2019-05-30, 12:08
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Tillbaka efter semester... En massa inlägg i tråden från nya personer som tror sig förstå vad som hänt bara genom att använda sin fantasi.... Försök förstå att fantasi är bra men att fantasi också i viss mån är självbedrägeri.

Fantasi och sex har alltid fungerat bra ihop, så fantasier om JB utan trosor verkar egga en del. Sanningen är att JT:s telefonhistorik tyder på att han varit i full rörelse i huset fram till minutrarna innan mordet (dvs inte sovit) och BO:s telefonhistorik tyder på att han inte har hånglat med någon kvarten innan mordet. Hångel precis innan mordet kan inte uteslutas, men det är en spekulation, som jag iofs tycker är rimlig, men det är en spekulation.

Beträffande rimligt påföljd har jag ingen uppfattning för jag spekulerar om vad som kan ha hänt och i vilken mån någon kan anses vara skyldig medan påföljden inte intresserar mig. Matematiker är min motsats: undviker spekulation och har starkt intresse för påföljden. Det som förenar oss är att vi benhårt vill skilja spekulation från fakta. Matematiker har givetvis ett tufft jobb att försvara sin åsikt om påföljden gentemot dem som spekulerar och ser tingsrättens dom som välmotiverad. Matematiker har dock tidigt varit tydlig om att hans bedömning rör hovrättens dom och därmed flaggat för att han tror att tingsrätten kan avvika. Jag känner även igen det Matematiker skriver om svårigheten att döma någon till strängare straff för mord efter en lagändring för några år sedan.

Beträffande tingsrättens dom så är den väntad i synen på vad som hänt: JB har varit med vid mordtillfället baserat på blodbild på klänningen. Domstolen noterade även samma som jag: JB vände sig bort när hunden sköts och hon vände sig bort vid skottet mot huvudet. Dock finns ett grovt faktafel i tingsrättens dom. De skriver att holländaren hörde två män bråka 01.30. Det är helt fel. Han hörde detta någon gång efter 02.00.

Att avstå från böter för att JB haft en ekonomisk kostnad för att lägenheten pga avspärrning, som tingsrätten skriver om, är bara bullshit. JB har ingen egen inkomst utan är student. I den mån hon drabbats ekonomiskt har dessa pengar antingen varit JT:s sparade medel eller socialens. Mycket märklig motivering av tingsrätten. Tyvärr delar jag Xuno:s syn om domstolars behandling av kvinnor. Det är fakta att domstolar tycker synd om kvinnor och ser dem som offer så snart en man är i närheten. Det finns tyvärr ingen MeToo rörelser bland kvinnor för att nå likhet inför lagen, men varför skulle feminister vilja det...
Det han skriver är bara hitta på. Inget han rabblar upp är ngon förmildrande omständighet enligt juridiken så att säga. Psykosliknande tillstånd om ett ilske utbrott vad är det för hitta på. En psykos är ett svårt sjukdomstillstånd. Han lägger in egna värderingar i det han skriver. Johannas dom är helt åt skogen man ska inte komma undan med att säga att jag förstod inte bättre hon är inte utvecklingsstörd. Hon kunde hittat på något för att få ut barnen utan att de fick se förödelsen. Hon var med vid brottet och hon städade det är konstaterat. Nu börjar jag nog också känna att man får kvinnorabbat i straffsystemet så ska det inte vara man ska heller inte få ett lindrigare straff för att man tycker synd om. Det har blivit hårdare straff för mord i Sverige och det är bra. Min åsikt är att har man berövat en annan människa livet så borde man sitta inne till livets slut med undantag för ett så kallat barmhärtighets mord det vill säga om man hjälper en svårt sjuk människa lidande människa att dö, eller om man bara varit vållande.
Citera
2019-05-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Men om ingen annan i denna sorgliga skara kan få på sig klänningen för att den är för liten binder det JB till platsen för skjutningen vilket gör hennes egen berättelse orimlig och sänker hennes trovärdighet till noll. Jag vet inte men HovR kanske skärper hennes straff.

Vad får dig att tro att hennes fall hamnar i Hovrätten?
Citera
2019-05-30, 12:35
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
På vilken grund tror du att straffet för mord blivit strängare? Jag har hört att det blivit mycket svårare att döma någon till livstid p.g.a. en lagändring som kom 2014 och fastställde straffet för mord till 14 år fängelse. HD också varnade att det blir svårare att fälla någon för mord med den nya lagen. Om du har belägg för ditt påstående, var snäll och referera till dem.
Nu kan jag inte länka men goggla på straff och mord och läs lagen noga förstår du inte att du har fel så har du svara lässvårigheter. Sen googlar du upp vad en förmildrande omständighet och försvårande omständighet för du tycks blanda i hopp de begreppen. Läs gärna på om psykoser också så kanske du kan förstå vad det är.
Citera
2019-05-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Nu kan jag inte länka men goggla på straff och mord och läs lagen noga förstår du inte att du har fel så har du svara lässvårigheter. Sen googlar du upp vad en förmildrande omständighet och försvårande omständighet för du tycks blanda i hopp de begreppen. Läs gärna på om psykoser också så kanske du kan förstå vad det är.
Jag säger till dig det samma.
Citera
2019-05-30, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men jag förstår inte? Vilka fler brott eller gärning än att städa menar du att hon skulle ha gjort?

