brott kan ljuga hur mycket som helst. Det är inte ett brott att ljuga i domstolen för den som är anklagad för ett brott. Den tilltalade kan inte dömas för mened. Om däremot ett vittne ljuger så begår hon mened.
Citera
2019-05-30, 19:27
Medlem
Citat:

Jaha du är ”en sådan med koll” du...
Mened är om man ljuger inför domstol som VITTNE. Som misstänkt och/eller nära anhörig får du ljuga hur mycket som helst. En anhörig/nära släkting vittnar inte ens under ed!

Absolut, det stämmer som du säger och det har ju också Tingsrätten fastslagit i domen??? Förstår inte riktigt vad du vill komma åt?
Citera
2019-05-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det han skriver är bara hitta på. Inget han rabblar upp är ngon förmildrande omständighet enligt juridiken så att säga. Psykosliknande tillstånd om ett ilske utbrott vad är det för hitta på. En psykos är ett svårt sjukdomstillstånd. Han lägger in egna värderingar i det han skriver. Johannas dom är helt åt skogen man ska inte komma undan med att säga att jag förstod inte bättre hon är inte utvecklingsstörd. Hon kunde hittat på något för att få ut barnen utan att de fick se förödelsen. Hon var med vid brottet och hon städade det är konstaterat. Nu börjar jag nog också känna att man får kvinnorabbat i straffsystemet så ska det inte vara man ska heller inte få ett lindrigare straff för att man tycker synd om. Det har blivit hårdare straff för mord i Sverige och det är bra. Min åsikt är att har man berövat en annan människa livet så borde man sitta inne till livets slut med undantag för ett så kallat barmhärtighets mord det vill säga om man hjälper en svårt sjuk människa lidande människa att dö, eller om man bara varit vållande.
Första fetning/ Jaså, säger du så? Om jag kommer ihåg rätt ville du att hon skulle få tre års fängelse? Du kanske förtjänar bli nämndeman? Sök om detta om du tillhör något politiskt parti. Det är synd med så mycket juridik som du kan. Vad har du för utbildning förresten? Jag är lantmätare och har läst 20p civilrätt på på 90-talet som blir 33p med dagens poängsystem för att kunna jobba som rättslantmätare men det har jag aldrig jobbat med. Jag har arbetat som matematiklärare på högskolor hela tiden för att jag älskar matematik.

Andra fetning/ Du upprepar som en papegoja hela tiden att det har blivit högre straff för mord. Vilken idiot sagt det till dig? Det var meningen med lagändring angående mord men det resulterade tvärtom! Läs "noga" vad HD säger:
http://www.hogstadomstolen.se/Om-Hog...e-i-sexton-ar/
http://www.hogstadomstolen.se/Om-Hog...alan-for-mord-
Citat:
Pafoljden-blev-fangelse-i-sexton-ar/
Den 1 juli 2014 ändrades straffskalan för mord. Syftet var att domstolarna i en majoritet av fallen ska döma till fängelse på livstid. Själva lagändringen bestod i att det i paragrafen lades till att livstidsstraff ska tillämpas ”om omständigheterna är försvårande”. HD har kommit fram till den nya lagtexten inte stämmer med motiven och att det då är lagtexten som ska ha företräde. Någon grund för att döma till livstid fanns inte enligt HD.

I tingsrätten dömdes mannen till fängelse på livstid. Hovrätten ansåg att straffvärdet motsvarade fängelse i 18 år och valde därför ett tidsbestämt straff. Riksåklagaren förde målet till HD och yrkade på livstid.

I domskälen framhåller HD att den straffrättsliga legalitetsprincipen innebär att straffbestämmelser måste vara begripliga och i tillräcklig grad tydliga. HD hänvisar till Lagrådet som i sitt yttrande i lagstiftningsärendet invände mot förslaget och uttalade att ändringen lagtekniskt snarast kommer att innebära en begränsning av möjligheten att döma till fängelse på livstid.

