2021-06-02, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja har jag sagt något annat?
Jag svarade på hoppsanns fråga om en lista och om någon medvetet "sinkat" utredningen.
Att An Sts kunskaper var på en lägre nivå än Teliakillens är ju rätt obvious.

Jag tror vi har en del att tacka Avels mail och lunta till ÅH för att de valde att stryka AnSt och fokusera på Teliakillen. Såvida de inte tänkt ut det själva förstås, men jag gissar att Avels konstruktiva kritik blev en liten ögonöppnare.
Hon har personlig koppling till davidssons
Citera
2021-06-02, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hon har personlig koppling till davidssons
På vilket sätt då?
Det är verkligen skruvat när/om personer med koppling till brottsmisstänkta är med i utredningen.
Citera
2021-06-02, 05:19
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om det vore sant så vore det ju totalt hopplöst för de kvinnor som har en psykopat efter sig.
De kan inte förändra psykopaten eftersom det inte går. Det finns ingen behandling för psykopati. Det enda de kan göra är att bryta all kontakt. Och att se till så att de kan försvara sig mot honom om han ger sig på dem.

LW gjorde inget av det. Istället för att bryta kontakten så tjatade hon på honom 24/7 och trodde att hon hade makt över honom och kunde tvinga honom att lyda henne. Jag tror att hon var minst lika mycket psykopat som SD var. Det kanske är det som är förklaringen till detta tragiska fall; att det var två psykopater som försökte vinna över den andre. Den som var fysiskt svagast blev mördad först. Men ingen av dem vann. Båda förlorade.

För en tid sedan hoppade jag rakt in i denna tråden och har sedan bara följt den mycket sporadiskt.
Men blir tvungen att skriva mitt första inlägg i den då jag läser det här.
Detta var genast det intrycket jag fick, att två psykopater(kanske narcissister)träffats och det blev en segdragen kamp om vem som skulle ha den slutliga makten och vinna spelet.
Och fysiskt svagast förlorade.
Som djur som slåss på liv och död och vars hela existens består av just det, att erövra och att skövla och att vara EXTREMT egoistiska.

Och vilka helt snurriga människor alla de här inblandade.
Och sex står högt på dagordningen som om de alla vore överkåta tonåringar. Och leker dessutom med burkar och chattar och sms: ar och jag vet inte vad.
Och en pastor som går i säng med ena maken av det paret samma kvinnliga pastor vigt.
Jag saknar egentligen ord för detta Knutbyliknande och på tal om det så tror jag hela fallet kommer på film eller bli till en bok.

Sedan så tror jag Stefan D. tog sitt liv, inte att han blev mördad, även om det hade passat bra in i intrigen i övrigt.
Och stackars barnen som drabbats av de här pseudoföräldarna och nu är två av dem döda. Huvudrollsinnehavarna är bägge två borta.
Vad ska man säga?
Det finns ju mer också. Jäv och fan och hans moster.
Jag kan bara skaka på huvudet.
Citera
2021-06-02, 07:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Övertygad om att Avel har gjort skillnad i detta fall! Och tråden som med sin grund kunde hjälpa hen framåt (fup i tråden var tex avgörande). Allt detta är en tacksam över!

Hoppas nu att Avel lyckats påverka det polisiära arbetet i stort till kommande utredningar. Skulle vara högst önskvärt.

Man kan ju undra hur det hade gått om Björn Lindén fått som han ville….han gjorde sitt bästa för att sätta stopp för utlämnandet av FUP.

Och om inte fb med gemensamma krafter fått ihop 7000:- och att sedan villiga hjälpare for land och rike kring…
Citera
2021-06-02, 07:57
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nej Remark du har verkligen fel här.
Även om jag förmodar att du syftar på oväntade och plötsliga dödsfall och inte folk med palliativ vård som avlider i hemmet.
Ibland vid oväntade dödsfall väljer jourläkare som dödförklarat personen på plats att inte ens tillkalla polis.
Vilket ju är en annan diskussion i all sin tveksamhet.

Mvh/ har mycket god insyn i och kunskaper om detta.

Palliativa och förväntade dödsfall utreds inte. Ibland finns det gråzoner, dvs en äldre multisjuk människa som klarat sig ganska bra men som hastigt försämras utan att ett palliativt beslut hinner tas, och exempelvis avlider hastigt i hemmet. I de fallen kan ibland jourläkare göra undantag och dödsförklara utan att tillkalla polis. Men i övrigt så tillkallas polis när det är oväntat dödsfall i hemmet.
Citera
2021-06-02, 07:58
Medlem
notknapparens avatar
NA:

"– Det kom inget larm via 112, någon ringde direkt till polisen och berättade att han var död, säger Kenneth Johannesson."

