2020-03-12, 21:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Om jag inte missminner mig, så tror jag inte tråden på platsen gav resultat?? Ingenting har ju kunnat binda honom till platsen.. Blodet vet jag inte heller om det gav någon träff.
Men jag bara TROR och VET/MINNS inte ordentligt.
Ingen aning vilka beslag som har undersökts, men dessa två par shorts finns upptagna vid husrannsakan:
Shorts ( 1 st)
2018-5000-BG50942
Platsbeskrivning
*Låg överst i tvättkorg på badrum direkt till höger i hallen.
Status
Fastställd

*På dessa shorts hade han dragit sönder en röd tråd från dragskon.

20l8-5000-BG61383-l Shorts ( I st)
Platsbeskrivning
Lämnades över vid möte i huset på Betesvägen 14 B av MT's hustru Hanna. Dessa byxor/shorts hade funnits med
i gemensam packning vid tidigare USA-resa och ej förvarats i aktuellt hus.
Status
Utlämnad
Citera
2020-03-12, 21:12
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Vem är MH???

UW:s fru som han var gift med efter Lena, de bodde aldrig ihop och är skilda nu.
Citera
2020-03-12, 21:13
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De flesta chattar nån gång. Men det som dessa människor sysslar med är abnormt. Jag har funderat precis som du: hur i all världen hinner dom? Familj och jobb måste ju få stryka på foten rejält? Och barnen ska vi inte ens prata om. Jag blir irriterad när jag ser föräldrar med barn, som enbart stirrar på mobilen och inte har kontakt med ungarna. LW och Co kan inte ha haft ett liv utanför mobilen överhuvudtaget.

Jag tror inte att vi som har tid på vår fritid att läsa FUP och skriva och läsa i den här tråden ska kasta sten i glashuset ...
Citera
2020-03-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antitesify
Hoppas jag inte sprider felaktigheter nu men om jag förstått det rätt är det ett Yale Doorman-lås hon har. Och då är det så att man måste köpa till en pryl för att få funktioner som att låsa upp på distans, logga händelser osv. Och tror mig ha läst i förhör att hon inte hade en sådan.
Har tyvärr inte koll på var jag läste detta, någon får gärna rätta mig om det är fel.
Jag har också läst det, men minns inte var. Om jag förstod rätt ville LW ha SDshjälp med att fixa dessa funktioner.
Citera
2020-03-12, 21:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag inte läst SDs förhör med där han pratar om vattenspridaren själv (och inte allt som finns om detta i FUP)

Jag utgår från:

1. Att åklagaren har koll, och en punkt i stämningsansökan är just vattenspridaren; vittnet som ska berätta om att SD velat låna en sådan av henne 22 maj (sid 8).
Vattenslangen i beslagslistan (inget tillbehör nämns) sid 3.

2. Eftersom alibit är en viktig punkt, då åklagaren påstår att SD inte har alibi för tiden för mordet, försvaret påstår att detta inte gäller (bl a teknisk bevisning inte håller och något vittne) och SD påstår lite olika, men cyklat tre gånger (eller inte) och vattnat med spridare (?) är detta en intressant punkt att spekulera om.

3. Varför SD förmodligen ljuger om vattenspridaren, kan vara för att han sin vana trogen, drar till med lögner som faller honom in för stunden och som han tror att ingen kommer att kolla närmre? Och om de gör det, då kan han sin vana trogen anpassa berättelsen igen? Allt blandat med en del sanning, en del lögn. Då verkar det trovärdigare.

4. Jag tänker inte alls att man bara flyttar en vattenspridare en gång under vattning, tvärtom. För att täcka hela gräsmattan kanske han måste flytta den flera gånger. Detta ger honom ju möjlighet att förklara varför någon ser honom ute, kanske när han är på väg ut, in eller vid efterarbetet, även om han släkt ner utebelysningen.

Detta är en spekulation. Det behöver ju inte vara på det här sättet.
Men att SD inte skulle kunna ljuga om en otrolig onödig sak som lätt kan upptäckas, det tror jag inte på. Han ljuger och anpassar hela tiden.

Alltså, jag borde egentligen inte yttra mej alls, eftersom jag ligger waaaayyy behind…

Det som ändå slog mej när jag läste förhör med SD angående den beryktade vattenspridaren, är att först när han svarar på fråga om det är en "spridare" så menar han det som in inställning, alltså mera som en funktion. Att man kan ställa om "pistolen" till en "spridare" i stället för "stråle".
FL frågar flera gånger om "spridare" och som jag tolkar det svarar SD att det är den funktionen.

Ju fler gånger spridaren nämns desto mer anpassas historien. Ett par hundra sidor senare verkar det ha blivit en riktig vattenspridare av det.

147, 90
JR: Fråga där, var der en sån här spridare som stod och gick då?
MT:Mm.
JR: Eller var du ute och vattna med slangen på blommor eller?
MT: Nej det, ehh jag vet att jag körde spridaren, jag kan nog mycket väl ha börjat med munstycket, men, nej jag kör med bara spridare, det var nog bara spridare, mm.

