2020-03-12, 22:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Alltså, jag borde egentligen inte yttra mej alls, eftersom jag ligger waaaayyy behind…

Det som ändå slog mej när jag läste förhör med SD angående den beryktade vattenspridaren, är att först när han svarar på fråga om det är en "spridare" så menar han det som in inställning, alltså mera som en funktion. Att man kan ställa om "pistolen" till en "spridare" i stället för "stråle".
FL frågar flera gånger om "spridare" och som jag tolkar det svarar SD att det är den funktionen.

Ju fler gånger spridaren nämns desto mer anpassas historien. Ett par hundra sidor senare verkar det ha blivit en riktig vattenspridare av det.

147, 90
JR: Fråga där, var der en sån här spridare som stod och gick då?
MT:Mm.
JR: Eller var du ute och vattna med slangen på blommor eller?
MT: Nej det, ehh jag vet att jag körde spridaren, jag kan nog mycket väl ha börjat med munstycket, men, nej jag kör med bara spridare, det var nog bara spridare, mm.

147, 402
PS: Ja, sen har ju vi prata just om, för vi fundera lite över den här vattenspridningen och, vi har ju hört grannar runt i kring och det är ingen som har sett dej nån gång med nån vattenspridare, men där ned, däremot en slang med ett sånt där munstycke du kan ha gått och vattna med, och även dom närmsta grannarna har nog inte sett nån vattenspridare, förrän efter den 25:e, kom, då upptäckte dom en vattenspridare där, och sen den 22:a, då skriver du till, den 22:a skriver du till familjen Ström där, då skriver du, har ni en vatten, har ni en vattenspridare? Jag har ju sått på lite gräs där det var svagt, och där behövs nog lite fukt nu, annars ber jag Karin. Vad menas med det då?
MT: Jaa jag frågade om dom, jag tror dom till och med hade erbjudit sej och hjälpa till ehh, men i vilket fall så bad jag dom hjälpa till med och vattna, gräset.
PS: Jaha?
MT: Ja, det är väl bara det det betyder.
PS: Men du frågade har ni nån vattenspridare, så du menar att dom skulle frakta över då eller Karin skulle frakta över sina vattenspridare till dej om dom skulle hjälpa dej? Varför kunde dom inte använda din vattenspridare?
MT: Karin hade nog direkt ehh gått och tagit min, henne hade jag inte förklarat nåt för eller bett nåt speciellt då hade jag ...
PS: Ja men var. ..
MT: Bara sagt vattna.
PS: Var det inte enkelt och, och bara ta din vattenspridare?
MT: Ehh ja det kunde dom väl också ha gjort.
PS: Okey jaja, men vad menar du då?
MT: Ja att...
PS: När du fråga om dom hade vattenspridare, om dom hade någon vattenspridare ...
MT: Ja.
PS: Menar du att dom skulle ta den ...
MT: (Harklar sej)
PS: Och släpa över den till din gård då, var det. ..
MT: Ja ...
PS: Det du menade?
MT: Släp, ja släpa över, vi har våra trädgårds saker kanske två och en halv, tre meter ifrån varandra, så ja, ehh det låg närmast till hands istället för att dom ska gå in och rota i mitt växthus förbi, tusen miljoner kaninhinder, det är lite bökigt...

Det är exakt så här han glider på svaren så att han nästan har trollat bort vattenspridaren!

Först är det ett munstycke, sen är det svar som inte handlar om spridaren utan om att en annan granne Karin hade nog hittat hans spridare (som fö verkar först finnas efter 25:e). Sedan menar han att det var väl vattna han frågade om och sedan på frågan om dom inte kunde ha hämtat hans vattenspridare, ja då kunde de ha gjort det!

Jisses så förvirrad man blir.
Det är ju inte ett enda vettigt svar.

Jag kan nästan förstå hur JG och HD har blivit helsnurriga.
Senast redigerad av notknapparen 2020-03-12 kl. 22:44.
Citera
2020-03-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det låter precis som den nedlåtande attityd kvinnoförtryckande män använder om kvinnor. Usch!

Det gick igen i det förakt när hon förnedrade UW på en släktmiddag.

Hon visade det tydligt i dom grova underlivs trakasserierna mot HD.

