Citat:
Johanna Bloms agerande har vidare varit så straffvärt att det varken i ansvarsfrågan eller rubriceringsfrågan spelar någon roll att hon skyddat en närstående vilket i andra fall kan vägas in,se t ex NJA 2015 s. 31.Johanna Blom ska därför fällas till ansvar för grovt skyddande av brottsling
Citatet är från domen.
Tingsrätten anser att det spelar det ingen roll om Johanna skyddat en närstående "vilket i andra fall kan vägas in". Det strider mot många domar där nära anhöriga blivit frikänd för skyddande av brottsling. Jag skrev tidigare att Anna Linds mördare Mijailovic fick hjälp av sin mor för att elda upp hans blodiga kläder. Hon blev inte ens åtalad. Åklagaren åtalade Johanna bara för att förstärka beviset mot JT. Han (åklagaren) kunde bevisa att Johanna varit nära personen som sköt BO. Det bevisar att GM varit JT som Johanna vill skydda honom av naturliga skäl annars Johanna hade berättat om det var någon annan. Jag förstår inte varför en del tycker att hon borde få fängelsestraff. Hon ljuger för att skydda sin man, sin mor och sina barn. Hon hade inte minsta chans att rädda BO. Hon säger att hon städade blodet i panik för att hennes dotter skulle inte ser detta.
Man kan inte bevisa att hon ljuger angående städning tvärt om samtalet med SOS bekräftar att dottern flyttades upp till sovrummet på andra våning efter städning.
I.a.f. tycker jag att hon borde bli helt frikänd. Men hon kommer inte överklaga och jag tror absolut inte att varken åklagare eller den erfarne målsägandebiträde (Tommy Nilsson) överklaga domen angående JB, och domen mot henne blir fastställd.