2019-03-30, 18:17
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jag håller med Van Gaal när han säger att OGS bygger vidare på Mourinhos arbete. Visst han har skapat harmoni i spelartruppen, nog så viktigt. Spelet på plan däremot kan bara bli bättre. Som det är nu är United inget roligt att titta på.

Spelar likadant. Ligger lågt. Skickar långa bollar på snabba spelare. Enda skillnaden är just harmonin, samt att Mou föredrog en stark center (Lukaku).

Får se vad Ole säger på PK...

Tror det kan gå illa det här. Om Utd tar in 3-5 spetsspelare i sommar och allmänt förväntas föra matcherna - klarar Ole det då? Samt de egon som kommer med stjärnspelare?

Hoppas det.
Senast redigerad av Ovcharka 2019-03-30 kl. 18:20.
Citera
2019-03-30, 18:57
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Spelar likadant. Ligger lågt. Skickar långa bollar på snabba spelare. Enda skillnaden är just harmonin, samt att Mou föredrog en stark center (Lukaku).

Får se vad Ole säger på PK...

Tror det kan gå illa det här. Om Utd tar in 3-5 spetsspelare i sommar och allmänt förväntas föra matcherna - klarar Ole det då? Samt de egon som kommer med stjärnspelare?

Hoppas det.
United är inte ens i närheten av att spela som under Mourinho. Detta hade varit en normal match för Mourinho, detta är ingen bra match för Solskjaer. Statistiken talar dessutom väldigt mycket om hur spelarna springer mer och skapar mer målchanser. Man var dessutom tätare bakåt. Detta trots att man har varit extremt skadedrabbade. Givetvis finns det mycket att rätta till, men att värva Solskjaer är ett väldigt bra steg på vägen för att få tillbaka den identitet som fanns under SAF och som klubben ska sträva efter.

Räkna inte med att det blir många värvningar till nästa säsong. Även om man har en hel del att jobba med, så har man en väldigt bra grund för det. Man har flera toppspelare, unga lovande spelare och flera från akademin som ser extremt lovande ut. Garner och Greenwood är de som sticker ut mest. Jag tror på en mittback och/eller en högerback. Inga fler värvningar.
Citera
2019-03-31, 07:58
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Usel match av United. Mål på kontring (Bra gjort, visserligen) och sen ett fumligt krigar-mål av damallsvensk klass när Martial snubblar och stöter in den.

Watford trycker ner United på sin hemmaplan i 93 minuter, och får tillslut utdelning efter ett kombinationsspel som leder till att man går förbi tio man i boxen.

Ska man spela såhär?

Vet inte om jag håller United som usla i den här matchen - i perioder var de bra, t.ex. efter 1-0 - men Watford är klart starkare stora delar av matchen. Känslan var att det kunde gått lite hur som helst, Watford kunde lika gärna vunnit med samma resultat.

Min upplevelse är att United har fått mer poäng än de förtjänat under Ole, så jag grävde lite i det: 35p på 14 matcher, man leder "OGS-tabellen" före City (33p) och Liverpool (31p). Det är när vi kikar på xG (expected goals) som det blir intressant: United har gjort 1.01 mål mer än förväntat, släppt in 4.57 mindre än förväntat, och tagit 7.22 mer poäng än förväntat. Närmaste lag som tagit mer poäng än förväntat är Southampton på 4.78. För att jämföra med Liverpool som tagit 0.84p mindre än de borde, City har tagit 0.19p mindre än de borde.

Plockar man bort 7p från deras nuvarande hade det legat på 54p, 6p från fjärdeplatsen med en match mer spelad än Arsenal, Tottenham och Chelsea. De hade troligen inte haft något att göra med topp 4.

Deras uppryckning under Ole är ändå imponerande, hade de legat närmare statistiken hade de tagit 28p vilket varit tredje bäst i ligan. DdG vet vi är en stor faktor i att laget släpper in mindre än de "borde".

Men poängen är - nån gång måste det vi ser på plan börja speglas i resultaten. Att fortsätta få så här fin utdelning när man inte spelar särskilt bra, det är inte realistiskt. För att ta ett extremt exempel - Grekland 2004. Det kan hålla långt, men verkligheten kommer ikapp till slut (inga jämförelser Grekland/United i övrigt).
Senast redigerad av EnLitenFrys 2019-03-31 kl. 08:00.
Citera
2019-03-31, 12:07
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Låter väldigt bittert ifrån van gaal. Man kan ju inte sett united under ole och mou om man menar att ole fortsätter på det mourinho byggt (vad var det ens han hade byggt? I positiv bemärkelse då). Snarare tvärtom. Ole kom in och kastade allt mourinho gjorde med united i soptunnan. Han började ge ungdomarna chansen. Han slutade kasta spelare under bussen. Han gav spelarna mer frihet på planen. Man har spelat högre upp och mer offensivt i majoriteten av matcherna (bortsett från vissa toppmatcher). Han slutade upp med allt negativt gnäll runtomkring. Alltså precis tvärtom vad mourinho höll på med.

Sen att beslutet är förhastat och att ole fått maximal utdelning sett till spel står jag fast vid och håller med övriga om. Men man kan inte påstå att ole bara fortsatt på mourinho spåret. Då an man inte följt united under mourinhos tid där. Sen såg jag inte insatsen igår. Men såg att watford hade typ 20-10 i avslut på old trafford. Säger kanske en del.
Citera
2019-03-31, 12:58
Avstängd
Halloween2s avatar
Undrar hur Ole ''effekten'' eller vad man ska säga, hittar inte ordet så här tidigt på morgonen... Är ute i Europa? Trots att Mou så fanns det ju ändå spelare som ville till klubben för att Mou är såpass stor.
Citera
2019-03-31, 21:29
Medlem
EnLitenFryss avatar
Vilken hemsk hemsk hemsk match Liverpool - Spurs var.

