2021-05-31, 12:26
Medlem
Detta fall är så oerhört tragiskt, framförallt för barnen.
Jag blev så glad när domen föll, men ganska snart byttes den glädjen mot obehag.
Har träffat inblandade vuxna i geocaching sammanhang och var på Norgeeventet när Lena försvann.
Vill påpeka att de allra flesta som håller på med geocaching har en sund inställning, som ett bra sätt att besöka nya platser eller utmana sig själv.
Citera
2021-05-31, 12:27
Medlem
Provläs på NA till 13.25 (utt från Åkl)

Har ej läst själv ännu (och kan ej länka).
Citera
2021-05-31, 12:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag är dock övertygad om att HR visste i god tid före kl 11.00 28/5 hur de skulle döma, och att överläggningarna var överstökade, med råge. Det går knappast att skriva domen på 1 sekund...

Det kommer ju kunna komma fall där den åtalade har möjligheterna att fly, men är charmerande. Och alla andra varianter. Det är kanske en påminnelse om att man ibland kan behöva ansvara för sin hederlighet alldeles själv.
Citera
2021-05-31, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter som om åklagaren bara har två val, antingen begära häktning direkt eller vänta tills domen avkunnas.
Kan inte åklagaren begära att han häktas i samma stund som domstolen beslutar att han är skyldig?
Kan inte domstolen häkta i samma stund den beslutar att han är skyldig?

Jag uppfattar Christer Ganelids svar till reportern i SR lite som hårklyveri.

Han säger ju att åklagaren begärde efter vslutad förhandling att SD skulle häktas när hovrätten överlagt färdigt.

Ganelid menar att teoretiskt har de överlagt färdigt när HR har avkunat domen, när de meddelat domen.

HR frågade då åklagrna om det var ok att HR tar ställning till häktning i samband med dom, vilket åklagarna gick med på.

Ganelid säger också på fråga att de inte hade något i det matrial de hade tillgång till som kunde tyda på att SD skulle ta självmord, bli skjuten eller fly.

(Lite fritt skrivet utifrån det jag hörde av intervjun.)

Varför skulle man fråga överhuvudtaget, om det inte fanns en möjlighet till att ta ställning tidigare kan man då fråga sig.

Min tolkning av hans utlåtande är att det går.
Citera
2021-05-31, 12:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han har tappat 3 st senaste 20 min...

Edit: Nu 5 st.
Och nu 15 st av HD:s sen igår.
Han? Har SD också fuskloggat?

Undrar om de tar bort HD:s fuskloggar för att visa sin kritik av att hon har fuskloggat?
Eller vågade de inte ta bort hennes fuskloggar så länge SD levde?
Citera
2021-05-31, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han nämner ”suicidrisk” så nog däråt det lutar ändå?

Nej, det nämner inte domaren. Reportern nämner "begå självmord eller kunna bli skjuten eller fly eller något annat".
Citera
2021-05-31, 12:36
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Om det är så att HD är anstiftare till mordet på LW så ska hon dömas för det. Exmannens självmord är en separat händelse. Inget förmildrande för HDs ev inblandning.

Ja. Men om hon är oskyldig ska hon få vara ifred. Låt polisen sköta utredningen.
Citera
2021-05-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag tar inte illa vid mig eftersom jag förstår att det är inte mig du vänder dig mot i din frustration.

Du har väl rätt i ditt resonerande också.

Det finns dock säkert många svar och flera frågor som inte finns svar på; dvs det har varrit många personer inblandade och ansvaret kan kanske kan falla på många, även om det är ett fåtal som bär det formella ansvaret?

Jag har tidigare idag lagt en viss fråga, börda på åklagarna, samtidigt som jag är säker på att de har diskuterat riskerna.

Jag tror att man har vägt för och emot, och inte kanske sett att självmord skulle kunna vara en så stor riskfaktor som det var. Det är ett stort ingripande i en persons liv att häkta någon, och vid en friande dom blir det något konstigt.

