2018-11-19, 07:55
Medlem
Har dödsorsak blivit fastställd och offentliggjord eller är det ”locket på”?
Citera
2018-11-19, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Har dödsorsak blivit fastställd och offentliggjord eller är det ”locket på”?

Det är locket på.

Edit: eller inte riktigt; de har gått ut med att hon bragts om livet pga yttre våld (minns ej exakt).
Senast redigerad av Rubar 2018-11-19 kl. 08:00.
Citera
2018-11-19, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar vara ganska känsligt det här med kyrkan och det förmodade äktenskapsbrottet. Kanske snackades det mycket även om LW medan hon levde, men att allt det här sedan riktades mot SD när LW dog. Rent generellt anses det nog också vara mer accepterat att diskutera de levande än de döda.

Intressant det här med genusperspektiv också. Undrar hur det hade låtit om det i stället hade varit en manlig pastor som hade haft en affär med en gift kvinna i byn, en som han dessutom själv hade vigt. Kanske hade pastorn också haft affärer med andra kvinnor i grannskapet. Möjligen hade det väl sett ut på ett annat sätt här i tråden om rollerna hade varit ombytta. Något att fundera på i alla fall.
(det fetade)
Det är mer än så. Det är väldigt, väldigt känsligt att här i tråden diskutera det äktenskapsbrott som LW gjorde sig skyldig till.
Minsta lilla fundering kring hur LW valde att leva sitt liv som kvinna och trebarnsmamma, uppfattas som kritik mot henne. Man får veta att man skuldbelägger brottsoffret. Av nån anledning får inget kritiskt uttalas kring nån som mördats. Vet inte om jag vågar mig på att göra en historisk-politisk jämförelse, men det vore som att hävda att Trotskij som person inte får kritiseras, eftersom han blev brutalt mördad.

OnT: Jag har kritiserat LW för hennes val att gå i säng med SD som hon vigt samman med HD. Jag har INTE nån enda gång hävdat att LW därför förtjänar att dö.
Citera
2018-11-19, 08:03
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Speedlinkan 10 May 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/cc59b591-ab84-4ab9-954b-60f774258de2_l.jpg

Mugglar-Jonas och Krille Krall 10 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/744f4d43-fe91-4c3d-aaf4-1ab1b7225cb1_l.jpg
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/8efbca1b-03f7-44b0-a6f5-aef6339dc847_l.jpg
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c4041ca7-2981-474e-982f-5174c860b48b_l.jpg

Jonas96, Softis, BeholderX 06 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/94389129-c386-452b-b9b5-98ca4cae5284_l.jpg

Soft och Mr Winter 02 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/4856d074-b264-48f8-8c04-7a3d76b7973d_l.jpg

m.g.l 22 April 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/60f33d85-8f93-4cff-8d5e-d6c73c3b3da3_l.jpg
"Åkte tillsammans med m.g.l. på fredagen och burkade lite i Mariestad och avslutade med en skymningsräd på Kinnekulle. Lördag förmiddag uppiggande morgonklättring innan sammanstrålning med vännerna längs E18: mattias.nassen, lhasa_runner, GP-Esset, BeholderX och lingonet."

"Lord Vampyre/Djurets, Piraka Thok/Hr citykatt, Makuta Icarax/Fru citykatt och så m.g.l och jag"
21 April 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/7a9e6ce7-fc19-4e04-a2ea-1313a8cd8349.jpg

cajjoo 13 April 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/5a2b33f7-1baa-4819-8afb-15e09aea145b_l.jpg

m.g.l, GrafC och Latorp 07 April 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c2b59c3f-cb14-4c44-a2aa-167ebf5a65fb_l.jpg

Tack så mycket för alla bilder, hon hade verkligen många vänner.

Kanske inte konstigt att det tar så lång tid och så många intervjuer. Dessutom vet jag sen tidigare FUP att det är många som intervjuas mer än en gång, grannarna alla gånger och närmaste vännerna.
Citera
2018-11-19, 08:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nej det är inte motaliskt värre om du frågar mig och säkert andra.

LW var en fri kvinna och SD var gift.

