Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Tillbaka efter semester...
............
Beträffande rimligt påföljd har jag ingen uppfattn.ning för jag spekulerar om vad som kan ha hänt och i vilken mån någon kan anses vara skyldig medan påföljden inte intresserar mig. Matematiker är min motsats: undviker spekulation och har starkt intresse för påföljden. Det som förenar oss är att vi benhårt vill skilja spekulation från fakta. Matematiker har givetvis ett tufft jobb att försvara sin åsikt om påföljden gentemot dem som spekulerar och ser tingsrättens dom som välmotiverad. Matematiker har dock tidigt varit tydlig om att hans bedömning rör hovrättens dom och därmed flaggat för att han tror att tingsrätten kan avvika. Jag känner även igen det Matematiker skriver om svårigheten att döma någon till strängare straff för mord efter en lagändring för några år sedan.
Beträffande tingsrättens dom så är den väntad i synen på vad som hänt: JB har varit med vid mordtillfället baserat på blodbild på klänningen. Domstolen noterade även samma som jag: JB vände sig bort när hunden sköts och hon vände sig bort vid skottet mot huvudet. Dock finns ett grovt faktafel i tingsrättens dom. De skriver att holländaren hörde två män bråka 01.30. Det är helt fel. Han hörde detta någon gång efter 02.00.
Att avstå från böter för att JB haft en ekonomisk kostnad för att lägenheten pga avspärrning, som tingsrätten skriver om, är bara bullshit. JB har ingen egen inkomst utan är student. I den mån hon drabbats ekonomiskt har dessa pengar antingen varit JT:s sparade medel eller socialens. Mycket märklig motivering av tingsrätten. Tyvärr delar jag Xuno:s syn om domstolars behandling av kvinnor. Det är fakta att domstolar tycker synd om kvinnor och ser dem som offer så snart en man är i närheten. Det finns tyvärr ingen MeToo rörelser bland kvinnor för att nå likhet inför lagen, men varför skulle feminister vilja det...
Det var ett serieprogram på tv för några år sen som hete "Tack gode gud för att du kom" jag seger samma till dig

Det är 7 år som vi har haft diskussioner både med inlägg och PM. Det du skrivit om mig stämmer hundra procent. Jag är intresserad av brottspåföljden och vill att den skall vara enligt lagen även jag tycker något annat straff är mer rättvist än lagen säger. jag blandar inte mina känslor för att gissa vad det blir påföljden. Du är en av de bästa som kan spekulera en händelsekedja som passar med information som man har

Angående att JB vände sig när BO blev skjuten i ansiktet: Det kan vara så att hon vände sig mot sovrummet för att fly och låser sig där samtidigt som JT sköt BO i ansiktet.
Böter bestäms med hänsyn på dagsinkomst. JB har inte haft inkomst, då, blir beloppet noll ändå, tycker jag.
En sak är väldigt intressant i dina teorier och det kan vara så att BO lyfte hand mot mot JB och JT sköt honom i reflex. Om Jimmy ändrar sitt försvar då tyngsta försvarande omständigheten ( att han hade uppsåtlig för att döda) kan försvinna med att han säger samma som du spekulerar. Angående skjutning i ansiktet kan han säga att var för att snabba mordet för att BO skulle dö så fort som möjligt för att inte känna dödsångest och han skulle dö ändå med mycket dödsångest. Han bör byta sin försvarsadvokat tycker jag och börja berätta sanningen. BO har gjort/sagt något väldigt kränkande och provocerande som är en förmildrande omständighet för JTs gärning.