2020-11-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Grattis, du är en del av problemet, inte lösningen.

Nej, det är jag inte. Däremot verkar du inte ta till dig av vad jag skriver.

Du verkar helt blunda för hur en gärningsperson fungerar. Det är en person som nyktert och klart systematiskt bryter ner sin partner. Gärningspersonen kan vara en man. Gärningspersonen kan vara en kvinna. Har jag upprepade gånger skrivit. Offret skräms något fruktansvärt. Offret kan vara en man. Offret kan vara en kvinna. Men en sak är säker: ett offer för relationsmisshandel är inte någon slagskämpe, denna är för rädd för att agera.

Som sagt: se SVTs serie om misshandel i nära relationer. Ett offer satt med en papperskorg över huvudet på ett hotellrum och vågade inte ta bort denna för att hennes våldsamma pojkvän hade beordrat henne att ha papperskorgen på huvudet. hon vågade inte ta bort den! Tror du att ett offer som är så rädd så han/hon inte ens vågar ta bort en papperskorg på sitt huvud, är en slagskämpe själv? I så fall behöver du verkligen läsa på om ämnet. Att vara offer för relationsmisshandel är likvärdigt med att vara utsatt för tortyr, men den som torterar en är den som påstår sig älska en. Man blir helt nedbruten. Och både män och kvinnor kan vara offer för detta.

Kvinnan med papperskorgen blev senare så pass misshandlad att hon svävade mellan liv och död.

Jag tycker det är mycket ohederligt och obehagligt när man försöker lasta offer för det våld de utsätts för. Att de nog minsann själva är våldsverkare. Det är de inte. De är för rädda för det. För nedbrutna för det. Och offer kan som sagt finnas av båda könen, som jag upprepade gånger har skrivit.
Citera
2020-11-27, 15:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Du verkar helt blunda för hur en gärningsperson fungerar. Det är en person som nyktert och klart systematiskt bryter ner sin partner. Gärningspersonen kan vara en man. Gärningspersonen kan vara en kvinna. Har jag upprepade gånger skrivit. Offret skräms något fruktansvärt. Offret kan vara en man. Offret kan vara en kvinna. Men en sak är säker: ett offer för relationsmisshandel är inte någon slagskämpe, denna är för rädd för att agera.

Som sagt: se SVTs serie om misshandel i nära relationer. Ett offer satt med en papperskorg över huvudet på ett hotellrum och vågade inte ta bort denna för att hennes våldsamma pojkvän hade beordrat henne att ha papperskorgen på huvudet. hon vågade inte ta bort den! Tror du att ett offer som är så rädd så han/hon inte ens vågar ta bort en papperskorg på sitt huvud, är en slagskämpe själv? I så fall behöver du verkligen läsa på om ämnet. Att vara offer för relationsmisshandel är likvärdigt med att vara utsatt för tortyr, men den som torterar en är den som påstår sig älska en. Man blir helt nedbruten. Och både män och kvinnor kan vara offer för detta.

Kvinnan med papperskorgen blev senare så pass misshandlad att hon svävade mellan liv och död.

Jag tycker det är mycket ohederligt och obehagligt när man försöker lasta offer för det våld de utsätts för. Att de nog minsann själva är våldsverkare. Det är de inte. De är för rädda för det. För nedbrutna för det. Och offer kan som sagt finnas av båda könen, som jag upprepade gånger har skrivit.

-Jag får be att hänvisa till en expert i ämnet (erin pizzey, du har fått länken), och ja, du är en del av problemet.

-Ditt exempel är inte representativt för något annat än det specefika fallet. vilket du säkert förstår, och det är väll endå inte värre än de män som mördades av kvinnor samma år?
Citera
2020-11-27, 16:14
Medlem
Citat:
-Jag får be att hänvisa till en expert i ämnet (erin pizzey, du har fått länken), och ja, du är en del av problemet.

-Ditt exempel är inte representativt för något annat än det specefika fallet. vilket du säkert förstår, och det är väll endå inte värre än de män som mördades av kvinnor samma år?

Jag vet en hel del kvinnor och två män som har varit utsatta för en tyrann till partner. Dessa kvinnor och dessa två män är offer.

Jag har själv varit utsatt. Och jag har aldrig själv använt våld. Man blir fan helt nedbruten, psykiskt, fysiskt och mentalt. Man är fan rädd. Riktigt jävla rädd.
Citera
2020-11-27, 16:38
Avstängd
Citat:
Jag vet en hel del kvinnor och två män som har varit utsatta för en tyrann till partner. Dessa kvinnor och dessa två män är offer.

Och för varje fall du fantiserar ihop så hittar du ett omvänt?
Citat:
Jag har själv varit utsatt. Och jag har aldrig själv använt våld. Man blir fan helt nedbruten, psykiskt, fysiskt och mentalt. Man är fan rädd. Riktigt jävla rädd.

Fördelningen av våldsamma individer är 6/10 bland män och 4/10 bland kvinnor. Så statistiskt sätt så kan du med enkel sannolikhetslära se vart samhället misslyckas och varför ”vi” inte lyckas bryta generationsvåldcykeln, trots att män inte har laglig rätt att bära hand på sin ägodel (kvinna)
Citera
2020-11-27, 16:42
Medlem
Citat:
Och för varje fall du fantiserar ihop så hittar du ett omvänt?

