Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Exakt så. En domstol måste bilda sig en uppfattning om vad som skett. I detta fall har åklagaren ensam fått presentera sin tolkning: BO har blivit avrättad om domen har blivit därefter. Försvaret har bara ställt tramsiga frågor av typen: vilka det är som kör bil i ett bostadsområde 11:30 eller dricker öl vid Vänern vid 01:00 tiden?
Försvaret hade mycket väl, utan att erkänna JT:s skuld, kunnat fråga rättsmedicinsk expertis om BO:s skadebild är förenlig med att han kan ha blivit skjuten under det att han måttat eller uppfattats måtta ett slag mot en person framför sig. Försvaret hade även kunnat spekulera om skottet i tinningen genomfördes i panik och vånda efter första skottet. Skottet i skrevet är inte bra, men även det kan ses som ett skott i vånda över hur en okänd person kommer till ens hem och drar in en själv i ett mordfall med nedblodat och sönderskjutet hus.
Jag förstår att en del kan vilja kasta sig över min beskrivning ovan, att jag saknar belägg för den, att BO inte alls behöver ha viftat med armen osv... Jag inser alla sådana invändningar. Men det väsentliga är att om försvaret hade försökt teckna en sådan bild av händelseförloppet så hade inte åklagarens bild av avrättningen inte varit så självklar som den kan ha varit för tingsrätten.
JB och JT har kassa advokater. Matematiker har antagligen rätt i att JB inte kommer att överklaga men om de kommer upp i hovrätten så bör båda byta advokat.
Det är ju så att en advokat sitter i ett knivigt läge, när det blir såhär. Advokaten skall ju nitiskt företräda sin klients hållning i frågan. Har man då en klient som under nästan 1 års tid hävdat att han sovit och inte sett/hört någonting - Så är ju i princip det enda man kan göra att peka på "alternativa gärningsmän" ("någon som rörde sig i bil i området", "någon som gått förbi huset", "någon utomstående som tidigare haft agg mot offret osv.) Alternativet är ju givetvis att peka ut J.B eller mamman, vilket s a s "är en tung slipsten att dra".
Vi kan ju likna detta vid Lisa Holm-målet där advokaten i både TR och HR fick försvara gärningsmannens version "Mitt DNA finns över hela kroppen inkl. innanför trosorna på Lisa Holm. Men jag har ändå aldrig sett eller träffat Lisa Holm".
Givetvis har advokaten rätt att ställa "hypotetiska frågor" som du är inne på. Men VISSA advokater har som taktik att "gå på det som är sagt" och aldrig blanda in alternativa scenarior som aldrig varit på tal. Har man t ex en klient som nekar till Försök till mord och säger att han aldrig varit på platsen. Så kan det vara dumt att "öppna en stängd dörr" och säga "Om min klient, som hävdar att han aldrig varit där, ändå varit där så skall det bedömas som Grov misshandel istället"
Advokaten får ju heller inte "främja orätt", vilket betyder att advokaten SKULLE KUNNA gå emot sin klient helt och hållet, om det är uppenbart för advokaten att det inte kan ha gått till som klienten säger. T ex om klienten erkänt brott, men är så psykiskt sjuk så att denne inte kan ta ansvar för sitt erkännande. Men detta händer ytterst sällan eller i princip aldrig, och något sådant fall rör det ju sig inte om här.