2021-06-02, 12:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Reglerna har nog ändrats. För länge sedan (20-30 år) så tror jag att alla dödsfall i hemmet obducerades.
.
Nej, det gjorde de inte.
Citera
2021-06-02, 12:21
Medlem
Jag har följt fallet ett tag nu och har både egna personliga åsikter och frågor. Först och främst tycker jag det hela är så tragiskt. Lena Wesström var en levnadsglad kvinna mitt i livet och nu är hon borta för alltid. Jag har besökt hennes instagram som fortfarande finns kvar och det hela känns så overkligt. Att hon är borta. Och för vad??? Jag har hittat och nu vet jag inte om dessa länkar finns i tråden då jag inte orkat gå igenom alla 1000-tals sidor här men det här har jag hittat och som jag finner intressant.

Lenas instagram:https://www.instagram.com/softpocahontas/?hl=sv
Lenas bostad innan mordet: https://www.google.se/maps/place/byalagsgatan+4a+%C3%B6rebro/@59.2893649,15.1845046,3a,75y,5.65h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3byR-1UhgTZH-9tefUPCtg!2e0!4m2!3m1!1s0x465c152e2462852d:0xcffa1 1d0b143e01e?sa=X&ved=2ahUKEwix2aSI3fjwAhXDs4sKHUnK CP8QxB0wAHoECAYQAg (bostaden längst fram)
Lenas mordplats: https://www.google.se/maps/place/Byalagsgatan+4A,+703+60+%C3%96rebro/@59.2890723,15.1860205,3a,65.2y,167.29h,95.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1srSAulHFgYypqKP2f8wuyZQ!2e0!7i1 3312!8i6656!4m5!3m4!1s0x465c152e2462852d:0xcffa11d 0b143e01e!8m2!3d59.2894903!4d15.1845289
Filer om rättegången: https://gofile.io/d/UFN1m3
Lena gråter: https://file2.gofile.io/download/8ed03e82-d722-4779-b5bb-47d57106309a/B2705-18%20Aktbil%20361%20LW%20gr%C3%A5ter_Det%20%C3%A4r %20inte%20alls%20slut%204.mp4

Mer om fallet: https://www.instagram.com/kallaochvarmafall/?hl=sv

Stefan Davidsson bostad: https://www.google.se/maps/place/betesv%C3%A4gen+14b+%C3%B6rebro/@59.292306,15.1815111,3a,75y,56.45h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sNHQYw9N20sPRCi52ylo4TA!2e0!4m2 !3m1!1s0x465c15323b24cdc7:0xba39862e49aa99e2?sa=X& ved=2ahUKEwjb1Zfs3fjwAhV0AxAIHUQnC8MQxB0wAHoECBAQA g
Stefan Davidssons instagram: https://www.instagram.com/stefandsson/?utm_medium=copy_link

Mina funderingar kring fallet. Helt klart känns det som att HD och hennes pappa ljuger rätt friskt i rättegången. De vet betydligt mer än det som sägs. Och man är lojal mot Stefan. Den uppfattningen fick jag efter förhören med båda. Att Stefan mördat Lena är enligt mig ganska uppenbart. Men det jag undrar över är, varför gick hon ut den 14/5 just kl 23.25? Och framförallt varför bakom bullerplanket? Enligt sms konversationen mellan henne och Stefan står det inget om ett möte där eller något dylikt överhuvudtaget. Som jag fattade så skulle han HEM till henne? Inte mötas ute? Sista messet kom efter 00.00 då han avbokade träffen. Så varför gick hon dit?

Och var gömdes kroppen? I buskaget? Vid trädet? Jag menar om hennes kropp lades vid, runt eller jämte trädet vid mordplatsen så borde den väl ändå synas rätt tydligt? Jag menar så gömt är ju inte platsen hon hittades.
Senast redigerad av Truebluee 2021-06-02 kl. 12:41.
Citera
2021-06-02, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, sannolikt arkiveras hans cacher på ett uttryckligt önskemål av någon (antingen via en annan person, men kanske tom. från honom själv i ett meddelande till HQ innan han dog?).

Meddelandet som kommer upp på hans cacher är numera: "Den här cachen har låsts men går att titta på".