Liverpool klart bättre i första, ställer ut skorna i andra och hoppas det ska lösa sig. Briljant frispark av Kane - snabbt uppfattat och perfekt slagen (sen kan man debattera om bollen verkligen låg stilla), och sen är Liverpool närmare förlusten än segern. Liverpool är inget tryggt lag att hålla på när de har en ledning, trots alla defensiva förbättringar.

Sen är det ju bara ren flax att Sissoko/Son inte lyckas göra 2-1 på sin kontring, att Rose slår en helt hopplös lyra till inspark när man har jättefint kontringsläge. Bra av VvD dock, blockera passningsvägen till Son och sen störa Sissoko så pass att han inte törs lägga över den på högerfoten utan tar ett uselt avslut med vänstern.

2-1-målet känns som ett rån. En kass nick av en igen svag Salah, otroligt svagt av Lloris att inte hålla den och sen kommunikations-breakdown så den rullar retligt in. Sådan flax att det inte finns, Salah såg ut lite som Obama när han fått fredspriset.

Enda trösten är att det är TYDLIG onside - då slipper vi den tröttsamma diskussionen om hur Liverpool fuskat sig till en titelstrid, mutat FA och allt vad det heter när Liverpool har marginaler med sig. Turen man hade idag var på egna meriter, inte tack vare domarna. Skyll på Danny Rose istället som står och såsar i egen box istället för att hålla linjen som mittbackarna styr.
Citera
2019-04-02, 09:27
Medlem
Dramatiken kring dom två sista platserna till CL tätnar allt mer.
För några veckor sedan var Tottenham nära att blanda sig i titelracet.
Nu är frågan om de ens blir fyra.
Blir spännande kamp in mot slutet.
Citera
2019-04-02, 11:16
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Dramatiken kring dom två sista platserna till CL tätnar allt mer.
För några veckor sedan var Tottenham nära att blanda sig i titelracet.
Nu är frågan om de ens blir fyra.
Blir spännande kamp in mot slutet.

Blir extremt spännande in på mållinjen. Tycker Spurs usla form är deras största problem, annars ser deras avslutning ganska behaglig ut (minus Man City borta). I övriga matcher borde de vara numret större än sina motståndare. Arsenals run-in tycker jag inte ser så himla smidig ut - borta mot Wolves, Leicester, Watford och Burnley. Chelsea och United ska ju mötas också.

Tror och hoppas på Arsenal och Spurs av naturliga orsaker. De känns som de två bättre lagen här och nu.

Wolves - United ikväll, repris på FA-cup-kvarten. Kan Wolves störa United en gång till? De viktiga matcherna avlöser varandra nu.
Citera
2019-04-02, 11:23
Medlem
Vanstertrollets avatar
Nu har vi kommit tillräckligt långt in på säsongen att vissa lag nog så smått börjat slänga in handduken. Lag som är cementerade i mitten och inte riskerar att åka ur medan dom heller inte kan nå något Europaspel. Den typen av motstånd möter man gärna nu. Tänker då på lag som Leicester, West Ham, Wolves, Watford, Everton osv. Medan det i det här skedet är livsfarligt att möta bottenlag som krigar för sina liv.
Citera
2019-04-02, 11:26
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Nu har vi kommit tillräckligt långt in på säsongen att vissa lag nog så smått börjat slänga in handduken. Lag som är cementerade i mitten och inte riskerar att åka ur medan dom heller inte kan nå något Europaspel. Den typen av motstånd möter man gärna nu. Tänker då på lag som Leicester, West Ham, Wolves, Watford, Everton osv. Medan det i det här skedet är livsfarligt att möta bottenlag som krigar för sina liv.
Ehh, sjundeplatsen ger ju EL-kvalplats. Extremt jämnt där mellan just Wolves, Leicester, Everton, Watford och West Ham.
Senast redigerad av Samizdat 2019-04-02 kl. 11:41.
Citera
2019-04-02, 11:35
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Ehh, sjundeplatsen ger ju EL-kvalplats. Extremt jämnt där mellan just Wolves, Leicester, Everton, Watford och West Ham.

Ja, just det ligacupfinalen spelades mellan lag som når Europaspel. Helt rätt. Nåväl. Dom kommer inte kriga skiten ur sig för den. Så viktig är inte Europa League. Klara kontraktet och fortsätta få ta del av miljarderna i PL? Betydligt viktigare. Jag står fast vid att jag föredrar att möta mittenlag före bottenlag i det här skedet av säsongen.
Citera
2019-04-02, 11:40
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Ja, just det ligacupfinalen spelades mellan lag som når Europaspel. Helt rätt. Nåväl. Dom kommer inte kriga skiten ur sig för den. Så viktig är inte Europa League. Klara kontraktet och fortsätta få ta del av miljarderna i PL? Betydligt viktigare. Jag står fast vid att jag föredrar att möta mittenlag före bottenlag i det här skedet av säsongen.
Nä, det ger sjätteplatsen EL-kvalplats insåg jag efter jag skrivit inlägget. Men om City vinner FA-cupen får sjundeplatsen också en EL-kvalplats.

Förutsatt att Cardiff förlorar mot City i morgon har man 5 poäng upp till säker mark med 6 omgångar kvar. Därefter sexpoängsmatch nästnästa helg, Burnley-Cardiff. Snart kanske till och med bottenlagen kan slappna av (eller inte ha något att spela för). Och sedan en till sexpoängsmatch för Cardiff (möter Brighton). Jobbigt för dem att bli rånade på segern mot Chelsea. Den där oförklarliga offside-missen kan bli väldigt kostsam för walesarna.
Senast redigerad av Samizdat 2019-04-02 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in