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
Citera
2021-06-02, 08:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Skulle kunna vara så, men försvarsadvokaten är från Örebro. åklagare från Örebro och polisen i Örebro gör utredningen.

Skulle ”Tyrckfelsnisse” ha kunnat vara framme, och det rejält ändå? Skulle det kunna vara Örebro Tingsrätt i alla fall?
Citera
2021-06-02, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Saxat från låst artikel på na.se

Lite märkligt med tiderna, men dom kan ju blivit blandade mellan polis och rapporter.

Att man börjar spärra av innan man ens hittat något, och att HLR påbörjas flera minuter efter att man konstaterat honom livlös.

Lär ju dock inte vara hagelbössa i huvudet eftersom man påbörjar HLR.

Sant!
Citera
2021-06-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA:

"– Det kom inget larm via 112, någon ringde direkt till polisen och berättade att han var död, säger Kenneth Johannesson."

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod

Enl NA 11.51 omdirigerades (en av två patruller) till ny adress (kanske dessa var på väg till SD:s adress och ev Lundby för att hämta in honom).

Någon som hade direktnummer till polisen (ev någon bekant som jobbar där) ringer och berättar att han var död.

Tyder, som jag ser på det, att det tog ett tag efter förkunnad dom innan SOA? hittade honom.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-02 kl. 08:39.
Citera
2021-06-02, 08:51
Medlem
notknapparens avatar
Idag en artikel om vad som hände minut för minut efter domen.
Eftersom man bara får citera mindre delar av en artikel, skirver jag större delar med egen text. De kursiverade delarna är citat.

NA:

Både åklagare och domstolen har på frågor sagt att man inte tog ställning till häktning då man inte såg någon riskt för flykt eller att annat allvarligt skulle hända. Häktningsordern gick ut i samband med att domen meddelades.

"– Så länge som det inte finns ett häktningsbeslut så kan vi inte göra något, säger Kenneth Johannesson som är presstalesperson på polisen i Örebro."

Han menar att polisen inte kan hålla sig i närheten av någon om man inte har laglig befogenhet att göra det.

Exakt när larmet kommit om att det har hänt något kan Kenneth Johansson inte se i rapporten. Larmet verkar gå direkt till polisen och inte via 112. KJ tror att det kom i samband med omdirigeringen av polispatrullerna till ny adress på landsbygden.

"Klockan 11 kom domen, först en halvtimme senare har man satt igång arbetet. Varför åkte man inte direkt?

– Det kan alltid förflyta några minuter. Man sitter inte och tittar på alla mejl, hela tiden, förklarar Kenneth Johannesson som inte själv var den som tog beslutet utan bara går igenom händelsen i efterhand.
"

Kenneth Johannesson är fd polis (nu pensionär)och jobbar som presstalesperson eller vakthavande på timmar. Han har jobbart många år som polis och kan inte påminna sig om något liknande utom styckmordet i Örebro för tio år sedan då en man avled i häktet innan åtalet.

Tidpunkter
ur händelserapporten genomgången av KJ, presstalesperson
11:00 kommer domen
11:11 händelserapport, i rapporten: SD har häktats, begäran om handräckning. Osäkert exakt när.
11:29 beviljas häktning (av stationsbefäl )SD i utevaro
11:35 Fyra patruller avdelas för att åka två och två till de aktuella adresserna.
Någonstans här ka larmet ha kommit till polisen om att något har hänt
11:51 omdirigering till ny adress på landsbygden
12:12 tillfrågas SOS alarm om inkomna samtal om avliden person, finns ingen sådan information
12:19 avspärrning större område, filmning, dokumentation.
12:22 en person anträffad död
12:32 Begäran om ambulans
12:34 Påbörjas hjärt- lung räddning, pågår i 8 minuter
12:40 en person gripen på plats, tas in på förhör
12:41 förundersökning inleds
15: 36 anrättas anhöriga
"Under kvällen anhålls den misstänkte mannen. Men han släpps senare på natten, misstankarna mot honom har försvagats."
01:35 avspärrningar hävs på plats där SD hittades
04:05 avslutas händelserapporten

"Det har funnits olika uppgifter om när polisen först fick larm om att en person dött. Klockan 11.18 är ett sådant klockslag. Men det verkar inte stämma. Det stämmer inte heller att polisen ska ha gått ut med en efterlysning av Stefan Davidsson.

– Nej, jag hittar inget om det, säger Kenneth Johannesson och ägnar en lång stund åt att leta i händelserapporten.
"

Citera
2021-06-02, 09:03
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Stön.
Hur är det möjligt att inte begripa??
Ingen, alltså INGEN, har påstått att det skulle vara svårt att gripa en person som sitter i en rättssal med polisen beredd.
Ingen har heller påstått att suicidrisken inte minskar om man har sekundbevakning på någon som sitter i isoleringscell på ett häkte. Ingen.