Fördelningen av våldsamma individer är 6/10 bland män och 4/10 bland kvinnor. Så statistiskt sätt så kan du med enkel sannolikhetslära se vart samhället misslyckas och varför ”vi” inte lyckas bryta generationsvåldcykeln, trots att män inte har laglig rätt att bära hand på sin ägodel (kvinna)

Fantiserar ihop? Nej du. Ge dig. Jag har själv varit ett offer och känner därmed en hel del andra offer. våra upplevelser är snarlika varandras. Det är nästan skrämmande. Och detta oavsett vilken könstillhörighet vi har. Det oavsett vilken könstillhörighet gärningspersonerna har.
Citera
2020-11-27, 20:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Hur i helvete kan tomaten vara en del av problemet?
Citera
2020-11-27, 20:17
Medlem
Citat:

- Du verkar helt blunda för hur en gärningsperson fungerar.
Det är en person som nyktert och klart systematiskt bryter ner sin partner.

Nej, det är inte alltid så. Det är inte alltid så planerat. Det kan vara ett ögonblicks verk.
Det som beskrivs är en planerad rad av händelser. Det är inte det vanligaste.

Det är ett typisk radikal feministisk förklaringssätt/modell. Att kvinnor alltid är oskyldiga
även om de är den som slår. "De försvarar sig bara...".
Senast redigerad av Japanskrapan 2020-11-27 kl. 20:20.
Citera
2020-11-28, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
- Du verkar helt blunda för hur en gärningsperson fungerar.
Det är en person som nyktert och klart systematiskt bryter ner sin partner.

Nej, det är inte alltid så. Det är inte alltid så planerat. Det kan vara ett ögonblicks verk.
Det som beskrivs är en planerad rad av händelser. Det är inte det vanligaste.

Det är ett typisk radikal feministisk förklaringssätt/modell. Att kvinnor alltid är oskyldiga
även om de är den som slår. "De försvarar sig bara...".

Men kära hjärtanes. Jag skriver upprepade gånger att offer kan vara en kvinna. Men det kan också vara en man. Och att gärningspersonen kan vara en man, men det kan också vara en kvinna.

Men just detta är viktigt: ett offer är ett offer.
En gärningsperson är en gärningsperson.

Jag blir fan ledsen över att ni tycks se offer som gärningspersoner.
Gör ni det med folk som blir mördade också? "Jo, men den mördade hade förmodligen mördat sin dräpare, så mordoffret var lika våldsam denna!"
Gör ni det med rånoffer också? "Jo, men skötsamma Sven som blev rånad av det kriminella gänget, hade förmodligen rånat det kriminella gänget förut!".
Gör ni det med våldtäktsoffer också? "Ja, men Stina som blev gruppvåldtagen på väg hem från en kamrat en sen kväll, har säkert gruppvåldtagit gärningspersonerna själv vid flera tillfällen innan denna händelse!".

Börja förstå en sak: är man offer för ett brott, så är man just det: offer för ett brott. Detta gäller även när man är utsatt för relationsmisshandel. Och ja: offret för relationsmisshandel är oskyldig. Även om gärningspersonen ofta försöker påskina något annat... Gå inte på vad gärningspersoner för relationsmisshandel håller på med, det är ett spel för att få offret att framstå som mindre trovärdig och att offret har sig själv att skylla för all psykisk, fysisk och sexuell misshandel denna får utstå. Det är en form av manipulation för att binda offret till sig än hårdare.

Och hur kan du ens blanda in "radikalfeminism" i detta? Offret för relationsmisshandel kan vara en kvinna, men kan likaväl vara en man. Som jag skrivit upprepade gånger i tråden. Läs vad som står.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-11-28 kl. 02:34.
Citera
2020-11-28, 09:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur i helvete kan tomaten vara en del av problemet?

Genom att ensidigt fokuser på och finna lösningar på ett problem som delat över bägge könen (våld i nära relationer) så motarbetas rejäla framsteg.
Citera
2020-11-28, 09:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Genom att ensidigt fokuser på och finna lösningar på ett problem som delat över bägge könen (våld i nära relationer) så motarbetas rejäla framsteg.
Kan du översätta till något begripligt?
Citera
2020-11-28, 11:04
Medlem
Citat:

Hur menar du nu?

Problemet är att det finns folk (av bägge könen) som av olika anledningar misshandlar sina partners (av bägge könen).

För att komma tillrätta med detta behöver man jobba med det som faktiskt redan göras. Forskning kring mekanismer kring varför vissa människor blir våldsverkare osv. samt vad som bör göras åt saken. Alltså: fokus på gärningspersonerna.

Dessutom finns det kvinnojourer och mansjourer etc. dit offer kan vända sig. Alltså: fokus på offren.

Vad menar du mer ska göras?
Citera
2020-11-28, 11:14
Medlem
Citat:

Beror på hur det görs. Du får gärna rätta mig men enligt min fördom är de som drabbas vid det tillfället svaga individer. En gång men sedan är det hög tid att de börjar bygga upp sig själva såväl fysiskt som psykiskt. Psykopater brukar vara experter på att hitta svaga individer och att utnyttja dem.
Senast redigerad av Mafia 2020-11-28 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in