Fast sådär skriver nog en väldans massa kvinnor i sina tjejkompischattar.
Citera
2020-03-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Aktbilaga 377

https://docdro.id/TdauH3C

OCH

Aktbilaga 394

https://docdro.id/AzOQsBp

Det var allt av "lite intresse" som jag lyckades fiska hem från rätten idag.
Jag har även beställt lite mer som ingår i FUP och som dom skall ha betalt för, och jag hoppas få svar på det imorgon. Inga stora pengar så det löser jag själv.

Som sagt, det var allt nytt för ikväll.

Det jag helst av allt skulle vilja se är innehållsförteckningen till den hemliga aktbilagan 152. Innehållsförteckningen borde vid en avvägning inte innehålla sådana känsliga uppgifter som kräver sekretess jämfört med det allmänna intresse som finns att kunna granska myndigheternas arbete i detta ärende. Att SD åtalas bygger ju inte minst på det faktumet att inga andra personer som rimligen haft anledning eller möjlighet att begå brottet kunnat identifierats. Om man inte får se vilka som förhörts blir det svårt att se rimligheten i detta.
Citera
2020-03-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Att skuldbelägga ett brottsoffer för ett moraliskt övertramp, bedömt och värderat med kristna ögon, betyder inte med automatik att man anser att personen ifråga förtjänar att dö. Det är där du går vilse och på den vilsenvandringen är du långtifrån ensam.

(det fetade)
Nu blir jag nyfiken.
Vad vet du om detta mord som inte vi andra vet? Berätta gärna, tack!
För mig verkar det som en liten gnutta komplicerat eftersom ingen ännu åtalats trots att ett tiotal poliser jobbar 24/7 och det gått mer än ett halvår sen LW hittades mördad. Det tycks mig inte vara ett polisiärt "walk-in-the-park'-ärende i alla fall..

Utifrån vad man bekänner sig till; trohet och ärlighet, att ej falla i frestelse över ens nästas maka/make, etc så begick LW ju ett moraliskt brott ..och visste det själv men kunde inte ta sig ur.
Hon kanske inte var så genomtänkt eller motiverad som hon borde ha varit, då hon blev frikyrkopastor ..

Men sett från nuläge, vad som skett, är allt sådant av underordnad betydelse.
Ett mord är någonting så allvarligt att bekännelser, titlar och engagemang, "personer" faller som skräp till marken!
Man kunde ha hjälpt LW mer då hon bad om hjälp och inte bara noterat vad som sades och skrevs och skedde, från henne och andra.
Man borde inte ha fått tänka "Hon är som hon är" vilket kanske några tänkte som stod henne nära.
Inte heller kan man tvinga en annan människa till något med våld!
Hon kände sig uppenbarligen mycket ensam.
Man skulle gjort henne sällskap mer .. Hon bodde ett tag hos en väninna, men som jag minns skrev SD till väninnan och presenterade sig.
Ett svår fall detta, allting.
Men GM ska stå för sin handling oavsett alla slags värderingar. Inget, absolut inget, gav GM rätt
att ta någons liv.
Citera
2020-03-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
De där burkarna är ett mysterium (kanske "Janis myst" också men på annat sätt) ... burkarna tycks vara täckmantel för så mycket annat, som de vill ha ifred ..
Geocaching- aktiviteterna verkar utåt sett, nästan maniska, för åtminstone LW och H, periodvis.
Visst kan det handla om en dragkamp, som beskrivits och blivit symboliska handlingar
för något annat ( 17 burkar, 17 dödande slag eller hur det var). Men hur barnsliga får man vara?
Sjukt ...

Sjutton slag för övrigt; känns inte det som några slag för mycket, för att vara utdelade av en enda gärningsman?
Citera
2020-03-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så enbart för att hen skrev något negativt
om LW så är hen inte trovärdig?

Det stämmer väl precis med vad vi vet om LW?

