2019-07-29, 09:32
Medlem
Klockan 11 under måndagen (idag) meddelar hovrätten sin dom i målet.

Hovrättsdom efter Vänersborgsmordet under måndagen

Under måndagen meddelas hovrättens dom i det uppmärksammade sommarmordet i Vänersborg.

På en fest i ett radhusområde i Vänersborg under sommaren 2018 blev en 27-årig man – som var gäst på festen – skjuten med två skott på nära håll.

I slutet av maj dömde Vänersborgs tingsrätt en 32-årig man till 18 års fängelse för mord och brott mot griftefriden.
En 28-årig kvinna – 32-åringens sambo – dömdes till villkorlig dom för grovt skyddande av brottsling.

Båda parter överklagade
Men i juni överklagade båda parter domen till hovrätten.

Chefsåklagaren Daniel Edsbagge yrkade på ett ännu strängare straff: livstid. Han ansåg att det var ett mord liknande en avrättning.

Den misstänktes advokat, Sofia Hansson, ville i första hand att åtalet skulle ogillas helt och hållet. I andra hand yrkade hon på mildare påföljd.

Klockan 11 under måndagen meddelar hovrätten sin dom i målet.
Citera
2019-07-29, 11:07
Medlem
Hovrätten fastställer tingsrätten dom i radhusmordet

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7271093
Citera
2019-07-29, 12:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno

Det svenska rättssystemet skämmer ut sig när man påstår att legala vapen används för att mörda personer. Den MGM borde ha frikänts bara av det skälet att han endast hade ett legalt vapen och det rent tekniskt inte går att döda någon med ett legalt vapen.
Citera
2019-07-29, 13:32
Medlem
Citat:

Xuno: Har vi fått någon beskrivning av vem offret är? (för lång tråd att gräva genom..)

Pro
Citera
2019-07-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu har jag bara kollat igenom några 10-15 tal sidor från nu i maj men är det klarlagt att skrevskottet är det sista skottet. Det mest logiska för mig är att huvudskottet är det sista. Dvs antingen för att tysta eller för att få slut på lidandet.

Jag tror att det var några fulla individer som var sura och i ren ilska så gick GM och hämtade geväret och ammunition. Sen var de första skotten skrämselskott som en normal nykter människa skulle förstå var allvarligt men när nån är full och övermodig så lämnade BO inte platsen vilket gjorde att GM blev ännu argare och kanske sköt lågt vilket träffade i skrevet och när BO sträckte upp armarna för att visa att han gav upp vilket i sin tur innebär att han blir skjuten i sidan. Sen avslutades de med huvudskott

Tror dock att det var 3 på plats när händelsen skedde och allt städande var nog tänkt att dölja händelsen helt men nånstans så inser de att det är omöjligt att hinna med samt att de även har ett lik i huset och de är fulla och trötta. Det är en sak att städa blod men det är ju hagel i halva huset antar jag.

Nu kanske mycket av bevisningen talar mot det jag säger men jag har inte så bra koll på bevisen då jag är ny i tråden. Hur som helst så är jag rätt säker på att sista skottet är huvudskottet

Utan att ha tagit del utav någon FUP överhuvudtaget , så känns det glasklart att skottet i skrevet var avsett just pga den svartsjuka som GM kände.
Citera
2019-07-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Xuno: Har vi fått någon beskrivning av vem offret är? (för lång tråd att gräva genom..)

Pro

FUP: (FB) Misstänkt mord i Vänersborg 2018-07-04

BO Joacim Claesson
Citera
2019-07-29, 14:48
Medlem
Citat:
FUP: (FB) Misstänkt mord i Vänersborg 2018-07-04

BO Joacim Claesson

Thank you Sir! Mycket att läsa där ser jag.

Pro
Citera
2019-07-29, 16:36
Medlem
Från ttela:

På en fest i ett radhusområde i Vänersborg under sommaren 2018 blev en 27-årig man – som var gäst på festen – skjuten med två hagelskott på nära håll.

Sedan släpades kroppen ut ur huset och sköts igen.

LÄS MER: Se när polisen provskjuter mordvapnet

Båda parter överklagade
I slutet av maj dömde Vänersborgs tingsrätt den 32-årig man som bodde i huset till 18 års fängelse för mordet och för brott mot griftefriden.