Det är vad du anser och jag håller inte med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Varför skulle det diskuteras i denna tråden menar du?
(i min ordbok sorteras det in under ”inskränkthet”)

Citat:
Ursprungligen postat av Barbriella
Kristen som icke-kristen har vi alla ansvar för våra handlingar. Vi är också alla människor - som gör saker som är inte är bra och saker som sårar.
Jag tänker att sår, erfarenheter o blinda fläckar i själen - är orsaker till varför vi agerar som vi gör.
Vi ”vet” vad som är det rätta. Men vi längtar, är ensamma, har svårt med gränssättning, konflikträdd osv.
Kanske hon försökte dra sig ur men inte förmådde det. Kristen som icke-kristen spelar ingen roll. Vi är människor - vi har alla moraliska målbilder. Vi vill inte göra fel, men klarar inte alltid av att leva som vi önskar.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är nog inte många, inte ens bland de kristna, som håller med dig om att offret är den som ska skuldbeläggas för att hon blev mördad.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Eh, varför startar du inte en ny tråd där du kan debattera "LW:s övertramp ur ett kristet perspektiv." ? Den här tråden handlar fortfarande om mordet på LW, ingenting annat

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
* Lever utåt som ensamstående men har flera förhållanden som hon väljer att hålla hemliga. Fler av dessa löper parallellt. Längre förhållanden har hon med M*ts L*rsson och J*n Hol*strö* (a/m) bland annat.

BO, UW, SD och HD bor alla nära varandra. I området bor även flera andra församlingsmedlemmar.

Om man inte förstår att kristen etik från både SD och LW har med mordet på LW att göra är man inte bara förvillad utan oförlåtligt trögfattad dessutom.
Indignationen över hennes leverne från församlingen ekar tomt eftersom alla vi andra vet att den finns och sannolikt var anledningen till att Lena lämnade församlingen?

-Vad är ni för osanna hycklare som inte vågar stå upp för er tro och nu när hon är mördad p.ga skuld vad som förevarit tror ni kan betala tillbaka genom att bära falsk vittnesbörd genom att nu stå vid hennes sönderslagna kropps sida.

Kristen etik och moral är central i mordet på Wesström till skillnad från tex, geocatchandet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-19 kl. 08:18.
Citera
2018-11-19, 08:09
Medlem
Honan6s avatar
GM har tagit LW:s liv genom kraftigt våld. För detta krävs ett kallsinne både före, under och efter dådet.

Vad utlöste rovdjurets raseri?
Var LW, enligt GM, medvetet provocerande på något sätt i ord eller i handling?
Hade hon, enligt GM, svikit med återtagna löften eller var det tvärtom?
Ville GM tvinga henne till något och hon ville inte lyda?
Hotade LW med något?

Många frågetecken, men förhoppningsvis kommer svaren inom snar framtid. En mördare är farlig och ska låsas in. Det är inte rättvist att GM går fri. Lena är död och må hennes själ få frid.
Citera
2018-11-19, 08:09
Medlem
Förstår att det är känsligt att påtala. Men det finns nog många kristna människor med psykisk ohälsa som låtit känna sig kränkta över att en pastor låter sig vara otrogen med den man hon tidigare vigt.

Det är synnerligen kontroversiellt inom den frikyrkliga världen.

SD och HD ska naturligtvis synas i sömmarna. Men det finns nog en hel uppsjö människor i Örebro som tyckt sig ha motiv att skada LW.
Citera
2018-11-19, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Det är mer än så. Det är väldigt, väldigt känsligt att här i tråden diskutera det äktenskapsbrott som LW gjorde sig skyldig till.
Minsta lilla fundering kring hur LW valde att leva sitt liv som kvinna och trebarnsmamma, uppfattas som kritik mot henne. Man får veta att man skuldbelägger brottsoffret. Av nån anledning får inget kritiskt uttalas kring nån som mördats. Vet inte om jag vågar mig på att göra en historisk-politisk jämförelse, men det vore som att hävda att Trotskij som person inte får kritiseras, eftersom han blev brutalt mördad.

OnT: Jag har kritiserat LW för hennes val att gå i säng med SD som hon vigt samman med HD. Jag har INTE nån enda gång hävdat att LW därför förtjänar att dö.

Har du glömt vad du själv skriver?
Du tycker LWs "brott" är så mycket större än SDs, det är för mig att skuldbelägga offret.
Jag försvarar inte hennes sätt, själv kan jag inte förstå det. Jag upplevde henne som smart, skarp, snabb och principfast.
Hon försökte nog leva som hon lärde, men som en annan skrev, vi är inte mer än människor.
Dessutom är det något speciellt mellan kvinnor och de män som misshandlar/kontrollerar dom. Efter ett tag upplever de att de "förtjänar" det, de borde vara mer till lags.

Tycker du ska släppa den snedvridna kristna aspekten, inget tyder på att en hämnande evangelist ligger bakom mordet.
Mordet är inte komplicerat, det är som i andra fall med en misshandlad kontrollerad kvinna och äktenskapsbrott. SD känner inga gränser över något, eller hur tror du han ofredade henne, med bibelcitat?
Citera
2018-11-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det är locket på.

Edit: eller inte riktigt; de har gått ut med att hon bragts om livet pga yttre våld (minns ej exakt).
Yttre våld mot kroppen. Ett märkligt sätt att formulera sig. Exkluderar man därmed huvud, hals och extremiteter? Att på dessa områden saknades tecken på yttre våld?
Så om kniv använts, finns då inga avvärjningsskador på händer?

