2021-06-02, 13:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Absolut! Och även DNA från LW i / på SDs skor + tvättmaskin. Obegripligt att TR bortsåg från detta.

Att blodet på tvättmaskinen inte godkändes som indicie av TR förvånade mig, liksom DNA:t i plösen.

Men man ska inte glömma att man hittade ännu en fläck med DNA från Lena i plösen och att detta tillkommit efter domen i TR.

Tror att man sett på indicierna lite annorlunda i HR när det blev tydligare att man inte kunnat säga var Lena mobil befunnit sig efter mordet. Det påverkar ju både alibit och möjligheten att kunna förstöra spår.

HR har också dragit slutsatsen att mobilens platsdata har stängts av, vilket måste ha gjorts av någon som kände till hennes lösenord. EW var ju i HR och vittnade om Lenas "mönster" för inloggning och SD har själv erkänt att han hade kännedom om hennes vanligaste typer av lösen.

Jag tyckte att åklagarna täppte till några av luckorna bra. T ex SDs DNA på ringen.

Utifrån detta kanske HR såg på den övriga bevisningen lite med andra ögon?
Citera
2021-06-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Larmet verkar gå direkt till polisen och inte via 112."

"11:51 omdirigering till ny adress på landsbygden
12:12 tillfrågas SOS alarm om inkomna samtal om avliden person, finns ingen sådan information
12:19 avspärrning större område, filmning, dokumentation.
12:22 en person anträffad död
12:32 Begäran om ambulans
12:34 Påbörjas hjärt- lung räddning, pågår i 8 minuter"

Omständigheterna så att HLR påbörjas i väntan på ambulans.
Kvävt (i.e hängd/strypt) sig?
Ingen påbörjad återupplivning, ingen ambulans tillkallas av person (man) på plats och inga uppgifter om avliden person.

Märkligt det här.
De hade två adresser att bevaka vilket man då förmodar är hemadressen och Folketorp men de dirigeras till en ny adress?
Först spärrar man av och sen anträffar man en avliden person.
12 minuter efter påbörjar man hjärt-lugn räddning.
Ja det kanske tar tid att få ner någon om man hängt sig men det är skumt att den som var på plats med SD inte kunnat fixa ner SD..

Kan det i alla fall vara Jer*ry Gre*y som är misstänkt?
Senast redigerad av Medimera 2021-06-02 kl. 13:17.
Citera
2021-06-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
För länge sedan när personer dog hemma så skulle de obduceras. När jag frågade varför så fick jag flera gånger förklaringen att det alltid gjordes när någon inte dog på sjukhus. Detta gjordes även om de var gamla och hade kända sjukdomar.

Men nu har jag också googlat:

https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstream/handle/10616/46747/Thesis_Anders%20Rosendahl.pdf?sequence=1&isAllowed =y
"I Sverige har två större förändringar i lagstiftningen haft konsekvenser för minskningen av antal obduktioner. 1976 kom den nya obduktionslagen som gav anhöriga möjlighet att neka klinisk obduktion utom när dödsorsaken inte var känd. 1989 ändrades rättsläkarstationernas uppdrag så att de endast skulle obducera personer där onaturlig död inte kunde uteslutas. Tidigare hade rättsläkarna tagit hand om alla som avled utanför sjukhus. I och med denna förändring kom personer som avlidit utanför sjukhus av naturliga skäl att föras till sjukhusen bårhus där de flesta inte obducerades. Den vikande graden av rättsmedicinska obduktioner kopplades till denna lagändring"

Tack, jag visste att jag inte helt grep det från luften. Däremot var jag inte uppdaterad alls.
Citera
2021-06-02, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"Larmet verkar gå direkt till polisen och inte via 112."

"11:51 omdirigering till ny adress på landsbygden
12:12 tillfrågas SOS alarm om inkomna samtal om avliden person, finns ingen sådan information
12:19 avspärrning större område, filmning, dokumentation.
12:22 en person anträffad död
12:32 Begäran om ambulans
12:34 Påbörjas hjärt- lung räddning, pågår i 8 minuter"

Omständigheterna så att HLR påbörjas i väntan på ambulans.
Kvävt (i.e hängd/strypt) sig?
Ingen påbörjad återupplivning, ingen ambulans tillkallas av person (man) på plats och inga uppgifter om avliden person.

Ja, det skulle kunna vara en anledning; att den som var med SD säger att SD gick ut ganska omgående efter domslutet.

Lite undrande blir man om SD hängt från något, då blir det svårt att hävda mord?
Möjligt att en hängning varit från låg höjd. Har faktiskt hört personer som hängt sig i dörrhandtag.

Men om SD hängt sig, kanske man först måste få ner honom för att påbörjag HLR och någon tillkallar ambulans först efter att man fått ner honom.

Möjligt att det blivit tvekan om man skulle påbörja HLR om man uppfattat att SD hängt/varit död en längre tid.

Alternativt hittades inte kroppen förrän senare, om t ex den som varit med SD hör tskott, men inte hittat kroppen.

Ja, snurrigt i tankarna blir det.

Vad har hänt?

