Citat:
Ursprungligen postat av
Ovcharka
Usel match av United. Mål på kontring (Bra gjort, visserligen) och sen ett fumligt krigar-mål av damallsvensk klass när Martial snubblar och stöter in den.
Watford trycker ner United på sin hemmaplan i 93 minuter, och får tillslut utdelning efter ett kombinationsspel som leder till att man går förbi tio man i boxen.
Ska man spela såhär?
Vet inte om jag håller United som usla i den här matchen - i perioder var de bra, t.ex. efter 1-0 - men Watford är klart starkare stora delar av matchen. Känslan var att det kunde gått lite hur som helst, Watford kunde lika gärna vunnit med samma resultat.
Min upplevelse är att United har fått mer poäng än de förtjänat under Ole, så jag grävde lite i det: 35p på 14 matcher, man leder "OGS-tabellen" före City (33p) och Liverpool (31p). Det är när vi kikar på xG (expected goals) som det blir intressant: United har gjort 1.01 mål mer än förväntat, släppt in 4.57 mindre än förväntat, och tagit 7.22 mer poäng än förväntat. Närmaste lag som tagit mer poäng än förväntat är Southampton på 4.78. För att jämföra med Liverpool som tagit 0.84p mindre än de borde, City har tagit 0.19p mindre än de borde.
Plockar man bort 7p från deras nuvarande hade det legat på 54p, 6p från fjärdeplatsen med en match mer spelad än Arsenal, Tottenham och Chelsea. De hade troligen inte haft något att göra med topp 4.
Deras uppryckning under Ole är ändå imponerande, hade de legat närmare statistiken hade de tagit 28p vilket varit tredje bäst i ligan. DdG vet vi är en stor faktor i att laget släpper in mindre än de "borde".
Men poängen är - nån gång måste det vi ser på plan börja speglas i resultaten. Att fortsätta få så här fin utdelning när man inte spelar särskilt bra, det är inte realistiskt. För att ta ett extremt exempel - Grekland 2004. Det kan hålla långt, men verkligheten kommer ikapp till slut (inga jämförelser Grekland/United i övrigt).