Enligt HD sätter de i lagen valda orden gränser för det genomslag som motivuttalanden kan få. I det här fallet kunde den i motiven till lagändringen förespråkade tillämpningen av livstidsstraffet inte på ett godtagbart sätt inordnas under lagtexten. Därmed förändrade inte 2014 års lagstiftning det rättsläge som gällde tidigare
Tingsrätt dömde dömde en mördare till livstid men HD ändrade den till 16 år p.g.a. lagändring år 2014

Någon som kan juridik, kan vara snäll och skriva försvårande omständigheter angående Jimmy. Tingsrättens dom är inte så tydlig angående detta.
Senast redigerad av matematiker 2019-05-30 kl. 19:37.
Citera
2019-05-30, 20:47
Medlem
Citat:
I det här fallet är dock JB tilltalad och inte vittne. Den som är anklagad för ett brott kan ljuga hur mycket som helst. Det är inte ett brott att ljuga i domstolen för den som är anklagad för ett brott. Den tilltalade kan inte dömas för mened. Om däremot ett vittne ljuger så begår hon mened.

Så då är det kört tack vare att JB inte är tilltalad som vittne. CB hade varit ett sista halmstrå men hon utnyttjar sin rätt att slippa vittna mot närstående. Om åkl valt att inte åtala JB hade han kanske kunnat tvingat båda kvinnorna att vittna.
Citera
2019-05-30, 21:07
Medlem
Citat:
Så då är det kört tack vare att JB inte är tilltalad som vittne. CB hade varit ett sista halmstrå men hon utnyttjar sin rätt att slippa vittna mot närstående. Om åkl valt att inte åtala JB hade han kanske kunnat tvingat båda kvinnorna att vittna.

Nej! Hade åklagaren INTE valt att åtala J.B hade hon ju fortfarande varit närstående och alltså haft rätt att tiga, ljuga eller avstå att vittna. Finns alltså inga möjligheter att tvinga J.B eller mamman att vittna i detta fallet.

Det är ju heller inte så att åklagaren "kan välja", eftersom han MÅSTE åtala en person som uppenbarligen gjort sig skyldig till brott. Allt annat är tjänstefel.
Senast redigerad av Haaaaag 2019-05-30 kl. 21:09.
Citera
2019-05-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Tillbaka efter semester...
............
Beträffande rimligt påföljd har jag ingen uppfattn.ning för jag spekulerar om vad som kan ha hänt och i vilken mån någon kan anses vara skyldig medan påföljden inte intresserar mig. Matematiker är min motsats: undviker spekulation och har starkt intresse för påföljden. Det som förenar oss är att vi benhårt vill skilja spekulation från fakta. Matematiker har givetvis ett tufft jobb att försvara sin åsikt om påföljden gentemot dem som spekulerar och ser tingsrättens dom som välmotiverad. Matematiker har dock tidigt varit tydlig om att hans bedömning rör hovrättens dom och därmed flaggat för att han tror att tingsrätten kan avvika. Jag känner även igen det Matematiker skriver om svårigheten att döma någon till strängare straff för mord efter en lagändring för några år sedan.

Beträffande tingsrättens dom så är den väntad i synen på vad som hänt: JB har varit med vid mordtillfället baserat på blodbild på klänningen. Domstolen noterade även samma som jag: JB vände sig bort när hunden sköts och hon vände sig bort vid skottet mot huvudet. Dock finns ett grovt faktafel i tingsrättens dom. De skriver att holländaren hörde två män bråka 01.30. Det är helt fel. Han hörde detta någon gång efter 02.00.

Att avstå från böter för att JB haft en ekonomisk kostnad för att lägenheten pga avspärrning, som tingsrätten skriver om, är bara bullshit. JB har ingen egen inkomst utan är student. I den mån hon drabbats ekonomiskt har dessa pengar antingen varit JT:s sparade medel eller socialens. Mycket märklig motivering av tingsrätten. Tyvärr delar jag Xuno:s syn om domstolars behandling av kvinnor. Det är fakta att domstolar tycker synd om kvinnor och ser dem som offer så snart en man är i närheten. Det finns tyvärr ingen MeToo rörelser bland kvinnor för att nå likhet inför lagen, men varför skulle feminister vilja det...
Det var ett serieprogram på tv för några år sen som hete "Tack gode gud för att du kom" jag seger samma till dig Det är 7 år som vi har haft diskussioner både med inlägg och PM. Det du skrivit om mig stämmer hundra procent. Jag är intresserad av brottspåföljden och vill att den skall vara enligt lagen även jag tycker något annat straff är mer rättvist än lagen säger. jag blandar inte mina känslor för att gissa vad det blir påföljden. Du är en av de bästa som kan spekulera en händelsekedja som passar med information som man har
Angående att JB vände sig när BO blev skjuten i ansiktet: Det kan vara så att hon vände sig mot sovrummet för att fly och låser sig där samtidigt som JT sköt BO i ansiktet.