Omdirigeringen av polisbilarna kan ju ha berott på att man inte hittat SD i hans hus och inte heller hos HD? Behöver ju inte vara den som var med SD som ringde då även om det faktiskt verkar så, genom frågan till SOS. Kan ju vara en säkerhetsåtgärd ändå om SD inte infann sig.
Citera
2021-06-02, 13:31
Medlem
Nån som vet om Stefan var lika "tajt" med fd svärfar SOA, efter skilsmässan från Hanna som innan?
Förlåt om frågan tröskats flertal gånger men jag ändå missat.
Citera
2021-06-02, 13:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
För länge sedan när personer dog hemma så skulle de obduceras. När jag frågade varför så fick jag flera gånger förklaringen att det alltid gjordes när någon inte dog på sjukhus. Detta gjordes även om de var gamla och hade kända sjukdomar.

Men nu har jag också googlat:

https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstream/handle/10616/46747/Thesis_Anders%20Rosendahl.pdf?sequence=1&isAllowed =y
"I Sverige har två större förändringar i lagstiftningen haft konsekvenser för minskningen av antal obduktioner. 1976 kom den nya obduktionslagen som gav anhöriga möjlighet att neka klinisk obduktion utom när dödsorsaken inte var känd. 1989 ändrades rättsläkarstationernas uppdrag så att de endast skulle obducera personer där onaturlig död inte kunde uteslutas. Tidigare hade rättsläkarna tagit hand om alla som avled utanför sjukhus. I och med denna förändring kom personer som avlidit utanför sjukhus av naturliga skäl att föras till sjukhusen bårhus där de flesta inte obducerades. Den vikande graden av rättsmedicinska obduktioner kopplades till denna lagändring"
ok, din spännvidd var för "20-30 år" sen varav jag svarade. Utan att googla.

För att återgå till underliga omständigheter kring SD så var det Aftonbladet som kom med uppgift om larm kl 11.18 (jag hade citerat). Låter som uppgift fr presstalesperson, då texten är löpande:
Vet du ungefär hur lång insatstid är det till Folketorp om det nu är platsen?
Förutsatt att amb utgår från station.
Har tidsspegel för HLR i åtanke.
Citera
2021-06-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Märkligt det här.
De hade två adresser att bevaka vilket man då förmodar är hemadressen och Folketorp men de dirigeras till en ny adress?
Först spärrar man av och sen anträffar man en avliden person.
12 minuter efter påbörjar man hjärt-lugn räddning.
Ja det kanske tar tid att få ner någon om man hängt sig men det är skumt att den som var på plats med SD inte kunnat fixa ner SD..

Kan det i alla fall vara Jer*ry Gre*y som är misstänkt?

Jag misstänker att patrullerna var på väg till SD:s hus (HD:s hus ligger nära så det hade nog gått med samma patrull) det andra stället är nog i Lundby. Sedan dirigeras de ut på landet till Folketorp.

De skulle inte bevaka adresserna... de var då ute på handräckningsuppdrag vad jag förstår.
Citera
2021-06-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det skulle kunna vara en anledning; att den som var med SD säger att SD gick ut ganska omgående efter domslutet.

Lite undrande blir man om SD hängt från något, då blir det svårt att hävda mord?
Möjligt att en hängning varit från låg höjd. Har faktiskt hört personer som hängt sig i dörrhandtag.

Men om SD hängt sig, kanske man först måste få ner honom för att påbörjag HLR och någon tillkallar ambulans först efter att man fått ner honom.

Möjligt att det blivit tvekan om man skulle påbörja HLR om man uppfattat att SD hängt/varit död en längre tid.

Alternativt hittades inte kroppen förrän senare, om t ex den som varit med SD hör tskott, men inte hittat kroppen.

Vad har hänt?

Omdirigeringen av polisbilarna kan ju ha berott på att man inte hittat SD i hans hus och inte heller hos HD? Behöver ju inte vara den som var med SD som ringde då även om det faktiskt verkar så, genom frågan till SOS. Kan ju vara en säkerhetsåtgärd ändå om SD inte infann sig.

Det är ju bra att en fu startats så man reder ut händelseförloppet kring Stefans död, om än vi troligen aldrig kommer få se den.
Citera
2021-06-02, 13:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Vad har hänt?

Har tankar kring det samma (låg höjd) och det låter helkonstigt att inte larma amb, alt att meddela död person.
Han lär inte ha sett ut som han varit död så värst länge om HLR påbörjas och de håller i under 8 minuter.
De (polis) kan förvisso ha släppt själva men har svårt att tro det då 8 min är länge och brukar hålla i tills amb anländer.
Varav jag undrar kring insatstid för amb.
Citera
2021-06-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Nån som vet om Stefan var lika "tajt" med fd svärfar SOA, efter skilsmässan från Hanna som innan?
Förlåt om frågan tröskats flertal gånger men jag ändå missat.

Oja, ingen skillnad. HD hade sagt att hon ville gifta om sig med honom på nytt.
Citera
2021-06-02, 13:49
Medlem
Citat:
ok, din spännvidd var för "20-30 år" sen varav jag svarade. Utan att googla.

För att återgå till underliga omständigheter kring SD så var det Aftonbladet som kom med uppgift om larm kl 11.18 (jag hade citerat). Låter som uppgift fr presstalesperson, då texten är löpande:
Vet du ungefär hur lång insatstid är det till Folketorp om det nu är platsen?
Förutsatt att amb utgår från station.
Har tidsspegel för HLR i åtanke.

Normal åktid 30-40 min. Utryckningsfordon ?
Citera
2021-06-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Oja, ingen skillnad.
Citat:
HD hade sagt att hon ville gifta om sig med honom på nytt.

Tack för snabbt svar!

Oj o fy fan, snacka om ett (med)beroende av dåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in