La till i mitt inlägg om det ev kan vara pga domen mot honom (mördare ikke önskvärda)...
Citera
2021-06-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ja, sannolikt arkiveras hans cacher på ett uttryckligt önskemål av någon (antingen via en annan person, men kanske tom. från honom själv i ett meddelande till HQ innan han dog?).

Meddelandet som kommer upp på hans cacher är numera: "Den här cachen har låsts men går att titta på".

Så i praktiken finns allt kvar men "utom tävlan" sas. Är det rätt fattat?
Citera
2021-06-02, 12:27
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så i praktiken finns allt kvar men "utom tävlan" sas. Är det rätt fattat?

Ja, själva burkarna ligger kvar i naturen såvida inte någon traskar runt och plockar bort alla. Men det går inte längre att logga dem digitalt. (Att hans numera arkiverade cacher "går att titta på" beror på att man inte vill ta bort dem helt från den digitala sajten, för då skulle statistiken hos alla dem som hittills har loggat hans cacher bli fel. Och många använder dessutom sina loggtexter som en slags dagbok, och vill kunna titta på sina texter/bilder även framöver).
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-06-02 kl. 12:38.
Citera
2021-06-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ja, burkarna ligger kvar såvida inte någon traskar runt och plockar bort alla. Men det går inte längre att logga dem digitalt. (Att hans numera arkiverade cacher "går att titta på" beror på att man inte vill ta bort dem helt från den digitala sajten, för då skulle statistiken hos alla dem som hittills har loggat hans cacher bli fel).

Tack! Men fortfarande har vissa förändringar skett på både HDs som SDs konton.
Citera
2021-06-02, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi har alltså tidigare fått fel uppgifter om larmsamtal 11.18 och om att efterlysning har gjorts.
Är det tidningarna som har missuppfattat och spridit fel info?

Den intervjuade presspolistalesmannen verkade inte hitt just den uppgiften i händelserapporten.
Kanske det beror på att samtalet till polisen (inte 112) inte dokumenterades där?

Journalisten skriver:

"Det har funnits olika uppgifter om när polisen först fick larm om att en person dött. Klockan 11.18 är ett sådant klockslag. Men det verkar inte stämma. Det stämmer inte heller att polisen ska ha gått ut med en efterlysning av Stefan Davidsson."

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod

Varifrån den uppgiften kommer vet vi inte. Det verkar ju lite som att polisen som intervjuas går efter händelserapporten och journalisen som skriver drar en slutsats av det?
Citera
2021-06-02, 12:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Idag en artikel om vad som hände minut för minut efter domen.
Eftersom man bara får citera mindre delar av en artikel, skirver jag större delar med egen text. De kursiverade delarna är citat.

NA:

Både åklagare och domstolen har på frågor sagt att man inte tog ställning till häktning då man inte såg någon riskt för flykt eller att annat allvarligt skulle hända. Häktningsordern gick ut i samband med att domen meddelades.

"– Så länge som det inte finns ett häktningsbeslut så kan vi inte göra något, säger Kenneth Johannesson som är presstalesperson på polisen i Örebro."

Han menar att polisen inte kan hålla sig i närheten av någon om man inte har laglig befogenhet att göra det.

Exakt när larmet kommit om att det har hänt något kan Kenneth Johansson inte se i rapporten. KJ tror att det kom i samband med omdirigeringen av polispatrullerna till ny adress på landsbygden.

"Klockan 11 kom domen, först en halvtimme senare har man satt igång arbetet. Varför åkte man inte direkt?

– Det kan alltid förflyta några minuter. Man sitter inte och tittar på alla mejl, hela tiden, förklarar Kenneth Johannesson som inte själv var den som tog beslutet utan bara går igenom händelsen i efterhand.
"

Kenneth Johannesson är fd polis (nu pensionär)och jobbar som presstalesperson eller vakthavande på timmar. Han har jobbart många år som polis och kan inte påminna sig om något liknande utom styckmordet i Örebro för tio år sedan då en man avled i häktet innan åtalet.

