Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Varför vänta 10 minuter på att tillkalla ambulans och 12 minuter på att starta HLR?
Borde inte ambulans tillkallts redan vid larmsamtalet och HLR påbörjats omedelbart när personen anträffades?
Det är svårt utifrån artikeln avgöra vad som har hänt och vad som har sagts.
Tidpunkten för när samtalet till polisen finns inte med i händelserapporten som det verkar. Vad som sedan har sagts i det samtalet vet vi inte i nuläget.
Det vi vet är att 11:51 omdirigeras parullerna till "landet".
Kanhända att den person som är med SD inte hittar SD? Vi vet ju inget om vad som har hänt.
Hade någon sagt att jag hittade honom hängande, jag hittade honom skjuten, då förmodar jag att polisen kontaktat 112 direkt för adekvata åtgärder?
Kanske den person som var med SD ringde och sa att SD sagt att han skulle ut en stund öfr att han behövde tid för sig själv en stund? Sedan går personen ut och inte hittar SD? De had väl avtalat om att SD skulle få skjuts in till polishuset om det blev fällande? Kanske det inte fanns på världskartan?
"
12.19: En första patrull har kommit fram. De dokumenterar och spärrar av ett större område."
"
Klockan 12.22 finns det uppgifter om att en person har anträffats död."
https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
- Jag tänker att det mycket väl kan vara polisen som hittat SD vid 12:22 och att det sett helt hopplöst ut, eller att man tex måst få ner SD från en hängande ställning
- eller att polisen fått knapphändiga uppgifter av en chockad person som inte kunnat redogöra för vad som har hänt? Pistolskott, men kroppen inte har hittats?
- alternativt en förbannad och chockad person som bara lämnar ett kort meddelande om att SD inte kommer att komma till häktet. Lagt på luren, inte svarar mer?
Edit
Ändrat lite i mina lite förhastade slutsatser.
Ser att jag inte tänkt färdigt ännu.