147, 402
PS: Ja, sen har ju vi prata just om, för vi fundera lite över den här vattenspridningen och, vi har ju hört grannar runt i kring och det är ingen som har sett dej nån gång med nån vattenspridare, men där ned, däremot en slang med ett sånt där munstycke du kan ha gått och vattna med, och även dom närmsta grannarna har nog inte sett nån vattenspridare, förrän efter den 25:e, kom, då upptäckte dom en vattenspridare där, och sen den 22:a, då skriver du till, den 22:a skriver du till familjen Ström där, då skriver du, har ni en vatten, har ni en vattenspridare? Jag har ju sått på lite gräs där det var svagt, och där behövs nog lite fukt nu, annars ber jag Karin. Vad menas med det då?
MT: Jaa jag frågade om dom, jag tror dom till och med hade erbjudit sej och hjälpa till ehh, men i vilket fall så bad jag dom hjälpa till med och vattna, gräset.
PS: Jaha?
MT: Ja, det är väl bara det det betyder.
PS: Men du frågade har ni nån vattenspridare, så du menar att dom skulle frakta över då eller Karin skulle frakta över sina vattenspridare till dej om dom skulle hjälpa dej? Varför kunde dom inte använda din vattenspridare?
MT: Karin hade nog direkt ehh gått och tagit min, henne hade jag inte förklarat nåt för eller bett nåt speciellt då hade jag ...
PS: Ja men var. ..
MT: Bara sagt vattna.
PS: Var det inte enkelt och, och bara ta din vattenspridare?
MT: Ehh ja det kunde dom väl också ha gjort.
PS: Okey jaja, men vad menar du då?
MT: Ja att...
PS: När du fråga om dom hade vattenspridare, om dom hade någon vattenspridare ...
MT: Ja.
PS: Menar du att dom skulle ta den ...
MT: (Harklar sej)
PS: Och släpa över den till din gård då, var det. ..
MT: Ja ...
PS: Det du menade?
MT: Släp, ja släpa över, vi har våra trädgårds saker kanske två och en halv, tre meter ifrån varandra, så ja, ehh det låg närmast till hands istället för att dom ska gå in och rota i mitt växthus förbi, tusen miljoner kaninhinder, det är lite bökigt...

Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-03-12 kl. 21:25. Anledning: tillägg
Citera
2020-03-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag tror inte att vi som har tid på vår fritid att läsa FUP och skriva och läsa i den här tråden ska kasta sten i glashuset ...
Är inte säker på att det är jämförbart.
Citera
2020-03-12, 21:18
Medlem
Citat:
Hoppas jag inte sprider felaktigheter nu men om jag förstått det rätt är det ett Yale Doorman-lås hon har. Och då är det så att man måste köpa till en pryl för att få funktioner som att låsa upp på distans, logga händelser osv. Och tror mig ha läst i förhör att hon inte hade en sådan.
Har tyvärr inte koll på var jag läste detta, någon får gärna rätta mig om det är fel.

Jag har läst detsamma att hon ej hade de funktionerna på låset.
Citera
2020-03-12, 21:19
Bannlyst
Med risk för att var jätte-2:a på bollen nu....
Men, den äldre damen som skall vittna och som då ville vara ensam i rätten med stängda dörrar, inte ens Stefan fick vara där inne, hon heter Jud"th-Ko"nelia Zac"ko.
Den damen bor typ mitt emot Stefan och har haft jäkligt bra koll, faktiskt.
Hennes vittnesmål är ju helt fantastiskt....

Har ni inte läst det så rekommenderar jag starkt att läsa Aktbilaga 151, del 3, sid 204-214.

Den damen jiddrar man inte med och hennes vittnesmål är svinbra.

Aktbilaga 151, del 3 sid 204-214.
Senast redigerad av Krmkr 2020-03-12 kl. 21:21.
Citera
2020-03-12, 21:22
Medlem
Citat:

Kan man lita på den som sagt det i förhör så är det säkert så.
Citera
2020-03-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Där ser man vad du lyckats rota ihop. Lite imponerande. Känns som om det är LW som står framför skranket och inte SD. Vad får du ut av detta? För att inte undra vad just den skribenten får ut av det. Avundsjuka troligtvis. Kvinnor som är poppis är inte populära hos andra kvinnor.

Du behöver inte ens svara på detta.

Hur pålitlig är "källan", är också viktig att fråga sig..då menar jag inte SJ utan Adolfina.
Citera
2020-03-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Inte riktigt samma sak, men idag fick SD frågan om varför han skickat meddelanden till LW efter hennes död.

Nu tar åklagaren upp meddelanden som 45-åringen skickade till Lena efter hennes död.

– Jag vet inte varför, när jag tänkt på henne, saknat henne. Jag vet att det är någon skämtfilm på norska... Den skulle hon ha skrattat åt. Jag skickade den till henne. Det har jag väl gjort våren 2018
.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na7MaL/dna-sparen-som-kan-falla-misstankte-45-aringen
Han kommer ihåg att det var just en norsk skämtfilm han skickade till LW efter hennes död men kan absolut inte minnas om och var han cyklade samma kväll hon blev mördad 🙄.. Sicket äkta rikspucko han är 🤨
Citera
2020-03-12, 21:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Hur pålitlig är "källan", är också viktig att fråga sig..då menar jag inte SJ utan Adolfina.

Så enbart för att hen skrev något negativt
om LW så är hen inte trovärdig?

Det stämmer väl precis med vad vi vet om LW?

Är det några som ljugit i tråden så är
det hennes vänner.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-03-12 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in