Är det några som ljugit i tråden så är
det hennes vänner.

nej nej så menar jag inte alls. Jag menar bara att man inte ska svälja nåt som en sanning, bara för att någon skriver att de är någons kollega, barndomsvän whatever.
Personligen föredrar jag nyanserade bilder, d v s att man får veta både bättre och sämre saker. Om någon skriver enbart åt det ena hållet så skulle jag misstänka en agenda, personliga syften etc, ej trovärdigt alltså.
Citera
2020-03-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Såg det nu!
Det är lagmannen själv, Björn Lindén, som avslagit det. Det var inte mycket värme där inte

OffT Påminner mig om https://cdn3.cdnme.se/4649332/8-3/2016-12-04-1939_584462ebddf2b3248c56bcf6.jpg
Det går inte att gå på känslor när vi snackar om vad som är ett juridiskt regelverk. Frångår man sånt, så börjar man sväva iväg. Visst kan man tycka att det är småpengar i sammanhanget. Men det finns professionella stödpersoner. Eller så kan man som förälder ta ut semesterdagar. Jag förstår Lindén här som tyvärr måste säga nej. Tror inte han tyckte det var speciellt kul att göra det heller.
Citera
2020-03-12, 23:00
Medlem
Citat:
Spekulation:

Tänkte LW avslöja något när A fyllde år?

Något som SD vägrade acceptera eftersom
det skulle ha inneburit att han skulle
förlora HD för alltid.

Om mordet var planerat till natten mot
den 12:e. Natten innan As födelsedagsfest.
Men utfördes natten innan As födelsedag.
Kan det vara en slump?

HW och henne pojkvän reagerade på att
LW verkade bekymrad och bara satt med
sin mobil på As födelsedagsfest.

Det du antyder skulle innebära att de haft en relation i typ 12 år... Så långt tillbaka i tiden kan vi nog inte gå.
Citera
2020-03-12, 23:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
nej nej så menar jag inte alls. Jag menar bara att man inte ska svälja nåt som en sanning, bara för att någon skriver att de är någons kollega, barndomsvän whatever.
Personligen föredrar jag nyanserade bilder, d v s att man får veta både bättre och sämre saker. Om någon skriver enbart åt det ena hållet så skulle jag misstänka en agenda, personliga syften etc, ej trovärdigt alltså.

Det är väl inget konstigt med att tycka illa
om en kollega? Man väljer ju inte själv
vilka man tvingas arbeta tillsammans med.

Det behöver inte betyda att hen har någon
agenda eller personligt syfte.

Skönt med människor som törs vara ärliga.
Citera
2020-03-12, 23:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Det du antyder skulle innebära att de haft en relation i typ 12 år... Så långt tillbaka i tiden kan vi nog inte gå.

Varför inte?
Citera
2020-03-12, 23:06
Medlem
Citat:
Varför inte?

För det är en förvanskning av sanningen, du skall icke ljuga.
Citera
2020-03-12, 23:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hade varit jäkligt intressant om L, utan Ss vetskap, hade kompletterat låset och det senare visat sig att han låst upp efter mordet. Varför ställer PS de här frågorna annars?

Jag har inte kommit så långt i FUP, men frågan är intressant.

L*ena sägs ju ha varit rädd för SD.

Varför nekar SD till att ha installerat låset medan andra påstår tvärtom?
Det är t om så att han själv vet om att andra säger det.
Har han fixat med det på något sätt så att han har en reservkod om hon skulle blocka hans gamla?

SD säger att han inte fick gå in själv sedan i höstas, så det hela blir ju jättekonstigt när han i förhöret säger först att han inte gått in iaf inte de senaste veckorna. Han försäger sig ju. Förhöret är ju i maj.

" Och förmodligen inte i år, det skulle förvåna mej om det var i år, för nån gång, jag tror
det var före årsskiftet så, sa hon att då, ja det är nånting med höstas, då sa hon att "jag, jag får
inte gå in mer själv" och sen har jag inte gjort det
".

Så kan hon blockat hans kod?

Nu är det ju inte så långt gånget i utredningen, man vet inte hur långt de har kommit. Men den öppna dörren förvirrar nog, och kanske de tror att han har återvänt till lägenheten?

För med rejäla skor och fleece har nog L*ena låst dörren. Hon har inte tänkt sig att stå att snacka en liten stund.

Vet inte om jag tog med det i citatet men han berättar ju också om ett larm som aldrig blev installerat.

Aktbil 147, sid 68:

"PS: Jaha, så du har inte satt dit det?
MT: Nej, jag har inte satt dit det.
PS: Nehej.
MT: Nej, jag har lovat och hjälpa henne ...
PS:Mm.
MT: Och jag lovade och hjälpa henne med nån larmmodul som ska sättas dit det har jag
också lovar ...
PS: Okey.
MT: Men det har inte riktigt, blivit av ...
PS: Men hur ...
MT:Än.
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in