2021-05-31, 11:21
Medlem
Jag kanske kommer ihåg fel, men sa inte advokat Backman i samband med TR förhandlingarna, att "jag vet att min klient är oskyldig". Han sa det som att han gick i god för SD.
Citera
2021-05-31, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men för i h-e ! Vem tusan mördar en människa för att få bli mera omtyckt ??
Finns väl inte på kartan att någon enda människa i världen tycker om en person som dödat !!!!!!!!?

Lästips:

https://www.adlibris.com/se/bok/psykopatens-varld---utan-samvete-9789144499215
Citera
2021-05-31, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Jag kanske kommer ihåg fel, men sa inte advokat Backman i samband med TR förhandlingarna, att "jag vet att min klient är oskyldig". Han sa det som att han gick i god för SD.

Du kommer ihåg rätt. Har aldrig någonsin hört talas om en advokat som uttrycker så.
Citera
2021-05-31, 11:30
Medlem
Här förklarar HR-domaren varför SD inte häktades innan domen avkunnats:

https://sverigesradio.se/artikel/domaren-darfor-haktades-inte-hjarstamordaren-efter-rattegangen
Citera
2021-05-31, 11:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När domstolen var klar med skuldfrågan tycker jag de borde plockat in honom och häktat honom. Alternativt begärts häktad i väntan på dom. Det senare är svårt då han var frikänd av TR. Ett tredje alternativ är att SD borde få höra domen närvarande i domstolen, som jag beskrev för ett pat inlgg sedan.
Det är det enda vettiga.
Då skulle de dessutom följa lagen som säger att det är obligatorisk häktning vid mord.
Citera
2021-05-31, 11:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Polisens agerande är det inget fel på. Domstolen pratar med polisen VIA åklagaren. Polisen får inte plocka in SD utan order från någon. Redan här gick det för lång tid.

Allt schabblades bort i slutet. SD borde häktats före domen meddelades. Och meddelas in person med domare, advokat och häktespersonal närvarande. Nu fick SD friheten att välja.
Jag förstår inte riktigt varför du menar att domstolen pratar via åklagaren?
Det är domstolen som beslutar och polisen som verkställer.
Åklagaren är inblandad när det gäller att begära häktning hos domstolen innan domslut men en sådan begäran kan väl inte behövas när SD väl är dömd för mord?
Citera
2021-05-31, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Kanske blir som de som är Spelberoende?

Finns kanske likheter då det finns belöning med i konceptet men samtidigt finns det många intressen som människor kan bli lite för engagerade i kan jag tänka.

Frågan är ju om GC höll SD:s ”sämre sidor” i schack eller om de snarare lyfte fram dem?
Med lite ”spring i brallan” som han verkar ha haft så kanske det var bra att kuta runt i skogen osv.

Men i slutändan så satt allt i skallen på honom rent generellt och om han nu planerade detta mord av olika anledningar så baktände den planen rätt rejält. Inledningsvis så menade han ju i polisförhör att relationen med LW inte var intim. Svårt förklara bort fläcken på kjolen om inte annat. Rätt kass början på en fortsatt plan efter mord. Var väl ett halvt fotbollslag som kunde vittna om den fortsatta kontakten våren2017-våren 2018.
Det hade han inte räknat med i sin plan.

Och inte blev det särskilt lugnt och inte lyckades han dölja deras ”affär” heller. HD verkade lojal men det har hon inte haft så mycket för nu i det långa loppet kan man tänka.
Senast redigerad av Avel 2021-05-31 kl. 11:42.
Citera
2021-05-31, 11:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Här förklarar HR-domaren varför SD inte häktades innan domen avkunnats:

https://sverigesradio.se/artikel/domaren-darfor-haktades-inte-hjarstamordaren-efter-rattegangen
Det låter som om åklagaren bara har två val, antingen begära häktning direkt eller vänta tills domen avkunnas.
Kan inte åklagaren begära att han häktas i samma stund som domstolen beslutar att han är skyldig?
Kan inte domstolen häkta i samma stund den beslutar att han är skyldig?
Citera
2021-05-31, 11:37
Medlem
Hoppas att Stefans försvarsadvokater känner sig riktigt nöjda nu.
Citera
2021-05-31, 11:38
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Finns kanske likheter då det finns belöning med i konceptet men samtidigt finns det många intressen som människor kan bli lite för engagerade i kan jag tänka.

Frågan är ju om GC höll SD:s ”sämre sidor” i schack eller om de snarare lyfte fram dem?
Med lite ”spring i brallan” som han verkar ha haft så kanske det var bra att kuta runt i skogen osv.

Men i slutändan så satt allt i skallen på honom rent generellt och om han nu planerade detta mord av olika anledningar så baktände den planen rätt rejält. Inledningsvis så menade han ju i polisförhör att relationen med LW inte var intim. Rätt kass början på en fortsatt plan efter mord. Var väl ett halvt fotbollslag som kunde vittna om den fortsatta kontakten våren2017-våren 2018.
Det hade han inte räknat med i sin plan.

Och inte blev det särskilt lugnt och inte lyckades han dölja deras ”affär” heller. HD verkade lojal men det har hon inte haft så mycket för nu i det långa loppet kan man tänka.

JaaDu ....
Verkar ytterst onödigt att vara lojal mot en person som vill ligga med andra ?
Så tycker jag i vilket fall,men men alla är vi olika ...
Som kompis är det ju helt okej för då berörs man ju inte utav vilket privatliv personen har ...men att vara livskamrat med denne är nog inge mysigt.
Senast redigerad av landbandy 2021-05-31 kl. 11:41.
Citera
2021-05-31, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subluuna
Tror att SD hade mobilen i handen o ch läste i media, och såg rubrikerna att han dömts till 18 för mord? Kanske bevakat domslut tillsammans med SOA Och/ eller andra? Igår skrev någon att JG varit där, men det känns mer som ett rykte

Ja han hade väl lite olika kanaler igång där och lär ha vetat det lika snabbt som uppgiften dök upp här.

Annars om jag tolkar tidningen NA rätt så ser de ut att ha rensat lite på Facebook vad gäller artiklar om hovrätten m.m. Alltså tagit bort artiklar där kanske så det inte ska dyka upp opassande kommentarer? Vilket är sunt av många skäl. Nån som är flitigare besökare där kanske kan verifiera det.
Senast redigerad av Avel 2021-05-31 kl. 11:44.
Citera
2021-05-31, 11:39
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag förstår inte riktigt varför du menar att domstolen pratar via åklagaren?
Det är domstolen som beslutar och polisen som verkställer.
Åklagaren är inblandad när det gäller att begära häktning hos domstolen innan domslut men en sådan begäran kan väl inte behövas när SD väl är dömd för mord?

Tyvärr så är det så, Domaren måste följa reglerna och hen tar då kontakt med åklagare som i sin tur meddelar polisen om att personen ska hämtas och häktas. Tragiskt men sån är regelverket. I andra länder Tex. USA kan polis gå direkt till domaren och begära häktningsframställan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in