Tycker åkl Hiding behöver komma in i tråden och förtydliga. Så vagt som utredarna uttrycker sig, så kan det leda till spekulationer här i tråden. Spekulationer är i princip förbjudna i denna tråd. Här behövs inte sånt. Här "vet" man vem som är mördaren. Det räcker.
(ironi ÄR svårt, särskilt här)
Citera
2018-11-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Har du glömt vad du själv skriver?
Du tycker LWs "brott" är så mycket större än SDs, det är för mig att skuldbelägga offret.
Jag försvarar inte hennes sätt, själv kan jag inte förstå det. Jag upplevde henne som smart, skarp, snabb och principfast.
Hon försökte nog leva som hon lärde, men som en annan skrev, vi är inte mer än människor.
Dessutom är det något speciellt mellan kvinnor och de män som misshandlar/kontrollerar dom. Efter ett tag upplever de att de "förtjänar" det, de borde vara mer till lags.

Tycker du ska släppa den snedvridna kristna aspekten, inget tyder på att en hämnande evangelist ligger bakom mordet.
Mordet är inte komplicerat, det är som i andra fall med en misshandlad kontrollerad kvinna och äktenskapsbrott. SD känner inga gränser över något, eller hur tror du han ofredade henne, med bibelcitat?
Att skuldbelägga ett brottsoffer för ett moraliskt övertramp, bedömt och värderat med kristna ögon, betyder inte med automatik att man anser att personen ifråga förtjänar att dö. Det är där du går vilse och på den vilsenvandringen är du långtifrån ensam.

(det fetade)
Nu blir jag nyfiken.
Vad vet du om detta mord som inte vi andra vet? Berätta gärna, tack!
För mig verkar det som en liten gnutta komplicerat eftersom ingen ännu åtalats trots att ett tiotal poliser jobbar 24/7 och det gått mer än ett halvår sen LW hittades mördad. Det tycks mig inte vara ett polisiärt "walk-in-the-park'-ärende i alla fall..
Citera
2018-11-19, 09:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om man inte förstår att kristen etik från både SD och LW har med mordet på LW att göra är man inte bara förvillad utan oförlåtligt trögfattad dessutom.
Indignationen över hennes leverne från församlingen ekar tomt eftersom alla vi andra vet att den finns och sannolikt var anledningen till att Lena lämnade församlingen?

-Vad är ni för osanna hycklare som inte vågar stå upp för er tro och nu när hon är mördad p.ga skuld vad som förevarit tror ni kan betala tillbaka genom att bära falsk vittnesbörd genom att nu stå vid hennes sönderslagna kropps sida.

Kristen etik och moral är central i mordet på Wesström till skillnad från tex, geocatchandet.
Jag hänger inte alls med på vad du menar. Om du nu inte menar att vi alla i viss mån är präglade av värderingar som uppkommit pga att kyrkan under många århundraden varit en faktor i Sverige? Eller är övertygad om att en kristen person mördade LW?
Citera
2018-11-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Att skuldbelägga ett brottsoffer för ett moraliskt övertramp, bedömt och värderat med kristna ögon, betyder inte med automatik att man anser att personen ifråga förtjänar att dö. Det är där du går vilse och på den vilsenvandringen är du långtifrån ensam.

(det fetade)
Nu blir jag nyfiken.
Vad vet du om detta mord som inte vi andra vet? Berätta gärna, tack!
För mig verkar det som en liten gnutta komplicerat eftersom ingen ännu åtalats trots att ett tiotal poliser jobbar 24/7 och det gått mer än ett halvår sen LW hittades mördad. Det tycks mig inte vara ett polisiärt "walk-in-the-park'-ärende i alla fall..

Polisiärt är mordet alldeles säkert löst, SD är med största sannolikhet mördaren. Återstår att ha bindande bevis. Där kommer tyvärr schabblet med att kroppen låg ute i 5 dygn och att vissa prover blev felbehandlade och inte kan räknas som bevis.

Nej, du har inte skrivit att LW förtjänat att dö, du har skrivit att hennes "brott" som pastor är så mycket större. Som att en ed mot en gud som inte existerar betyder mer än ett äktenskapslöfte mot den man säger sig älska, en riktig levande människa.

Är det någon som är ute på en vilsen ökenvandring är det du, men jag antar att du i ditt liv är starkt behövande av en osynlig axel att luta dig mot, gott så. Men kom inte med moralpredikningar här, skapa en tråd och se om någon orkar lyssna på dig.
Jag tror det blir ytterst få, därför häckar du här, för att få publik och slippa vara ensam i öknen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in