Böter bestäms med hänsyn på dagsinkomst. JB har inte haft inkomst, då, blir beloppet noll ändå, tycker jag.

En sak är väldigt intressant i dina teorier och det kan vara så att BO lyfte hand mot mot JB och JT sköt honom i reflex. Om Jimmy ändrar sitt försvar då tyngsta försvarande omständigheten ( att han hade uppsåtlig för att döda) kan försvinna med att han säger samma som du spekulerar. Angående skjutning i ansiktet kan han säga att var för att snabba mordet för att BO skulle dö så fort som möjligt för att inte känna dödsångest och han skulle dö ändå med mycket dödsångest. Han bör byta sin försvarsadvokat tycker jag och börja berätta sanningen. BO har gjort/sagt något väldigt kränkande och provocerande som är en förmildrande omständighet för JTs gärning.
Citera
2019-05-30, 23:21
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jaha du är ”en sådan med koll” du...
Mened är om man ljuger inför domstol som VITTNE. Som misstänkt och/eller nära anhörig får du ljuga hur mycket som helst. En anhörig/nära släkting vittnar inte ens under ed!

Absolut, det stämmer som du säger och det har ju också Tingsrätten fastslagit i domen??? Förstår inte riktigt vad du vill komma åt?
Jag blir så glad att det finns såna duktiga användare som är objektiva och undviker att blanda sina känslor och politiska åsikter när de skriver i forumet. Utan såna användare hade jag slutat att läsa och skriva på Flashback. Lycka till i fortsättningen! och du "Haaaaag", önskar jag att du var moderator.
Citera
2019-05-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det var ett serieprogram på tv för några år sen som hete "Tack gode gud för att du kom" jag seger samma till dig Det är 7 år som vi har haft diskussioner både med inlägg och PM. Det du skrivit om mig stämmer hundra procent. Jag är intresserad av brottspåföljden och vill att den skall vara enligt lagen även jag tycker något annat straff är mer rättvist än lagen säger. jag blandar inte mina känslor för att gissa vad det blir påföljden. Du är en av de bästa som kan spekulera en händelsekedja som passar med information som man har
Angående att JB vände sig när BO blev skjuten i ansiktet: Det kan vara så att hon vände sig mot sovrummet för att fly och låser sig där samtidigt som JT sköt BO i ansiktet.

Böter bestäms med hänsyn på dagsinkomst. JB har inte haft inkomst, då, blir beloppet noll ändå, tycker jag.

En sak är väldigt intressant i dina teorier och det kan vara så att BO lyfte hand mot mot JB och JT sköt honom i reflex. Om Jimmy ändrar sitt försvar då tyngsta försvarande omständigheten ( att han hade uppsåtlig för att döda) kan försvinna med att han säger samma som du spekulerar. Angående skjutning i ansiktet kan han säga att var för att snabba mordet för att BO skulle dö så fort som möjligt för att inte känna dödsångest och han skulle dö ändå med mycket dödsångest. Han bör byta sin försvarsadvokat tycker jag och börja berätta sanningen. BO har gjort/sagt något väldigt kränkande och provocerande som är en förmildrande omständighet för JTs gärning.

Att skjuta någon (vare sig det är med skada eller död som följd) för att denne ”höjer hand” mot någon är INTE proportionerlig. Så den nödvärnsinvändningen hade gått fet-bort (men givetvis hade detta kunnat vara en förmildrande omständighet). Att sedan släpa ut det döda ”nödvärns-offret” och skjuta ytterligare en gång blir svårt att förklara. Att J.T eller J.B isåfall inte ringde polisen direkt efter detta blir också svårförklarligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in