Hon har tändsatsrester på sig. Liksom sin sambo. Ingen annan har det.

Hon påstår att hon går och lägger sig på övervåningen. De två första skotten som inte träffar sker där. Det finns också vittnesuppgifter som stödjer dessa bomskott.
Sedan avrättas BO 10 minuter senare.

Jag menar att JB måste pressas hårdare på vad som hände mellan 02 och 02:20.
Citera
2019-05-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listig
Vad får dig att tro att hennes fall hamnar i Hovrätten?

Om åkl överklagar hennes milda dom. Hon får villkorligt för att moppa upp 6 liter blod. Hon borde få sitta av 1 år i finkan när folk börjar prata och det kommer fram mer fakta.
Vad hade hon för relation till BO. Ingen alls. Kommer Joakim bara gående och bjuds in helt slumpmässigt. Det låter helt orimligt.
Citera
2019-05-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Påstå inte saker utan att kolla fakta. Johanna har inte tagit sin medicin på viss tid det datum hon pratar om det i ett förhör. Tiden räknas alltså från förhörsdatumet.

JBs trovärdighet är ju inte särskilt hög i mina ögon då hon påstår sig sovit när en hagelbrakare avfyras inomhus. Vet du att hon tagit sina mediciner regelbundet innan? Det enda som kan bevisa det är ju om koncentrationen mäts i blodet.
Citera
2019-05-30, 17:18
Medlem
Citat:
Men om ingen annan i denna sorgliga skara kan få på sig klänningen för att den är för liten binder det JB till platsen för skjutningen vilket gör hennes egen berättelse orimlig och sänker hennes trovärdighet till noll. Jag vet inte men HovR kanske skärper hennes straff.

Det finns ett foto i en mobil där JT bär JBs klänning - han kan ju ha burit den även under natten.
Citera
2019-05-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Tingsrätten anser henne redan bunden till att ha varit närvarande vid mordet.
Precis! Och det är inget brott. Åklagaren väckte åtal mot henne för att utesluta "alternativgärningsman". Hon kunde bli helt frikänd faktiskt. Hon säger att hon inte hade uppsåtligen att förstöra bevis med städning av blodet utan ger annan förklaring. Man kan inte bevisa att hon ljuger om städningen med den paniken.
Och jag blir mer och mer övertygad att hon sprang till sin dotters rum och låste sig in. En granne som körde till jobbet efter sista skottet, vittnade att han såg ingen aktivitet i huset. Jag tror när JB vände sig mot dotters rum och ville fly, sköt Jimmy BO i ansikten. Jag läste att geväret var laddat med två ammunition när polisen tog det.Troligen Jimmy ville fortsätta och döda och till sist begå självmord. Varför laddade han geväret med en ammunition till efter sista skjutningen? Enligt min uppfattning är att JB låste sig cirka 2 timmar (tills hennes mobils stegräknare blev aktiv), då, hade JT lugnat sig.
Senast redigerad av matematiker 2019-05-30 kl. 17:49.
Citera
2019-05-30, 17:40
Medlem
Citat:
Hon har tändsatsrester på sig. Liksom sin sambo. Ingen annan har det.

Hon påstår att hon går och lägger sig på övervåningen. De två första skotten som inte träffar sker där. Det finns också vittnesuppgifter som stödjer dessa bomskott.
Sedan avrättas BO 10 minuter senare.

Jag menar att JB måste pressas hårdare på vad som hände mellan 02 och 02:20.

Jo, ALLA som rört sig i huset (dvs J.T, J.B, mamman) har tändsatspartiklar på sig. Eftersom tändsatspartiklar "svävar runt i luften", även långt efter att skott avlossats.

Det är fortfarande inget brott att stå bredvid någon som skjuter en annan. Att ljuga är heller inte olagligt, framförallt inte om man ljuger för att skydda sig själv och/eller en nära anhörig.

Ja, må så vara att hon borde pressats hårdare. Men man har ju kommit till en återvändsgränd då J.B i snart 11 månader hävdat att hon sovit och inte hört/sett någonting. Hur mycket du än pressar så blir ju fortfarande svaret detsamma - "Jag vet inte, för jag sov".
Citera
2019-05-30, 17:52
Medlem
Hydraheads avatar
Jag ber verkligen om ursäkt om detta redan tagits upp men kan inte söka i mobilen.?

Var är förhören med Christina och Martin som var med på festen?
Gick igenom största delen av Fup och förhör igår kväll/natt men hittar inte dessa.

Vilken bilaga? Eller finns dom ens?
Citera
2019-05-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Jag ber verkligen om ursäkt om detta redan tagits upp men kan inte söka i mobilen.?

Var är förhören med Christina och Martin som var med på festen?
Gick igenom största delen av Fup och förhör igår kväll/natt men hittar inte dessa.

Vilken bilaga? Eller finns dom ens?

De är under sekretess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in