Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Väldigt intressant - det verkar vara lite tabu att prata om män som utsätts för våld av kvinnor och/eller män som våldtas! Jag har inte sett några sådana studier, men skulle definitivt vilja läsa mer!
Nu, "merapi" är jag inte den som vill vara den där som kör "vad var det jag sa"... men efter diskussionen vi hade i en annan tråd där du klankade ner på mig ganska hårt när jag sa att en klapp på rumpan inte är jämförbart med våldtäkt. Jag fick precis en vibb om att du gjorde precis samma sak, fast emot att män kan råka ut för "småsaker".
Men jag har varit där själv, alltså med en kvinna som betett sig riktigt, riktigt illa... och... well, jag kan absolut föreställa mig att det är vanligare än vad man tror.
EDIT:
Jag hittade:
https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/press/2014-05-09-brott-i-nara-relation---lika-mellan-konen-men-grovre-mot-kvinnor.html
https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html
jepp den länken var det jag tänkte på, den första.
ja, det är nog kanske inte tabu, lite för starkt ord för vår del av världen, men klart inte enligt normen att tänka sig män som blir slagna/ våldtagna etc.
Så definitivt ett område kvar att forska i och skapa åtgärder kring.
Sen minns inte jag vad du nu hänvisar till för debatt, jag har för många debatter igång och dessutom lite för lika för att minnas detta.
men! jag tro du missförstått något rejält för nej jag skulle inte förneka att det är skillnad mellan klapp på rumpan och våldtäkt. Däremot ev.? skulle jag förneka att det första inte ska kallas för
sexuella trakasserier, eller ingå under en huvudrubriken: manligt förtryck/ kränkande beteende mot kvinnor..det som var problemet?
Sen gällande partnervåld och våld generellt.
Våld kan utövas av flera skäl ex:
- Förtryckande syfte
- Försvar
- Personlig frustration/ misslyckande
När man formulerar teorier kring det första så bygger detta på fakta/ iakttagelser gällande mängd/ riktning/ konsekvenser på gruppnivå.
Kvinnor är en grupp som inte har en tradition/ historia av förtyckande våld mot män.
det betyder inte att där inte kan finnas individer som utövar förtryckande våld, fysiskt eller psykiskt
mot män som är kvinnor i en relation ex. Men nu lever den absoluta majoriteten män inte med detta underliggande "normativa" grupphot kring att de riskerar att blir rejält fysiskt skadade av en kvinna i buskarna baserat på denna kvinnas "hat" för honom som kön. Sorry men nej. Men detta hot lever kvinnor med över hela världen.
Kvinnor mördas av manliga partners/ av främmande män i buskarna/ av sexpartners ( bland de mest dödliga yrket i välden är prostitution ex.) / av sina fäder, bröder, kusiner samt söner i ett vidrigt antal. Män mördas i regel av andra män (i betydligt mer vidrigt antal)
DET är skillnaden.