Citat:
Ursprungligen postat av
Fransethaiko
Att ena parten måste vara passiv är helt enkelt fel. Allt våld mellan närstående räknas som våld i nära relationer. Tex är våld mellan missbrukare extremt vanligt. Där är sällan ena parten passiv. Dock grips oftast bara mannen. Kodat massor av sådana fall.
Men då vet du också att när den ena verkligen är en misshandlartyp, En person med makt och kontrollbehov över sin partner, så är dennes partner, dvs. offret
mycket rädd. Och nu syftar jag inte på missbrukare.
Utan jag syftar på en man eller kvinna som är sjukligt svartsjuk och har makt och kontrollbehov över sin partner. Och som systematiskt bryter ner sin partner psykiskt och isolerar sin partner socialt, tills partnern är en hjärntvättad rädd spillra av sitt forna jag (normaliseringsprocessen). Sedan kommer det fysiska våldet in. Mer och mer. Och i vissa fall slutar det med dödligt våld. Inte sällan när offret väljer att lämna relationen. I dessa fall har jag
mycket svårt att tro att offret skulle vara "våldsam". Offret vågar ju i regel ingenting till slut. Det vore mer troligt att offret i dessa fall gjorde en marsbestigning än tog till nävarna. Och det är väl i regel dessa offer som bor på skyddande boenden. Inte är det Bengt eller Berta som båda pucklar på varandra rätt friskt som kommer till skyddade boenden, så som slö tycks tro att det är.