Saken, frågan gällde hur man gör om den åtalade INTE infinner sig. Hur då den problematiken skall lösas.
Orkar ej förklara bättre.

Jaha, shit vad jag trögar mig, sorry!😅

Som man gör vid förhandlingarna om den åtalade vägrar infinna sig tänker jag mig.

Om personen tar sitt liv innan dess finns det såklart ingenting att göra. Den risken finns ju hela tiden, en del mördare tar ju livet av sig direkt efter gärningen.

SD var inlåst 8 månader under dessa tre år. Det fanns gott om tid att begå självmord innan både hovrättsförhandlingar och hovrättsdom.
Han valde att ta livet av sig strax efter att hovrättsdomen föll.

Det jag menar är att domen alltid borde falla i en rättssal, oavsett utfall, som en naturlig och självklar fortsättning på förhandlingarna i samma rättssal.
Citera
2021-06-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Idag en artikel om vad som hände minut för minut efter domen.
Eftersom man bara får citera mindre delar av en artikel, skirver jag större delar med egen text. De kursiverade delarna är citat.

NA:

Både åklagare och domstolen har på frågor sagt att man inte tog ställning till häktning då man inte såg någon riskt för flykt eller att annat allvarligt skulle hända. Häktningsordern gick ut i samband med att domen meddelades.

"– Så länge som det inte finns ett häktningsbeslut så kan vi inte göra något, säger Kenneth Johannesson som är presstalesperson på polisen i Örebro."

Han menar att polisen inte kan hålla sig i närheten av någon om man inte har laglig befogenhet att göra det.

Exakt när larmet kommit om att det har hänt något kan Kenneth Johansson inte se i rapporten. Larmet verkar gå direkt till polisen och inte via 112. KJ tror att det kom i samband med omdirigeringen av polispatrullerna till ny adress på landsbygden.

"Klockan 11 kom domen, först en halvtimme senare har man satt igång arbetet. Varför åkte man inte direkt?

Det kan alltid förflyta några minuter. Man sitter inte och tittar på alla mejl, hela tiden, förklarar Kenneth Johannesson som inte själv var den som tog beslutet utan bara går igenom händelsen i efterhand.
"

Kenneth Johannesson är fd polis (nu pensionär)och jobbar som presstalesperson eller vakthavande på timmar. Han har jobbart många år som polis och kan inte påminna sig om något liknande utom styckmordet i Örebro för tio år sedan då en man avled i häktet innan åtalet.

Tidpunkter
ur händelserapporten genomgången av KJ, presstalesperson
11:00 kommer domen
11:11 händelserapport, i rapporten: SD har häktats, begäran om handräckning. Osäkert exakt när.
11:29 beviljas häktning (av stationsbefäl )SD i utevaro
11:35 Fyra patruller avdelas för att åka två och två till de aktuella adresserna.
Någonstans här ka larmet ha kommit till polisen om att något har hänt
11:51 omdirigering till ny adress på landsbygden
12:12 tillfrågas SOS alarm om inkomna samtal om avliden person, finns ingen sådan information
12:19 avspärrning större område, filmning, dokumentation.
12:22 en person anträffad död
12:32 Begäran om ambulans
12:34 Påbörjas hjärt- lung räddning, pågår i 8 minuter
12:40 en person gripen på plats, tas in på förhör
12:41 förundersökning inleds
15: 36 anrättas anhöriga
"Under kvällen anhålls den misstänkte mannen. Men han släpps senare på natten, misstankarna mot honom har försvagats."
01:35 avspärrningar hävs på plats där SD hittades
04:05 avslutas händelserapporten
"Det har funnits olika uppgifter om när polisen först fick larm om att en person dött. Klockan 11.18 är ett sådant klockslag. Men det verkar inte stämma. Det stämmer inte heller att polisen ska ha gått ut med en efterlysning av Stefan Davidsson.

– Nej, jag hittar inget om det, säger Kenneth Johannesson och ägnar en lång stund åt att leta i händelserapporten.
"

Då misstänker jag åter hängning, vi får förhoppningsvis veta någongång, kanske, eventuellt, ibland kan det inom Örebropolisen förflyta ett år innan anhörigs tips om inloggningsuppgifter kollas upp.
Åsa Hiding och Therese Johansson har krävt att Stefan senast iom dom häktas, men inte kan polisen hålla sig i närheten av någon om man inte har laglig befogenhet att göra det..
Detta är det största mordfallet i Örebros historia, men polisen kollar inte mejl hela tiden?!
Det kan inte varit bara vi på flashback som hållit andan och inväntat domen?!
När Stefan stalkade Lena, då hade de väl begogenhet att uppehålla sig i närheten, men det var väl för jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in