Tidpunkter
ur händelserapporten genomgången av KJ, presstalesperson
11:00 kommer domen
11:11 händelserapport, i rapporten: SD har häktats, begäran om handräckning. Osäkert exakt när.
11:29 beviljas häktning (av stationsbefäl )SD i utevaro
11:35 Fyra patruller avdelas för att åka två och två till de aktuella adresserna.
Någonstans här ka larmet ha kommit till polisen om att något har hänt

12:40 en person gripen på plats, tas in på förhör
12:41 förundersökning inleds
15: 36 anrättas anhöriga
"Under kvällen anhålls den misstänkte mannen. Men han släpps senare på natten, misstankarna mot honom har försvagats."
01:35 avspärrningar hävs på plats där SD hittades
04:05 avslutas händelserapporten

"Det har funnits olika uppgifter om när polisen först fick larm om att en person dött. Klockan 11.18 är ett sådant klockslag. Men det verkar inte stämma. Det stämmer inte heller att polisen ska ha gått ut med en efterlysning av Stefan Davidsson.

– Nej, jag hittar inget om det, säger Kenneth Johannesson och ägnar en lång stund åt att leta i händelserapporten.
"

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
"Larmet verkar gå direkt till polisen och inte via 112."

"11:51 omdirigering till ny adress på landsbygden
12:12 tillfrågas SOS alarm om inkomna samtal om avliden person, finns ingen sådan information
12:19 avspärrning större område, filmning, dokumentation.
12:22 en person anträffad död
12:32 Begäran om ambulans
12:34 Påbörjas hjärt- lung räddning, pågår i 8 minuter"

Omständigheterna så att HLR påbörjas i väntan på ambulans.
Kvävt (i.e hängd/strypt) sig?
Ingen påbörjad återupplivning, ingen ambulans tillkallas av person (man) på plats och inga uppgifter om avliden person.
Citera
2021-06-02, 12:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack! Men fortfarande har vissa förändringar skett på både HDs som SDs konton.

Det verkar inte idag ha skett några ytterligare ändringar i antal avseende deras logghistorik/bilder, förutom de förändringar som nämndes häromdagen (31/5).
Citera
2021-06-02, 12:47
Medlem
Citat:
Btw så har både HD och SD nu den 2 juni som "senast besökt"-datum på geocacheforumet.

Det är lite märkligt att någon så snabbt har varit, och är, inne och stökar i hans profil. Det känns inte som en prio direkt. Planering inför begravning, dödsbo och praktiska saker med fastigheten känns mer naturligt att orka hålla på med. Kanske är nån sorgfri själ som är inne och petar i SD:s hobby.

Vet vi något om VILKA cacher som togs bort nu dagarna innan? Och om det bara var på SD:s konto eller var det även HD:s konto?
Citera
2021-06-02, 12:52
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Det är lite märkligt att någon så snabbt har varit, och är, inne och stökar i hans profil. Det känns inte som en prio direkt. Planering inför begravning, dödsbo och praktiska saker med fastigheten känns mer naturligt att orka hålla på med. Kanske är nån sorgfri själ som är inne och petar i SD:s hobby.

Vet vi något om VILKA cacher som togs bort nu dagarna innan? Och om det bara var på SD:s konto eller var det även HD:s konto?

Så länge det pågår en utredning om SDs död så får dom anhöriga snällt sitta still i båten tills polisen meddelar att dom släpper kroppen till dödsboet.
Citera
2021-06-02, 13:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det gjorde de inte.
För länge sedan när personer dog hemma så skulle de obduceras. När jag frågade varför så fick jag flera gånger förklaringen att det alltid gjordes när någon inte dog på sjukhus. Detta gjordes även om de var gamla och hade kända sjukdomar.

Men nu har jag också googlat:

https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstream/handle/10616/46747/Thesis_Anders%20Rosendahl.pdf?sequence=1&isAllowed =y
"I Sverige har två större förändringar i lagstiftningen haft konsekvenser för minskningen av antal obduktioner. 1976 kom den nya obduktionslagen som gav anhöriga möjlighet att neka klinisk obduktion utom när dödsorsaken inte var känd. 1989 ändrades rättsläkarstationernas uppdrag så att de endast skulle obducera personer där onaturlig död inte kunde uteslutas. Tidigare hade rättsläkarna tagit hand om alla som avled utanför sjukhus. I och med denna förändring kom personer som avlidit utanför sjukhus av naturliga skäl att föras till sjukhusen bårhus där de flesta inte obducerades. Den vikande graden av rättsmedicinska obduktioner kopplades till denna lagändring"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in