Jag tror dock att ÅH och kompani nästa gång tänker i andra banor. Man tar inga risker.

Smtidigt kan jag känna att det är inte personer utan psyiatrisk utbildning som ska behöva göra dessa bedömningar. Det borde finnas lagar och rutiner som styr hur sådan här tragisk situationer kan undvikas.

T ex är jag osäker på hur många mordfall ÅH har haft. Tidigare mål har (vad jag sett) varit inom vårdsektorn.

Vi är alla frustrerade och man vill gärna ha en eller flera syndabockar. Jag hoppas dock att det här leder till något positivt i slutänden. En ändring av något slag.

Rent krasst kan man väl tänka, att SD inte borde ha varit ensam med SOA. SOA borde det och det. Alla som lämnade ensam med SOA borde ha sett faran. Osv osv.

Men jag håller med dig också.
Som jag ser det vilar ansvaret i många plan, allt från lagar/rutiner till de ansvariga i rättsprocessen till de enskilda individerna runt SD.

Och inte minst SD själv förstås.

ÅH i Aftonbladet; "Min bedömning där och då var att beslutet om häktning skulle hovrätten ta när överläggningen avslutades och senast i samband med dom"

- synd att de inte gjorde det då.

Citera
2021-05-31, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Han? Har SD också fuskloggat?

Undrar om de tar bort HD:s fuskloggar för att visa sin kritik av att hon har fuskloggat?
Eller vågade de inte ta bort hennes fuskloggar så länge SD levde?

Ja SD tappar loggar i detta nu. Runt ett dussin med start runt 12-tiden. Nån som har lite tid över på lunchen kanske.

Antagligen som en sorts markering. På nåt annat sätt kan jag inte tolka det.

Sen om de är fuskloggade eller ej finns det de som är bättre insatta som kan sia om.
Citera
2021-05-31, 12:45
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

I artikeln står det klart och tydligt att rätten själv när som helst hade kunnat ta ett beslut om häktning.
Att det är ovanligt är en annan fråga.
"Rättens ordförande förklarade under rättegången att överläggningen skulle fortsätta fram tills dess att domen meddelas. Göta hovrätt har även haft möjlighet att när som helst själva ta beslut i häktningsfrågan."
Citera
2021-05-31, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Nej, det nämner inte domaren. Reportern nämner "begå självmord eller kunna bli skjuten eller fly eller något annat".

””Åklagarna gick med på att häktningsbeslutet skulle komma då. Han var friad i tingsrätten och det fanns inget som pekade på att han skulle fly, eller hade en hotbild, eller suicidrisk. Det är olyckligt det som skett", säger hovrättsdomaren Christer Ganelind.”

https://sverigesradio.se/artikel/domaren-darfor-haktades-inte-hjarstamordaren-efter-rattegangen
Citera
2021-05-31, 12:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

"– Vi utgick från den information vi hade då. Vi hade ingen indikation på att det skulle sluta på det här tragiska viset. Det var en korrekt bedömning utifrån det vi visste, säger Åsa Hiding."

ÅH äger också att SD varit på fri fot i mer än ett år.
//
Vi hade en oerhört omfattande utredning och en tjugo dagar lång förhandling som hovrätten hade att ta ställning till. Vår uppfattning där och då var att det givetvis skulle ta tid för hovrätten att gå igenom allt material. Det hade varit ogörligt för hovrätten att beslut i häktningsfrågan samma dag, säger Åsa Hiding."

//
"[...]Göta hovrätt har även haft möjlighet att när som helst själva ta beslut i häktningsfrågan."

Åklagarna meddelade att det fanns en viss flyktfara eftersom straffvärdet var mer än två år. ÅH säger att HR tog ställning till detta när de avslutade överläggningen.

https://www.na.se/artikel/aklagarens-forsta-ord-efter-dodsfallet-i-hjarstamordet-visste-inte-det-skulle-sluta-pa-det-har-tragi ska-viset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in