Hans sambo – en 28-årig kvinna – dömdes till villkorlig dom för grovt skyddande av brottsling, efter att hon städat bort den stora mängd blod som fanns på golvet och väggarna i radhuset.

LÄS MER: Så blev domen för Vänersborgsmordet

Men i juni överklagade båda parter domen till hovrätten.

Chefsåklagaren Daniel Edsbagge yrkade på ett ännu strängare straff: livstid. Han ansåg att brottet var att likna vid en avrättning. Offret hade bland annat blivit skjuten på nära håll i tinningen.

Försvarsadvokaten Sofia Hansson ville å andra sidan i första hand att åtalet skulle ogillas helt och hållet. I andra hand yrkade hon på mildare påföljd.

LÄS MER: Sommarmordet i Vänersborg vidare till hovrätten

Hovrättens dom
Klockan 11 under måndagen meddelade hovrätten sin dom i målet:

32-åringen döms återigen för mord och brott mot griftefriden och straffet på 18 år kvarstår. Även vad gäller den 28-åriga kvinnan gör hovrätten samma bedömning som tingsrätten. Kvinnan döms för grovt skyddande av brottsling.

– Min klient är naturligtvis besviken över hovrättens dom då han dömts mot sitt nekande, säger Sofia Hansson.

Precis som i tingsrätten menar man att det finns flera försvårande omständigheter kring mordet. Bland annat rör det sig om 32-åringens koppling till vapnet och det faktum att han och sambon hade blod- och vävnadsrester från offret på sig.

– Det är en välskriven dom. Det man har kommit fram till är mycket rimliga slutsatser, konstaterar Daniel Edsbagge.

Hovrätten bedömer dock inte att straffet ska höjas till livstid. 18 år är det längsta tidsbestämda straffet som finns i Sverige.

– Min uppfattning är att detta är 18 år eller livstid. Det här ligger någonstans där emellan. Men jag har full förståelse för att man kommer fram till 18 år, för det är ingen exakt vetenskap vilka gärningar som ska vara livstid, säger Edsbagge.

Ingen fog för kritik
Försvaret menade i sin överklagan att utredningen inte varit helt objektiv, utan varit inriktad på den nu dömde mördaren. Advokaten Sofia Hansson ansåg att man inte utrett alternativa gärningspersoner i nog stor utsträckning.

– Min klient har suttit häktad i över ett år. Det har varit en mycket långdragen och plågsam process för honom, säger hon.

Hovrätten gör dock bedömningen att bevisningsmaterialet varit omfattande, att man utrett fler spår utan resultat och att det inte finns någon kritik att rikta mot utredningen.

– Jag tolkar det som att man tycker att utredningen är robust och att man objektivt prövat alla de aktuella personerna, säger Daniel Edsbagge.

I tingsrättens dom fäste man ingen större vikt på ett eventuellt svartsjukemotiv, inte heller hovrätten slår fast några detaljer kring detta och skriver:

"Utredningen ger inte något svar på vad som förevarit den närmaste tiden före skjutningen. Men utredningen talar starkt för att någon form av osämja har uppstått".

Domen kan överklagas till Högsta domstolen senast 26 augusti.

– Vi har inte tagit ställning till om domen kommer att överklagas, säger Sofia Hansson.
Citera
2019-08-27, 06:57
Medlem
Pasolinis avatar
Igår var sista dagen för överklagande till HD. Någon som vet om det gjordes eller om domen nu vunnit laga kraft? Då släpps väl avspärrningen av huset samtidigt.
Citera
2019-09-26, 23:20
Medlem
Huset är till salu och J söker ny bostad samtidigt som hon säljer av massa saker. Vem vill bo i ett hus där det begåtts ett mord?
Citera
2019-09-29, 12:23
Medlem
Bor du ute i skogen då? Är du en samlare? För inte kan man veta vad som hänt i alla bostäder som finns.. Jag hade kunnat bo där, utan problem. För i mitt huvud finns inga bilder. Likt en kompis, bor i en lägenhet där en tjej har hängt sig. Ska man tänka som du gör, så hade miljontals bostäder ekat tomma idag..

Citat:
Ursprungligen postat av Grottmor
Huset är till salu och J söker ny bostad samtidigt som hon säljer av massa saker. Vem vill bo i ett hus där det begåtts ett mord?
Citera
2019-10-02, 21:46
Medlem
Nu ligger Björkholmsgatan 13 h, Vänersborg, ute på hemnet för den som vill flytta in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in